Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

17 minutes ago, 0laf said:

Ivermectin er et godt kjent legemiddel som brukes mot lus, skabb, lopper og andre parasitter, det kan jo være det kommer studier etterhvert som viser en effekt mot COVID-19, men foreløpig er det litt tidlig å hevde at det er fantastiske greier.

Vel i følge Dr Pierre Kory så har dem hatt stor suksess med det. Han der har jobbet med å behandle Covid pasienter, så ingen fyr som sitter der å synser.

Jeg skjønner nå at folk har gjort opp sin mening om vaksinen, så ikke noe jeg får gjort noe med, det er sikkert :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, Betroz said:

Vel i følge Dr Pierre Kory så har dem hatt stor suksess med det. Han der har jobbet med å behandle Covid pasienter, så ingen fyr som sitter der å synser.

Jeg skjønner nå at folk har gjort opp sin mening om vaksinen, så ikke noe jeg får gjort noe med, det er sikkert :)

 

1. Nu handlar det inte om att någon lege tror att noe fungerar. Det trengs faktiskt studier också. Nu sier han att det finns sådana men eftersom du redan har bestämt dig så verkar du varken bry dig om studier eller gidder leta upp dem. Du skulle kanske pröva att vara i alla fall lite kildekritisk till saker du liker noen gång? Som det är nu verkar du tro på precis allt som passar in i din världsbild. 

Du förstår alltså inte ens att många vill ha mer kilder än en lege som snakker till Senaten?

2. "Lite" ironisk. Den som redan har gjort upp sig mening om allt är ju du. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, fredrik2 said:

Nu handlar det inte om att någon lege tror att noe fungerar. Det trengs faktiskt studier också.

Kan du tenke deg at den doktoren har gjort nettopp det du spør etter? 

Dere bør vite at når jeg har postet et innlegg, så kan dere velge å undersøke det videre selv. Jeg skylder dere ingenting!

Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Blir vi virkelig GENMANIPULERTE av vaksinen eller er dette en konspirasjonsteori? Håper noen kan klargjøre det tydeligere her. Jeg har ikke peiling på hva vaksinen gjør, jeg mangler kompetanse på feltet.

Vaksinen reduserer folks sjanse på å bli sjuke av corona viruset. Virus i seg sjøl kan manipulere gener. 

Lenke til kommentar
Betroz skrev (10 minutter siden):

Kan du tenke deg at den doktoren har gjort nettopp det du spør etter? 

At en doktor har gjennomført grundige nok studier til å fastslå at denne medisinen er så effektiv mot covid-19 at det er bevist at vaksiner er unødvendige? Nei det kan ikke tenkes, for da ville det vært viden kjent.

Betroz skrev (11 minutter siden):

Dere bør vite at når jeg har postet et innlegg, så kan dere velge å undersøke det videre selv. Jeg skylder dere ingenting!

Du har rett i at du ikke skylder oss noen ting. Men hvis du ikke ønsker å framstå som en person som slenger ut ubegrunnede og feilaktige påstander som ikke har rot i fakta, kunne det være lurt å prøve å begrunne påstandene dine litt.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, theNiceOne said:

Hva med langtidseffektene av Covid-19 målt opp mot langtidseffekten av vaksine?

På hvilket grunnlag har du sammenlignet disse to og kommet fram til at eventuelle bivirkninger av vaksine er en større fare enn eventuelle virkninger av sykdommen? Eller tar du det på magefølelsen?

