Gå til innhold

Hva skal privatkunder med fiber?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Helm skrev (På 18.6.2020 den 18.49):

Funksjoner? Jeg vet nesten ingen ting om IP-telefoni så jeg kan ikke sammenligne funksjonene. Men jeg forstår at talekvaliteten ikke er den samme, det har vært en del artikler om dette.

Og jeg liker å ha en linje som ikke er avhenging av internett. Det inntreffer ikke ofte, men det hender at internett ikke fungerer, eller at telelinjen ikke fungerer. Men aldri har begge vært ute av drift samtidig. Telefonen fungerer ved strømbrudd også. Fungerer en IP-telefon hvis strømmen faller bort? Jeg har til og med internett på ISDN i nødstilfelle; 128 kb/s.

Telefonen min er en Telenor Alfa og jeg er fornøyd med den. Den er pen også.

 

 

Uansett hva du velger i dag så vil talen bli overført via IP ute i nettet (mellom bysentralene). Dette gjelder selv om du bruker ISDN. Men seriøst, finnes det fortsatt ISDN for privatpersoner eller tuller du? Måtte google Telenor Alfa - eneste treff er på teknisk museum ?

https://digitaltmuseum.no/021027124977/telefon

 

Lenke til kommentar

Aaah, ISDN - samtaleoppkobling på millisekunder og topp lydkvalitet. Hadde en Siemens ISDN Gigaset-sentral med 3 DECT-håndsett på nittitallet - utmerket lyd og rekkevidde.

I dag utkonkurrert og erstattet av en Siemens Gigaset SIP-variant med DECT-håndsett som gjør akkurat det samme - enda mer robust siden jeg kan velge mellom 5 IP-bærere - 2 på kabel og 3 trådløse. Nødstrøm/UPS må jeg riktignok fikse selv. 

Er nyttig som nødreserve, nostalgiobjekt og testing av telefoniløsninger der det er et poeng at anropene kommer fra/til et fastnummer, ellers er det kun telefonselgere, svindlere og de som slår feil nummer som ringer dit. Kunne strengt klart meg med en softphone (som jeg selvfølgelig også har) og vil tro det er den siste DECT-telefonen jeg forventer å kjøpe i dette livet. :D

Er ellers frustrert over at anrop fra SIP-SIP, SIP-mobil, mobil-mobil på tvers av operatør osv nasjonalt stadig fører til degradering av kodek så man ender opp med en fallback til en horribel lydkvalitet a la det første GSM-nettet i Oslo, fjernvalg over satelitt på 80-tallet eller en Cylon. Ha l  o, h rer d  meg? #robot

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/23/2020 at 9:19 AM, Professor Balthazar said:

 

Uansett hva du velger i dag så vil talen bli overført via IP ute i nettet (mellom bysentralene). Dette gjelder selv om du bruker ISDN. Men seriøst, finnes det fortsatt ISDN for privatpersoner eller tuller du? Måtte google Telenor Alfa - eneste treff er på teknisk museum ?

https://digitaltmuseum.no/021027124977/telefon

 

Ja visst finnes det fortsatt ISDN. Den telefonen du lenker til ligner min men det er ikke samme versjon. Jeg synes min er mye penere. :)

 

Endret av Helm
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
On 6/24/2020 at 3:35 PM, Helm said:

Ja visst finnes det fortsatt ISDN. Den telefonen du lenker til ligner min men det er ikke samme versjon. Jeg synes min er mye penere. :)

ISDN er alt for moderne. Jeg har fortsatt denne analoge (min er svart og mye penere riktignok):

https://digitaltmuseum.no/011025210689/telefon

Riktignok er abonnementet nå sagt opp så min vil gå ut av tjeneste om et par uker :ohmy:

Lenke til kommentar
On 7/23/2020 at 10:14 PM, Red Frostraven said:

Det som er absurd er at folk ikke bare samarbeider med en nabo eller to for å få redusert prisen betraktelig.

