Gå til innhold

Hva skal privatkunder med fiber?


Anbefalte innlegg

Jeg har nå bodd på samme sted i 10 år og har enda ikke måtte bytte utstyr fra fiberleverandøren eller gjort noe vedlikehold for å holde det i drift. Og i løpet av de ti årene har jeg hatt uplanlagt nedetid to eller tre ganger. Der jeg bodde før var det tilsvarende over en sjuårs periode. Så forstår ikke hva folk snakker om når det gjelder vedlikehold av fiber?

Det er godt mulig 5G endrer mye men pr nå anser jeg ikke mobilt bredbånd som en reell konkurrent til fiber. Mobilt bredbånd er viktig når en er på farten eller ikke har et reelt alternativ, men så lenge en kan få fiber mener jeg at det uten unntak er et bedre valg for de fleste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 6/12/2020 at 11:08 PM, Valotunk said:

Det er ikke utpressing at feil på kobbernettet ikke vil bli reparert. 

Kobbernettet er nærmest fra steinalderen og vedtatt nedlagt i løpet av de nærmeste årene. Feil rettes ikke lenger.

Så før eller siden har du ikke noe valg. Enten fiber eller mobilt bredbånd. 

Forøvrig høres det ut som du enten har en høy pris på ADSL eller har fått et dårlig tilbud på fiber hvis forskjellen er så stor som du antyder. 

 

Fiber hos telenor er vel heller ikke det billigste fiber man kan få. Men Altibox er jo ikke så veldig rimelige de heller.

Men 20 Mbps som du beskriver har du vel neppe som opplastingshastighet på kobber? @Helm

Det kan fungere til mye som du beskriver, men kan også være på grensen i dag alt etter hva du skal til med. Ungdom som spiller kan jo drive med intensive skytespill og dersom bredbåndshastighetene er for små så kan det kanskje merkes.

Jeg er enig i at prisene i Norge er høye for bredbånd, og at naboland vi liker å sammenlikne oss med vanligvis kan ha betydelig bedre priser.

Det spørs om ikke mobildata kan være løsningen for deg for å komme ned i pris, men foreløpig så er det datastruping med disse datapakkene. Men akkurat det kan jo bedre seg innen kobberet blir nedlagt, men man vet jo ikke sikkert. Håper noen politikere snart får opp øynene for at bredbånd er noe for dyrt her i landet jeg også. Det er jo politikere som driver å regulerer konkurranse og som kan stimulere med subsidier eller gunstige konsesjoner eller hva det nå går i.

Lenke til kommentar
On 6/12/2020 at 11:30 PM, Helm said:

Telenor "bredbånd 20/2" på kobber kostet 450 i måneden for ett år siden, jeg er ikke sikker på om prisen er den samme nå.

Kobber er veldig gammel teknologi men alderen gjør den ikke dårlig. 230 volt leveres fortsatt på kobber og jeg har ikke hørt noen planer om å endre dét... ?

Se der har man det. 2 Mbps opplastingshastighet er veldig sulteforing nå i dag. Men at du har greid å leve helt greit med det kan jeg jo til dels forstå. Men mange vil si at den opplastingshastigheten ikke holder mål.

 

On 6/12/2020 at 11:30 PM, Helm said:

Jeg skal innrømme at jeg ikke tenkte på 4k. Men 4k er ikke noe folk flest har? Full HD er maks oppløsning på skjermen jeg har og jeg tror det er dette som er desidert mest vanlig.

Men uansett; ikke alle kunder har behov for se 4k på flere enheter samtidig. Da mangler landets største internettleverandør et tilbud for alle dem som ikke kan se 4k eller som bare skal strømme på 1-2 enheter.

Jeg har et veldig stort spillbibliotek på Steam som ble nedlastet på kobber. Det gikk raskt nok og jeg ville ikke ha betalt flere hundre kroner ektra hver måned for å spare noen minutter eller timer på en prosess som bare gjøres én gang.

4K er mye mer utbredt blandt yngre folk enn du tror. 4K er faktisk ganske gammelt blitt, og de fleste TV-apparater som selges i dag er på minimum 4K. 8K er ikke helt modent for massene pga. prisene, men dette vil snart komme. Man kan få 8K TV allerede, men da betaler man den luksusen det er å få noe først. 4K er mer enn godt nok nå, på samme måte som du sitter igjen med at FullHD er mer enn godt nok for deg.

Under 10 % av TV-apparatene i salg hos Elkjøp er fortsatt Full-HD:

https://www.elkjop.no/catalog/tv-og-bilde/no-tv/tv

For de har 249 4K apparater, mens det er kun 21 FullHD apparater, samt at det er 12 8K apparater. Så 8K har snart tatt forbi FullHD, det hadde du nok ikke forventet deg @Helm?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Dubious said:

Jeg har 0,5

Flott, konkurranse i å ha minst mulig opplastingshastighet? Jeg kan også strupe min hastighet på virtuell måte, men ser ikke helt vitsen annet enn å plage India scam Microsoft support.