Litt av begge deler. For det første har jeg ingen grunn til å mene at immunsystemet mitt ikke er i stand til å takle sesongbaserte luftveisinfeksjoner. For det andre viser dataene angående Covid-19 så langt at viruset er svært lite farlig for folk i min aldersgruppe, og med min sykdomshistorikk. For det tredje viser Covid-19-dataene så langt at viruset muterer akkurat på den måten som er forventet både i henhold til mikrobiologi/immunologi, samt i henhold til prinsippene i evolusjonslæren. D.v.s. at viruset muterer i retning av høyere smittegrad, men lavere skadepotensiale - altså i retning av høyere overlevelsesgrad for viruset selv. Det kan så klart hende at dataene foreløpig er så preget av jalla-rapportering at man bør ta det med en klype salt, men i og med at det er i tråd med hva man på forhånd skulle kunne forvente, velger jeg å stole på at dette er tilfellet. Ekstraordinære påstander (som f.eks. at akkurat dette viruset oppfører seg på en helt annen måte, og trigger en helt annen immunrespons, enn hva andre virus gjør) krever ekstraordinære bevis. Jeg vet det har vært rapportert om noen enkeltsaker her og der som kan vitne om det, men ikke i noen grad som kan kalles "ekstraordinære bevis".  

Men så klart er det også et "magefølelse-aspekt" ved det. Man har tross alt ikke kunnet unngå å få med seg at samfunnsresponsen overfor Covid-19 ikke står i stil til hva man ellers godtar av potensielle farer knyttet til det å være til, og at mange av avgjørelsene som har blitt tatt i henhold til Covid-19 er preget av panikk. Det er min oppfatning (les: "magefølelse") at en tilstand av panikk er et generelt dårlig utgangspunkt for å ta gode avgjørelser, og at det er i denne tilstanden av panikk man bl.a. har valgt å fire på ellers normale krav når det gjelder f.eks. dyreforsøk og kliniske forsøk på mennesker (samt informasjonsplikten overfor de som blir brukt i kliniske forsøk) før noe slippes ut på markedet. I dette tilfellet ser det ut til at man i stor grad kommer til å slå sammen massedistribusjon med kliniske forsøk - altså at de som mottar vaksinen i første omgang i praksis kommer til å være "guinea pigs" (uten nødvendigvis å ha blitt informert om dette). Fordelen med denne praksisen er jo at man i løpet av relativt kort tid kommer til å ha et utstrakt datamateriale for å bedømme sikkerheten av vaksinen (det er snakk om hundrevis av millioner av mennesker dette skal testes ut på), men under normale omstendigheter ville dette blitt ansett som dypt uetisk, og i strid med den hippokratiske ed.

Personlig velger jeg å forholde meg til de regler og retningsinjer som ellers ville vært førende under en "normaltilstand", og ikke under en "panikktilstand". Men det er som sagt kun min magefølelse.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, theNiceOne said:

At en doktor har gjennomført grundige nok studier til å fastslå at denne medisinen er så effektiv mot covid-19 at det er bevist at vaksiner er unødvendige?

Det jeg mente var at hvis denne medisinen er så effektiv som doktoren påstår, så trenger man jo ikke vaksinen. Jeg har redigert litt av setningen jeg opprinnelig skrev om at det beviser at vaksinen er unødvendig. Hvis folk kan få en trygg medisin som hjelper, så trenger jo ikke folk å ta sjangsen på å ta den kontroversielle Covid vaksinen, som vi ikke vet enda hva konsekvensene blir for.

Lenke til kommentar
Betroz skrev (5 minutter siden):

Hvis folk kan få en trygg medisin som hjelper, så trenger jo ikke folk å ta sjangsen på å ta den kontroversielle Covid vaksinen, som vi ikke vet enda hva konsekvensene blir for.

Det uthevede er feil. Vi vet med god nøyaktighet hva konsekvensene blir, takket være kliniske studier i tre faser.

Hvilken av covid-vaksinene er det du påstår er kontroversiell?

Forskjell på medisin og vaksine er at medisin er noe man tar i etterid, etter at et utbrudd har oppstått. Da må man ha medisin i beredskap over hele verden til evig tid. Det kan i teorien gå bra i kombinasjon med global perfekt deteksjon og smittesporing, mens vaksiner er preventive og forhindrer utbrudd i utgangspunktet. Vaksiner er altså et mer effektivt våpen mot covid19 enn en medisin, gitt samme effektivitetsgrad.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Betroz said:

Kan du tenke deg at den doktoren har gjort nettopp det du spør etter? 

