Gå til innhold

Hva skal privatkunder med fiber?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra gammelt av la Homenet og Telenor grønne og oransje rør. Nå så er det ikke uvanlig å ha fargekoder på rørene. Slik at det f. Eks legges et rør av hver farge fra hvert skjøteskap.

Rørene som graves inn til privatboliger er typisk 12/8mm. Dvs 12 ytre og 8 indre diameter. Fiberenkabelen som blåses er alt fra 1,5mm til 4mm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Helm skrev (13 minutter siden):

Kabelen blåses inn? :huh:

Setter ene enden av røret i en maskin som blåser luft inn i den. Maskinen er konstruert slik at man kan dytte en kabel gjennom den som man driver fremover med to hjul. 

Når man konstant blåser luft i røret så blir det mye mindre friksjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 6/12/2020 at 10:44 PM, Helm said:

Jeg forstår ikke hva privatkunder skal med fiber, selv om det er en familie med tre tenåringer. Det kan kanskje være gøy å ha en vanvittig båndbredde, men hva er nytten?

Kanskje nedlasting av et nytt spill fra Steam eller en oppdatering for antivirus går mye raskere (men den reelle hastigheten vil kunne begrenses av andre faktorer), men er noen sparte minutter på å nedlaste et dataspill verdt en utgiftsøkning på flere hundre kroner i måneden?

For å spole helt tilbake hit, så har du jo fått et rævva tilbud, men jeg skjønner ikke hvorfor du ikke kan forstå at andre folk har andre behov enn deg? Bare fordi du er fornøyd med å spise havregrøt uten tilbehør hver eneste dag til alle måltider betyr ikke at alle andre ønsker det samme.

 

Kan forøvrig gi deg 2 priseksempler; Vanlig pris fra altibox i enebolig for 500/500 med TV = 1000kr i mnd.

Besteforeldrene mine har nettopp fått lagt fiber i borettslaget dems, hvor de gikk fra Coax, inkludert i felleskost får de nå 50/50 fiber, mens på coax hadde de 5/1, det er da uten økning i felleskost.

 

Forøvrig som mange har nevnt så øker det å ha fiber fremtidig verdi på boligen, uten tvil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
MariusJS skrev (56 minutter siden):

Besteforeldrene mine har nettopp fått lagt fiber i borettslaget dems, hvor de gikk fra Coax, inkludert i felleskost får de nå 50/50 fiber, mens på coax hadde de 5/1, det er da uten økning i felleskost.

Akkurat dette eksempelet har to sider da ikke alle ønsker å betale indirekte for fiber og TV som ikke blir brukt, eller at de ønsker andre alternativer. Det skulle vært forbudt å dra slike kostnader inn i husleien og man burde heller etterstrebe å fakturere hver og en leilighet utfra hvilke tjenester man ønsker direkte fra leverandør.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Nidar2 said:

Akkurat dette eksempelet har to sider da ikke alle ønsker å betale indirekte for fiber og TV som ikke blir brukt, eller at de ønsker andre alternativer. Det skulle vært forbudt å dra slike kostnader inn i husleien og man burde heller etterstrebe å fakturere hver og en leilighet utfra hvilke tjenester man ønsker direkte fra leverandør.

Tja, dersom prisen da hadde blitt det tredobbelte så ser jeg faktisk ikke poenget

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt tyngste argument for fiber vs. kobber er at etter fiber (8-9ish år) har vi aldri hatt et eneste internett eller TV problem. Før hadde vi mange per år.

Med fiber har det vært mer stabilt enn vann i springen og strøm i boligen. Samt alltid upåklagelig latency.

Internett og TV fungerer så godt at det nesten er kjedelig... (bank i bordet)
Nå kan det være at det er annerledes med Get, Nextgentel el. men jeg er uansett allergisk mot de.

Canal Digital har jeg ingen erfaring med på hverken Coax eller Fiber men jeg hører de skal være bra. ADSL ville jeg dog holdt meg unna med mindre jeg ikke hadde noe valg og mobilt bredbånd med datagrense og ustabil kvalitet var eneste alternativ.

ADSL er greit som backuplinje, om man har et slikt behov.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
MariusJS skrev (14 minutter siden):

Tja, dersom prisen da hadde blitt det tredobbelte så ser jeg faktisk ikke poenget

Nei, poenget blir vanskeligere å se men det er ikke alle som ser TV på gamlemåten lenger. Folk reiser mer å trenger fleksible løsninger både for internett og TV. I mange gamle borettslag og sameier må man betale for kommunale avgifter, TV og nett selv om man ikke er hjemme og bor utenlands store deler av året. Det er helt meningsløst og man må over på individuell betaling der det er mulig.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (17 minutter siden):

Mitt tyngste argument for fiber vs. kobber er at etter fiber (8-9ish år) har vi aldri hatt et eneste internett eller TV problem. Før hadde vi mange per år.

Med fiber har det vært mer stabilt enn vann i springen og strøm i boligen. Samt alltid upåklagelig latency.

