Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (2 minutter siden):

Langbein er en blanding av blodhund og boarder collie.

Boarder collier er jo kjent som de smarteste hundene som finnes så det er det merkelig at Langbein er en boarder collie i så fall. Men Bein Holmsen er jo av samme type hund som Langbein og han er jo smart da.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skjedde nok noe veldig galt i krysningen :D Og når man er en bastard så er man jo ikke én hunderase lenger og genmiksing kan gi mange rare resultater.

Men jepp har god erfaring med Boarder Collies som blir brukt som selskapshunder og dermed blir mannevonde fordi de kjeder vettet av seg og til slutt omtrent går fra vettet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Subara skrev (15 minutter siden):

Nei, Uncle Ben's er å få kjøpt i butikken nå. Portrettet av han er med på esken. Jeg har en i skapet.

De må bare bruke opp emballasjen. Dette hysteriet har vel ført til at alle andre enn hvite mennesker forsvinner fra emballasjen til alle produkter. Jeg vet ikke om det er helt bra heller.

https://www.mars.com/news-and-stories/press-releases/bens-original

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (14 minutter siden):

De må bare bruke opp emballasjen. Dette hysteriet har vel ført til at alle andre enn hvite mennesker forsvinner fra emballasjen til alle produkter. Jeg vet ikke om det er helt bra heller.

https://www.mars.com/news-and-stories/press-releases/bens-original

Ja, da er man jo inne på det med f.eks Disney. Man klager på at dyrne i Donald-bladet ikke er tydeligere karikaturer på personer fra mer melaninrike kulturer, men nå er det jo så at det ofte blir bråk av det også. Som eksempelet med kråkene i Dumbo. Og det er til og med de som mener at kun de fra en bestemt kultur må få lov til å fremstille individer fra samme kultur. En no-win-situasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 timer siden):

Jeg tenkte ihvertfall aldri på endene i Andeby som mennesker da jeg vokste opp og leste Donald. Ja, ender som kunne prate og(delvis)oppførte seg som mennesker, men ikke mennesker.

En trenger ikke å mene dyr er mennesker for å lære noe om menneskets kultur/psykologi/moral osv... Kinesiske tegneserier viser deres kultur og verdier mens den amerikanske Donald Duck viser amerikanske verdier og norske tegneserier gjør det samme.  Viser de disse karakterer aldri fra noe annet enn  hvite perspektiver og vaner så lærer barna lite om andre perspektiver enn hvit kultur.   Denne de er bare dyr perspektivet viser lite forståelse av  hva og hvordan barn lærer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (23 minutter siden):

...den amerikanske Donald Duck viser amerikanske verdier og norske tegneserier gjør det samme.  Viser de disse karakterer aldri fra noe annet enn  hvite perspektiver og vaner så lærer barna lite om andre perspektiver enn hvit kultur.

Ble ikke Disney kritisert for at Skrue innebar en uamerikansk kritikk av kapitalisme?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Jeg er hvit etnisk Norsk og opplevd grov rasisme mot meg inkludert vold som bunner i rasistisk tankegang.

Kanskje alle oss som er blitt singlet ut fordi vi er hvite og har fine ting på oss skal samle oss til demonstrasjon ? Alle kvinner som er grovt overfalt fordi de er hvite kvinner alene ute på kvelden kan jo joine oss ?

Rasisme i Norge er nesten ikke eksisterende fra etnisk Norske, meste handler om at etnisk Norske misliker noen få kulturer folk bringer med seg og det skal da være lov, hvorfor skal man godta all driten folk drar med seg til Norge ? Jeg godtar ikke at folk hater homofile, jeg godtar ikke at folk hater andre religioner, jeg godtar ikke at menn i flere kulturer mener at kvinner ikke skal ha noe særlig rettigheter..

Ingen venstre raddiser kan overbevise meg at noe slikt skal godtas eller ha noe aksept i Norge!!

Hate noen på bakgrunn av hudfargen tror jeg personlig det er ekstremt få i Norge som gjør.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Jeg har lest endel Knoll og Tott med barna. Må innrømme at jeg bekymrer meg mer for den utstrakte familie-volden enn måten de lokale blir framstilt på.

-k

Vel, fremstillingen av de innfødte i Knoll og Tott ER rasistiske. Men så er jo også dette verdens eldste tegneserie da og preget av stereotyper som var alment aksepterte på begynnelsen av 1900-tallet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (4 timer siden):

 

Ingen venstre raddiser kan overbevise meg at noe slikt skal godtas eller ha noe aksept i Norge!!

