Gå til innhold

Skjult koronasmitte bekymrer FHI


Anbefalte innlegg

Er de bekymret? Vel, da her jeg en ting å si: GJØR NOE MED DET! Press på for å reversere den vanvittige gjenåpningen av grensene til Europa og "grønt lys" for at nordmenn fritt kan reise til land med titusenvis av aktive smittetilfeller men samtidig slippe karantene. Det er galskap av en annen verden at de åpnet for dette.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5CJ56A5D skrev (1 time siden):

Jeg har fått inntrykk av at er utviklet en hel mengde hurtigtester bl.a Abbot's (i USA) hurtigtest. Det er visst bare små hendige apparater, som kan plasseres og brukes "hvor som helst". Har vi anskaffet noen slike i Norge ? Enhver fastlege burde jo ha et slikt apparat ?

Hurtigtestar blir også brukt i Norge i ganske stor skala. Problemet er at hurtigtestane ikkje er like gode.
Dei fleste hurtigtestane kan berre påvise antistoff etter koronaviruset. Det betyr at hurtigtesten berre kan påvise om du har eller har hatt korona, så vidt eg har fått med meg betyr det at hurtigtesten ikkje gir utslag før du har hatt koronasymptom i eit par veker.

Den vanlege testen er ein laboratorietest som påviser koronavirus også før du har fått symptom.

 

Fleire stadar brukar ein begge testane, fyrst ein vanleg test der pasienten er i karantene fram til testen er analysert, deretter ein hurtigtest som ein siste sjekk før ein går ut av karantene.

Lenke til kommentar

Ah, derfor hurtigrutesjefen gikk av: "Kildal vil motta tre millioner kroner i etterlønn. Det tilsvarer 1,5 årslønn."

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/hurtigrutesjefen-gar-av-1.421011

 

Merkelig at artikkelen ikke relaterer det til filipinerskandalen i det hele tatt? :ohmy:

Quote

Lorentzen sier det er ufattelig å sende to besetningsmedlemmer til sykehus, attpåtil i taxi, uten å informere hverken passasjerer eller kommunen om at det kan ha vært smitte i båten. Han mener de burde blitt sendt i sikker transport.

På pressekonferansen mandag sier konsernsjef Daniel Skjeldam at de skulle holdt igjen passasjerene.

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Spørsmålert er om alle fastlegekontorer er utsyrt med et slikt apparat, for det vil avsløre om pasienten er umiddelbart smittefarlig?

Her er hva Abbot selv skiver om testen sin, apparatet er på størrelse med en kaffetrakter:

For situations where a fast portable test is needed, Abbott developed a molecular point-of-care test that runs on our ID NOW system, which is the size of a small toaster. The test delivers results in 13 minutes or less.

The molecular tests use an upper respiratory tract swab to collect a mucus sample. Our ID NOW system can also use a throat swab.

Lenke til kommentar

Hvis jeg tolker det rett så vil Abbots hurtigtest faktisk avsløre om du er smittet. Derfor burde jo selvfølgelig alle fastlegekontor være utstyrt med et sånt apparat. Det er jo hjernedødt av myndighetene at ikke det tiltaklet er gjennomført for lenge siden. Hvis alle fastlegekontorene har en slik test så kan jo hele Norges befolkning testes veldig kjapt ?

Serum /blodteset trengs visst kun for å fastslå om du allerede er immun dvs har utviklet antistoff, hvis jeg leser artikkelen sånn noenlunde riktig i hvert fall.

Lenke til kommentar
5CJ56A5D skrev (19 minutter siden):

Spørsmålert er om alle fastlegekontorer er utsyrt med et slikt apparat, for det vil avsløre om pasienten er umiddelbart smittefarlig?

Det siste en vil ha er pasienter med mistanke om koronavirus på et fastlegekontor eller på en vanlig legevakt. Der er det mange med svekket helse på slike steder, og fastleger og legevaktsleger møter mange med svekket helse. Å ha koronasyke på  et fastlegekontor eller en vanlig legevakt er ensbetydende med sykdom og død.

Ved symptomer eller det minste mistanke om korona, så ring legen og ta en prøve på egnede testplasser. For all del, IKKE REIS TIL fastlegekontoret eller en vanlig legevakt.

