Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, knutinh said:

Hva om kravet hadde vært at styret i selskapet skal ha en andel med mørk hud som reflekterer andelen mørke i landet?

-k

Skal vi kreve at ansatte og styremedlemmer i alle bedrifter til enhver tid skal ha andelen menn og kvinner som reflekterer andelen menn og kvinner i landet bedriften befinner seg?

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (11 minutter siden):

Skal vi kreve at ansatte og styremedlemmer i alle bedrifter til enhver tid skal ha andelen menn og kvinner som reflekterer andelen menn og kvinner i landet bedriften befinner seg?

Det er vel for å tvinge frem nødvendige forandringer raskere siden det er så ekstremt kunstig skjevfordelt som nå. Så vil det forhåpentligvis ikke være nødvendig i fremtiden.

I min bransje som før var helt mannsdominert er det mål om 50% kvinneandel, et mål som snart er nådd på få år. Helt ærlig har dette forandret bransjen til å bli mer profesjonalisert og gitt et mye bedre og mer inkluderende arbeidsmiljø. Jeg har ikke noe mot slike ting i hvert fall, og at målet om 50% andel er innen rekkevidde på kort tid forteller at det var kjønnsdiskriminering og at kvinner med verdifull kompetanse ikke fikk samme muligheter som oss menn. Noe jeg også har sett med egne øyne opp gjennom årene.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (44 minutter siden):

Det er vel for å tvinge frem nødvendige forandringer raskere siden det er så ekstremt kunstig skjevfordelt som nå. Så vil det forhåpentligvis ikke være nødvendig i fremtiden.

I min bransje som før var helt mannsdominert er det mål om 50% kvinneandel, et mål som snart er nådd på få år. Helt ærlig har dette forandret bransjen til å bli mer profesjonalisert og gitt et mye bedre og mer inkluderende arbeidsmiljø. Jeg har ikke noe mot slike ting i hvert fall, og at målet om 50% andel er innen rekkevidde på kort tid forteller at det var kjønnsdiskriminering og at kvinner med verdifull kompetanse ikke fikk samme muligheter som oss menn. Noe jeg også har sett med egne øyne opp gjennom årene.

Godt sagt. Kvotering høres tåpelig ut på kort sikt, da det kan innebære at en kvinne  får en rolle over noen annen selv med mindre kompetanse, men et sender en del ringvirkninger også, flere kvinner vil kanskje søke seg inn på en linje som er mannsdominert når man har en sjans til å få jobb, som på sikt vil føre til at kvinner har nok kompetanse til å få jobben uten kvoteringer. 

På lang sikt, så tror jeg man vil se tilbake og tenke at det der var faktisk ikke så dumt

De samme kan kanskje sies om "hysteriet" i rasisme debatten. På kort sikt så er det mye som høres teit ut, på lang sikt så kan det tenkes at rasismen blir mindre da det er overtydelig nå at man ikke skal akseptere den. Og alle vil vel rasismen til livs? 

 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Og hvorfor skal man gi fra seg et x% eierskap til en annen hudfarge for å få lov å selge en tjeneste? Systemisk rasisme.

Det er rasediskriminering men ikke systemisk rasisme så lenge hvite i Sør Afrika eier mer enn svarte.  Systemisk rasisme er grunnen til at de krever rasediskrimineringen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (32 minutter siden):

Godt sagt. Kvotering høres tåpelig ut på kort sikt, da det kan innebære at en kvinne  får en rolle over noen annen selv med mindre kompetanse, men et sender en del ringvirkninger også, flere kvinner vil kanskje søke seg inn på en linje som er mannsdominert når man har en sjans til å få jobb, som på sikt vil føre til at kvinner har nok kompetanse til å få jobben uten kvoteringer. 

Situasjonen kan være verre enn som så. Flere kvinner enn menn på et studie. De har like høy kompetanse, men bransjen fortsetter å være mannsdominert og når kvinnene slipper til jobber de for lavere lønn. Det skjer ofte i yrker hvor man må forhandle seg til inntekten for hvert nye prosjekt og man ikke er beskyttet av tariffavtaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Målet kan ikke være å ha like mange menn som kvinner i et yrke men å ha de beste til jobben uavhengig om de er kvinne, mann, mørk eller hvit.

Gjennom 25 år i mitt yrke har vi aktivt forsøkt å rekruttere kvinner til stillinger. Det har vært et genuint ønske å ha flere kvinner på avdelingene jeg har vært fordi det alltid skaper et bedre arbeidsmiljø. Men det er et fåtall kvinner som søker stillingene (som regel ikke en eneste kvinnelig søker) og vi er nesten alltid nødt til å velge den som er best kvalifisert med riktig kompetanse.

Men likevel blir det feil å la kjønn, hudfarge eller lignende bestemme om man får en jobb eller posisjon.
Og la det være sagt, jeg har ved mange tilfeller vært lavere lønnet enn kvinner som utfører omtrent samme jobb. Noe jeg ikke tok mer nær av.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
BadCat skrev (4 minutter siden):

Hvor kommer tanken fra om at to ansatte er like mye verd?. Det må i så fall må det være i en jobb hvor effektivitet, ferdigheter og suksess ikke belønnes.

quote-if-you-spend-five-minutes-complain

Tanken om at to ansatte er like mye verd er en stor del av virkeligheten vår. Du får samme lønn dersom du har samme stilling i mange yrker, uavhengig av hva du faktisk leverer. Så kan man jo si at det bare er å avskjedige den som leverer dårlig, men da er man sterkt begrenset av stillingsvernet. 

