Gå til innhold

Hva skal privatkunder med fiber?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
MariusJS skrev (12 minutter siden):

I blokk så er det ikke så mange realistiske valg, om en halv blokk skaffer seg mobilt bredbånd, så er det ikke nok båndbredde til alle.

Joda, nå kommer 5G og det blir mer enn nok til alle!

Jeg tipper det ligger et prissamarbeid i bunnen som gjør at mobiloperatørene holder prisene særlig høye her i landet, om ikke så ville jo ingen valgt fiber.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Nidar2 said:

Joda, nå kommer 5G og det blir mer enn nok til alle!

Jeg tipper det ligger et prissamarbeid i bunnen som gjør at mobiloperatørene holder prisene særlig høye her i landet, om ikke så ville jo ingen valgt fiber.

Fiber er like stort i land hvor mobildata er dritbillig, igjen, bare fordi DU er fornøyd med 50ms ping og random spikes i latency osv, samt maks si 150/50 så betyr ikke det at alle andre sier seg fornøyd med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
MariusJS skrev (Akkurat nå):

Fiber er like stort i land hvor mobildata er dritbillig, igjen, bare fordi DU er fornøyd med 50ms ping og random spikes i latency osv, samt maks si 150/50 så betyr ikke det at alle andre sier seg fornøyd med det.

De aller fleste er nok fornøyd med det fremfor å betale tusenvis av ekstra kronasjer for litt bedre ping ;)

Lenke til kommentar
22 minutes ago, MariusJS said:

Det er ikke alle leverandører som bundler det slik, og det stemmer egentlig ikke 100%, husk at det faktisk er en kost på TV tjenestene, samt utstyret de leverer i forbindelse med TV, kost for leverandør på ren internett er lavere enn internett + tv, men det er også klart at desto flere kunder du har som har TV desto bedre priser kan du kreve fra innholdsleverandørene dine.

Da regner jeg med at du kan skaffe meg billigere internet om jeg dropper TV biten?

EDIT:
Fra min leverandør.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Just now, Theo343 said:

Da regner jeg med at du kan skaffe meg billigere internet om jeg dropper TV biten?

Tvilsomt, jeg får ikke det av min leverandør heller, men etter å ha jobbet på baksiden flere steder så kan jeg mer eller mindre bekrefte at i rå kost så er det billigere å levere kun nett, men regnestykket totalt sett kan jeg ikke si så mye om.

Lenke til kommentar
On 6/13/2020 at 9:12 PM, Helm said:

Det ble nevnt tidligere i tråden, hvis jeg husker riktig så ble det sagt 500 i måneden. Det inkluderer Symantec.

Det er lenge siden Telenor sluttet å yte gratis kundeservice (har noen ganger opplevd å bli henvist til deres dyre teletorgnummer for generelle spørsmål som ikke hører hjemme hos eksperthjelpen). Det er vel liten sjanse for at NGT har lavere grad av kundeservice en Telenor men jeg antar jeg taper sikkerhetspakken.

Jeg har også en steinaldertelefon som jeg vil beholde fordi den er overlegen på komfort. Den går på kobbernett.

 

Hva slags brukerfeil?

 

Oi, det var mye i denne tråden som ikke handlet om det viktigste, påstanden om dobbelt pris. 

20 megabit fra Telenor koster altså 499,- pluss kobberskatt på 150,- som er 649 kr/mnd. Her nevnes ISDN som betyr at kobberskatten er inkludert i det abonnementet, og det jeg kan se er at det billigste ISDN-abonnementet er 272 kr/mnd, da er vi oppe i 771 kr/mnd. Eventuelle fakturagebyr holder vi utenfor. Og så har Telenor gjerne noen sånne lurerabatter som gjør at totalkunder får noen prosent rabatt mot at prisen blir så uoversiktelig at folk hverken vet hva de betaler for TV eller for Internett, og tror det er billigere enn det er. 

ISDN: 771 kr/mnd (uten eventuelle totalkunderabatter).
Fiber: 639 kr/mnd.  
IP-telefoni: fra 19 kr/mnd. Da beholder du nummer og telefonen.  
Fordel fiber: 1356,- kr/året. 

