Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

zipzap skrev (10 timer siden):

Rasisme er forkastelig

Enig.

Sitat

Men det er viktig å ta innover seg at vi - du og jeg, ikke er uskyldig.

Jeg har sikker gjort mye galt opp igjennom livet. Men hva spesifikt mener du jeg er skyldig i?

Sitat

Det som er gjort mot menneskegrupper i vårt land med velsigning fra vår egen regjering for bare noen tiår tilbake er utilgivelig, så forkastelig at nazistenes groteske filosofi står som normalisert til sammenligning.

Den Norske stat har gjort forkastelige ting mot folkegrupper. Mener du at det er verre enn industrialisert folkemord som Nazistene stod for?

Sitat

Samer, tatere og andre grupper har blitt voldtatt på det groveste som "likeverdige mennesker" både fysisk og intellektuelt.

Jeg forstår ikke den setningen. Men Samer og Tatere er absolutt blant de gruppene som har fått en horribel behandling i Norge.

Sitat

Det viser bare vårt morbide opphav, og at vi helst vil glemme de feil vi selv har gjort.

Mine oldeforeldre, dine oldeforeldre, alles oldeforeldre gjorde potensielt forkastelige ting. Vi bør kjenne historien for å unngå å gjenta den, men jeg er ikke min oldefar. Hvis han gjorde noe dumt så kan ikke jeg lastes for det.

Sitat

Hvilken rett har den Norske stat til å instruere en folkegruppe hvilken tro eller språk de kan tale?

Nasjonalstater definerer sine egne lover. Noen ganger er disse lovene forkastelige. Det følger av et liberalt syn at tro og språk ikke er noe staten skal nekte borgerne.

Å definere hva som skal være nasjonale målformer og å kreve at barn går på skole virker som «innafor» for en nasjonalstat. Feilen Norge gjorde var bl.a. å nekte samer å snakke sitt språk og å beholde sin kultur, å bruke særdeles harde virkemidler for å oppnå konformitet.

Sitat

Hvilken rett har den Norske stat til å sterilisere alle menn som tilhører en spesifik menneskegruppe for å sikre at de ikke formerer seg? - med makt !

Tvangssterilisering er ikke bra. Hvilken gruppe er det at Norge (i fredstid) har sterilisert alle mennene til? Wikipedia har noen tall, men ingen later til å være i nærheten av «alle menn» i noen gruppe?

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Tvangssterilisering

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem begår kriminalitet/kriminelle handlinger? Ikke di rike(de har ingenting å vinne for dem mister alt hvis dem blir tatt og dem gjør krim på en helt annen måte via korrupsjon og oppdrettsanlegg), ikke di i midten(A4-folka, som er livredde gjøre noe feil og følger loven som det skulle vært bibeln for de kristne) eller di fattige/arbeidsledige?(som ikke har noenting å tape, og har blitt misbrukt av et ødelagt system) Er ikke så vanskelig å forestille seg hvem kategori som må ty til krim og det handler ikke om rase, ikke engang utdanning det handler om du er født i det eller ikke, referanser. Hadde vi bare hatt politikere som forsto at dem bare måtte behandle alle bra som å få dem på nav i jobb for eksempel? Det er så utrolig mange på nav som vil ha jobb og ikke får det. Dette gjøre di rike rikere og fattige fattigere for at et par skal få et par ekstra hytter i utlandet å bruke eller ha råd til luksushorer og kokain hver dag er noe vi ser over hele verden og det er like ille overalt. Men di fattige er minoriteten og A4 folket er hjernevaska av mediene så di fattige blir ikke hørt. Nei vi legger oss ikke ned å dør bare pga vi får 50 kroner dagen å leve på av nav. Da blir folk rana, voltatt og mishandla da. Buss er gratis siden det er corona så det er bonus men fy faen så vi må stjele bare for å overleve hva tror du det gjør med folk? Men tenker svartere og svartere til man ikke har noen valg. Går aldri fra en matvarebutikk uten alle lommer fulle går i arbeidsklær så ingen er sus og har ikke litt dårlig samvittighet engang dem har faste jobber, butikken forsikring og har tjent så sinnsyke summer under coronaen.Svart, hvit, blå blir du urettferdig behandla så må man gjøre det man må. Borgerlønn, alle like verdt, lag arbeidsplasser som ikke ødelegger landet og få alle som vil ha jobb ut i jobb så er det ingen på nav igjen bortsett fra di syke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Thomas Ellingsrud skrev (22 timer siden):

Hvem begår kriminalitet/kriminelle handlinger? Ikke di rike(de har ingenting å vinne for dem mister alt hvis dem blir tatt og dem gjør krim på en helt annen måte via korrupsjon og oppdrettsanlegg), ikke di i midten(A4-folka, som er livredde gjøre noe feil og følger loven som det skulle vært bibeln for de kristne) eller di fattige/arbeidsledige?(som ikke har noenting å tape, og har blitt misbrukt av et ødelagt system) Er ikke så vanskelig å forestille seg hvem kategori som må ty til krim og det handler ikke om rase, ikke engang utdanning det handler om du er født i det eller ikke, referanser.