Hate noen på bakgrunn av hudfargen tror jeg personlig det er ekstremt få i Norge som gjør.

 

Er rasediskriminering uten hat rasisme?   Hvis jeg får færre jobbintervjuer fordi jeg heter Mohammed slik forskning i Norge viser, erfarer jeg ikke rasisme eller hva?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Tåkefyrste skrev (6 timer siden):

Nei, du erfarer bare hvordan det er å være minoritet i hvilket som helst land i verden.

Det er et problem dersom grupper av personer opplever at det er vanskeligere å få jobber basert på gruppen de tilhører, heller enn jobben de kan gjøre.

Det er et problem dersom ansatte i en bedrift velger jobbsøkere fra en gruppe mennesker over en annen på tross av jobben de ligger an til å utføre.

 

Man kan diskutere om navne-diskriminering er rasisme eller noe annet. Mest sannsynlig er det en miks av irrasjonell fremmedfrykt, latskap og (potensielt rasjonell) profilering. Jeg synes det uansett er problematisk.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (1 time siden):

Er det (negativ) rassisme å foretrekke å være sammen (sosialt og ellers) med folk som er mye lik en selv? 

Hvis du er en mann på 25 som liker å mekke biler og høre på Metallica så synes jeg ikke det er så rart om du henger mye med andre menn på 25 som mekker bil og hører på Metallica.

Jeg synes det er «rart» hvis du konsekvent blir venner med folk med samme hudfarge som deg, og ikke folk med en annen hudfarge. Gitt at du møter mange forskjellige hudfarger i livet og i situasjoner hvor det ville være naturlig å kunne bli venner.

Jeg synes ikke det er rart hvis du har en preferanse på hudfarge når det kommer til partnervalg. Folk liker jenter/menn som er høye/lave, slanke/kraftige, blå øyne/brune øyne, det er ikke så rart om noen foretrekker å få barn med noen som har asiatiske trekk og andre ikke (men de fleste hadde nok blitt mer lykkelig om de tonet ned den overfladiske biten).

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (7 timer siden):

Er rasediskriminering uten hat rasisme?   Hvis jeg får færre jobbintervjuer fordi jeg heter Mohammed slik forskning i Norge viser, erfarer jeg ikke rasisme eller hva?

Nei, mest sannsynlig er grunnen til Mohammed ikke får jobben fordi han er ukvalifisert og/eller bedriften har dårlig erfaring med at de som heter Mohammed går ut i pappaperm 8ganger på 8år.

På lik linje som når kvinner blir diskriminert i arbeidslivet fordi de kan bli gravide, veldig få bedrifter som går år til år for å overleve ønsker ansatte en kvinne uten barn rundt 28-30år.

Har ikke noe med rasisme å gjøre, begrepet er blitt for vannet ut.

Fleste jeg kjenner som gjør det bra i arbeidslivet er nettopp IKKE etnisk Norske så drive skylde på rasisme korte og ha en victim mentalty kommer man ikke noe sted med. 

Sitat

Rasisme blir gjerne sett på som holdninger og ideer om at mennesker kan kategoriseres i forhold til rase eller etnisitet, og at noen raser eller etniske grupper er overlegne og mer verdt enn andre. 

 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (5 minutter siden):

Nei, mest sannsynlig er grunnen til Mohammed ikke får jobben fordi han er ukvalifisert og/eller bedriften har dårlig erfaring med at de som heter Mohammed går ut i pappaperm 8ganger på 8år.

På lik linje som når kvinner blir diskriminert i arbeidslivet fordi de kan bli gravide, veldig få bedrifter som går år til år for å overleve ønsker ansatte en kvinne uten barn rundt 28-30år.

Har ikke noe med rasisme å gjøre, begrepet er blitt for vannet ut.

Fleste jeg kjenner som gjør det bra i arbeidslivet er nettopp IKKE etnisk Norske så drive skylde på rasisme korte og ha en victim mentalty kommer man ikke noe sted med. 

 

Ok å kalle det rasediskriminering når gruppen som diskrimineres har et annet hudfarge? Forskningen sendte identiske CVer.  Alle var like kvalifiserte 

Synes du rasediskriminering er urettferdig og burde stanses?

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...