Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

Nei, jeg har ikke tenkt å ta vaksinen. Og grunnen til det er ganske enkelt at det er en kalkulert risiko og en følelse av beleilighet. Og så må jeg innrømme at alle de i kommentarfeltene på Facebook som nærmest krever at alle må ta vaksinen, uansett konsekvenser, bare sånn at de selv kan føle seg trygge, vekker en viss trass i meg.

"Så du driter i eventuelle farer jeg måtte utsette meg for ved å ta vaksinen, så lenge du føler at jeg, vet å ta vaksinen, bidrar til å gjøre deg tryggere? Drit og dra!" Det er kanskje ikke den mest cerebrale tanken man kan ha, men av og til må reptilhjernen få slippe til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enhver må selv vurdere risikoen, å bestemme hvorvidt de ønsker vaksinen, det er ingen tvang.

For egen del vurderer jeg det slik at risikoen ved vaksine er betydelig lavere enn risikoen for å bli smittet og syk.

Det er en viss solariditet ved å vaksinere seg. At nettopp du tar vaksinen, kan bidra til å bli kvitt pandemien, og kanskje at andre som ikke kan ta vaksinen kan leve et normalt liv, eventuelt også at din vaksinering bidrar til at noen unngår alvorlig sykdom eller død.

Samtidig så er man seg selv nærmest, det gjelder nok de aller fleste.
Jeg ville neppe tatt en vaksine som ikke hadde noen fordeler for meg selv, og som var potensielt skadelig, kun for å hjelpe andre.

Personlig er jeg avhengig av å krysse grenser, reise med ferger og fly og den slags, å har derfor de siste 10 månedene opplevd enorme negative konsekvenser i forhold til hvordan jeg vanligvis beveger meg, både privat og på jobb.

For meg ville vaksinering bety at jeg kan reise mer som normalt dersom det innføres visse krav, men enda viktigere, ville det også gi en trygghet å vite at risikoen for å bli syk under slike reiser, og ved å treffe folk i forbindelse med arbeid osv. vil bli redusert med 95% etter vaksinering. Det har en stor betydning for meg personlig.

Jeg har også familie i risikogrupper som jeg kan treffe mer som normalt etter vaksinering, som jeg i stor grad har måttet holde avstand til i snart ett år, inkludert nå i julen.

Disse ting er dog bare et moment i hvilken nytte vaksinen ville hatt for meg personlig, dersom det var høy risiko for sykdom fra vaksinen, så ville jeg nok trolig ikke tatt den uansett.

Ser man på Norge, som er et av de landene som har klart seg best, så er det nå 40k som er bekreftet smittet, det anslås at det reelle tallet er over det dobbelte.

Det betyr at risikoen for å bli smittet generelt er ~1.5% i Norge.
Jeg oppholder meg en del i de andre skandinaviske landene også, og i for eksempel Sverige ville den samme risikoen vært over 6%.

Så langt tyder alt på at det er svært vanskelig å beskytte seg mot smitte.
Utover å holde seg hjemme, så er det ingen garantier, selv om enkelte ser ut til å tro at nettopp de er unntaket.
Slik er det ikke, man kan bli smittet i butikken, hos tannlegen, på jobben ... hvor som helst, og selv om håndvask og maskebruk kanskje kan redusere risikoen, så viser alt så langt at man fremdeles kan bli smittet, ingen er unntatt.

Av de som blir smittet, så anslår jeg at 0.6% dør i Norge, mens i Sverige er det nok nærmere 1%.
Ut i fra tallene fra innlagte på sykehus, så ser det ut som at risikoen for alvorlig sykdom blant de som smittes er i området 5-10%.

Man kunne slått dette sammen, å sagt at siden 1.5% av befolkningen har vært smittet så langt, å kun 0.6% av de har dødd, så er den generelle risikoen for en nordmann kun 0.007% for å dø av COVID-19, og rundt 0.15%  for alvorlig sykdom, men det er dessverre ikke så enkelt.

