Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

jjkoggan skrev (1 time siden):

Fint at de prøver å utjevne problemer som kommer med segregeringen og politikken som bidrar til segregeringen og hindrer integrering men det endrer ikke dette som et eksempel på strukturelle rasisme som gjør det vanskeligere for innvandrere å integrere seg i norsk samfunnet 

Vil du si at privat eiendomsrett er strukturell rasisme? Jeg mener, noen grupper kunne komme til å eie mer enn andre. De kunne bruke denne fordelen til å gi fordeler til sine barn som andre ikke kan.

Er utdanning strukturell rasisme? Jeg har universitetsutdanning. Presumptivt kan jeg hjelpe mine barn med matte-undervisning i større grad enn en buss-sjåfør.

Du bruker ord som «segregering» og «rasisme» på en måte som jeg har vanskelig for å relatere til. Problemet er ikke at Ali dropper ut av skolen fordi han har litt mørkere hud og drar opp statistikken for de med mørk hud. Problemet er at han dropper ut av skolen, og det gjør Ronny også. 


-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jjkoggan skrev (4 timer siden):

Nevnte Jim Crow lovene ikke var rasistiske og derfor kunne ignores men andre lover som var rasistiske trengte endringer?    

Segregering skjer idag  Ved ni grunnskoler i hovedstaden har over 90 prosent av elevene et annet morsmål enn norsk   Får disse barn like god utdannelse som andre skoler i Norge? Hindrer ikke dette integrering av barn?

 

Nå er jo problemt med ditt eksempel at dette har foreldrene til disse barna valgt selv. Det er ingen innvandrer i Norge som har blitt tvunget til å bosette seg i Oslo øst. Alle disse innvandrerne kunne ha bosatt seg i mange andre steder i Norge for langt mindre kostnader enn det de betaler i Oslo, men de har valgt å bosette seg i Oslo øst. Jim Crow lovene og innvandrers bosetningsmønster i Norge er ikke sammenlignbart. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (2 timer siden):

Nå er jo problemt med ditt eksempel at dette har foreldrene til disse barna valgt selv. Det er ingen innvandrer i Norge som har blitt tvunget til å bosette seg i Oslo øst. Alle disse innvandrerne kunne ha bosatt seg i mange andre steder i Norge for langt mindre kostnader enn det de betaler i Oslo, men de har valgt å bosette seg i Oslo øst. Jim Crow lovene og innvandrers bosetningsmønster i Norge er ikke sammenlignbart. 

De har valgt det ja, men det forklarer ikke alle segregeringen på skolene, iflg noe forskere

I Svein Bloms studie av etnisk segregering i Oslo mellom 2004 og 2012, antar han at det kan skyldes «noen ekstra mekanismer i skolene som forsterker segregasjonen utover det som følger av bostedsfordelingen», og at disse «ekstra mekanismene» kan være at majoritetselever bytter skole uten at familien flytter. Dette bekreftes av en rekke rektorer og lærere i Oslo-skolen, både de jeg har snakket med, og de som er intervjuet av forskerne Ingvil Bjordal og Cecilie Haugen.

https://www.google.com/amp/s/www.dagbladet.no/meninger/barna-som-velges-bort/72735468/amp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Vil du si at privat eiendomsrett er strukturell rasisme? Jeg mener, noen grupper kunne komme til å eie mer enn andre. De kunne bruke denne fordelen til å gi fordeler til sine barn som andre ikke kan.

Er utdanning strukturell rasisme? Jeg har universitetsutdanning. Presumptivt kan jeg hjelpe mine barn med matte-undervisning i større grad enn en buss-sjåfør.

Du bruker ord som «segregering» og «rasisme» på en måte som jeg har vanskelig for å relatere til. Problemet er ikke at Ali dropper ut av skolen fordi han har litt mørkere hud og drar opp statistikken for de med mørk hud. Problemet er at han dropper ut av skolen, og det gjør Ronny også. 


