Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
debattklovn skrev (15 timer siden):

 

scuderia skrev (15 timer siden):

Slapp av.. dette er riktig «hat prat» så det er innafor. Ikke så lett å vite selvsagt men er du enig med Græsvik så er du nok på «riktig» side.

  

Tåkefyrste skrev (16 timer siden):

Fordi av en eller annen sinnsyk grunn så har folk fått for seg at det er rasistisk å være mot islamisme.

...

Altså.
Seriøst spørsmål.
Har dere noen gang møtt noen på forumet som mener hva dere sier at dere tror en større andel folk på den politiske siden som forstår hva som foregår i samfunnet mener..?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Red Frostraven said:

 

Altså.
Seriøst spørsmål.
Har dere noen gang møtt noen på forumet som mener hva dere sier at dere tror en større andel folk på den politiske siden som forstår hva som foregår i samfunnet mener..?

Først av alt er det et spørsmål som er så dårlig formulert at det burde tas stille ut bakdøra og avlives. 

For det andre, hva har det å gjøre med det jeg postet. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
3 hours ago, Red Frostraven said:

 

  

...

Altså.
Seriøst spørsmål.
Har dere noen gang møtt noen på forumet som mener hva dere sier at dere tror en større andel folk på den politiske siden som forstår hva som foregår i samfunnet mener..?

Dette gir ingen mening..

Endret av scuderia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (5 timer siden):

Altså.
Seriøst spørsmål.
Har dere noen gang møtt noen på forumet som mener hva dere sier at dere tror en større andel folk på den politiske siden som forstår hva som foregår i samfunnet mener..?

Om jeg har møtt noen som (slik jeg tolker utsagnene deres) mener at motstand mot islamisme er rasisme? Ja.

Jeg opplever at «rasist» blir strødd liberalt ut over i alle mulige retninger. Det har gått fra å være en skammelig, brun term man brukte om nazister og dess like, til å bety noe ala «du såret meg», eller «dine argumenter bør ikke høres», eller «jeg står på høyere moralsk grunn enn deg derfor trenger jeg ikke å forsvare mitt syn».

-k

Endret av knutinh
  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 minutes ago, knutinh said:

Jeg opplever at «rasist» blir strødd liberalt ut over i alle mulige retninger. Det har gått fra å være en skammelig, brun term man brukte om nazister og dess like, til å bety noe ala «du såret meg».

Jepp. Rasist blir brukt flittig, samme med nazist. Det er liksom "go to" merkelappene når liberale hører meninger de ikke er enige i.

Ikke at det har noe med denne tråden å gjøre, men jeg så det verste eksempelet på misbruk av disse merkelappene i går på twitter, der de klarte å kalle israelske jøder for nazister. Snakk om å være historieløs.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Om jeg har møtt noen som (slik jeg tolker utsagnene deres) mener at motstand mot islamisme er rasisme? Ja.

Jeg opplever at «rasist» blir strødd liberalt ut over i alle mulige retninger. Det har gått fra å være en skammelig, brun term man brukte om nazister og dess like, til å bety noe ala «du såret meg», eller «dine argumenter bør ikke høres», eller «jeg står på høyere moralsk grunn enn deg derfor trenger jeg ikke å forsvare mitt syn».

-k

Altså -- nå har jeg lest de fleste trådene her, og har enda ikke sett noen.

Og sosiale medier teller ikke -- da det er 50/50 for om det er et troll eller noen sin ensomme onkel på 60 som er på twitter fordi ingen hører på ham ellers.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Altså -- nå har jeg lest de fleste trådene her, og har enda ikke sett noen.

Og sosiale medier teller ikke -- da det er 50/50 for om det er et troll eller noen sin ensomme onkel på 60 som er på twitter fordi ingen hører på ham ellers.

Burde kanskje henge med folk da i virkeligheten? Er mange som mener rasistbegrepet har blitt misbrukt. Rasistbegrepet bør faktisk brukes mot dem det er ment for altså rasister. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (8 timer siden):

Jepp. Rasist blir brukt flittig, samme med nazist. Det er liksom "go to" merkelappene når liberale hører meninger de ikke er enige i.

Ikke at det har noe med denne tråden å gjøre, men jeg så det verste eksempelet på misbruk av disse merkelappene i går på twitter, der de klarte å kalle israelske jøder for nazister. Snakk om å være historieløs.