Risikovurdering er et produkt av å se på generell risiko, så individuell risiko, i forhold til skadeomfang og gevinstpotensiale.

Den generelle risikoen er 0.007% for død, 0.15% for å bli alvorlig syk.
For noen individer vil den være lavere, for andre høyere, for eksempel vil de i risikogrupper eller med høy alder ha en betydelig høyere risiko for død, mens menn i alderen 40-70 år ser ut til å ha en betydelig høyere risiko for alvorlig sykdom, selv om de overlever.

Smittespredning i området man bor, hvilke aktiviteter man vanligvis bedriver, hvordan man jobber, hvor mange nærkontakter man har, og en rekke andre individuelle ting vil også ha betydning for den individuelle risikoen for å bli smittet.

Skadeomfanget både ved gjennomgått sykdom og ved vaksinering, er potensielt død eller alvorlig sykdom. Gevinst er muligheten til å leve mer som normalt, treffe familie, mindre frykt for å bli smittet.

Så langt har Pfizers vaksine vært testet på 40 000 mennesker. Det er ikke meldt om noen dødsfall eller alvorlig sykdom.
Risikoen for noe ubehag i en dag eller to er 10-20%, men den risikoen anses som ubetydelig i forhold til død eller alvorlig sykdom av COVID-19.

To personer i England fikk alvorlige allergiske reaksjoner. Dette rammer trolig ikke meg personlig, jeg har riktignok noen allergier, men ingenting så alvorlig som det advares for. Har man så alvorlige allergier at man til daglig må ha med epi-pen, eller har vært lagt inn på sykehus med anafylaktisk sjokk, så bør man vente med vaksine til dette er undersøkt ytterligere.

Per i dag er det altså åpenbart at vaksinen har mindre risiko enn smitte og sykdom, det er faktisk ikke sammenlignbart.
Ut i fra tallene som har kommet er risikoen for død eller alvorlig sykdom fra vaksinen per i dag null.

Så er vi litt heldige i EU/EØS. Nå vil britene, kanadierne og amerikanerne få vaksine først, å det vil gå flere måneder før folk flest i Norge får vaksine. Innen den tid så vet man mye mer om de kortsiktige bivirkningene fra vaksinen, å man kan på nytt gjøre en risikovurdering for hvorvidt vaksine på noe tidspunkt blir mer risikabelt enn risikoen for å bli smittet av SARS-CoV-2, med påfølgende sykdom eller død.

Min spådom er at det aldri vil skje. Vaksinen vil alltid være milevis tryggere, med mindre en million mennesker plutselig dør av å ha fått vaksinen.

Mennesker er dårlige på å vurdere risiko.
Vi har en tendens til å tenke at enkelte ting går bra, det rammer ikke meg, som å lene seg utfor et stup for å ta et fint bilde, gå ut på en brygge i full storm, røyke 40 sigaretter om dagen, kjøre på motorveien eller lignende, mens vi har irrasjonelle frykter for andre ting som kanskje ikke har noen særlig risiko.

Noen har for eksempel frykt for å kjøre over broer eller i tuneller, selv om det knapt finnes ulykker hvor broer har falt ned eller tuneller kollapset de siste 100 år i Norge, men dødsulykker på motorveien skjer nærmest ukentlig, uten at man har en stor redsel for å kjøre bil generelt.

Noen er redde for å fly, selv om risikoen for å dø i en flyulykke er 0.000009%, mens de helt fint for eksempel er med på dykketur under ferien (risikoen for død ved dykking er rundt 0.001%).

TL:DR - Med mindre man foretar en reell risikovurdering for sin situasjon, ikke bare baserer risikoen på irrasjonell frykt, men på den faktisk individuelle risikoen man har, samt gevinsten og ulempene ved å unngå vaksine, så er svært mange helt uskikket til å vurdere hva som er til deres eget beste.