I tillegg kommer eventuelle TV-kostnader. Hvor mye bruker du på TV utover NRK hvert år? Siden vi snakker om kopperlinje, er det vel ikke tilgjengelig kabelTV. Satellitt har jeg selv hatt, sammen med ADSL fra ikke-Telenor er det kanskje det rimeligste alternativet. Men skal man uansett ha fiber, er det likevel rimeligere å gå over til TV over fiber, etter mine forrige utregninger: gikk over selv til Altibox for to år siden. 
 
Hvis du velger Telenors billigste TV-løsning over fiber, er det som nevnt 150 kroner i rabatt på pakken.
Det koster altså 998 kr/mnd. Da betaler du 359 kr/mnd for TV-kanaler. Norgespakka til Canal Digital koster 319 kr/mnd. RiksTV fra 399 kr/mnd. Alle disse skryter av rabatt første året, fiberløsningens rabatt er 199 kr * 6mnd = 1194,-

Så dersom du bruker 359 kr/mnd på TV i dag, sparer du ytterligere 1194,- første halvåret. Det blir ca. 2550 kr første året. Hva måtte du betale i etableringsavgift? Du kan regne denne summen i mot. 

Så, uten TV-tjenester, etter avsluttet rabatt-tid og etableringsavgift, ser det ut til å være en tusenlapp billigere i året med mye raskere nett. Dersom vi blander inn TV-tjenestene så er det avhengig av hvor mange kanaler du betaler for i dag, men prisene er ganske sammenlignbare, så strengt tatt rundt en tusenlapp da også. Så jeg vil si du lander på det samme da også. Hvis du bare sier opp åttitallsteknologien ISDN sparer du uansett penger, det er den som vipper vektskåla. 

Uansett: billigere er ikke dobbelt så dyrt. 
 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
tommyb skrev (4 minutter siden):

Oi, det var mye i denne tråden som ikke handlet om det viktigste, påstanden om dobbelt pris. 

20 megabit fra Telenor koster altså 499,- pluss kobberskatt på 150,- som er 649 kr/mnd. Her nevnes ISDN som betyr at kobberskatten er inkludert i det abonnementet, og det jeg kan se er at det billigste ISDN-abonnementet er 272 kr/mnd, da er vi oppe i 771 kr/mnd. Eventuelle fakturagebyr holder vi utenfor. Og så har Telenor gjerne noen sånne lurerabatter som gjør at totalkunder får noen prosent rabatt mot at prisen blir så uoversiktelig at folk hverken vet hva de betaler for TV eller for Internett, og tror det er billigere enn det er. 

IDSN: 771 kr/mnd (uten eventuelle totalkunderabatter).
Fiber: 639 kr/mnd.  
IP-telefoni: fra 19 kr/mnd. Da beholder du nummer og telefonen.  
Fordel fiber: 1356,- kr/året. 

I tillegg kommer eventuelle TV-kostnader. Hvor mye bruker du på TV utover NRK hvert år? Siden vi snakker om kopperlinje, er det vel ikke tilgjengelig kabelTV. Satellitt har jeg selv hatt, sammen med ADSL fra ikke-Telenor er det kanskje det rimeligste alternativet. Men skal man uansett ha fiber, er det likevel rimeligere å gå over til TV over fiber, etter mine forrige utregninger. 
 
Hvis du velger Telenors billigste TV-løsning over fiber, er det som nevnt 150 kroner i rabatt på pakken.
Det koster altså 998 kr/mnd. Da betaler du 359 kr/mnd for TV-kanaler. Norgespakka til Canal Digital koster 319 kr/mnd. RiksTV fra 399 kr/mnd. Alle disse skryter av rabatt første året, fiberløsningens rabatt er 199 kr * 6mnd = 1194,-

Så dersom du bruker 359 kr/mnd på TV i dag, sparer du ytterligere 1194,- første halvåret. Det blir ca. 2550 kr første året. Hva måtte du betale i etableringsavgift? Du kan regne denne summen i mot. 

Så, uten TV-tjenester, etter avsluttet rabatt-tid og etableringsavgift, ser det ut til å være en tusenlapp billigere i året med mye raskere nett. Dersom vi blander inn TV-tjenestene så er det avhengig av hvor mange kanaler du betaler for i dag, men prisene er ganske sammenlignbare, så strengt tatt rundt en tusenlapp da også. Så jeg vil si du lander på det samme da også. Hvis du bare sier opp åttitallsteknologien ISDN sparer du uansett penger, det er den som vipper vektskåla. 