-k

Jeg snakker om politikk som  fritt skolevalg som gjør det lettere for noe etniske grupper å flytte til andre skoler uten så mange innvandrere uansett hvor de bor.  Det bidrar til segregering av innvandrere og etnisk norske, iflg noe forskere.  Det gjør det vanskeligere for Ali å integrere seg i det norske samfunnet enn Ronny

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (44 minutter siden):

Jeg snakker om politikk som  fritt skolevalg som gjør det lettere for noe etniske grupper å flytte til andre skoler uten så mange innvandrere uansett hvor de bor.  Det bidrar til segregering av innvandrere og etnisk norske, iflg noe forskere.  Det gjør det vanskeligere for Ali å integrere seg i det norske samfunnet enn Ronny

Gjør ikke fritt skolevalg det enklere for alle grupper å flytte til andre skoler uten så mange fremmedspråklige elever? Er fritt skolevalg "strukturell rasisme" og i så fall hvordan? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (10 minutter siden):

Gjør ikke fritt skolevalg det enklere for alle grupper å flytte til andre skoler uten så mange fremmedspråklige elever? Er fritt skolevalg "strukturell rasisme" og i så fall hvordan? 

 

Det gjør det lettere for de ressurssterke som er oftere norske

 Det er ikke tilfeldig hvem som velger seg bort. «Det er nettopp de tretti prosentene vi hadde trengt her», fortalte en rektor meg. Det er de mest ressurssterke foreldrene som søker elvene over på andre skoler, og det er ofte norskfødte foreldre som er først ute

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 minutt siden):

Det gjør det lettere for de ressurssterke som er oftere norske

 Det er ikke tilfeldig hvem som velger seg bort. «Det er nettopp de tretti prosentene vi hadde trengt her», fortalte en rektor meg. Det er de mest ressurssterke foreldrene som søker elvene over på andre skoler, og det er ofte norskfødte foreldre som er først ute

Det gjør det vel lettere for alle, gitt at det er fritt skolevalg for alle? Igjen, er det strukturell rasisme at skoleelever i Norge, uavhengig av etnisitet, har fritt skolevalg? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (5 timer siden):

Jeg snakker om politikk som  fritt skolevalg som gjør det lettere for noe etniske grupper å flytte til andre skoler uten så mange innvandrere uansett hvor de bor.  

Og jeg spør deg om privat eiendomsrett eller utdanning er strukturell rasisme. Er det strukturell rasisme at jeg og min familie får lov til å flytte fritt fra en bydel med mange ikke-vestlige til en med få ikke-vestlige?

Sitat

Det bidrar til segregering av innvandrere og etnisk norske, iflg noe forskere.  Det gjør det vanskeligere for Ali å integrere seg i det norske samfunnet enn Ronny

Hvordan skiller du mellom «vanskeligere å integrere seg», og «har ikke noe lyst til å integrere seg»? Hvis Ali synes at det er helt greit å være mest sammen med Aisha, så kan vanskelig samfunnet lastes for det?

Var det strukturell rasisme som gjorde at så mange Nordmenn valgte å bosette seg i Minnesota når de kom til USA? Eller synes de bare at det var ok med naboer som de hadde språk og kultur felles med?

Når Norske kvinner i større grad enn Indiske kvinner velger «kvinneyrker», er det fordi Norge undertrykker kvinner mer eller mindre enn India?


Det vil alltid finnes uheldige holdninger, og noen opplever mer motbakke i livet enn andre, men jeg tror at feite folk og eldre blir undertrykt mer enn mørke folk i Norge i dag. Likevel hadde vi en stund 3 overvektige kvinner som ledet landet, og vi har en kulturminister som er førstegenerasjons innvandrer fra Pakistan. Om livet ikke ble som man hadde håpt så må man ta noe av ansvaret selv (sammen med foreldrene).