Men den ene dagen de endelig ringte meg så hadde jeg andre gjøremål enn å kaste bort 2 timer av deres og mitt liv bak tastaturet :p

Endret av G
Lenke til kommentar
On 6/13/2020 at 12:27 AM, Helm said:

Snakker du om latency? Jeg spiller online og noen ganger er latency ganske høy. Pussig nok begynte jeg å oppleve lag spikes fra uken etter at jeg takket nei til fiber.

 

Man kan bli villedet av seg selv også. Du har ingen sikre bevis enn at det føles bare slik, ikke sant?

Dessuten så kan eget utstyr som PC, router evt. og diverse fort bli flaskehalser og det kan svinge. Dette vet jeg smertelig selv for jeg har sittet med en PC som har en forkludret Windows 10 som behøver reinnstallering snarest. Helt uten å merke til det annet enn jeg trodde det skyldtes variasjon på døgnets tider hos Altibox. Men det er egen PC som er helt på bærtur, og det fant jeg ikke ut av før jeg utførte omfattende feilsøking først på lokalnettet mitt som er kablet, og da gikk det et lys opp. Andre PC-er fikk det jeg abonnerer på, mens den ene PC-en har en kunstig struping. Har faktisk opprettet en egen diskusjon på det, om det lar seg reparere uten nyinnstallasjon. Har vært litt lite bruk av PC i det siste så jeg har latt det stå på hvil noen dager nå. Men før eller siden så må jeg fikse denne PC-en.

Lenke til kommentar
On 6/13/2020 at 1:05 AM, Helm said:

Hvis forskjellen i latency er stor nok så endrer jeg kanskje syn på saken. Men Telenor har bare nevnt hastighet og pris, latency ble ikke nevnt med et ord av selgeren. Selv ikke da jeg stilte meg kritisk til hvordan fiber kunne være verdt prisen.

 

En kobberkabel i seg selv kan vel knapt kalles teknologi, det er en enkel ting. Dette krever vel ikke noe vedlikehold unntatt ved brudd? Fiber er mer komplisert og jeg kan forestlle meg at det lettere kan skades. Dersom driftsutgiftene blir høye kan det bety lite rom for prisnedsettelser senere.

 

Det kan lettere fikses på fiber også. Dersom de vet hvilken fiber som er skadet, så blåser de bare ny inn i "trekkerøret" (blåserøret). Ingen graving er nødvendig annet enn om trekkerøret ikke lar seg blåse ny fiberstreng inn i.

Endret av G
Lenke til kommentar
On 6/13/2020 at 1:21 AM, FrihetensRegn said:

Må du ha Telenor fiber? Hør med andre leverandører av fiber og spør om de leverer til ditt hus. Om du ikke vil ha fiber og ikke bruker nettet mye, kan du gå for mobilt bredbånd.

Er gjerne ingen valg. Ofte så eier en fiberoperatør muligheten for å tilby fiber omtrent som en monopolist. Fordi det er for dyrt for andre å ete seg inn i et marked hvor en annen fiberoperatør allerede har etablert seg. Ihvertfall så er det slik på fryktelig mange steder enda.

Lenke til kommentar
On 6/13/2020 at 1:31 AM, Softis12 said:

Fiber går med lysets hastighet. Du kommer ikke fortere. Hjemme har vi hatt fiber siden 2006. Aldri hatt brudd av noe slags. Da spesielt siden det kun ligger i bakken som alt annet. Eneste er hvis noen er uheldig og graver i den.
 

Kobber er det verste jeg har opplevd. Og jeg har hatt alt i fra analogmodem, til ISDN og til ADSL på kobber. Var kronisk ustabilt alle de stedene jeg prøvde det ut. Snakker da om på 5 forskjellige gateadresser i Rogaland. Fiber fungerer alltid hos Altibox med unntak av når de utfører planlagt vedlikehold (gjerne nattestid), eller dersom noe uforutsett skulle skje i fibernettet som må hasterepareres.

Ofte så forsøkte jeg å være kobberabonnent via Nextgentel hva gjelder ADSL, rett og slett fordi de ikke hadde kobberleie (altså at man kunne forhandle seg vekk fra den).

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Til mitt helt ordinære bruk, merker jeg ingen forskjell på fiber, kobber eller mobilt. Alt fungerer like bra og da blir pris og fleksibilitet det avgjørende. Veldig mange i Norge tror man må ha raskest mulig nett hjemme, men de merker ikke forskjell og betaler det hvite ut av øyet for å skryte av nettlinjen sin ?