Noe som hadde vært fornuftig, hadde vært å gitt mer i lønn til de som presterer best, men det kan man ikke, siden de har samme stilling, og det vil fort bli diskriminering i en eller annen retning, feks så enkelt som "sjefen liker vedkommende bedre enn meg".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har aldri opplevd at to var like mye verd verken på PC-verkstedet, i WoW-guilden, på E-sport-laget, under førstegangstjenesten osv. Folk har helt ulike kunnskaper og ferdigheter selv om de gjør det samme. Man betaler folk for hva de kan og skaper.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
FiveInline skrev (1 minutt siden):

Det går fint ann å lønne forskjellig, bonus kalles det :)

Ja, jeg vet at det går an, men det er ikke alltid normalt i steder der det er tariff og mange har samme stilling og er like mye verdt. Folk blir sure hvis de opplever at noen får goder, selvom de har fortjent det, det skal være likt for alle, uavhengig av resultater. 

Sier ikke at det er sånn overalt

Lenke til kommentar
12 minutes ago, BadCat said:

Hvor kommer tanken fra om at to ansatte er like mye verd?. Det må i så fall må det være i en jobb hvor effektivitet, ferdigheter og suksess ikke belønnes.

quote-if-you-spend-five-minutes-complain

Jeg har flere ganger hatt samme lønn som enkelte som ikke bidrar på jobben i det hele tatt men nærmest bruker den som en plass å slippe unna kone og ungene. Det er absolutt ikke riktig at alle skal ha samme lønn uansett hvordan de bidrar i avdelingen.

Lenke til kommentar

@Theo343

Si det til diverse norske politikere som nylig har vært på TV-skjermen og sagt at de skal kjempe hardt for å bekjempe ulikheter i det norske samfunnet. Fra før av hadde vi Kari Elisabeth Kaski, men nå er flere kommet til. Det som er felles er at de stort sett holder til i SV, men noe av det tankegodset finner man i AP også. Det er høyst uheldig for norsk verdiskaping i tiårene fremover. Hvem orker å gi full gass hvis man skal straffes i alle tenkelige ledd hvis man har suksess?

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det er i grunn helt greit for min del, jeg har sluttet å bry meg og justerer innsats deretter.

I noen stillinger justerte jeg innsatsen min til det som var gjennomsnittet på lønnsnivået. Jeg har også vært meget godt lønnet og jobbet tilsvarende men for meg er ikke lønn det viktigste men heller oppgaver og miljø.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må være noen rettigheter for å beskytte arbeidstakeren, ikke bare arbeidsgiveren. Hvis man bare målte ytelse, ville kvinner fått sparken hver gang de ble gravide. Og mer press på barnefaren. Nå er det en jobb å komme tilbake til etter fødselspermisjonen.

En bonus i ny og ne kan nok friste noen ansatte til å jobbe mer, men tryggheten bør ligge i bunnen. Det kommer en dag da helsen kanskje begynner å skrante, og da vil den være kjærkommen. Ellers er folk forskjellige, noen vil heller ha frie tøyler en sikkerhetsnett.

Før ble kvinnene diskriminert, med innvandring har nye kommet til. Kvotering er en starthjelp for at flere skal få muligheten. Mindre skjevfordeling og mer likeverd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (På 21.4.2021 den 19.16):

Av og til må man flire av hva noen klarer å tenke ut også da(og man lurer særiøst på om man troller):

https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/mBlR20/hvorfor-er-det-saa-lite-mangfold-i-donald-bladene

Eh....HVA?? Jeg mener: HVA? Det er visst lite "mangfold" i Donald og Donald og de andre er visst "hvite mennesker"?`HÆ? Jeg vokste opp med Donald og har i hele mitt liv trodd at innbyggerne i Andeby er DYR, men her har altså noen fått det for seg at endene, musene, hundene og grisene i Andeby er "hvite mennesker"? Kan dette være seriøst ment? Neida, jeg er ikke irritert, dette var jo bare artig.

...

Jeg vokste opp med donald.
Flere av tegnerene tegner alle andre karakterer enn plot-karakterer som mer eller mindre vanlige mennesker.
Alle hvite.

Uten å mene noe om Disney og Donald Duck eller universet for øvrig.

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (9 minutter siden):

...

Jeg vokste opp med donald.
Flere av tegnerene tegner alle andre karakterer enn plot-karakterer som mer eller mindre vanlige mennesker.
Alle hvite.

Uten å mene noe om Disney og Donald Duck eller universet for øvrig.

Jeg visste ikke at "vanlige mennesker" hadde snuter og hundeøre.

Men jeg har nok ikke sett godt nok etter.

c77c3e9f2142b61eb8284674a268e1bc.jpg

192069634410146849133816.jpg

32.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...