Kriminalitet begås nok av av folk fra alle grupper i samfunnet. Som du er inne på så er nok _typen_ kriminalitet typisk forskjellig for de forskjellige klassene, og motivasjonen også. Jeg har langt mer sympati med et menneske som stjeler et eple fordi man er sulten og uten penger, enn en investor som svindler fordi 100 millioner er for lite.

Sitat

Hadde vi bare hatt politikere som forsto at dem bare måtte behandle alle bra som å få dem på nav i jobb for eksempel? Det er så utrolig mange på nav som vil ha jobb og ikke får det.

Jeg tror at alle partier - fra ytre høyre til ytre venstre og dalstroka utafor gjerne vil at alle skal ha en ok jobb å gå til. Det at vi likevel ikke greier å sette alle i jobb tyder vel på at det ikke er så lett?

Sitat

Men di fattige er minoriteten og A4 folket er hjernevaska av mediene så di fattige blir ikke hørt. Nei vi legger oss ikke ned å dør bare pga vi får 50 kroner dagen å leve på av nav. Da blir folk rana, voltatt og mishandla da. Buss er gratis siden det er corona så det er bonus men fy faen så vi må stjele bare for å overleve hva tror du det gjør med folk? Men tenker svartere og svartere til man ikke har noen valg. Går aldri fra en matvarebutikk uten alle lommer fulle går i arbeidsklær så ingen er sus og har ikke litt dårlig samvittighet engang dem har faste jobber, butikken forsikring og har tjent så sinnsyke summer under coronaen.Svart, hvit, blå blir du urettferdig behandla så må man gjøre det man må. 

Fattigdom, utenforskap og elendighet er helt klart en del av rasisme-debatten. Men det er ikke hele. Mange av de synlige stemmene i som i det siste har kommet med vitnesbyrd om opplevelse av rasisme later til å komme fra eller leve i vanlige kår (ikke at det nødvendigvis er så lett å bedømme). Det kan selvsagt hende at rasisme finnes eller er mer utbredt blant fattige, men at de ikke evner eller ønsker å bidra i debatten (det tror jeg er sannsynlig). Men de har antagelig et annet perspektiv og en annen beskrivelse av problemet enn 25-åringer med master-grad og leilighet.

Uansett hvor fattig du er så er det ingen som tvinger deg til å voldta eller mishandle. Det finnes ingen rettferdiggjøring av voldtekt og mishandling.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (10 timer siden):

Så i kveld  Filmavisen på NRK. En episode fra 1956 uke 18 hvor de omtaler et ensemble fra USA som "Neger operaen" og en av de voksne medlemmene som "denne Neger gutten". Det er sprøtt hvor vanlig dette var på den tiden.

«Neger» kommer fra latin «niger» og betyr svart. Sånn sett er det ikke mer nedsettende rent språklig enn «mørk hudtone» kontra «lys hudtone». For mange i dag så er ordet belastet ved måten det har blitt brukt opp igjennom historien, på en måte som kanskje ligner bruken av «mongoloid», «krøpling», «tilbakestående». Når noe (på nøytralt vis) betegner noe skammelig eller upopulært eller undertrykt så kan det lett brukes/tolkes som skjellsord, og da kan man ønske å endre ordet for å distansere seg.

Hva filmavisen egentlig la i det i 1956 er vanskelig å si. På den ene siden var Norge et veldig homogent samfunn og mange hadde lite erfaring med folk som så veldig annerledes ut. Det var langt mer vanlig enn i dag å ha nedsettende meninger om homofile, samer, folk med mørk hud. På den andre siden så kan reporteren bare ha ønsket å formidle «mørk hudtone» med datidens begrep.

Farfaren min hadde et ettbinds leksikon fra 30-tallet. Jeg har ofte lest i det for å få et innblikk i hvordan folk på den tiden tenkte. Det er ganske skremmende hvordan en fakta-bok omtaler ikke bare termer (som «neger» eller «ville folk»), men mer konkret evner og hodefasong på måter som er grovt nedsettende. Det er vanskelig å sette seg inn i hvordan redaktøren av leksikonet kan ha ment at dette hadde hold i seriøs kunnskap. Som igjen gjør det interessant å tenke på hva i dagens «leksikon» som er ren synsing og famling fordi «alle vet at det er sånn».

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Folk må slutte å være så hårsår eller bry seg om hva andre sier.
Jo mer krenket man bli, så øker verdien i å krenke.

Jeg blir stadig rakket ned på fordi at jeg er skallet. Ferdighetene mine betyr ikke noe, jeg har ikke noe der å gjøre siden jeg ikke har hår. Jeg har aldri brydd meg om det og ikke kommer jeg til å gjøre det heller.