 

Endret av Tor Hansen3
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tor Hansen3 skrev (3 minutter siden):

Det siste en vil ha er pasienter med mistanke om koronavirus på et fastlegekontor eller på en vanlig legevakt. Der er det mange med svekket helse på slike steder, og fastleger og legevaktsleger møter mange med svekket helse. Å ha koronasyke på  et fastlegekontor eller en vanlig legevakt er ensbetydende med sykdom og død.

Ved symptomer eller det minste mistanke om korona, så ring legen og ta en prøve på egnede testplasser. For all del, IKKE REIS TIL fastlegekontoret eller en vanlig legevakt.

 

Jeg mente at man skulle ta prøve av samtlige pasienter som kommer til fastlegen fordi "99%" av de som er smittet ikke har noen symptomer. De man finner er smittet må i isolasjon. Så blir vi fort kvitt problemet.

Lenke til kommentar
On 8/10/2020 at 1:52 PM, Tor Hansen3 said:

Det siste en vil ha er pasienter med mistanke om koronavirus på et fastlegekontor eller på en vanlig legevakt. Der er det mange med svekket helse på slike steder, og fastleger og legevaktsleger møter mange med svekket helse. Å ha koronasyke på  et fastlegekontor eller en vanlig legevakt er ensbetydende med sykdom og død.

Ved symptomer eller det minste mistanke om korona, så ring legen og ta en prøve på egnede testplasser. For all del, IKKE REIS TIL fastlegekontoret eller en vanlig legevakt.

 

Mulig det er endringer hos fastleger på det, og noen har jo bedre kontorfasiliteter enn andre, med kanskje en egen bakvei som suspekte pasienter kan tas inn om nødvendig. Leger kan også kle seg i full smittevernberedskap, stenge av venteværelse og slike tiltak. Selv om det ikke kan gi en absolutt sikkerhet så er det ihvertfall bedre enn å gjøre ingenting.

Lenke til kommentar
On 8/10/2020 at 1:35 PM, 5CJ56A5D said:

Spørsmålert er om alle fastlegekontorer er utsyrt med et slikt apparat, for det vil avsløre om pasienten er umiddelbart smittefarlig?

Så vidt jeg kan se er dette apparatet kun godkjent i USA og Abbott har bare kapasitet til å levere matriell for ca 50000 tester pr. dag, noe som neppe er tilstrekkelig for å skalere for bruk utenfor USA. Selv I USA har Abbott bedt om at disse blir prioritert til hotspots, noe som også i dag utelukker norge. 

Stort sett er det ikke så kritisk å vite med en gang om man er smittet eller ikke ihvertfall ikke så lenge det ikke er en akkutt medisinsk situasjon, man kan fint vente en dag i isolasjon mens man venter på svar. I tillegg må vi huske at PCR tester er bare presise på positive svar (Det er da normalt regnet som 99.9% sikkertt at du er smittet). Et negativt svar kan man lett få selv om man er smittet. Ca 20% av tester tatt av smittede personer kommer tilbake negative. Så en negativ test er ikke egentlig et robust bevis på fravær av smitte.

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (38 minutter siden):

Så vidt jeg kan se er dette apparatet kun godkjent i USA og Abbott har bare kapasitet til å levere matriell for ca 50000 tester pr. dag, noe som neppe er tilstrekkelig for å skalere for bruk utenfor USA. Selv I USA har Abbott bedt om at disse blir prioritert til hotspots, noe som også i dag utelukker norge. 

Stort sett er det ikke så kritisk å vite med en gang om man er smittet eller ikke ihvertfall ikke så lenge det ikke er en akkutt medisinsk situasjon, man kan fint vente en dag i isolasjon mens man venter på svar. I tillegg må vi huske at PCR tester er bare presise på positive svar (Det er da normalt regnet som 99.9% sikkertt at du er smittet). Et negativt svar kan man lett få selv om man er smittet. Ca 20% av tester tatt av smittede personer kommer tilbake negative. Så en negativ test er ikke egentlig et robust bevis på fravær av smitte.

Dette er jo både hjernedødt og tungrodd det systemet vi har i Norge. Norske myndigheter må jo for h#¤%%& forstå at de har mye bedre kompetanse på alt slikt i USA enn i Norge. Derfor så bør alt som blir godkjent i USA bli godkjent også i Norge. Og, det er vel bedre at 80 % av pasientene oppdages enn at null pasienter oppdages. Man kan vel bare fortelle alle pasientene at kun 80 % av tifellene avdekkes. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, 5CJ56A5D said:

Dette er jo både hjernedødt og tungrodd det systemet vi har i Norge. Norske myndigheter må jo for h#¤%%& forstå at de har mye bedre kompetanse på alt slikt i USA enn i Norge. Derfor så bør alt som blir godkjent i USA bli godkjent også i Norge. Og, det er vel bedre at 80 % av pasientene oppdages enn at null pasienter oppdages. Man kan vel bare fortelle alle pasientene at kun 80 % av tifellene avdekkes. 