Internett og TV fungerer så godt at det nesten er kjedelig... (bank i bordet)
Nå kan det være at det er annerledes med Get, Nextgentel el. men jeg er uansett allergisk mot de.

Canal Digital har jeg ingen erfaring med på hverken Coax eller Fiber men jeg hører de skal være bra. ADSL ville jeg dog holdt meg unna med mindre jeg ikke hadde noe valg og mobilt bredbånd med datagrense og ustabil kvalitet var eneste alternativ.

ADSL er greit som backuplinje, om man har et slikt behov.

ADSL og fasttelefon er jo straks historie, så da gjelder det å takke ja til Fiber om man får muligheten til det.

En ting er sikkert for min del, den dagen jeg skal flytte, så er Fiber det første jeg kommer til å sjekke ut.

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Nidar2 said:

Nei, poenget blir vanskeligere å se men det er ikke alle som ser TV på gamlemåten lenger. Folk reiser mer å trenger fleksible løsninger både for internett og TV. I mange gamle borettslag og sameier må man betale for kommunale avgifter, TV og nett selv om man ikke er hjemme og bor utenlands store deler av året. Det er helt meningsløst og man må over på individuell betaling der det er mulig.

Om du har de kravene så velger du å ikke bo i borettslag, så enkelt er det.

Ett av de store poengene med borettslag er å forhandle frem større avtaler så man stiller mye sterkere.

 

EDIT; For å forklare, selv ser jeg ikke lineær TV, men jeg skjønner såpass at tilbyderne ønsker å selge TV, de vil da lage en pakke med TV og internett hvor pakken er billigere enn bare internett, spesielt når man velger en pakke for si 100-200 husstander, som ofte er nærme hverandre, og derfor har lav kost i utbygging. Da blir alt dette du snakker om helt poengløst.

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Simkin skrev (8 minutter siden):

ADSL og fasttelefon er jo straks historie, så da gjelder det å takke ja til Fiber om man får muligheten til det.

En ting er sikkert for min del, den dagen jeg skal flytte, så er Fiber det første jeg kommer til å sjekke ut.

Ja, vi er forskjellige. Jeg tenker fiber er mindre viktig fordi mobilnettet er så bra og fint klarer tilfredsstille mitt bruk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
MariusJS skrev (6 minutter siden):

Om du har de kravene så velger du å ikke bo i borettslag, så enkelt er det.

Ett av de store poengene med borettslag er å forhandle frem større avtaler så man stiller mye sterkere.

Det finnes nå flere og flere borettslag som ikke slår alle over en kam men som tilbyr individuell betaling for det aller meste.

Stordriftsfordelene er nesten fraværende på de fleste områder i dag, kanskje bortsett fra nettopp fiber. Jeg er fortsatt av den oppfatning at selv om man bor i blokk bør man selv kunne velge om man vil ha fiber eller ikke, så får det være opp til leverandør og sameiet/borettslaget å forhandle frem gunstige avtaler som gjør at man velger nettopp fiber fremfor feks. mobilt.

Lenke til kommentar
Just now, Nidar2 said:

Det finnes nå flere og flere borettslag som ikke slår alle over en kam men som tilbyr individuell betaling for det aller meste.

Stordriftsfordelene er nesten fraværende på de fleste områder i dag, kanskje bortsett fra nettopp fiber. Jeg er fortsatt av den oppfatning at selv om man bor i blokk bør man selv kunne velge om man vil ha fiber eller ikke, så får det være opp til leverandør og sameiet/borettslaget å forhandle frem gunstige avtaler som gjør at man velger nettopp fiber fremfor feks. mobilt.

I blokk så er det ikke så mange realistiske valg, om en halv blokk skaffer seg mobilt bredbånd, så er det ikke nok båndbredde til alle.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Theo343 said:

For leverandørene er det bedre å selge med TV da det er viktig for at de skal få gode priser på TV tjenester fra sine leverandører igjen. Jo færre som kjøper TV tjenestene jo dyrere blir Internett.

Det er ikke alle leverandører som bundler det slik, og det stemmer egentlig ikke 100%, husk at det faktisk er en kost på TV tjenestene, samt utstyret de leverer i forbindelse med TV, kost for leverandør på ren internett er lavere enn internett + tv, men det er også klart at desto flere kunder du har som har TV desto bedre priser kan du kreve fra innholdsleverandørene dine.

Lenke til kommentar

Sameier og borettslag har veldig gunstige avtaler. Det som før kostet meg 250 i måneden ligger nå på 900, enkelt kunde. Ellers nettopp lagt inn Telenor fiber og er storfornøyd med det. Kostet 2000 å koble seg på og har rabattert pris i 2 år. Har fra før Get innlagt også, midlertidig oppsagt nå. Ser Telenor er billigere med en 50-lapp  i måneden for minste hastighet, kun nett. Eller hvis man vil være veldig gjerrig: Get sitt modem gir 2 mbit uten at du trenger å betale noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...