Prisene for enkeltpersoner er skyhøye -- og det er såpass stor kapasitet at man i de fleste tilfeller kan dele linjen med en nabo eller to, uten at det er fare for flaskehals.

Det går mest sannsynelig imot kontrakten du har med din ISP

Lenke til kommentar
8 hours ago, MariusJS said:

Det går mest sannsynelig imot kontrakten du har med din ISP

Hadde det vært mange som gjorde dette, hadde men vel trolig fått en del områder som ikke hadde blitt bygget ut pga. det var for få interesserte, samt at prisene hadde gått opp pga. kostnadene skal fordeles på færre.

Lenke til kommentar
1 hour ago, NULL said:

Hadde det vært mange som gjorde dette, hadde men vel trolig fått en del områder som ikke hadde blitt bygget ut pga. det var for få interesserte, samt at prisene hadde gått opp pga. kostnadene skal fordeles på færre.

Stemmer, de fleste ISP'er blir neppe å gjøre noe om de så tar deg i å dele nett med naboen osv, men det er greit å huske at de er private aktører uten leveringsplikt, og de trenger ikke "deg" som kunde.

Dette er ment mere generelt enn for noen spesifikke personer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
MariusJS skrev (2 minutter siden):

Stemmer, de fleste ISP'er blir neppe å gjøre noe om de så tar deg i å dele nett med naboen osv, men det er greit å huske at de er private aktører uten leveringsplikt, og de trenger ikke "deg" som kunde.

Dette er ment mere generelt enn for noen spesifikke personer.

Artig at du nevner leveringsplikt. Mange har både TV og nett inkludert i husleien (til en relativt stiv pris) uten å ha mulighet til å avbestille. Kollektive avtaler er ofte så dårlige at man kommer unna ved å tegne egne abonnement til en rimeligere penge.

Det blir litt som om man er pliktig å motta en matkasse på døren selv om man oppholder seg i Spania eller på hytta store deler av året.

Jeg ønsker tvungne kollektive avtaler bort.

Lenke til kommentar
Helm skrev (På 12.6.2020 den 22.44):

Jeg forstår ikke hva privatkunder skal med fiber, selv om det er en familie med tre tenåringer. Det kan kanskje være gøy å ha en vanvittig båndbredde, men hva er nytten?

Lavere ping i nettspill. Kan se på Youtube i 1080p / Full-HD (som forøvrig bare er et pikseltall som ikke sier noe om bitrate på lyd og bilde) med minimal buffring. Kan ha noen på Facebook samtidig med nettspill uten økning i ping. Raskere nedlasting av filer. Mulighet for skylagring / opplasting av større filer overhodet.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Nidar2 said:

Artig at du nevner leveringsplikt. Mange har både TV og nett inkludert i husleien (til en relativt stiv pris) uten å ha mulighet til å avbestille. Kollektive avtaler er ofte så dårlige at man kommer unna ved å tegne egne abonnement til en rimeligere penge.

Det blir litt som om man er pliktig å motta en matkasse på døren selv om man oppholder seg i Spania eller på hytta store deler av året.

Jeg ønsker tvungne kollektive avtaler bort.

Nå er det noen år siden jeg bodde i borettslag, men avtalene borettslaget hadde, ga priser per boenhet langt under det man måtte betale for tilsvarende via individuell avtaler. Inntrykket jeg har av dette markedet, er at borettslag o.l. har temmelig lave priser sammenlignet med hva de i eneboliger o.l. må betale. 

Man kan f.eks. raskt se hva en del borettslag har fått av tilbud gjennom hva de har liggende på informasjonssidene sine. Fant eksempelvis denne som er ganske ny hos et borettslag:
tv-og-internett-get-tilbud.png

Kun internett til 200 kr/mnd, Så eksempelvis 400 kr per måned for 200/200 og TV i dette tilfellet. I markedet for individuelle abonnement, er det vel ingen som leverer selv kun bredbånd til under 400 kr/mnd.