Jeg ville ikke begitt meg ut på noen antagelse om at amerikanske helsemyndigheter er mer kompetente enn europeiske, det har jeg ikke noe grunnlag for å si. Uansett er det irrelevant. Kapasiteten for disse hurtigtestene er for liten til å utplasseres over alt. Skulle de blitt plassert ut på norske feberklinikker, så måtte man tatt kapasitet fra andre. Norge er ikke det hardest rammede området i verden pr. i dag. Det gir dermed uansett mening at de fokuserer på USA som er mye hardere rammet, og det gir dermed ikke mening å forsere noen hastegodkjenning når man uansett ikke vil få noen hurtigtestkapasitet.

Selv om man får en negativ test kan man ikke uten videre benytte det til å avkrefte smitte, dermed er ikke utbredt rask PCR testing noe som nødvendigvis gir så store lettelser for pasientene. Ved mistanke om smitte bør man uansett ha to negative tester tatt med en del dagers mellomrom før man går ut av karantene, da har det ikke noe å si om det tar 30 minutter eller 30 timer å få et prøvesvar. Der hurtigtestene kan være viktige later for meg til å være ved akuttbehandling hvor man trenger et raskt svar for å bestemme videre behandlingsopplegg og eventuell isolasjon. (Med forbehold om at dette ikke er mitt fagfelt)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (10 timer siden):

Mulig det er endringer hos fastleger på det, og noen har jo bedre kontorfasiliteter enn andre, med kanskje en egen bakvei som suspekte pasienter kan tas inn om nødvendig. Leger kan også kle seg i full smittevernberedskap, stenge av venteværelse og slike tiltak. Selv om det ikke kan gi en absolutt sikkerhet så er det ihvertfall bedre enn å gjøre ingenting.

Ingen endring der. En fastlege sitter nær pasienter, blir lett smittet selv og blir lett en superspreder. Pasientene sitter på samme venterom og kommer på samlebånd inn i samme værelse. De fleste som besøker fastlegen har dårlig helse. En innmari dårlig kombinasjon med korona. En person med koronamistanke /luftveissymptomer må aldri oppsøke en lege. Ring!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

  

Fri diskusjon og kunnskap skrev (På 9.8.2020 den 20.44):

"Det viktigste er gjerne ikke nødvendigvis et leit massemord"

Det vi vet, er at folk dør ikke av Korona - virus, men med korona-vis.  Som man ikke dør av vanlig influensa, men med influensa, - når man har tillegg-sykdommer og har brukt antibiotika i for stor grad tidligere. ( Og kolestroldempende og blodtrykksdempende  medisiner.)

Når sykehus ( i USA) i tillegg får større utbetaling når man legger Korona på døds-attesten, og enda større utbetalinger når man har brukt respirator, er er tragedien fullbrakt. Da blir selvfølgelig "Korona-dødsfallene" store.

https://www.derimot.no/smittevernsjefen-i-usa-innrommer-at-okonomisk-belonning-kan-ha-fort-til-for-hoye-korona-dodstall/

 

At det i et vanlig år dør ca. 900 personer med influensa,  ( bortsett fra året 2017/18 da det døde 60 % flere, uten at vi fikk beskjed om å være redde/ få panikk.) mens det  med årets virus har dødd 250 personer med viruset, -  slik at begravelsebyråene må ha økonomisk "korona-støtte".  - At dette hele er  en opplæring av et folk til ikke å tenke sjøl?

Man har hatt fokus på matematikk/tallforståelse i skolen i mange år.  Nytteløst?  Er det kanske på tide at journaliseter får oppgradering i tallforståelse før de skriver tullball?

Eller er det opplæring i sannhet i stedet for løgn som kunne vært nyttigere.

 


Jeg tror du har misforstått dette litt?
Man dør generelt ikke av virus, men av andre ting.

Med de fleste virus, som SARS, Ebola, HIV, influensa osv, er det ikke viruset i seg selv som tar livet av deg, det er komplikasjonene det fører med seg.

