Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

19 minutes ago, Red Frostraven said:

...

Jeg vokste opp med donald.
Flere av tegnerene tegner alle andre karakterer enn plot-karakterer som mer eller mindre vanlige mennesker.
Alle hvite.

Uten å mene noe om Disney og Donald Duck eller universet for øvrig.

Nå var jo både mikke mus, langbein og denne røverfiguren jeg ikke husker navnet på (Svarte Petter?) det jeg så som representanter for fargede. De var jo i hovedsak farget svarte. Som barn var det slik jeg oppfattet det og så ingen form for rasisme i disse bladene.

B-gjengen ble heller ikke alltid fremstilt som "hvite".
Detaljer for Donald Pocket nr.6 1970 (Donald duck og b-gjengen)

Kan ellers se ut som man har litt av hvert i Andeby. Asiater, Araber osv.
2783747.jpg?imageId=2783747&x=0&y=0&cropw=undefined&croph=undefined&width=1000&height=570

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...og begge innleggene som svarer på mitt poster plott-karakterer som er dyr -- når jeg helt spesifikt sa at flere av tegnerene tegnet alle ANDRE enn plot-karakterer som vanlige mennesker.

Incoming eksempler på tegnernerene som tegner alle bakgrunnskarakterer  som "hunder", som også er andre tegnere...

Don Rosa tegner generelt bakgrunnskarakterer som 'hunder' med rund svart nese, og er altså IKKE en av disse tegnerene som tegnet dyr.

Carl Barks er en av dem som tegnet noen menneskelige bakgrunnskarakterer...
ddgamgolbla.jpg
ddmanycounterspies.jpg

 

...personlig mener jeg at dette handler mer om at tegning er som å være et manuelt stempel -- alt man tegner som skal bli bra må være noe man har tegnet før, og da blir det lett stereotypiske og like karakterer med lignende karakteristikker.
Og det samme gjelder fargelegging.

Carl Barks tegnet også andre mennesker fra andre kulturer i noen serier.

Endret av Red Frostraven
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ka9nen skrev (På 24.4.2021 den 23.07):

Jeg kan ikke lese den artikkelen.

Hvis man studerer for å bli god i jazz så er det slik at pionerene innen jazzen i stor grad hadde mørk hud. Jeg ser ingen grunn til å "demografi-normalisere" pensum av den grunn. Jazz er en musikkform som hadde sin bakgrunn i afro-amerikanere og hvis man vil lære historien og teknikkene så vil navn med mørk hud være nokså framtredende.

Så også hvis man studerer europeisk barokk - Bach & co hadde sannsynligvis nokså blek hud. I den grad en klassisk musiker har faglig utbytte av å lære om jazz så bør hun selvsagt det. Men ikke kast bort utdanningstimer på mindre relevante ting for å rette opp i gammel urett.

Er det "kolonialisme" at vi har så mange utdanningsinstitusjoner som fokuserer på europeisk, klassisk musikk hvor komponistene, teoretikerne og utøverne i stor grad har vært hvite? Jeg tror ikke det. Det er et utslag av euro-sentrisme (som er like naturlig som at vi lærer mer om Norsk historie enn om Indonesisk historie), og konservatisme (klassisk musikk kommer fra en posisjon av gammel dominans) og det har vært en kamp for jazz og rock å oppnå anerkjennelse.

Hvor mange offentlig lønnede stillinger skal det finnes med fokus på klassisk musikk, jazz, rock, samisk musikk? Antall skoleplasser vil nok over tid innrette seg noenlunde etter det.

En faglig debatt om hva studenter trenger for å fungere godt i arbeidsmarkedet er fint. En politisk debatt om hvilke pliktøvelser forelesere og studenter skal gjennomgå på tross av faglige hensyn, for å framstå som politisk korrekt eller for å føle seg varm inni seg er sånt som gjør at Kina kommer til å trampe over oss smilende.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

En faglig debatt om hva studenter trenger for å fungere godt i arbeidsmarkedet er fint. En politisk debatt om hvilke pliktøvelser forelesere og studenter skal gjennomgå på tross av faglige hensyn, for å framstå som politisk korrekt eller for å føle seg varm inni seg er sånt som gjør at Kina kommer til å trampe over oss smilende.

