Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

5 minutes ago, knutinh said:

Av nysgjerrighet: hvordan scorer du på altruisme? Hvis du kunne påta deg en ulempe eller risiko som førte til at andre (fremmede) fikk bedre liv, hvor stor måtte "brøken" være? Dvs, hvor stor må summen av fordeler for andre mennesker være før du er villig til å ta en ulempe selv?

Det er ikke noe ukjent for meg det å ofre meg for andre mennesker, så det er sagt.

Jeg skjønner at dere som er overbevist om at Covid-19 er en ny sykdom, som er veldig farlig og smittsom, at dere da kommer inn på tankegangen om at jo flere som vaksinerer seg, jo raskere blir vi kvitt viruset, og jo flere liv kan vi redde. At risokoen ved å ta en vaksine er verdt å ta hvis man kan redde andre. Jeg skjønner denne tankegangen, tro det eller ei.

Basert på informasjon jeg og stadig flere i verden har, så er det ikke noe nytt virus kjent som Sars-cov2. Folk blir syke og dør av de samme (grusomme) måtene som åra før. Forskjellen ligger i hvordan de tester, og de som manipulerer den informasjonen. At å ødelegge verdensøkonomien og få folk til å ta en vaksine, var planen hele tiden.

Selv de som mener at viruset er ekte, sier at 99,8% av de under 70 år overlever det med symptomer ikke verre enn for en influensa. Ja, jeg har også hørt om de som får senskader og skader på indre organer, men de tilfellene er langt fra normalen! Selvfølgelig vil media bruke de tilfellene der til å krisemaksimere det hele. Frykt selger, og frykt kan kontrollere mennesker - få mennesker til å gi fra seg sin frihet, og til å ta vaksinen... Folk er redde, og dem blir sinna på mennesker som nekter å ta vaksinen fordi dem tror at slike mennesker setter dem i fare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De som nekter ta vaksine setter først og fremst sine egne liv i fare. Men det er også en del som ikke kan ta vaksine pga underliggende medisinske hensyn, f.eks allergi mot en bestanddel av vaksinen, og det å nekte å ta vaksinen kan sette livene til disse i fare.

Jeg tror ikke det er veldig mange som bryr seg om at voksne anti-vaxxere dør av unngåelige sykdommer. De får nok ca samme sympati som innbitte røykere som dør av lungekreft. Men det er noe annet når de forårsaker sine egne barns død eller smitteutbrudd som også påvirker folk som ikke kan ta vaksine. Det at man ikke liker at foreldre dreper sine egne barn eller andres barn er f.eks grunnen til at skoler en del steder i verden krever at barn som skal delta i undervisning er vaksinerte, om de ikke har medisinsk unntak.

Men forhåpentligvis er det få nok anti-vaxxere til at de kan snylte på flokk-immuniteten fra de som har tatt vaksine.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (39 minutter siden):

Det er ikke noe ukjent for meg det å ofre meg for andre mennesker, så det er sagt.

Jeg skjønner at dere som er overbevist om at Covid-19 er en ny sykdom, som er veldig farlig og smittsom, at dere da kommer inn på tankegangen om at jo flere som vaksinerer seg, jo raskere blir vi kvitt viruset, og jo flere liv kan vi redde. At risokoen ved å ta en vaksine er verdt å ta hvis man kan redde andre. Jeg skjønner denne tankegangen, tro det eller ei.

I følge New York Times så er 268000 Amerikanere døde pga Corona. Er dette et komplott som omfatter både nytimes og Donald Trump? Er ikke det usannsynlige sengepartnere?

https://www.nytimes.com/interactive/2020/us/coronavirus-us-cases.html

Sitat

Basert på informasjon jeg og stadig flere i verden har, så er det ikke noe nytt virus kjent som Sars-cov2. Folk blir syke og dør av de samme (grusomme) måtene som åra før. Forskjellen ligger i hvordan de tester, og de som manipulerer den informasjonen. At å ødelegge verdensøkonomien og få folk til å ta en vaksine, var planen hele tiden.

Basert på informasjon jeg og klubben min har så er månen en gul ost. Er du overbevist?

Hvem tjener på å ødelegge verdensøkonomien?