Lenke til kommentar
On 6/13/2020 at 2:10 AM, Helm said:

Så vidt jeg vet går elektrisitet også på lysets hastighet!

 

Nei det går faktisk sykt langsomt i en metallleder. Kun noen få meter i sekundet. Men responsen fra du slår av på lyset skjer jo umiddelbart for det om. Men, ja elektrisitet er jo ikke så ulikt lys på opplevd hastighet. Men lys slår elektrisitet uansett. Og det forklart ovenfor er to forskjellige forhold. Dersom du kunne sett med øyne hvordan et og samme elektron må dytte seg gjennom det metallgitteret som det vandrer i, så ville du sett at et og samme elektron vandrer fryktelig langsomt. Mens lysfotonet vil kunne nå fra A til B nært lysets hastighet alt etter hvilket materiale det må vandre igjennom. F.eks. inne i solen så vil det ta millioner av år for lyset å nå fra kjernen av stjernen og til overflaten. Men slike forhold har man ikke i en kjølig fiberkabel her på jorden.

Quote

Mystery of electric current - Speed of electricity

It is said that electric current, which flows in a conductor, conducts electricity. Also in an electric wire free electron flowing in a conductor creates electric current.

As for free electrons inside a conductor, the most common material for a conductor of electric wires is copper and the electron density in 1m^3 is 8.5e28. For example in copper wire, of which length is 1m and the outside diameter is 0.5mm, there are 1.7e22 free electrons, which is enormous. Since copper is one monovalence metal, the number of free electrons and copper ions (atom) are the same.

By the way, free electrons in a copper wire move to random directions with the speed of 1.3e6m/s even in the case of no electric current, which means it is not in electric field. This velocity is called "Fermi velocity" and it exists even under 0 absolute temperature. It is not heat energy and originated from indefinite theory of quantum mechanics. Since electric current is average flow of free electrons, in other word "drift velocity", electric current doesn't exist under this circumstance.

When voltage is put on both sides of a conductor, free electrons increase the speed in proportion to the electric field and by lattice oscillation, lattice defect, and collision with impurities, they will be scattered to different directions from the electric field and lose the speed to the direction of the electric field. Therefore it doesn't increase the speed infinitely and it will keep certain average velocity. That means collision functions as a kind of friction.

As for copper, the time interval between collisions is 5.26e-45 seconds and average drift velocity is,


4.62e-3  (m/s) / (v/m).

It means that when 1V voltage is put on both ends of 1m long copper wire, the velocity of free electrons to length direction is 4.62 mm/s. It seems amazingly slow but since electric charge of electrons is -1.6e-19c, 12.6A electric current flows in the 0.5mm copper wire with this speed. You see how large the number of free electrons is.

Now let's think. For example, let's say you put 50mV differential voltage, which is almost a standard limit, on 100m of "10Base-T" cable, which is commonly used for LAN wiring. The electric field that is put on a conductor is 3.7e-5 V/m. Average moving velocity of free electrons is only 1.6e-7 m per second, which is 0.0006 m per hour, and it's far slow than tortoise wake.

If electric current carries electricity and electric current is electron flow, moving velocity of electricity is about the same as walking speed of human. That means that human is able to pass electric current that is conducted on "LAN" wiring so easily and we have to think that electricity is slow.

But on the other hand, we know that telephone and LAN wiring send information far faster than airplanes and when we turn on a switch of a lamp, we see it lights up instantly even if it's in the distance. How can this slow electricity do it? What is speed of electricity? Is it true that electric current conducts electricity?

http://www.mogami.com/e/puzzle/pzl-05.html#:~:text=Since copper is one monovalence,is not in electric field.

Millimetere pr sekund skulle det ha vært skrevet tidligere, beklager. Eller som han også nevner, gangfarten til mennesket. Er litt tvetydig det hele med oppfattelsen av elektrisitet. Les fra det markert i blått og ut teksten, helt til bunn av umarkert tekst også.

Endret av G
rettet planeten til stjernen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (21 minutter siden):

Til mitt helt ordinære bruk, merker jeg ingen forskjell på fiber, kobber eller mobilt. Alt fungerer like bra og da blir pris og fleksibilitet det avgjørende. Veldig mange i Norge tror man må ha raskest mulig nett hjemme, men de merker ikke forskjell og betaler det hvite ut av øyet for å skryte av nettlinjen sin ?

Det tror jeg er litt overdrevet sagt av deg. Både mine foreldre og svigerforeldre bor slik til at de har relativt dårlige kobberlinjer (8-12 mbit). Ingen av de er særlig tech-savvy, men har merket hvor utrolig mye raskere det går hjemme hos oss på fiber. Mine foreldre fikk også fiber på sommerhuset nylig og ble da ekstra oppmerksomme på hvor dårlig det de har hjemme var.