Uansett: billigere er ikke dobbelt så dyrt. 
 

Her kan du egentlig ta med mobilabonnement også!

ICE fri bruk til kr. 400,- 
Alternativt at jobben betaler alt.

Streaming av NRK og Netflix koster ikke mye, og dette blir da latterlig mye billigere enn fiber i enebolig eller blokk. I tillegg er det ikke permanent så man kan ta med det meste på hytta eller til villaen i Spania.

Du har dog helt rett i at kobberlinjer med fjernsyn og mobilabonnement koster en god del pr. mnd, og at svært mange kommer rimeligere ut med fiber (om behovet er der).

Lenke til kommentar
1 minute ago, Nidar2 said:

Her kan du egentlig ta med mobilabonnement også!

ICE fri bruk til kr. 400,- 
Alternativt at jobben betaler alt.

Streaming av NRK og Netflix koster ikke mye, og dette blir da latterlig mye billigere enn fiber i enebolig eller blokk. I tillegg er det ikke permanent så man kan ta med det meste på hytta eller til villaen i Spania.

Du har dog helt rett i at kobberlinjer med fjernsyn og mobilabonnement koster en god del pr. mnd, og at svært mange kommer rimeligere ut med fiber (om behovet er der).

****Fri bruk i ICE sit nett, med 10mbits hastighet, og ping på minst 30ms, samt varierende hastighet utifra dekning, hvor mange som er på samme sender, sikt, vær osv.

*****Fri bruk for bedrift hos Ice starter på 548 (+mva?)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
MariusJS skrev (1 minutt siden):

****Fri bruk i ICE sit nett, med 10mbits hastighet, og ping på minst 30ms, samt varierende hastighet utifra dekning, hvor mange som er på samme sender, sikt, vær osv.

*****Fri bruk for bedrift hos Ice starter på 548 (+mva?)

Legg på en hundrings for Telia da, men jobben betaler uansett slik at regningen blir null.
Deretter tar man Netflix via kredittkortet og prisen blir kr. 9 pr. mnd.

Lenke til kommentar
Just now, Nidar2 said:

Legg på en hundrings for Telia da, men jobben betaler uansett slik at regningen blir null.
Deretter tar man Netflix via kredittkortet og prisen blir kr. 9 pr. mnd.

Hvilket kredittkort har du som dekker 80kr hver mnd av netflix abonnementet ditt?

 

Liker også at du antar alle jobber dekker over 500kr i mnd for mobilabo, forøvrig har ikke Telia "fri bruk" for bedrift.

Du må forresten også skatte av godene dersom bedriften betaler mobilaboet ditt.

 

Tror helt ærlig du må ta en liten kikk utover på hva den generelle forbruker faktisk ønsker, spesielt i dag hvor blant annet gaming blir større og større, og forstå at her er det du som har en utrolig merkelig usecase som passer svært få andre utenom deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
MariusJS skrev (Akkurat nå):

Hvilket kredittkort har du som dekker 80kr hver mnd av netflix abonnementet ditt?

 

Liker også at du antar alle jobber dekker over 500kr i mnd for mobilabo, forøvrig har ikke Telia "fri bruk" for bedrift.

Du må forresten også skatte av godene dersom bedriften betaler mobilaboet ditt.

 

Tror helt ærlig du må ta en liten kikk utover på hva den generelle forbruker faktisk ønsker, spesielt i dag hvor blant annet gaming blir større og større, og forstå at her er det du som har en utrolig merkelig usecase som passer svært få andre utenom deg.

YX kredittkort

Ikke alle jobber nei, men mange dekker jo også selve mobiltelefonen. Som kompensasjon for de nye skattereglene som ble innført for noen år siden kan man få "lønnsøkning" for å dekke tapet.

Tror mitt usecase er relativt relevant, men ser at større familier kan ha annet behov, samt gamere, de med utstrakt bruk av hjemmekontor/fildeling osv. 

Svært mange vet ikke hvordan man skal forholde seg til alt dette, og betaler for uvitenheten.