Sitat

Selv de som mener at viruset er ekte, sier at 99,8% av de under 70 år overlever det med symptomer ikke verre enn for en influensa. Ja, jeg har også hørt om de som får senskader og skader på indre organer, men de tilfellene er langt fra normalen!

Dette er en rar argumentasjon. "Viruset finnes ikke, og om det fantes så hadde det ikke vært et veldig farlig virus"? Hvis du mener at viruset ikke finnes så kan du vel ikke samtidig mene noe om hvor farlig det er??

Sitat

Selvfølgelig vil media bruke de tilfellene der til å krisemaksimere det hele.

Jeg er enig i at media tjener på å hausse opp problemer, men i dette tilfellet later de til å ha vært nokså edruelig.

Sitat

Frykt selger, og frykt kan kontrollere mennesker - få mennesker til å gi fra seg sin frihet, og til å ta vaksinen... Folk er redde, og dem blir sinna på mennesker som nekter å ta vaksinen fordi dem tror at slike mennesker setter dem i fare.

Hvem er det som står i kulissene og vil at vi skal ta en unødig vaksine?

-k

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Carltondance said:

Er man en anti-vaxxer dersom man ikke vil ta en hastevaksine med ukjente bivirkninger, mot en sykdom som er omtrent like farlig som en influensa? 

Tar du selv influensa-vaksine hvert år? 

Blir 10-30% langtidssyke av influensa (månedsvis)? Får så mange skader på indre organer av influensa? 

Vaksinen er ikke egentlig hastet. I alle fall ikke på måten dere tror. Det er ikke slik at bivirkninger oppstår mange år etter man har tatt en vaksine 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Carltondance skrev (11 minutter siden):

Er man en anti-vaxxer dersom man ikke vil ta en hastevaksine med ukjente bivirkninger, mot en sykdom som er omtrent like farlig som en influensa? 

Tar du selv influensa-vaksine hvert år? 

Jeg er enig i at det bør finnes en gråsone mellom anti-vaxer og mainstream-synet. Det er "lov" å føre saklige argumenter mot en enkelt vaksine basert på vitenskaplige tester, eller fravær av vitenskaplige tester.

Denne sonen oppleves stundom som ganske "tynn", og man sitter igjen med en majoritet som er hovedsaklig positiv til vaksiner eller som stoler på rådene vi får fra helsepersonell, og en minoritet som er generelt negativ til vaksiner.

-k

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (6 minutter siden):

Blir 10-30% langtidssyke av influensa (månedsvis)? Får så mange skader på indre organer av influensa? 

Disse tallene er svært usikre. Det er også veldig uklart om mer reelle langtidsskader på grunn av covid enn en vanlig influensa. 

Mange av symptomene er sannsynligvis psykosomatiske, såkalt nocebo (motsatte av placebo). Mange av de som påstår at de sliter med langtidsskader har ikke engang hatt covid.  

 https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/opdB6a/en-fryktdrevet-pandemi-av-varige-helseproblemer

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Carltondance said:

Disse tallene er svært usikre. Det er også veldig uklart om mer reelle langtidsskader på grunn av covid enn en vanlig influensa. 

Mange av symptomene er sannsynligvis psykosomatiske, såkalt nocebo (motsatte av placebo). Mange av de som påstår at de sliter med langtidsskader har ikke engang hatt covid.  

 https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/opdB6a/en-fryktdrevet-pandemi-av-varige-helseproblemer

Mulig de er usikre, men det er tallene vi har. https://tidsskriftet.no/2020/09/kronikk/langvarig-syk-etter-covid-19

Hvorfor ta sjansen? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke det er veldig mange som bryr seg om at voksne anti-vaxxere dør av unngåelige sykdommer. De får nok ca samme sympati som innbitte røykere som dør av lungekreft. Men det er noe annet når de forårsaker sine egne barns død eller smitteutbrudd som også påvirker folk som ikke kan ta vaksine. Det at man ikke liker at foreldre dreper sine egne barn eller andres barn er f.eks grunnen til at skoler en del steder i verden krever at barn som skal delta i undervisning er vaksinerte, om de ikke har medisinsk unntak.