Å bruke rasisme som forklaring på alle demografiske forskjeller er lite nyttig hvis det er foreldrene dine som holdt deg tilbake. Eller økonomien deres. Samme utfall, forskjellig årsak, forskjellig kur.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (9 timer siden):

De har valgt det ja, men det forklarer ikke alle segregeringen på skolene, iflg noe forskere

I Svein Bloms studie av etnisk segregering i Oslo mellom 2004 og 2012, antar han at det kan skyldes «noen ekstra mekanismer i skolene som forsterker segregasjonen utover det som følger av bostedsfordelingen», og at disse «ekstra mekanismene» kan være at majoritetselever bytter skole uten at familien flytter. Dette bekreftes av en rekke rektorer og lærere i Oslo-skolen, både de jeg har snakket med, og de som er intervjuet av forskerne Ingvil Bjordal og Cecilie Haugen.

https://www.google.com/amp/s/www.dagbladet.no/meninger/barna-som-velges-bort/72735468/amp

Nå er vell disse "majoritetselevene" faktisk minoritetselver på disse skolene, og akuratt som at innvandrere flytter til områder i Oslo øst der folk som er likere dem bor, så vil også norske foreldre at deres barn går på skoler der deres barn kan føle tilknytning til deres kultur og opphav. Det er ingen rasisme eller statlig segreing knyttet til dette, men frihet til å velge sine barns oppvekst. 

Finnes flere små bygder i Nord-Norge der de fleste innbyggerne ikke har norsk som morsmål, men det betyr ikke at det er rasisme at det er slik, tvert imot. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
8 hours ago, jjkoggan said:

Det gjør det lettere for de ressurssterke som er oftere norske

 Det er ikke tilfeldig hvem som velger seg bort. «Det er nettopp de tretti prosentene vi hadde trengt her», fortalte en rektor meg. Det er de mest ressurssterke foreldrene som søker elvene over på andre skoler, og det er ofte norskfødte foreldre som er først ute

Om ikke elevene hadde kunne valgt andre steder ville mange familier fysisk flyttet ut av disse områdene. Fritt skolevalg minsker segregering i Oslo.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (19 timer siden):

Og jeg spør deg om privat eiendomsrett eller utdanning er strukturell rasisme. Er det strukturell rasisme at jeg og min familie får lov til å flytte fritt fra en bydel med mange ikke-vestlige til en med få ikke-vestlige?

Hvordan skiller du mellom «vanskeligere å integrere seg», og «har ikke noe lyst til å integrere seg»? Hvis Ali synes at det er helt greit å være mest sammen med Aisha, så kan vanskelig samfunnet lastes for det?

Var det strukturell rasisme som gjorde at så mange Nordmenn valgte å bosette seg i Minnesota når de kom til USA? Eller synes de bare at det var ok med naboer som de hadde språk og kultur felles med?

Når Norske kvinner i større grad enn Indiske kvinner velger «kvinneyrker», er det fordi Norge undertrykker kvinner mer eller mindre enn India?


Det vil alltid finnes uheldige holdninger, og noen opplever mer motbakke i livet enn andre, men jeg tror at feite folk og eldre blir undertrykt mer enn mørke folk i Norge i dag. Likevel hadde vi en stund 3 overvektige kvinner som ledet landet, og vi har en kulturminister som er førstegenerasjons innvandrer fra Pakistan. Om livet ikke ble som man hadde håpt så må man ta noe av ansvaret selv (sammen med foreldrene).

Å bruke rasisme som forklaring på alle demografiske forskjeller er lite nyttig hvis det er foreldrene dine som holdt deg tilbake. Eller økonomien deres. Samme utfall, forskjellig årsak, forskjellig kur.

-k

Segregeringen skaper strukturelle rasisme.  Hvis normen er at etniske norske ikke ønsker å gå på skole med innvandrere, rasistiske holdninger eller lover eller politikk trenger ikke å bli årsaken til å skape strukturelle rasisme.  Segregeringen hindrer integrering av noe etniske grupper og er derfor strukturelle rasisme men årsaken kan være noe helt annet enn rasistiske holdninger, lover eller politikk.  Jeg er ikke sikkert at du helt forstår begrepet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (14 timer siden):

Om ikke elevene hadde kunne valgt andre steder ville mange familier fysisk flyttet ut av disse områdene. Fritt skolevalg minsker segregering i Oslo.