Mulig det er noen borettslag o.l. som har vært veldig dårlig til å forhandle, men mitt inntrykk er i hvert fall at prisene her er bedre enn det man klarer å få på egenhånd. Om må man som beboer i borettslaget betale selv om man ikke skulle ønske pakken borettslaget bestemmer seg for. Det er litt av greia med å bo i borettslag på flere områder...

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Løsningen hvis man bor i sameie / borettslag er å bidra aktivt til å få en bedre kollektiv avtale, om nødvendig ved å "ofre seg" og ta et styreverv.

I vårt sameie hadde vi en klassisk "kabel-TV avtale" som bare ble dårligere etter hvert som årene gikk. Kabel-TV leverandøren leverte også Internett (men til ganske stiv pris). Lang historie kort: ny sameier kom inn i styret, tok ansvaret for å få til noe bedre, i dag har vi fiber, bedre kapasitet, lavere pris og de som vil ha TV har flere muligheter (de kan velge Netflixx eller andre strømme-løsninger i tillegg til "tradisjonelle" TV leverandører).

Lenke til kommentar
4 hours ago, Nidar2 said:

Mange har både TV og nett inkludert i husleien (til en relativt stiv pris) uten å ha mulighet til å avbestille. Kollektive avtaler er ofte så dårlige at man kommer unna ved å tegne egne abonnement til en rimeligere penge.

Jeg har bodd i villa, i rekkehus med grendelag og i flere sameier, og min erfaring er at prisene for kollektive avtaler er langt gunstigere  enn individuelle avtaler. Her jeg bor nå tilsvarer det jeg betaler gjennom felleskostnadene ca 1/3-del for tjenesten sammenlignet med privat avtale for samme tjenesteomfang. Ulempen er at tjenestene er basert på en one-size-fits-all basispakke for både TV og internett, som ikke passer alle. Noen ønsker ikke TV-pakke i det hele tatt, andre ønsker ha raskere internett. I mitt tilfelle kan jeg kjøpe tilleggstjeneste for raskere internett, men jeg kan ikke avslutte TV-pakken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er liten tvil om driftsfordeler, men disse fordelene faller bort når ingen bruker de. Argumentet om at man må ha alle med for å få fordeler henger ikke på greip da man kan fremforhandle avtaler som gjelder de husstandene som ønsker å ha, og gjennom avtale med en stykk leverandør. Nå blir det mer og mer vanlig at man MÅ ha BÅDE nett og TV eller ingenting for enebolig-eiere, og jeg synes det hele går feil vei.

At man må betale for andre i borettslag og sameier bør begrenses så langt det er mulig. Fortsatt kjører mange på med felles forbruk av varmt og kaldt vann når man fint kan installere måler. Håpløst gammeldags når moderne løsninger gjør at man kan betale individuelt.

Jeg regner med at nå når 5G kommer for fullt vil flere og flere droppe fiber.

Lenke til kommentar

Etter hvert som de mobile signaler øker båndbredden og kan levere til store befolkninger så er tiden med internett over kabel over.

Da kan man få raskere bredbånd uten å måtte investere i å få gravd eller hengt opp "ny teknologi" til huset hvert femte år. Da bytter man ut mottakerutstyr og evt senderutstyr i hjemmet.

Men så er det kanskje vanskeligere å toppe lysets hastighet da, slik som fiberen allerede leverer ?

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (2 timer siden):

Etter hvert som de mobile signaler øker båndbredden og kan levere til store befolkninger så er tiden med internett over kabel over.

Da kan man få raskere bredbånd uten å måtte investere i å få gravd eller hengt opp "ny teknologi" til huset hvert femte år. Da bytter man ut mottakerutstyr og evt senderutstyr i hjemmet.

Men så er det kanskje vanskeligere å toppe lysets hastighet da, slik som fiberen allerede leverer ?

Radiobølger holder også samme hastighet som lys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...