Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (2 timer siden):

såvidt jeg har lest, kan vaksinerte fortsatt smitte andre, hvis de selv er blitt smittet.


Jeg tror det er veldig tvilsomt.

Jeg har forstått at det er teoretisk mulig, man blir jo tross alt smittet selv om man er vaksinert, men immunsystemet vet da hvordan viruset skal bekjempes, slik at man som oftest vil klare å bli kvitt viruset før man blir syk.

Jeg ville tro at det i de aller fleste tilfeller betyr at immunforsvaret bekjemper viruset også før man blir smittsom, og at virusmengden vil være så lav at det er forholdsvis liten risiko for at man smitter andre uansett.

Nå er det ikke alle som blir vaksinert, som får antistoffer, de beste har vist seg å være ~95% effektive, så en liten andel av de som er vaksinert vil jo potensielt kunne bli syke å smitte andre.

Det er nok uansett umulig å svare på det nå, så det er kun spekulasjoner både den ene og den andre veien.

Lenke til kommentar
0laf skrev (2 timer siden):

Jeg har forstått at det er teoretisk mulig, man blir jo tross alt smittet selv om man er vaksinert, men immunsystemet vet da hvordan viruset skal bekjempes, slik at man som oftest vil klare å bli kvitt viruset før man blir syk.

ja, vaksinen skal forhindre at man blir alvorlig syk, men viruset som sådan kan være til stede i skrotten når det først har tatt bolig der.

men som du sier, utbredelsen eller fraværet av det, blir vel mer tydelig etterhvert.

det beste "beviset" på evt. overføring fra vaksinert individ, får vi den dagen kommunens smittedetektiver evt. sporer smittevei tilbake til et slik kasus.

et annet spørsmålstegn i den forbindelse, -kan vi risikerte at et koronavirus som hopper fra koronavaksinert til andre personer, har mutert til en annen farligere variant?

 

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (4 minutter siden):

et annet spørsmålstegn i den forbindelse, -kan vi risikerte at et koronavirus som hopper fra koronavaksinert til andre personer, har mutert til en annen farligere variant?


Svaret på det er definitivt ja, men det er nok ikke noen høyere sannsynlighet for mutasjon hos vaksinerte enn hos de som ikke er vaksinerte, det blir nok akkurat det samme.

Det er alltid en risiko for mutasjon, virus muterer hele tiden, problemet oppstår dersom man får en mutasjon som er mer levedyktig, og som samtidig på et eller annet vis er farligere eller mer smittsomt.

Den høyeste risikoen for mutasjon hos et slikt virus, vil være når det hopper fra en art til en annen art, slik vi har sett i mink, men det kan like gjerne være i fugler, griser eller hva som helst annet, ettersom viruset da gjerne allerede har mutert noe for å kunne smitte en annen art, og også har potensiale for å mutere ytterligere for å tilpasse seg den nye arten bedre osv.

Risikoen for slike ting er nok ikke enormt stor, men den eksisterer helt klart.

Det er det samme med hvorvidt man kan smitte andre etter man er vaksinert.
For influensa så vet vi med sikkerhet at det forekommer, altså at vaksinerte får viruset, å blir smittsomme, selv om de ikke selv blir syke.

Jeg tror det ikke alltid er sånn, for eksempel for meslinger så vil man få en beskyttelse som gjør at man heller ikke kan spre det videre.
Men, selv der finnes det unntak, det er et par kjente tilfeller hvor folk som er vaksinerte likevel har spredd meslinger videre til andre, men det skyldes helt ekstraordinære ting, som at immunforsvaret hos vedkommende har reagert på en særdeles uvanlig måte eller lignende.

Jeg mener bestemt at det vanligste er at vaksinerte ikke sprer viruset de er vaksinert mot videre, det er dette som er "standarden", så har man enkelttilfeller, eller i det minste svært få tilfeller, hvor noen av ymse årsaker likevel ender opp med å bli spredere, selv om de er vaksinert, slik at jeg tror ikke dette vil være noe stort problem for SARS-CoV-2 heller, de aller fleste vil nok få immunitet, og de aller fleste vil trolig ikke spre viruset videre, selv om de får det uten å merke det nettopp fordi de har antistoffer fra vaksine.

Så får man kanskje unntakene, altså at noen kan spre det videre, at noen får bivirkninger man ikke hadde regnet med, kanskje at noen får ADE eller lignende, men akkurat nå er det dessverre ingen som kan svare på i hvor stor grad dette kommer til å forekomme, det er umulig å vite noe om før man har vaksinert mange mennesker, og over tid observert resultatet.

Lenke til kommentar

vi får krysse fingrene for at et slikt scenario i tilfelle er worst case.

dvs. på lignende måte som at bakterier etterhvert er resistente mot nesten alle typer antibiotika, ditto et koronavirus som blir smartere og lurer vaksinen.

(med de to typene hendelse er kanskje ikke sammenlignbart/mulig, for alt jeg vet)

Lenke til kommentar

På poller så ser det ut som om 73-89% av det norske folk ønsker å vaksinere seg.. En overraskende lav andel..
Om det stemmer at vaksinen er 90% effektiv så ender vi på en befolkning der 66,7-80,1% ikke blir syke når alle som pr dags dato ønsker å vaksinere seg har blitt vaksinert.

Selv kommer jeg til å ta vaksinen når den er tilgjengelig.

https://www.nrk.no/norge/flere-nordmenn-sier-de-vil-ta-koronavaksine-1.15264717
https://www.fhi.no/nyheter/2020/sju-av-ti-er-positive-til-koronavaksine/

Lenke til kommentar

66,7-80,1%. Det er på grensa til flokkimmunitet når folk oppfører seg som før pandemien (~70%). Det kan bli en hel del lokale utbrudd av så lav immunitetsgrad. Alternativt må vi beholde noen smitteverntiltak på ubestemt tid.

