Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

5 minutes ago, Simen1 said:

Men det er jo ikke snakk om hva man tror og mener. Dette handler om fakta.

  • Godt dokumenterte bevis på risikofaktorer fra tre suksessive kliniske tester versus
  • En kontroversiell naturmedisin-konspirasjonsteoretiker-psykiater sine fantasifulle udokumenterte påstander og som ikke er alene om å tro eller mene noe i den retningen.

Husk at fakta er subjektivt i 2020. Det handler om å tro på fakta eller ikke tro på fakta. Svært få ting er ren fakta. Verden er for komplisert.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Simen1 said:

Men det er jo ikke snakk om hva man tror og mener. Dette handler om fakta.

Har du tenkt tanken på at mye av dette handler om tillit? Jeg har ikke like stor tillit til systemet, eller mennesker generellt, som du kanskje har. Ja, jeg mangler den utdannelsen du har, og ja på den måten stiller jeg med et handikap. Jeg velger å stole på min egen vurderingsevne og intuisjon, og hvis konsenkvensen av dette blir min død en dag, so be it. Jeg ser på livet som menneske som en opplevelse/reise, og jeg er kun innom denne verdenen i en kort "tid". Ja, livssyn spiller inn her.

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 minutt siden):

Husk at fakta er subjektivt i 2020. Det handler om å tro på fakta eller ikke tro på fakta. Svært få ting er ren fakta. Verden er for komplisert.  

Siden dette er et norsk forum: ikke gjør det mer amerikansk enn nødvendig. Trumpismen har skadet vitenskapen og fakta der borte nesten like mye som kristendommen har gjort i løpet av århundrer.

Lenke til kommentar
Betroz skrev (1 minutt siden):

Har du tenkt tanken på at mye av dette handler om tillit? Jeg har ikke like stor tillit til systemet, eller mennesker generellt, som du kanskje har. Ja, jeg mangler den utdannelsen du har, og ja på den måten stiller jeg med et handikap. Jeg velger å stole på min egen vurderingsevne og intuisjon, og hvis konsenkvensen av dette blir min død en dag, so be it. Jeg ser på livet som menneske som en opplevelse/reise, og jeg er kun innom denne verdenen i en kort "tid". Ja, livssyn spiller inn her.

Problemet er at ved å sluke og spre feilinformasjon er det ikke bare deg selv det potensielt går ut over. Jeg tror ikke du har noen onde hensikter, men det er likefult et problem, å stoppe spredningen av feilinformasjon har vært et av de største utfordringene under pandemien.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Betroz skrev (10 minutter siden):

Har du tenkt tanken på at mye av dette handler om tillit? Jeg har ikke like stor tillit til systemet, eller mennesker generellt, som du kanskje har. Ja, jeg mangler den utdannelsen du har, og ja på den måten stiller jeg med et handikap. Jeg velger å stole på min egen vurderingsevne og intuisjon, og hvis konsenkvensen av dette blir min død en dag, so be it. Jeg ser på livet som menneske som en opplevelse/reise, og jeg er kun innom denne verdenen i en kort "tid". Ja, livssyn spiller inn her.

Dette er jo nettopp den skadelige Trumpistiske holdninga til fakta jeg nevner over her. Man trenger ikke lang utdannelse for å gjøre sunn kildekritikk over de data man får inn. Enig i at man bør være generelt skeptisk, men når du velger å tro på epidemologiske synsinger fra en konspirasjonsteoretiker, naturmedisiner og psykiater, så mener jeg du har begått en åpenbar tabbe. Det er ikke troverdig "informasjon", selv om det måtte stemme over ens med holdninger du måtte ha ellers.

