Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, jjkoggan said:

Etnisk minoritetet -Norsk amerikanere har ikke denne erfaringen i USA

 

 

 

Aner ikke om det finnes tall på det, men vil tro du har en mye mindre sjanse for å få intervju i USA om det står Torbjørn Stuppuvoll på CV enn Mark Jones. Akkurat som er typisk i hvilket som helst land.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (1 time siden):

Aner ikke om det finnes tall på det, men vil tro du har en mye mindre sjanse for å få intervju i USA om det står Torbjørn Stuppuvoll på CV enn Mark Jones. Akkurat som er typisk i hvilket som helst land.

Problemet med argumentet ditt er at Mark Jones får mer jobbintervjuer hvis han har Norwegian American Student Society President på Cven enn Mark Jones som har Black Student Business Leader President på CVen

Forskningen i Sverige viser også at polske navn får mer jobbintervjuer enn Somaliske navn.  Begge er utenlandske navn, men somaliske navn diskrimineres mer enn polske.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (1 time siden):

Hvordan vet du det uten at det finnes noe tall på det?

Når svarte CVer inkluderer deres deltagelse i etniske klubber (experience) får de færre intervjuer, selv med et nøytral/typisk hvit navn 

Vice President, Aspiring African American Business Leaders  for svarte,  Vice President, Aspiring Business Leaders  for hvite.

 

figure

https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0001839216639577

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (21 minutter siden):

Hvorfor skulle man være det?

Begrepet rasist innebærer vel at man mener at forskjellige «raser» (mer presist: etniske grupper med mer eller mindre gjenkjennelige særtrekk) har forskjellige egenskaper og at man foretrekker eller vil gi fordeler til en eller flere av dem over andre.

Hvis en kvinne sier at hun aldri kunne ha hatt et forhold til en mann som synlig stammer fra f.eks. Kina så er vel det en viss overlapp til det over?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Begrepet rasist innebærer vel at man mener at forskjellige «raser» (mer presist: etniske grupper med mer eller mindre gjenkjennelige særtrekk) har forskjellige egenskaper og at man foretrekker eller vil gi fordeler til en eller flere av dem over andre.

Hvis en kvinne sier at hun aldri kunne ha hatt et forhold til en mann som synlig stammer fra f.eks. Kina så er vel det en viss overlapp til det over?

-k

Det blir avhengig av hvordan du definerer hva som er rasistiske.  Hvis en foretrekker noen ovenfor den andre så diskriminerer man.  Hvis en foretrekkker noen ovenfor den andre pga noe generaliserende oppfatninger om folk som tilhører  etniske gruppen eller fordi en tror deres foretrukne etnisk gruppen er overlegen så er det noe annet.  Noen mener rasediskriminering er rasistiske, andre mener det er bare hat mot etnisk gruppen som gjør noe rasistiske.

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det ikke sånn at amors piler treffer når man minst aner det? Når blandingsektepar mellom lys og mørk og to forskjellige land/språk blir intervjuet, svarer de vanligvis på spørsmålet om - hvordan det ble de to - de kunne ikke ha gjettet det på forhånd. Nå begynner slike ekteskap å bli så vanlig, at avisene har sluttet å gi det spalteplass som kuriositet i søndagsutgaven. Selv om kulturen kan være forskjellig, finnes de samme personlighetstypene overalt i verden.

Vi er et produkt av det samfunnet vi vokser opp i med arven fra våre forfedre på godt og vondt, så blandingsektepar kan også støte på rasisme i forholdet.

Når mørke forteller hvordan de opplever å bli behandlet som annenrangs borgere, feks at de sjeldnere kommer til jobbintervju, vil problemet kunne bli satt på dagsorden slik at vi etterhvert kan bli mer likestilte. Det kommer flest tilbakemeldinger fra norske utenlandsadopterte og 2. og 3. generasjons innvandrere som alltid har bodd i Norge.

Det må være provoserende å bli fortalt at rasisme bare eksisterer hvis den omvendte gjør det, å bli trakassert er noe man må tåle ellers er man for hårsår og at rasediskriminering/det å tilhøre en minoritet sidestilles med å være overvektig. Målet kan ikke være noe annet enn usynliggjøring og å fjerne rasismen fra dagsordenen. Er man rasist da? Eller prøver man bare å rope enda høyere fordi man selv vil ha all oppmerksomheten.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (51 minutter siden):

Er det ikke sånn at amors piler treffer når man minst aner det?

Jeg mener at noen er ganske bevisst på hva de liker og konsistente i sine valg. Hvis du sveiper noen mennesker til venstre (eller var det høyre?) i dating appen så er amors piler aldri på skuddhold.

Sitat

Det må være provoserende å bli fortalt at rasisme bare eksisterer hvis den omvendte gjør det, å bli trakassert er noe man må tåle ellers er man for hårsår og at rasediskriminering/det å tilhøre en minoritet sidestilles med å være overvektig.

Jeg tror at det er viktig at vi forteller våre barn at livet kan by på skuffelser og noen kan si noe som gjør deg lei deg uten at de kan lastes for det. Alternativet er å dyrke en lite produktiv offer-rolle. Det betyr selvsagt ikke at man eller vi skal godta hva som helst.

Jeg har ofte sammenlignet diskrimineringen som etniske minoriteter utsettes for, med diskrimineringen som bl.a. kvinner og overvektige utsettes for. Jeg synes at det er nyttig for å få perspektiv og prøve å se hva prinsippet bak er, og jeg ser ikke at en kamp svekkes av å sammenligne den med en annen.