På andre hånd finner du raringer som ikke mener noe Jim Crow lover ment til å undertrykke svarte ikke er rasistiske

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 minutter siden):

På andre hånd finner du raringer som ikke mener noe Jim Crow lover ment til å undertrykke svarte ikke er rasistiske

Jim Crow innebar vel segregering. Når man segregerer så innebærer det i praksis forskjellsbehandling. Å forskjellsbehandle mennesker ut fra hudfarge høres ut som rasisme for meg.

-k

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Det er vel ingen som mener at Jim Crow-lovene ikke var rasistiske?

Tåkefyrste mener at Jim Crow lover ment til å undertrykke svarte ikke er rasistiske hvis de også påvirker en del fattige hvite.

Poll tax lovene var ment til å eliminere mulighetene for svarte til å stemme men det også hindret en del fattig hvite i teori, men i praksis så skrev mange delstater en annen lov som sa at hvis bestefaren din fikk stemme før borgerkrigen så trenger du ikke å betale poll skatten.   Det betydde at de aller fleste hvite fikk stemme men nesten ingen svarte som hadde nesten ingen penger og få muligheter til å tjene penger.

Ifølge Tåkefyrste er disse Jim Crow lovene ikke rasistiske fordi loven gjaldt alle,  den sier ikke direkte at svarte ikke får lov til noe som hvite kan.  Det var en meget effektiv lov til å ikke gir muligheten for svarte til å få stemme på valgene, selv om det ikke sa noe om rase.

Det viser hvorfor han og andre tolker det som skjer helt annerledes enn de fleste og gjør det umulig å ha en saklig debatt når en er uenig i grunnleggende prinsipper om hva rasisme er og hvordan det kan fungere

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Jim Crow innebar vel segregering. Når man segregerer så innebærer det i praksis forskjellsbehandling. Å forskjellsbehandle mennesker ut fra hudfarge høres ut som rasisme for meg.

-k

Hensikten til Jim Crow lovene førte til forskjelbehandling selv om mange lovene ikke  sa det direkte.  De var ganske dyktig til å skille ut svarte uten å bryte grunnloven, med å  kreve at loven gjaldt bare utdannete eller  folk som eide land eller hadde penger. selv om alle visste at hensikten var til å ekskludere svarte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, jjkoggan said:

På andre hånd finner du raringer som ikke mener noe Jim Crow lover ment til å undertrykke svarte ikke er rasistiske

Herregud er du ferdig med dette snart? Samme maset i hver jævla tråd med deg.

  

15 hours ago, jjkoggan said:

Det viser hvorfor han og andre tolker det som skjer helt annerledes enn de fleste og gjør det umulig å ha en saklig debatt når en er uenig i grunnleggende prinsipper om hva rasisme er og hvordan det kan fungere

Sier han som mener det er rasisme at skoler med mange elever har mindre å bruke pr elev enn skoler med få elever.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (2 timer siden):

Herregud er du ferdig med dette snart? Samme maset i hver jævla tråd med deg.

  

 

Det gjelder å vite ens ståsted om rasisme når de ytrer hva som de sier at andre bruker rasist korten

Sitat

Sier han som mener det er rasisme at skoler med mange elever har mindre å bruke pr elev enn skoler med få elever.

Når et system fører til forskjellbehandling av mørkhudete folk det defineres som strukturelle rasisme uansett hva hensikten er.   Alle Jim Crow lovene er gode eksempler 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (På 5.6.2020 den 10.13):

Snakk om ein liberal tolkning av ting for å føle seg fornærmet gitt.

Det er forskjell på rasisme...Har ingenting imot hudfarger,men er sterkt imot kriminelle spesielt kriminelle ulenlendinger...Med utlendinger mener Jeg de som ikke har oppholdstillatelse i Norge .Mener at De som kommer hit enten de er fra Polen,Sverige eller Somalia må respektere de lovene som er her.Mener også hvis de ikke respekterer dette så bør de bli sendt hjem.Er Jeg da en Rasist ?

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (19 minutter siden):

Når et system fører til forskjellbehandling av mørkhudete folk det defineres som strukturelle rasisme uansett hva hensikten er.

Hvorfor skriver du «mørkhudete» og ikke det mer generelle «etnisk gruppe»?

Mener du at et Afrikansk land som fratar hvite borgere privat eiendom basert på hudfarge ikke driver med rasisme?

Vi i Norge har forskjellsbehandling av samer basert på hvem besteforeldrene deres er. Er det rasisme?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...