Endret av Simen1
Glemte en ikke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (1 minutt siden):

Stemmer...hvis man tviler på Covid narrativet og vaksinen, så er man visst automatisk imot all annen vitenskap...right? :p

Absolutt feil stråmann. Det er nettopp slike paralleller man kan vente fra trumpister, folk som mener og synser om fakta er riktig eller ei og slenger inn noen "jammen han er ikke alene om det", som om faktaspørsmål kan avgjøres av en meningsmåling / popularitetskonkurranse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Simen1 said:

Enig i at man bør være generelt skeptisk, men når du velger å tro på epidemologiske synsinger fra en konspirasjonsteoretiker, naturmedisiner og psykiater, så mener jeg du har begått en åpenbar tabbe. Det er troverdig "informasjon", selv om det måtte stemme over ens med holdninger du måtte ha ellers.

Jeg ville vært 100% enig med deg der, hvis det var kun fra en eller to personer som har slike påstander ja. Slik er det ikke.

Lenke til kommentar
Just now, Simen1 said:

Absolutt feil stråmann. Det er nettopp slike paralleller man kan vente fra trumpister, folk som mener og synser om fakta er riktig eller ei og slenger inn noen "jammen han er ikke alene om det", som om faktaspørsmål kan avgjøres av en meningsmåling / popularitetskonkurranse.

Black & White much...?

Lenke til kommentar
6 hours ago, Betroz said:

Jeg ville vært 100% enig med deg der, hvis det var kun fra en eller to personer som har slike påstander ja. Slik er det ikke.

Jeg velger ikke å ta vaksinen. Du slutt å folde fordi du ikke tror det hjelper?

Hurtig vaksiner har jeg ikke tro på.

Ta dem som tar influensa sprøyten, er de immune mot det. Nope min mor og far er er ikke. Så de tok den ikke i år.

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (9 timer siden):

Husk at fakta er subjektivt i 2020. Det handler om å tro på fakta eller ikke tro på fakta. Svært få ting er ren fakta. Verden er for komplisert.

Fakta er fakta. Det finnes bare en versjon av virkeligheten.

Vår _forståelse_ av virkeligheten kan varierer og kan være feilaktig.

Et særtrekk med de siste ti-åra er at der hvor de fleste i samfunnet tidligere hadde en felles tillit til autoriteter som akademia, forskere og byråkratiet, så virker det mye mer utbredt å stole på egen magefølelse eller alternative kilder, og mye lettere for hvemsomhelst å kringkaste en slik overbevisning.

-k

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, knutinh said:

Fakta er fakta. Det finnes bare en versjon av virkeligheten.

Vår _forståelse_ av virkeligheten kan varierer og kan være feilaktig.

Et særtrekk med de siste ti-åra er at der hvor de fleste i samfunnet tidligere hadde en felles tillit til autoriteter som akademia, forskere og byråkratiet, så virker det mye mer utbredt å stole på egen magefølelse eller alternative kilder, og mye lettere for hvemsomhelst å kringkaste en slik overbevisning.

-k

Det eneste som er fakta for et subjekt er det hen kan sjekke selv. For alt annet kreves det at man stoler på en tredjepart. Da er det lett å si: "Denne tredjeparten stoler jeg ikke på, derfor er det hen sier feilaktig"

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 time siden):

Det eneste som er fakta for et subjekt er det hen kan sjekke selv. For alt annet kreves det at man stoler på en tredjepart. Da er det lett å si: "Denne tredjeparten stoler jeg ikke på, derfor er det hen sier feilaktig"

Vi er notorisk dårlige til å «sjekke selv». Hvis du spiser ekstra c-vitamin så føler du deg kanskje «mindre syk». Det er menneskelig å slutte ut fra det at c-vitamin har en kjemisk-biologisk positiv effekt på f.eks forkjølelse hos en selv og andre. Det er ikke nødvendigvis rett.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, knutinh said:

Vi er notorisk dårlige til å «sjekke selv». Hvis du spiser ekstra c-vitamin så føler du deg kanskje «mindre syk». Det er menneskelig å slutte ut fra det at c-vitamin har en kjemisk-biologisk positiv effekt på f.eks forkjølelse hos en selv og andre. Det er ikke nødvendigvis rett.

-k

Muligens, men det er fremdeles fakta for det aktuelle subjektet at hen er mindre syk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...