Jeg mener fremdeles folk må få gjøre som de vil. Irrasjonell frykt er fremdeles frykt, å er man usikker, så bør man heller kanskje vente litt til man føler seg mer sikker, så fremt man ikke faller nedi kaninhullet sammen med anti-vaksere og Kari. Det er fremdeles tidlig, det kan være ukjente ting med vaksinen vi ikke vet om, men sannsynligheten for det er nok relativt liten, de blir testet ganske godt.

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Simen1 said:

Dette er skuffende lave tall. Mon tro hva som er årsaken? Har vitenskapen et formidlingsproblem? Eller er det sterke antivitenskapelige krefter som påvirker folks mening? Tenker de at "andre får ta samfunnsansvaret - så jeg slipper", eller "det rammer sikkert ikke meg"? Eller "corona er bare en influensa / svindel"? Hadde vært interessant å sett en analyse av folks grunner.

Har du i det hele tatt vurdert at du kan ta feil? At vitenskapen kan ta feil om Covid?

Du ser nok på slike som meg på en veldig negativ måte. Nesten religiøst overbevist om at jeg og andre "anti-vaxxere" er bare noen vitenskapsnektere, tinfoil-hat, galematias og egoistiske jævler. Hva om vi har skjønt noe du ikke har? Eller liker du bare å sitte der på din høye hest og si - JEG HAR VITENSKAPEN PÅ MIN SIDE - DERFOR :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er absolutt ikke anti-vaxxer, vaksiner reddder liv og har bidratt til en verden med mindre epidemier og massedød. Men - jeg blir betenkt og litt skremt av enkelte varsler om skadevirkninger av den nye coronavaksinen; ikke ting som konspirasjonsteoretikere sier; men som kommer fra varslere innenfor farmasia. Det er ikke en konspirasjonsteori at det er de som tjener grovt på vaksiner og kanskje ikke tar det så nøye at skadevirkningene kan være store. Og coronavaksinen tok veldig raskt tid å ferdigutvikle og inneholder en helt ny teknologi som jeg har skjønt knapt har vært utprøvd på mennesker før og er helt annerledes enn tidligere kjente vaksiner som influensavaksiner for eksempel. Samtig er det viktig med å få vaksinering og flokkimmunitet slik at vi endelig kommer ut av dette nedstengings- og avstandshelvetet vi har hatt siden mars og hva det gjør med mennesker. Men ikke til enhver pris tenker jeg. Jeg vil absolutt gå ombord i fly, reise til utlandet, gå på konserter og teater og så videre - men ikke for en hver pris om det betyr å innta en vaksine som kan gi store skadevirkninger på kroppen og kanskje også forkorte livsløpet. Det er et dilemma det der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Betroz said:

Har du i det hele tatt vurdert at du kan ta feil? At vitenskapen kan ta feil om Covid?

Du ser nok på slike som meg på en veldig negativ måte. Nesten religiøst overbevist om at jeg og andre "anti-vaxxere" er bare noen vitenskapsnektere, tinfoil-hat, galematias og egoistiske jævler. Hva om vi har skjønt noe du ikke har? Eller liker du bare å sitte der på din høye hest og si - JEG HAR VITENSKAPEN PÅ MIN SIDE - DERFOR :wee:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger_effect#:~:text=The Dunning–Kruger effect is,recognize their lack of ability.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Morromann said:

Jeg er absolutt ikke anti-vaxxer, vaksiner reddder liv og har bidratt til en verden med mindre epidemier og massedød. Men - jeg blir betenkt og litt skremt av enkelte varsler om skadevirkninger av den nye coronavaksinen; ikke ting som konspirasjonsteoretikere sier; men som kommer fra varslere innenfor farmasia. Det er ikke en konspirasjonsteori at det er de som tjener grovt på vaksiner og kanskje ikke tar det så nøye at skadevirkningene kan være store. Og coronavaksinen tok veldig raskt tid å ferdigutvikle og inneholder en helt ny teknologi som jeg har skjønt knapt har vært utprøvd på mennesker før og er helt annerledes enn tidligere kjente vaksiner som influensavaksiner for eksempel. Samtig er det viktig med å få vaksinering og flokkimmunitet slik at vi endelig kommer ut av dette nedstengings- og avstandshelvetet vi har hatt siden mars og hva det gjør med mennesker. Men ikke til enhver pris tenker jeg. Jeg vil absolutt gå ombord i fly, reise til utlandet, gå på konserter og teater og så videre - men ikke for en hver pris om det betyr å innta en vaksine som kan gi store skadevirkninger på kroppen og kanskje også forkorte livsløpet. Det er et dilemma det der.