Veldig godt skrevet!

Lenke til kommentar
54 minutes ago, knutinh said:

I følge New York Times så er 268000 Amerikanere døde pga Corona

New York Times og de fleste andre henter sine tall fra Johns Hopkins University, som er der tall magien skjer. Folk som dør av vanlig influensa, lungebetennelse og slikt blir til corona tall - eller "døde med covid-19" som de så fint skriver.

54 minutes ago, knutinh said:

Hvem tjener på å ødelegge verdensøkonomien?

 

La meg omformulere meg litt bedre : Små og mellomstore bedrifter går konkurs, og veldig mange mister jobbene sine. De største bedriftene som f.eks Amazon går opp. Mye av målet er å ødelegge middelklassen, slik at det til slutt finnes bare fattige og de ultra rike. De fattige blir da mer avhengig av staten, og deres regler - staten(e) er og blir mer kontrollert av de ultra rike. Resten av liknende spørsmål blir for off topic for denne tråden.

54 minutes ago, knutinh said:

I følge New York Times så er 268000 Amerikanere døde pga Corona

Les det jeg skrev en gang til. "Selv de som mener at viruset er ekte...." Argumentet mitt var rettet slik at vaksinen er unødvendig, og etter min mening potensiellt farlig.

54 minutes ago, knutinh said:

Hvem er det som står i kulissene og vil at vi skal ta en unødig vaksine?

Vel et sted du kan starte, er World Economic Forum, Klaus Schwab og hans kriminelle venner. Ellers blir dette off topic hvis jeg skal gå litt mer i detalj, noe jeg har gjort i den andre tråden.

Edit : Målet til dem bak er ikke å tjene mer penger. Målet er total kontroll.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
knutinh skrev (Akkurat nå):

Er teorien din at disse rike har skapt et virus for å bli rike, eller at de har lurt oss til å tro at det er et virus?

-k

Min teori er at de rikeste i verden (som har ufattelig mye makt) er veldig fornøyde med at tiltakene varer så lenge som overhodet mulig. Jo lenger tiltakene varer, jo mer tjener de. 

Follow the money. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg tror ikke det er veldig mange som bryr seg om at voksne anti-vaxxere dør av unngåelige sykdommer. De får nok ca samme sympati som innbitte røykere som dør av lungekreft

Så...med samme mentalitet som du har der, så skal ikke dere som skal ta vaksinen, få noen sympati heller når konsekvensene av å ha tatt vaksinen blir kjent da.

Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/norge/mange-sykepleiere-er-usikre-pa-koronavaksine-1.15261861

Sitat

Et knapt flertall av sykepleierne i en undersøkelse sier ja til å ta koronavaksine når de får tilbud om den. Nesten like mange er usikre eller svarer nei.

Sykepleiere er en del av normalbefolkningen, og at undersøkelsen dermed speiler at det er behov for mer kunnskapsbasert informasjon til befolkningen generelt, sier leder i sykepleierforbundet, Lill Sverresdatter Larsen.

– Det synes vi er helt greit. Det er en litt sunn holdning at man vil ha noe mer informasjon, sier overlege Preben Aavitsland ved Folkehelseinstituttet (FHI).

Han tror flere vil ta vaksinen når den kommer.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Just now, Betroz said:

Så...med samme mentalitet som du har der, så skal ikke dere som skal ta vaksinen, få noen sympati heller når konsekvensene av å ha tatt vaksinen blir kjent da.

Helt greit det. Alle vaksiner har bivirkninger til en eller annen grad, og det må man akseptere når velger å ta vaksine. Akkurat som når jeg kjøper forsikring på bilen, så må jeg akseptere at den koster penger.

Mens de som ikke kjøper forsikring til bilen, og ikke er i noen ulykke, kan le hele veien til banken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Carltondance said:

Min teori er at de rikeste i verden (som har ufattelig mye makt) er veldig fornøyde med at tiltakene varer så lenge som overhodet mulig. Jo lenger tiltakene varer, jo mer tjener de. 

Follow the money. 

Det gir jo absolutt ingen mening. Med tiltak er det mange som får sterkt redusert inntenkt og dermed mindre å rutte med = mindre penger i omløp. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...