Takker for meget godt innlegg :) Er helt enig i konklusjonen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meget grundig og gjennomarbeidet gravejournalistikk. Anbefales.

Slik kobler Alliansen tenåringer med nynazister i valgkampen
https://filternyheter.no/filter-avslorer-slik-kobler-alliansen-tenaringer-med-nynazister-i-valgkampen/

Sitat

Filter Nyheter har de siste månedene hatt tilgang til lukkede chatgrupper i Alliansen-miljøet, og kan nå avsløre hvordan Lysglimt Johansens parti i 2021 har blitt en arena for norske tenåringer og menn i 20-åra som omfavner jødehat, raseideologi og nazistiske manifester.

Etablerte nynazister fra voldsfremmende organisasjoner er blant de påloggede i Alliansen-forumene, der flere er elever i videregående skole. Lysglimt Johansen dukker selv opp for å gi de yngste støttespillerne instruksjoner, har møtt flere av deltagerne fysisk i valgkampsammenheng, og oppfordrer stadig nye ungdommer til å bli en del av nettverket.

Mens jøder er gjennomgangstemaet både i løsrevne provokasjoner og mer ideologiske diskusjoner i Alliansen-forumene, retter hatet seg også mot mørkhudede innvandrere i Norge, homofile, transpersoner og politikere på venstresiden. Noen ganger dreier samtalene seg om navngitte enkeltpersoner.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (7 timer siden):

Takk. Der var det noen gullkorn.

«Begrepet «middelaldrende, hvite menn» refererer egentlig ikke til fysiske personer, men til en egenskap som – surprise, surprise – ofte innehas av personer med et visst kjønn, i en viss alder og med en viss hudfarge.»

»ikke er mulig å oppnå konsensus i samtaler som går på kryss og tvers. Det holder ikke lenger å vise til liberale krav til rasjonell argumentasjon, for de oppfattes bare som hersketeknikker.»

»Utfordringen for denne gruppen, er at dersom de oppfører seg som «middelaldrende, hvite menn», altså forvaltere av definisjonsmakten, bekrefter de stigmaets sannhetsgehalt og legitimitet som politisk frontlinje. Da kan man bare forvente seg at flere reagerer som Mathias Fischer: «I alt dette finnes det likevel noe oppløftende. Aldrende menn er nettopp det, aldrende.»

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (3 timer siden):

Bytt ut "hvite menn" med "svarte menn" så hadde artikkelen vært så rasistisk at den ikke kunne kommet på trykk. Det sier litt om samfunnet vårt.

La oss prøve den øvelsen. For ordens skyld og for ettertiden: teksten under er ikke min mening, men et retorisk grep for å vise det uholdbare i forfatterens referanse:

Sitat

Da kan man bare forvente seg at flere reagerer som Mathias Fischer: «I alt dette finnes det likevel noe oppløftende. Aldrende menn er nettopp det, aldrende.»

Blir kanskje til:

»Da kan man bare forvente seg at flere reagerer som ... : «I alt dette finnes det likevel noe oppløftende. Muslimer dør i større grad enn oss andre av Korona»»

Å ønske velkommen en gruppes død fordi du mener at de har en uheldig innflytelse på samfunnet ved sine ord og lovlige handlinger er lite sjarmerende, og bør være det enten du stemmer til høyre eller venstre.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

SIAN-demonstrasjonen ved Stortinget i dag gikk fredelig for seg, for en gangs skyld. Det var mange motdemonstranter til stede, mange som kaller seg "anti-rasister". 
Polititilstedeværelsen var massiv med tresifrede antall politibetjenter til stede.  Politiet så ut som at de var forberedt til å håndtere gatekamper. 

f3e7a4da-76dc-4b05-8362-670dd0084c00?fit=crop&h=1365&w=2048&s=3f8cabe616bb93adbc2bc786b0e5bb95edbff3a7

Bra at politiet tar sikkerheten på alvor. Men samtidig trist at det er slike forberedelser som er nødvendige når noen i Norge lovlig skal ytre seg. Det er ikke slik det skal være.