Ved for eksempel Ebola, så formerer viruset seg i kroppens celler, og under denne formering skapes et protein som gjør at blodet ikke lengre koagulerer, slik at man får blødning fra cellene, og til slutt blør i hjel, eller drukner i blod, med mindre man opplever organsvikt eller sepsis før man kommer så langt.

Så å si alle virus fungerer på denne måten, de tar ikke livet av deg direkte, men forårsaker komplikasjoner som leder til andre livstruende tilstander, som verten igjen dør av.

For SARS-CoV-2, altså viruset i den pågående epidemien, så dør man ikke av viruset, og heller ikke av underliggende sykdommer som diabetes, fedme eller lignende.

Når SARS-CoV-2 viruset formerer seg i cellene i lungene, så mister man etterhvert muligheten til å ta opp oksygen, og oksygenmangel fører igjen til sepsis, blodpropper og annet, så enten kveles man fordi lungene ikke klarer å ta opp oksygen, eller så dør man av en rekke andre ting som dette igjen forårsaker (dersom man blir så syk at man dør, selvfølgelig, de fleste overlever jo).

En hel rekke medisinske tilstander øker åpenbart risikoen for død, for eksempel vil jo allerede nedsatt lungekapasitet eller dårlig hjerte gjøre at risikoen for død blir større når man angripes av et virus som nedsetter lungekapasiteten.

Dette betyr åpenbart ikke at personer som ikke har noen underliggende sykdommer ikke kan dø.

Selv tipp-topp friske mennesker kan dø av COVID-19, dersom tilstanden blir ille nok, men når lungene svekkes, så har selvfølgelig en frisk tjueåring bedre sjanse til å klare seg, enn en nittiåring med Kols og diabetes.

At man avfeier dette som "dør med COVID-19, ikke av", må bero på uvitenhet, det er jo ingen som egentlig dør "av" COVID-19, de dør av kvelning, sepsis, blodpropp, hjertestans eller lignende, men det er jo indirekte forårsaket av viruset.

For å si det på en annen måte, dersom man hadde levd lengre dersom man ikke fikk viruset, så har man jo i for seg dødd fordi man ble smittet av viruset, nærmest uansett dødsårsak eller underliggende sykdommer.

Når man sammenligner med influensa, så er det også verdt å merke seg at over en halv million nordmenn smittes av influensa hvert år, enkelte flere ganger i løpet av en sesong.

Så langt er altså rundt 10 000 nordmenn bekreftet smittet med SARS-CoV-2.
Det er trolig flere som ikke er testet, men ut i fra testnivået i Norge, så er det neppe mer enn det dobbelte.

Enkel multiplisering forteller oss da at om rundt 20 000 nordmenn har hatt SARS-CoV-2, og 256 har omkommet, så ville 6400 nordmenn vært døde dersom SARS-CoV-2 var like utbredt som influensaen, trolig mange flere ettersom helsevesenet da ikke ville klart å redde like mange, så andelen som dør ville gått opp.

Å sammenligne kun dødstallene, å si at 900 dør av influensa, å kun 256 har dødd av COVID-19, etter at hele verden har stengt ned og innført de strengeste tiltakene mot noen smittsom sykdom i historien, blir åpenbart helt feil, det burde man forstå selv med elementær matematikk fra barneskolen.

Nå er det jo også en hel del som blir alvorlig syke med COVID-19, men som overlever, mange blir også langvarig syke.
Det er langt flere enn ved influensa, hvor de aller fleste kommer seg igjen i løpet av noen uker, slik at det er ikke bare dødsfallene alene som er interessante, men også hvor mange som ender opp med alvorlige symptomer.

Det er kanskje ikke journalistene som trenger bedre tallforståelse, men enkelte forståsegpåere mener dette ikke er noe farlig, som av en eller annen merkelig grunn tror de vet bedre enn alle epidemiologer, FHI, WHO osv.

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Syntes situasjonen er vanskelig. Jeg er vel av de mange som kan telle på en hånd gangene jeg har vert til lege. Har aldri møtt fastlegen min. Har hatt sykefravær en gang etter 30-år i arbeid. Skal jeg nå oppsøke lege hver gang jeg er tett i nesen eller hoster litt? Går rund med litt dårlig samvittighet for at jeg ikke tester meg men trøster meg med at jeg sannsynligvis ikke har feber eller andre ting. 

Reiste med en passasjer båt for noen uker siden. Tiltakene var ikke gode nok. Folk var altfor nære hverandre ved ombordstigning. Rekkverk og dører ble ikke spritet osv. 