Selv har jeg klart meg fint med ICE til mitt bruk, inkl. veldig mye Netflix og streaming. Nå har jeg fiber og prisen har blitt mer spiselig men ville muligens valgt det bort om jeg kunne.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Nidar2 said:

YX kredittkort

Ikke alle jobber nei, men mange dekker jo også selve mobiltelefonen. Som kompensasjon for de nye skattereglene som ble innført for noen år siden kan man få "lønnsøkning" for å dekke tapet.

Tror mitt usecase er relativt relevant, men ser at større familier kan ha annet behov, samt gamere, de med utstrakt bruk av hjemmekontor/fildeling osv. 

Svært mange vet ikke hvordan man skal forholde seg til alt dette, og betaler for uvitenheten.

Selv har jeg klart meg fint med ICE til mitt bruk, inkl. veldig mye Netflix og streaming. Nå har jeg fiber og prisen har blitt mer spiselig men ville muligens valgt det bort om jeg kunne.

Hvorfor kan du ikke velge bort fiber?

Forøvrig så ignorerer du ett par ting ved din usecase da.

1; Etablering ved å kjøpe en decent router med 4G (evnt 5G i fremtiden)

2; Problemet ved å ha mer enn noen få enheter som opererer over en 4G forbindelse

3; Problemet dersom du treffer de begrensningene som i dag er på både FWA og mobilabo med "fri bruk" (den siste patchen til call of duty feks er ca 90GB, da har du brukt nesten hele kvota du har full fart på)

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Nidar2 said:

Her kan du egentlig ta med mobilabonnement også!

ICE fri bruk til kr. 400,- 
Alternativt at jobben betaler alt.

Streaming av NRK og Netflix koster ikke mye, og dette blir da latterlig mye billigere enn fiber i enebolig eller blokk. I tillegg er det ikke permanent så man kan ta med det meste på hytta eller til villaen i Spania.

Du har dog helt rett i at kobberlinjer med fjernsyn og mobilabonnement koster en god del pr. mnd, og at svært mange kommer rimeligere ut med fiber (om behovet er der).

Det er et alternativ, men jeg senser at trådstarters bruk av mobil- og mobilt internett ikke kommer til å påvirkes av hans valg, og som sådan ikke er veldig relevant for ham. Det han burde gjøre er å se på de to regnestykkene med sine egne reelle tall. Slå opp i nettbanken alt det han egentlig betalte for ISDN (eventuelt + TV) forrige måned, og sammenligne med alt det egentlig koster for fiber + IP-telefoni (eventuelt + TV).  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
MariusJS skrev (4 minutter siden):

Hvorfor kan du ikke velge bort fiber?

Forøvrig så ignorerer du ett par ting ved din usecase da.

1; Etablering ved å kjøpe en decent router med 4G (evnt 5G i fremtiden)

2; Problemet ved å ha mer enn noen få enheter som opererer over en 4G forbindelse

3; Problemet dersom du treffer de begrensningene som i dag er på både FWA og mobilabo med "fri bruk" (den siste patchen til call of duty feks er ca 90GB, da har du brukt nesten hele kvota du har full fart på)

Urimelig sammenligning da de fleste ikke er gamere. Du må uansett ta med installasjonskostnaden for fiber satt opp mot en gammel mobiltelefon brukt som 4G-router.

Til litt nettaviser, streaming osv. funker det helt fint med flere enheter.

Lenke til kommentar
44 minutes ago, tommyb said:

Oi, det var mye i denne tråden som ikke handlet om det viktigste, påstanden om dobbelt pris. 

20 megabit fra Telenor koster altså 499,- pluss kobberskatt på 150,- som er 649 kr/mnd. Her nevnes ISDN som betyr at kobberskatten er inkludert i det abonnementet, og det jeg kan se er at det billigste ISDN-abonnementet er 272 kr/mnd, da er vi oppe i 771 kr/mnd. Eventuelle fakturagebyr holder vi utenfor. Og så har Telenor gjerne noen sånne lurerabatter som gjør at totalkunder får noen prosent rabatt mot at prisen blir så uoversiktelig at folk hverken vet hva de betaler for TV eller for Internett, og tror det er billigere enn det er. 