Sitat

Målet kan ikke være noe annet enn usynliggjøring og å fjerne rasismen fra dagsordenen. Er man rasist da? Eller prøver man bare å rope enda høyere fordi man selv vil ha all oppmerksomheten.

Det er menneskelig å tro at de som har andre syn enn deg har det ut fra vrang vilje og dårlige intensjoner. Min erfaring er at de fleste  er ganske ok folk, men man har forskjellige syn på hvordan ting bør gjøres.

-k

Endret av knutinh
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 timer siden):

Begrepet rasist innebærer vel at man mener at forskjellige «raser» (mer presist: etniske grupper med mer eller mindre gjenkjennelige særtrekk) har forskjellige egenskaper og at man foretrekker eller vil gi fordeler til en eller flere av dem over andre.

Hvis en kvinne sier at hun aldri kunne ha hatt et forhold til en mann som synlig stammer fra f.eks. Kina så er vel det en viss overlapp til det over?

-k

Så da er jeg rasist fordi jeg ikke finner visse trekk som tiltrekkende som er mer fremtredende hos noen folkeslag  ? 

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
22 hours ago, knutinh said:

Hvis du er en mann på 25 som liker å mekke biler og høre på Metallica så synes jeg ikke det er så rart om du henger mye med andre menn på 25 som mekker bil og hører på Metallica.

Jeg synes det er «rart» hvis du konsekvent blir venner med folk med samme hudfarge som deg, og ikke folk med en annen hudfarge. Gitt at du møter mange forskjellige hudfarger i livet og i situasjoner hvor det ville være naturlig å kunne bli venner.

Jeg synes ikke det er rart hvis du har en preferanse på hudfarge når det kommer til partnervalg. Folk liker jenter/menn som er høye/lave, slanke/kraftige, blå øyne/brune øyne, det er ikke så rart om noen foretrekker å få barn med noen som har asiatiske trekk og andre ikke (men de fleste hadde nok blitt mer lykkelig om de tonet ned den overfladiske biten).

-k

Her kategoriserer du vel for snevert.

Rassisme relateres vel nå til mye mer en hudfarge. Faktisk er vel hudfarge underordnet i diskusjonene om rassisme? Rassismebegrepet omfatter f.eks. også skepsis mot muslimer fra f.eks. Iran/Syria (undergruppe av persere?) og som fysisk ligner veldig på majoritets-befolkningen i Europa. 

Så dersom jeg ikke finner tonen med en muslim så er jeg rassist? Mitt ansvar å finne den gode tonen?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (1 time siden):

Rassisme relateres vel nå til mye mer en hudfarge.

Hudfarge er en av de ytre karakteristikkene som skiller forskjellige «etniske grupper», eller det man tidligere betegnet som «raser» som er opphavet til rasisme-begrepet.

Man kan være rasist ovenfor en gruppe som ikke har noen fysisk gjenkjennelige karaktertrekk som skiller fra (typisk) ens egen, men det er vel vanskeligere i praksis. Nazistene innførte f.eks. slekts-tre og krav om at du måtte være <1/8 Jødisk.

Sitat

Så dersom jeg ikke finner tonen med en muslim så er jeg rassist

Religion har ikke noe med etnisitet å gjøre. Jeg kunne konvertere til Islam i morgen (jeg er hva man ofte kaller «etnisk Norsk»). Hvis du hater meg som muslim så er du i mine øyne ikke rasist. Du er fremdeles en stakkarslig person hvis du ikke tåler at jeg ber til Allah.

Dette har vært diskutert opp og ned her inne, og noen argumenterer for et «bredt» rasisme-begrep som også inkluderer karakteristikker som ikke har noe med etnisitet å gjøre. Jeg synes det er like fornuftig som å kalle Arbeiderpartiet for kommunister «siden det nesten ikke finnes kommunister av den klassiske definisjonen lengre». Det gir språklig usikkerhet og uendelig meta-diskusjoner og er tilsynelatende rent politisk motivert for å prøve å assosiere Arbeiderpartiet med noe som er mer alment fordømt (Goodwins lov)

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (På 21.4.2021 den 20.35):

De må bare bruke opp emballasjen. Dette hysteriet har vel ført til at alle andre enn hvite mennesker forsvinner fra emballasjen til alle produkter. Jeg vet ikke om det er helt bra heller.

https://www.mars.com/news-and-stories/press-releases/bens-original

Der stod det, ja. Uncle Bens's langkornet ris skal snart hete Ben's Original. Blir nesten litt rørt av å lese dette manifestet, kan man nesten kalle det.

Sitat

https://announcement.unclebens.com/

We’ve listened.
We’ve learned.
We’re changing.

We are not just changing our name and the image on the package, but also taking action to enhance inclusion and equity—and that comes with a new brand purpose to create opportunities that offer everyone a seat at the table.

 

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 4/21/2021 at 8:35 PM, Pc Lynet said:

De må bare bruke opp emballasjen. Dette hysteriet har vel ført til at alle andre enn hvite mennesker forsvinner fra emballasjen til alle produkter. Jeg vet ikke om det er helt bra heller.

https://www.mars.com/news-and-stories/press-releases/bens-original

Fikk i går høre fra en bekjent i sør-afrika at de ikke vil få Starlink der fordi regjeringen har bestemt at all telekommunikasjon som tilbys i landet skal være "black owned". Det er jo helt på viddene og virkelig systemisk rasisme.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...