Tror ikke jeg ble smittet men går rundt med en bekymring om at jeg kan være smittebærer uten å vite om dette? Er det eksempler på slikt? 

Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap skrev (På 9. august 2020 den 20.44):

"Det viktigste er gjerne ikke nødvendigvis et leit massemord"

Det vi vet, er at folk dør ikke av Korona - virus, men med korona-vis.  Som man ikke dør av vanlig influensa, men med influensa, - når man har tillegg-sykdommer og har brukt antibiotika i for stor grad tidligere. ( Og kolestroldempende og blodtrykksdempende  medisiner.)

Når sykehus ( i USA) i tillegg får større utbetaling når man legger Korona på døds-attesten, og enda større utbetalinger når man har brukt respirator, er er tragedien fullbrakt. Da blir selvfølgelig "Korona-dødsfallene" store.

https://www.derimot.no/smittevernsjefen-i-usa-innrommer-at-okonomisk-belonning-kan-ha-fort-til-for-hoye-korona-dodstall/

 

At det i et vanlig år dør ca. 900 personer med influensa,  ( bortsett fra året 2017/18 da det døde 60 % flere, uten at vi fikk beskjed om å være redde/ få panikk.) mens det  med årets virus har dødd 250 personer med viruset, -  slik at begravelsebyråene må ha økonomisk "korona-støtte".  - At dette hele er  en opplæring av et folk til ikke å tenke sjøl?

Man har hatt fokus på matematikk/tallforståelse i skolen i mange år.  Nytteløst?  Er det kanske på tide at journaliseter får oppgradering i tallforståelse før de skriver tullball?

Eller er det opplæring i sannhet i stedet for løgn som kunne vært nyttigere.

 

Snittalder på corona-døde er 83-84 år, mens forventet levealder er 82 år. Men mer talende er det at corona-døde i snitt har 2,7 underliggende, alvorlige sykdommer. Vi har med andre ord stengt samfunnet på grunn av influensa, og kastet bort hundrevis av milliarder kroner. Tragisk. 

Det er media som har skapt corona-hysteriet. Synd at media får styre samfunnet slik som de gjør, men vi har ingen politikere som tør å stå opp mot dem, i frykt for egne karrierer.

Kanskje vi står overfor et politisk paradigme, der media til enhver tid styrer politikk med sensasjoner, enten det er corona, klima eller noe annet? 

Svært skuffende at politikerne i Norge ikke lyttet til smittevern-ekspertene, og gikk for flokkimmunitet slik som disse anbefalte. Men politikerne valgte å la seg styre av media, og nå har vi bare skjøvet det hele foran oss på en meningsløs måte. 

Lenke til kommentar
Vaniman skrev (1 time siden):

Svært skuffende at politikerne i Norge ikke lyttet til smittevern-ekspertene, og gikk for flokkimmunitet slik som disse anbefalte. Men politikerne valgte å la seg styre av media, og nå har vi bare skjøvet det hele foran oss på en meningsløs måte. 


Det er ingen smittevern-eksperter ved sine fulle fem som anbefalte flokkimmunitet.
Ikke en gang svenskene vil stå inne for at de noengang vurderte flokkimmunitet som en løsning på pandemien.

Hele begrepet flokkimmunitet kommer fra vaksinering. Når man har vaksinert en viss mengde mennesker, så oppnår man flokkimmunitet.

Flokkimmunitet ved å smitte befolkningen, er et konsept som nærmest ikke eksisterte før denne pandemien, og er helt fullstendig galskap, det fungerer rett og slett ikke, og skulle man på magisk vis klare å komme dit at mange nok er smittet til å gi en viss immunitet i befolkning, så ville millioner av mennesker dødd.

Så langt har 750 000 mennesker dødd av COVID-19, med alle tiltakene som er innført, det er helt fantastisk at man fremdeles tror pengene var bortkastet, eller at dette er som influensa, når man på et når som helst tidspunkt kan slå på fjernsynsapparatet å se bilder fra Italia, Spania, USA, Brasil og andre steder, hvor folk dør i hopetall, å man har problemer med å finne nok kister og plass til alle sammen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (12 timer siden):


Det er ingen smittevern-eksperter ved sine fulle fem som anbefalte flokkimmunitet.
Ikke en gang svenskene vil stå inne for at de noengang vurderte flokkimmunitet som en løsning på pandemien.