Dette er skuffende lave tall. Mon tro hva som er årsaken? Har vitenskapen et formidlingsproblem? Eller er det sterke antivitenskapelige krefter som påvirker folks mening? Tenker de at "andre får ta samfunnsansvaret - så jeg slipper", eller "det rammer sikkert ikke meg"? Eller "corona er bare en influensa / svindel"? Hadde vært interessant å sett en analyse av folks grunner.

@Morromann La deg gjerne inspirere til å legge til en eksta meningsmåling i tråden.

Lenke til kommentar
  • 73 prosent svarer at det er svært eller nokså sannsynlig at de vil ta koronavaksine.
  • 16 prosent er usikre eller vet ikke.
  • 11 prosent svarer at det er nokså eller svært usannsynlig at det vil ta koronavaksine.

Jeg tolker dette som at 73 prosent er villige til å ta vaksinen så snart de får lov, og 16 prosent har ikke bestemt seg ennå men vil sannsynligvis ta den når de ser med egne øyne at andre ikke får alvorlige bivirkninger. Av de siste 11 prosentene tror jeg mange vil ende opp med å la seg vaksinere, dersom de også ser det et trygt, og spesielt dersom de gjøre det for å få lov til å dra på flyreiser, konserter og lignende.

Da svineinfluensaen herjet, fikk jeg og flere i min omgangskrets se med egne øyne at det faktisk går an å få alvorlige bivirkninger av vaksine. Selv gikk jeg fra å være 100% positiv til vaksiner, til mer sånn "90%", så jeg har litt forståelse for de som er usikre. Jeg tror likevel jeg vil ta denne vaksinen ganske tidlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (2 timer siden):

Du velger 10-30% sjanse for senskader vs 1/10.000 eller mer ved vaksine? Høres lurt ut! 

https://tidsskriftet.no/2020/09/kronikk/langvarig-syk-etter-covid-19

Større sjanse å bli syk og dårlig med vaksine enn med covid. Først må man få covid og så må man bli syk. Stor sjanse for at man ikke blir syk eller får svært milde symptomer. 

Du baserer deg på svært få tilfeller som havner i tabloidene. Ikke alle de tusen som ikke havner der.

Lenke til kommentar

Svært få? Hvis du klikker på linken og leser de store blå bokstavene så står det at hele 10-33% opplever langvarig sykdom.

Pfizer-vaksinen sies å gi litt forbigående "dagen derpå"-effekt, noe som tyder på at immunforsvaret jobber, så det er et bra signal.

Corona kan slå veldig forskjellig ut. Det går nok bra for mange, særlig unge, men for noen slår det likevel dårlig ut, potensielt dødbringende. Hvem som får hvilken reaksjon aner man jo ikke på forhånd, så det blir litt russisk rulett.

- Ikke vær en idiot som meg, skrev Tommy Macias. Dagen etter døde han.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Svært få? Hvis du klikker på linken og leser de store blå bokstavene så står det at hele 10-33% opplever langvarig sykdom.

Pfizer-vaksinen sies å gi litt forbigående "dagen derpå"-effekt, noe som tyder på at immunforsvaret jobber, så det er et bra signal.

Corona kan slå veldig forskjellig ut. Det går nok bra for mange, særlig unge, men for noen slår det likevel dårlig ut, potensielt dødbringende. Hvem som får hvilken reaksjon aner man jo ikke på forhånd, så det blir litt russisk rulett.

- Ikke vær en idiot som meg, skrev Tommy Macias. Dagen etter døde han.

 

Du linker til en med fedme, diabetes og som dro på Corona fester 🤣

Splitter skrev (7 minutter siden):

Hvilke data baserer du denne påstanden på?

Man tar vaksine, man må bli smittet av virus. 

Husker ikke hvilken vaksine som man må ta to ganger, med den blir man syk av. 

For all del, kanskje vaksinen får dere til å slappe litt av. 

 

 

Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (12 minutter siden):

Man tar vaksine, man må bli smittet av virus. 


Vaksinen er enten mRNA, som er kunstig messenger RNA som ikke inneholder virus i det hele tatt, eller mer tradisjonell vaksine som inneholder dødt eller sterkt svekket virus man uansett ikke blir syk av.
 

DiskusDød skrev (12 minutter siden):

Husker ikke hvilken vaksine som man må ta to ganger, med den blir man syk av. 


Flere av vaksinene har to doser med et mellomrom imellom, bland annet Moderna og Pfizer, men man blir ikke direkte "syk" av vaksinen.
Man kan få feber og ubehag i en dag eller to etterpå, samt noe ømhet ved injeksjonsstedet, en del blir så dårlig at de holder sengen dagen derpå.

Jeg mener å ha lest at 10-12% ble ganske dårlige av Pfizer-vaksinen, så dette er ikke er uvanlig, men det er kun immunforsvaret som har en liten respons på vaksinen.

Det er dog foreløpig ingen som har blitt alvorlig syke, å det går raskt over, selv om de fleste som tar vaksinene blir noe dårlige i en dag etterpå.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (31 minutter siden):


Vaksinen er enten mRNA, som er kunstig messenger RNA som ikke inneholder virus i det hele tatt, eller mer tradisjonell vaksine som inneholder dødt eller sterkt svekket virus man uansett ikke blir syk av.

Men man kan bli syk av vaksine. 

Jeg må bli smittet av corona for å bli syk. Vaksine er et valg. Da velger jeg heller å holde avstand.

 

Det var moderna jeg tenkte på. Den Bill Gates sa at kunne være "painful ".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...