Styrke er å være den man er enten andre liker det eller ikke.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av og til må man flire av hva noen klarer å tenke ut også da(og man lurer særiøst på om man troller):

https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/mBlR20/hvorfor-er-det-saa-lite-mangfold-i-donald-bladene

Eh....HVA?? Jeg mener: HVA? Det er visst lite "mangfold" i Donald og Donald og de andre er visst "hvite mennesker"?`HÆ? Jeg vokste opp med Donald og har i hele mitt liv trodd at innbyggerne i Andeby er DYR, men her har altså noen fått det for seg at endene, musene, hundene og grisene i Andeby er "hvite mennesker"? Kan dette være seriøst ment? Neida, jeg er ikke irritert, dette var jo bare artig.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (13 minutter siden):

Av og til må man flire av hva noen klarer å tenke ut også da(og man lurer særiøst på om man troller):

https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/mBlR20/hvorfor-er-det-saa-lite-mangfold-i-donald-bladene

Eh....HVA?? Jeg mener: HVA? Det er visst lite "mangfold" i Donald og Donald og de andre er visst "hvite mennesker"?`HÆ? Jeg vokste opp med Donald og har i hele mitt liv trodd at innbyggerne i Andeby er DYR, men her har altså en observant 14-åring fått det for seg at endene, musene, hundene og grisene i Andeby er "hvite mennesker"? Jeg tenker mitt; mistenker at det ikke er en 14-åring som har skrevet dette, men en voksen som troller for å teste ut reaksjonene. Neida, jeg er ikke irritert, dette var jo bare artig.

Disse kråker fra Dumbo heter blant annet Jim Crow.   Bare kråker eller rasistiske  karikaturer av noe svarte folk?

 

 

The Crows | Disney Wiki | Fandom

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Morromann said:

mistenker at det ikke er en 14-åring som har skrevet dette, men en voksen som troller for å teste ut reaksjonene.

Tja, ikke forundret om det er en 14-åring. Barn læres jo opp til å bli lettkrenket av lettkrenkede foreldre og lærere.

En 14-åring bør ha andre ting å bekymre seg over enn antallet sorte ender i Donald.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (6 minutter siden):

Disse kråker fra Dumbo heter blant annet Jim Crow.   Bare kråker eller rasistiske  karikaturer av noe svarte folk?

 

 

The Crows | Disney Wiki | Fandom

Da jeg så Dumbo som liten skjønte jeg ikke helt at kråkene var innspirert av jazzmusikere men jeg har etthvert skjønt at de er det, altså basert på jazzmusikere; kanskje fordi jeg ikke brydde meg om jazzmusikk da jeg var yngre. Men de er jo "good guys" i Dumbo om jeg ikke husker feil. Og uansett så skal de jo forestille å være kråker og ikke afro-amerikanere. Hilken etnisistet de som hadde stemmene hadde aner jeg ikke. Men så var jo dette en tegnefilm fra 1940 da. De hadde nok gjort det annerledes i dag.

Lenke til kommentar
GTHvidsten skrev (5 minutter siden):

Mikke Mus er jo en mørkhudet person med "white face" 😛

Jeg mener det er stort artsmangfolk i Andeby jeg. Og det er neppe veldig systematisk og strukturelt artistisk heller. Flertallet av befolkningen er jo hunder, men har de "dog privilige"? Og omtales ikke-hundene i Andeby som "species of colour"? Uansett, så er jo endene en minoritet men de er jo en veldig priviligert minoritet da, de har jo en hel by oppkalt etter seg. Byen ble grunnlagt av en and og byens rikeste mann som eier det meste av buisinissen der er jo en and. Så endene er ihvertfall ikke en mariginalisert minoritet da.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (9 minutter siden):

Tja, ikke forundret om det er en 14-åring. Barn læres jo opp til å bli lettkrenket av lettkrenkede foreldre og lærere.

En 14-åring bør ha andre ting å bekymre seg over enn antallet sorte ender i Donald.

Jeg tenkte ihvertfall aldri på endene i Andeby som mennesker da jeg vokste opp og leste Donald. Ja, ender som kunne prate og(delvis)oppførte seg som mennesker, men ikke mennesker.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Morromann said:

Jeg tenkte ihvertfall aldri på endene i Andeby som mennesker da jeg vokste opp og leste Donald. Ja, ender som kunne prate og(delvis)oppførte seg som mennesker, men ikke mennesker.

Nei samme her. Aldri forbundet figurene med hudfarger. Men var morsomt å prøve å gjette hvilket dyr noen av dem skulle forestille.

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (8 minutter siden):

Nei samme her. Aldri forbundet figurene med hudfarger. Men var morsomt å prøve å gjette hvilket dyr noen av dem skulle forestille.

Ja, jeg har alltid lurt på hva slags hunderase Langbein er. Politimester Fiks er en St. Bernadshund, det er lett å se, men Langbein? Vanskelig å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...