Fiberlinje er fremtidssikkert. Det er kanskje dyrt å legge opp selve kabelen, men da er man sikret inn i "evigheten". Da vi fikk vår første ADSL-linje var det på 0,7mbit og jeg tenkte jeg kom aldri til å trenge noe mer. Nå har jeg godt over snittet bruk av internett, så jeg makser en 200/200 linje på daglig basis, men selv for mannen i gata vil fremtiden være 4K-streaming uten at det trenger å gå ut over andre i husstanden som kanskje også vil streame, spille eller surfe samtidig. Da må du over på fiber eller mobilnett. Problemet med mobilnett er at du alltid vil ha datakvoter og en usikkerhet rundt hvordan de vil utvikle seg i fremtiden. Ender du plutselig opp som nå med 2stk på remote hjemmekontor og barn med hjemmeskole så ryker datatrafikk FORT.

I hjembygda mi var noen lokale ildsjeler tidlig ute med å starte et fiberselskap rundt 2005. Den gang tilbudte de 2/2-linjer i de "store" byggefeltene. De som takket nei har stort sett alltid angret. Den gangen trengte de det ikke, og de anså det ikke som verdt prisen for utbygging. Nå trenger "alle" det, og skal du selge huset er det en direkte ulempe om du ikke har fiber innlagt for da skal det gjerne selges til en streaming-generasjon med høyere bruk.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/13/2020 at 6:07 PM, Softis12 said:

Ikke over distanse.

Blir vel uansett hemmet av jordkrumningen med lys i luft, om en da ikke sender via satelitt. Du kan ikke strekke fiberkabel opp til satelitt sånn uten videre heller. :lol:

Men kanskje via heliumballong-nettverk? Enten trådløst eller trådet (siste her måtte vel ha hatt en helsikkens strekkavlaster når uværet kommer, eller heliumballongene måtte kanskje landet til uværet var over).

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Det tror jeg ingenting på. Både mine foreldre og svigerforeldre bor slik til at de har relativt dårlige kobberlinjer (8-12 mbit). Ingen av de er særlig tech-savvy, men har merket hvor utrolig mye raskere det går hjemme hos oss på fiber. Mine foreldre fikk også fiber på sommerhuset nylig og ble da ekstra oppmerksomme på hvor dårlig det de har hjemme var.

Det er helt sant. Faktisk så synes jeg mobilt nett fra Telenor gjennom mobilens hotspot oppleves raskere enn fibernettet fra Altibox i praksis. Dette kan jo sikkert skyldes mitt eldgamle utstyr, men likevel. Forøvrig synes jeg Altiboxen ble tregere når vi fikk den nye tv-løsningen.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (Akkurat nå):

Det er helt sant. Faktisk så synes jeg mobilt nett fra Telenor gjennom mobilens hotspot oppleves raskere enn fibernettet fra Altibox i praksis. Dette kan jo sikkert skyldes mitt eldgamle utstyr, men likevel. Forøvrig synes jeg Altiboxen ble tregere når vi fikk den nye tv-løsningen.

4G er absolutt bra, men fiberen inn i veggen din er bedre. Det du sammenligner nå er 4G vs Wi-Fi og der kan fort 4G være bedre alt etter hva slags Wi-Fi router du har og plasseringen av denne.

Kanskje det største problemet med ADSL er A-en som gjør den asynkron. Om man sitter på hjemmekontor og skal laste opp store filer, så skal det veldig lite til for å kneble hele linja. 

Lenke til kommentar

Da Lyse (underleverandør av Altibox) krever minst 6-8 aktive abonnementer for at de skal gidde å grave en kabel 4 meter under en vei hos oss, og tar blodpris i tillegg for fiber som eneste leverandør (1000 kr/mnd for 500 mbit), så ble veien til mobilt bredbånd kort for oss. Har fått tilbud om Telia 500GB til 849 kr /mnd, og skal undersøke Telenor sine muligheter for ubegrenset 60mbit bredbånd til 799 kr. 500GB burde i grunn være nok til vårt forbruk, og hastighetene er opptil 220 mbit/s, målt i praksis til 110 mbit/s cirka der vi bor. Det er helt ok nett, men litt irriterende at staten ikke bygger ut fibernettet og så får leverandørene konkurrere om hverandre med nettleien. :)

Lenke til kommentar

Hvorfor det er uaktuelt? Fordi de ikke vil legge kabler over veien. :) Vi kan ikke få fiber selv om vi betaler for hele kostnaden med graving og tilrettelegging. Nok fordi de ønsker å tvinge flest mulig til å binde seg opp. Menmen, sånn er livet. Fiber er ingen menneskerett, men jeg vil tippe at med litt konkurranse, ville utbyggingen gått mye fortere og prisene blitt kraftig redusert. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...