Quote

 

Nja, han kan ha gått igenom studierna men att han kom fram till att de skulle bevisa att vaccinet inte var nödvändigt ser jag som väldigt lite sansynligt. 

Men det kan också vara en doktor som vet att många "som tenker själv" kommer tro på honom helt utan att tänka överhuvudtaget. Som vi ju ser i denna tråden. Du bryr dig uppenbart inte om det finns några belägg för det han sier och du hittar också på din egen narrativ med att vaccin inte trengs. 

Sen är det så att det alltid är en bra ide att kräva att se bevisen eller iallafall leta upp dem själv når personen vägrar når man hör något ekstra ordinärt så att man faktiskt kan tänka lite själv. 

 

Quote

Dere bør vite at når jeg har postet et innlegg, så kan dere velge å undersøke det videre selv. Jeg skylder dere ingenting!

Har förstått det och det är nog inge många som egentligen bryr dig om vad du postar. Du har uppenbart tinnfoil hatten nedragen till fötterna. 

Men hvis du faktiskt vill att folk ska lyssna på dig och bli intresserad av allt det tullet du kommer med så kan det vara en bra ide att någon gång faktiskt komma med specifika kilder för det du påstår. Det gör att folk kanske gidder se på dem och det kan också verka som att du faktiskt har satt dig in i det du påstår. 

I detta fallet är det uppenbart att du har funnit en video där en person sier att man kan behandla covid-19 bättre än vad man gör nu och du inte bara tror på det han sier helt utan kilder eller kildekritik utan du klarar också att överdriva betydelsen av det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Simen1 said:

Det uthevede er feil. Vi vet med god nøyaktighet hva konsekvensene blir, takket være kliniske studier i tre faser.

Jeg velger å være høyst skeptisk til det der. Bare det at dem ønsker å vaksinere hele Jordens befolkning mot en sykdom som 99,8% av de under 70 år overlever, med influensa liknende symptomer, får alarm bjellene til å ringe hos meg. Hadde det vært snakk om en sykdom som var mye farligere, så hadde situasjonen vært litt annerledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kastrup skrev (31 minutter siden):

Litt av begge deler. For det første har jeg ingen grunn til å mene at immunsystemet mitt ikke er i stand til å takle sesongbaserte luftveisinfeksjoner. For det andre viser dataene angående Covid-19 så langt at viruset er svært lite farlig for folk i min aldersgruppe, og med min sykdomshistorikk. For det tredje viser Covid-19-dataene så langt at viruset muterer akkurat på den måten som er forventet både i henhold til mikrobiologi/immunologi, samt i henhold til prinsippene i evolusjonslæren. D.v.s. at viruset muterer i retning av høyere smittegrad, men lavere skadepotensiale - altså i retning av høyere overlevelsesgrad for viruset selv.

...

Takk for et utfyllende og fornuftig svar. Mitt inntrykk er at mange som av forskjellige grunner ikke vil ta en vaksine, sammenligner mulige bivirkninger av vaksinen - ikke med mulige virkninger av sykdommen, men med en nulltilstand hvor de ikke inkluderer muligheten for å bli syk.

Både å ta en vaksine og å ikke ta den er å ta en større eller mindre risiko som man ofte ikke vet alt om - men det er i hvert fall tydelig at du har vurdert dette ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (6 minutter siden):

Usikker, men Dr Andrew Kaufman snakket tidlig om det. Hvor han fikk sin informasjon fra, vet jeg ikke.

Denne fyren? - og ingen varsellamper blinker frenetisk? Han ikke bare kan, men har mest sannsynlig dratt "informasjonen" rett ut av egen bakende. Det utvises skremmende lite kildektritikk på "informasjonen" du "dokumenterer" med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...