Hvilke skadevirkninger er dette? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (16 minutter siden):

Ingen som vet. Det er ikke gått ett år ennå. Enda kortere tid siden de startet med vaksinen. Covid-19 kan ha senskader,  vaksinen kan ha senskader. 

Man er ikke antivaxxer hvis man ønsker å vente 2-3 år. 

 

Nei men man er dårlig på risikoforståelse. Det er mange 100 ganger mer sannsynlig å få alvorlige senskader av koronaviruset enn av vaksinen. Jeg velger vaksine over virus any time of the year. 

Jeg trodde vi var verdens rikeste land? 

EpA9pR-WMAEQhl4.thumb.jpeg.75107c566606a0f7eef6ed714f630d6f.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (9 minutter siden):

Hvordan vet du dette? 

Basert på alle tidligere vaksiner. Det er alltid en betydelig større prosentandel som dør og blir alvorlige skadet av virus enn av vaksiner. Å være redd for vaksiner betyr at du bør være 1000 ganger så redd for viruset. 

Hvis du vil være helt sikker tar du AstraZeneca Oxford vaksinen som bruker gammel velprøvd teknologi faktisk virus. Selv om ingen ting tyder på at mRNA vaksinene til Pfizer og Moderna er farlige. 

https://www.sintef.no/siste-nytt/slik-virker-den-nye-koronavaksinen/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Kryptodebunker said:

Basert på alle tidligere vaksiner. Det er alltid en betydelig større prosentandel som dør og blir alvorlige skadet av virus enn av vaksiner. Å være redd for vaksiner betyr at du bør være 1000 ganger så redd for viruset. 

Hvis du vil være helt sikker tar du AstraZeneca Oxford vaksinen som bruker gammel velprøvd teknologi faktisk virus. Selv om ingen ting tyder på at mRNA vaksinene til Pfizer og Moderna er farlige. 

https://www.sintef.no/siste-nytt/slik-virker-den-nye-koronavaksinen/

 

AstraZeneca-vaksinen blir neppe godkjent med de dataene som foreligger. Det er også den vaksinen som har hatt flest alvorlige bivirkninger. 

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (31 minutter siden):

Basert på alle tidligere vaksiner. Det er alltid en betydelig større prosentandel som dør og blir alvorlige skadet av virus enn av vaksiner. Å være redd for vaksiner betyr at du bør være 1000 ganger så redd for viruset. 

 

 

Men dette er en helt ny type vaksine som aldri har vært tatt i bruk før. Det er ikke som tidligere influensavaksiner og seriøs kritikk har kommet fra insiden over manglende rutiner for skikkelig godkjenning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 time siden):

Nei men man er dårlig på risikoforståelse. Det er mange 100 ganger mer sannsynlig å få alvorlige senskader av koronaviruset enn av vaksinen. Jeg velger vaksine over virus any time of the year. 

Jeg trodde vi var verdens rikeste land? 

EpA9pR-WMAEQhl4.thumb.jpeg.75107c566606a0f7eef6ed714f630d6f.jpeg

Er Norge og Sveits de landene i Europa som vil være SENEST ute med vaksinering; selv etter land som Romania og Bulgaria? Er vi et u-land? Isåfall er jeg flau over å være norsk.

Lenke til kommentar

Er litt usikker, men så faller tankene mine på de barna som er i risikosonen, de mødrene og fedrene som kanskje er kreftsyke. Da blir det fort at vaksinen må man bare ta. 

Men tankene går jo også til de som ble permanent sjuke etter svineinfluensa vaksinen. Flere er jo uføre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...