Hele begrepet flokkimmunitet kommer fra vaksinering. Når man har vaksinert en viss mengde mennesker, så oppnår man flokkimmunitet.

Flokkimmunitet ved å smitte befolkningen, er et konsept som nærmest ikke eksisterte før denne pandemien, og er helt fullstendig galskap, det fungerer rett og slett ikke, og skulle man på magisk vis klare å komme dit at mange nok er smittet til å gi en viss immunitet i befolkning, så ville millioner av mennesker dødd.

Så langt har 750 000 mennesker dødd av COVID-19, med alle tiltakene som er innført, det er helt fantastisk at man fremdeles tror pengene var bortkastet, eller at dette er som influensa, når man på et når som helst tidspunkt kan slå på fjernsynsapparatet å se bilder fra Italia, Spania, USA, Brasil og andre steder, hvor folk dør i hopetall, å man har problemer med å finne nok kister og plass til alle sammen.

Veldig bra skrevet Olaf. Det var kun svenskene som ville forsøke dette som et eksperiment. Det var jo helt vanvittig, og viser bare hvor galt det kan gå av og til. Helst når sosialistene/kommunistene forsøker å styre samfunnet. De har overhodet ingen empati med enkeltmennesket.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (18 timer siden):


Det er ingen smittevern-eksperter ved sine fulle fem som anbefalte flokkimmunitet.
Ikke en gang svenskene vil stå inne for at de noengang vurderte flokkimmunitet som en løsning på pandemien.

Hele begrepet flokkimmunitet kommer fra vaksinering. Når man har vaksinert en viss mengde mennesker, så oppnår man flokkimmunitet.

Flokkimmunitet ved å smitte befolkningen, er et konsept som nærmest ikke eksisterte før denne pandemien, og er helt fullstendig galskap, det fungerer rett og slett ikke, og skulle man på magisk vis klare å komme dit at mange nok er smittet til å gi en viss immunitet i befolkning, så ville millioner av mennesker dødd.

Så langt har 750 000 mennesker dødd av COVID-19, med alle tiltakene som er innført, det er helt fantastisk at man fremdeles tror pengene var bortkastet, eller at dette er som influensa, når man på et når som helst tidspunkt kan slå på fjernsynsapparatet å se bilder fra Italia, Spania, USA, Brasil og andre steder, hvor folk dør i hopetall, å man har problemer med å finne nok kister og plass til alle sammen.

Første strategi var å gjøre enkelte tiltak for å unngå overbelastet helsevesen. Så ble strategien endret til "å slå ned" viruset, som det ble kalt. Denne politiske endringen skjedde på grunn av media, som skapte irrasjonell frykt blant befolkningen. Politikerne valgte vekk ekspertene, og lot heller media sette dagsorden og styre skuta. 

Lenke til kommentar
Vaniman skrev (19 minutter siden):

valgte vekk ekspertene, og lot heller media sette dagsorden og styre skuta. 


Jeg er helt uenig i det, å tror nok heller man endret fra å bare håpe på at helsevesenet kunne håndtere alle de syke, til å faktisk slå ned viruset, fordi det viste seg fra land i blant annet østen at det faktisk var mulig å få kontroll på dette.

Uansett hva det var som gjorde at regjeringen valgte å innføre tiltak for å bekjempe viruset, ikke bare håndtere det, så var det åpenbart den riktige beslutningen.

Uansett hva som skjer i fremtiden, så har Norge kommet særdeles godt ut av dette med den taktikken som ble valgt, langt bedre enn for eksempel Sverige som valgte å nærmest la det gå sin gang.

Nå i dag er man mye bedre forberedt, vet mer, og selv om nye utbrudd skulle komme, så er man bedre rustet enn i mars til slå ned mindre lokale utbrudd.

I starten så kalte man denne strategien "the hammer and the dance", slå det ned så langt som mulig med hammeren, altså strenge tiltak, driv deretter smittesporing og innfør tiltak etter behov, for å holde det sjakk, den såkalte dansen, og det er helt klart den strategien Norge har fulgt.

Ved å se på de forskjellige landene i verden, og hvordan de har håndtert dette, så er det også den strategien som har fungerer best, slik at Norge har valgt helt korrekt, uavhengig av om det var mediene eller bare alminnelig sunn fornuft som gjorde at man valgte den veien.

De aller fleste eksperter var nok også enig i den strategien, selv om FHI i et svakt øyeblikk ikke var helt enig, heldigvis var det ikke FHI som bestemte, men Erna.

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...