Vil samtidig berømme gul-skjortene. De var bare tilstede for å vise støtte til ytringsfriheten og ikke-vold. Fantastisk innsats. 

Endret av debattklovn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 5/8/2021 at 7:52 AM, knutinh said:

Takk. Der var det noen gullkorn.

«Begrepet «middelaldrende, hvite menn» refererer egentlig ikke til fysiske personer, men til en egenskap som – surprise, surprise – ofte innehas av personer med et visst kjønn, i en viss alder og med en viss hudfarge.»

»ikke er mulig å oppnå konsensus i samtaler som går på kryss og tvers. Det holder ikke lenger å vise til liberale krav til rasjonell argumentasjon, for de oppfattes bare som hersketeknikker.»

»Utfordringen for denne gruppen, er at dersom de oppfører seg som «middelaldrende, hvite menn», altså forvaltere av definisjonsmakten, bekrefter de stigmaets sannhetsgehalt og legitimitet som politisk frontlinje. Da kan man bare forvente seg at flere reagerer som Mathias Fischer: «I alt dette finnes det likevel noe oppløftende. Aldrende menn er nettopp det, aldrende.»

Quote

Aldrende menn er nettopp det, aldrende. De er stadig mer irrelevante i en tid de ikke forstår seg på.» Det går nemlig ikke an å argumentere mot definisjonsmakten, den må rives ned og erstattes med noe annet.

Hvis all annen hatpropaganda i likhet med "Mannehat og aldersforakt" hadde hatt like fritt spillerom og vært like legitimt hadde vi hatt et interessant samfunn.

Lenge siden jeg ga opp å bli oppgitt av de dobbeltmoralske og hyklerske bevegelsene.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (20 timer siden):

Hvis all annen hatpropaganda i likhet med "Mannehat og aldersforakt" hadde hatt like fritt spillerom og vært like legitimt hadde vi hatt et interessant samfunn.

Lenge siden jeg ga opp å bli oppgitt av de dobbeltmoralske og hyklerske bevegelsene.

Jeg er redd denne typen retorikk bidrar til å legitimere, eller i det minste normalisere, annet ‘hat’ på nettet når en ser hvordan det ‘gode hatet’ er såpass akseptert. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Likevel er det fredlige SIAN demonstrasjoner vi er mest kritiske til?

Quote

 

MIDLERTIDIG BEVÆPNING FORLENGES

Politidirektoratet har fått samtykke fra Justis- og beredskapsdepartementet til å forlenge midlertidig bevæpning av politiet for en periode på inntil åtte uker regnet fra og med 1. mai 2021, skriver politiet i en pressemelding.

Bakgrunnen er PST sin vurdering om at terrortrusselen fra ekstrem islamisme er skjerpet. Politiet er i tett dialog med PST, og vurderer fortløpende hvilke tiltak som er nødvendige for å svare på utviklingen i trusselbildet, skriver de.

– Politidirektoratets vurdering om midlertidig bevæpning er faglig begrunnet basert på det gjeldende trusselbildet, og har med samtykke fra Justis- og beredskapsdepartementet besluttet å forlenge den midlertidige bevæpningen av politiet for en periode på inntil åtte uker, sier politidirektør Benedicte Bjørnland.

 

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (44 minutter siden):

Likevel er det fredlige SIAN demonstrasjoner vi er mest kritiske til?

Man kan vel være kritisk til flere ting samtidig?

Antar de aller fleste her i landet er sterkt kritiske til SIAN og hva de står for. Antar også at så og si alle er kritiske til terrortrusler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

Man kan vel være kritisk til flere ting samtidig?

Antar de aller fleste her i landet er sterkt kritiske til SIAN og hva de står for. Antar også at så og si alle er kritiske til terrortrusler.

Jeg antar det, for jeg hører veldig lite om det og ser aldri noen demonstrere mot ekstrem islamisme andre enn SIAN?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...