ISDN: 771 kr/mnd (uten eventuelle totalkunderabatter).
Fiber: 639 kr/mnd.  
IP-telefoni: fra 19 kr/mnd. Da beholder du nummer og telefonen.  
Fordel fiber: 1356,- kr/året. 

I tillegg kommer eventuelle TV-kostnader. Hvor mye bruker du på TV utover NRK hvert år? Siden vi snakker om kopperlinje, er det vel ikke tilgjengelig kabelTV. Satellitt har jeg selv hatt, sammen med ADSL fra ikke-Telenor er det kanskje det rimeligste alternativet. Men skal man uansett ha fiber, er det likevel rimeligere å gå over til TV over fiber, etter mine forrige utregninger: gikk over selv til Altibox for to år siden. 
 
Hvis du velger Telenors billigste TV-løsning over fiber, er det som nevnt 150 kroner i rabatt på pakken.
Det koster altså 998 kr/mnd. Da betaler du 359 kr/mnd for TV-kanaler. Norgespakka til Canal Digital koster 319 kr/mnd. RiksTV fra 399 kr/mnd. Alle disse skryter av rabatt første året, fiberløsningens rabatt er 199 kr * 6mnd = 1194,-

Så dersom du bruker 359 kr/mnd på TV i dag, sparer du ytterligere 1194,- første halvåret. Det blir ca. 2550 kr første året. Hva måtte du betale i etableringsavgift? Du kan regne denne summen i mot. 

Så, uten TV-tjenester, etter avsluttet rabatt-tid og etableringsavgift, ser det ut til å være en tusenlapp billigere i året med mye raskere nett. Dersom vi blander inn TV-tjenestene så er det avhengig av hvor mange kanaler du betaler for i dag, men prisene er ganske sammenlignbare, så strengt tatt rundt en tusenlapp da også. Så jeg vil si du lander på det samme da også. Hvis du bare sier opp åttitallsteknologien ISDN sparer du uansett penger, det er den som vipper vektskåla. 

Uansett: billigere er ikke dobbelt så dyrt. 
 

Jeg har ikke TV.

Og ISDN vil jeg ha enten jeg får fiber eller ikke.

 

Endret av Helm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
tommyb skrev (5 minutter siden):

Det er et alternativ, men jeg senser at trådstarters bruk av mobil- og mobilt internett ikke kommer til å påvirkes av hans valg, og som sådan ikke er veldig relevant for ham. Det han burde gjøre er å se på de to regnestykkene med sine egne reelle tall. Slå opp i nettbanken alt det han egentlig betalte for ISDN (eventuelt + TV) forrige måned, og sammenligne med alt det egentlig koster for fiber + IP-telefoni (eventuelt + TV).  

Ut i fra førstepost ser det ut til at mobilt bredbånd er tingen. Mener å ha lest spekulasjoner om kobberkabelen vil bli erstattet dersom man har fasttelefon eller annet abonnement, så kanskje det er verdt å beholde nåværende inntil videre.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Nidar2 said:

Urimelig sammenligning da de fleste ikke er gamere. Du må uansett ta med installasjonskostnaden for fiber satt opp mot en gammel mobiltelefon brukt som 4G-router.

Til litt nettaviser, streaming osv. funker det helt fint med flere enheter.

Tror du bommer ganske bra der, spesielt når det er snakk om familier, er nok ikke far off å si at det i over 50% av husstander i norge er minst en person som gamer.

 

3mbits fungerer ikke helt fint til streaming på flere enheter, det fungerer derimot helt ok på en enhet.

Netflix bruker ca 3GB pr time om  du streamer i HD, det er 120GB kun på streaming om 4 pers ser 10 timer netflix i løpet av en mnd.

Ser du i UHD er tallet ca 7GB pr time

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Helm said:

Jeg har ikke TV.

Og ISDN vil jeg ha enten jeg får fiber eller ikke.

 

Ikke desto mindre må du se på tallene du får presentert på et sølvfat. Selv med ISDN er det ubetydelig høyere pris for fiber.

Hvilke funksjoner på ISDN er det du bruker som du ikke får med å flytte samme telefonen over på IP-telefoni? Som er verd over 200 kr/mnd for deg? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...