 

Kanskje, men hvit flukt skaper strukturelle rasisme for visse etniske grupper uansett.  Det gjør det vanskelige for disse grupper å integrere seg selv når årsakene har ingenting å gjøre med rasistiske holdninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (15 timer siden):

Nå er vell disse "majoritetselevene" faktisk minoritetselver på disse skolene, og akuratt som at innvandrere flytter til områder i Oslo øst der folk som er likere dem bor, så vil også norske foreldre at deres barn går på skoler der deres barn kan føle tilknytning til deres kultur og opphav. Det er ingen rasisme eller statlig segreing knyttet til dette, men frihet til å velge sine barns oppvekst. 

Finnes flere små bygder i Nord-Norge der de fleste innbyggerne ikke har norsk som morsmål, men det betyr ikke at det er rasisme at det er slik, tvert imot. 

Årsaken til strukturelle rasisme trenger ikke å bli rasistiske holdninger, det kan være noe helt annet som du sier.  Uansett, endrer det ikke faktumet at segregeringen er et eksempel av strukturell rasisme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (3 timer siden):

Årsaken til strukturelle rasisme trenger ikke å bli rasistiske holdninger, det kan være noe helt annet som du sier.  Uansett, endrer det ikke faktumet at segregeringen er et eksempel av strukturell rasisme.

Er det at kvinner velger f.eks. sykepleieryrket heller enn olje-ingeniør dersom de har god nok økonomi til det et eksempel på «strukturell kvinne-undertrykking»?

-k

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (4 timer siden):

Segregeringen skaper strukturelle rasisme.  Hvis normen er at etniske norske ikke ønsker å gå på skole med innvandrere, rasistiske holdninger eller lover eller politikk trenger ikke å bli årsaken til å skape strukturelle rasisme.  Segregeringen hindrer integrering av noe etniske grupper og er derfor strukturelle rasisme men årsaken kan være noe helt annet enn rasistiske holdninger, lover eller politikk.

Hvis en Nordmann av utenlandsk opphav frivillig velger å bosette seg og være sammen med bare andre Nordmenn av utenlandsk opphav så er det et problem for integrering, men det er ikke en underliggende system-rasisme som tvinger henne til det.

Sitat

Jeg er ikke sikkert at du helt forstår begrepet.

Det er vel heller at jeg ikke helt forstår at noen kan tenke og mene noe slikt.

-k

Lenke til kommentar

Om skolevalg:
Jeg kjenner ingen foreldre til barn i rett alder som ikke ønsker ikke-vestlige eller muslimske barn i klassen til barna sine. I så fall sier de ikke det åpent.

Jeg kjenner til mange som er skeptiske til at barnet skal gå i en klasse hvor 50% eller 90% kommer fra/har en enkelt kultur som er veldig forskjellig fra den Norske. F.eks. Pakistan eller Somalia.

Jeg tror ikke at det handler om rasisme - hvis foreldrene hadde vært Abid Raja eller Hadia Tajik så tror jeg få hadde hatt noe problem. Skepsisen oppstår når foreldrene ikke har satt seg inn i majoritets-språket og kulturen i sitt nye land. Hvilket miljø vil barnet mitt formes inn i hvis flertallet i omgangskretsen tviholder på f.eks. en strengt tradisjonell Pakistansk bondekultur?

Kall det gjerne «kultur-sjåvinisme» - litt variasjon er berikende. Dominans av kulturer som ikke har kvittet seg med kvinne-undertrykking, homo-hat og anti-jødiske holdninger er ikke hva jeg vil forme de små i.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (13 minutter siden):

Er "strukturell rasisme" noe annet enn litt tvetydig sjargong? Et gruppe-mantra?

Tanken om strukturell rasisme er knyttet til «kritisk raseteori» («Critical race theory (CRT)». Kritiske raseteoretikere mener at lovverket og de juridiske institusjonene (først og fremst i USA) er iboende rasistiske i den grad de skaper og opprettholder sosiale, økonomiske og politiske ulikheter mellom hvite og ikke-hvite, spesielt afroamerikanere.[6]

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Strukturell_rasisme

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...