Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (1 time siden):

Hvilke steder i Norge kan man ikke lenger kjøre inn og ut av? Vurderer en tidlig Norges ferie i år.

Tror ikke det finnes noen lokale restriksjoner lenger. Søring-karantene i Nord er vel for lengst opphevet? Møre og Romsdal hadde vel lenge innreiseforbud, men det er en stund siden det ble fjernet. De fleste forbudene ble fjernet da myndighetene gikk ut og ba om at kommuner ikke skulle lage lokale regler. Fra og med i går er det ikke lenger frarådet med fritidsreiser i Norge :) Så bare å kjøre på. Men når tenker du å reise? Ville ventet litt til været ble litt bedre ? 

Får håpe været kommer seg snart. Snør sidelengs nå her på Vestlandet. Tidenes 17.mai-vær detta. Hjemme der jeg er i fra har det visst kommet ca. 30 cm med snø i natt. Minst 50 år siden sist det var så kaldt og så mye snø i mai, over lenger tid. Føyer seg inn i rekken av minnerike hendelser i 2020 gitt. En følge av dette kan jo naturligvis også bli kanskje århundrets vårflom? Det er også rekordmye snø i fjellet i år... Så vandresesongen kommer også til å starte sent i år.

 Dersom været blir sånn i morgen, og folk insisterer på å ha champagne-frukost og store samlinger, så kommer nok folk til å samles inne og ikke ute. 

Å ha ingen planer i morgen i dette været er helt perfekt. Kontrasten til fjorårets feiring er så stor at jeg ikke orker å prøve å feire en gang. Skal diske opp en bedre frokost med rundstykker, eggerøre etc. sette på 17.mai på TV,-sending, spise Fjordland Rømmegrøt senere på dagen og kake med jordbær og blåbær.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DaniNichi skrev (20 minutter siden):

Hvorfor sier da mange leger fortsatt at 80% vil ha milde eller ingen symptomer ?

Kom med kilder når du er så bastant.

 

"mange leger"? Det er fullstendig uinteressant hva "mange leger" sier. De fleste forskningsrapportene fra store institutter opererer med 5-40% andel asympatomsike. Nyere forskning tyder også på at andelen asymptomatiske er lavere enn først antatt (<20%) fordi mange som testet positivt til tross for å være asymptomatiske var i realiteten presymptomatiske (fikk symptomer senere i sykdomsforløpet).

Edit: Når det kommer til "milde" symptomer så betyr det symptomer som ikke er alvorlige nok til å kreve sykehusinnleggelse eller oppfølgiong fra helsepersonell, bare så man skiller på det.

Endret av superfastjellyfish
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Camlon skrev (11 minutter siden):

Dette kan like så godt være antall de mistenker er positive, men ikke alle er bekreftet og har symptomer.

Isåfall betyr det at konspirasjonsteoriene om at millioner døde i Kina er feil.

Det er mulig det Camelon. Det som er problemet med Kina er at ingen kan vite hva som er sant. Vi vet rett og slett ikke. Noen rapporter sier det, noen det, og så kommer det bakgårdsrapporter som sier noe helt annet. Alt kan være mulig og ingenting trenger å være sant. Det er bare ikke mulig å forholde seg til hva som kommer fra Kina. Jeg for min del ignorerer bare alt som kommer fra alle sider og jeg forholder meg ikke til hva noen sier lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Oddvardm said:

Det er mulig det Camelon. Det som er problemet med Kina er at ingen kan vite hva som er sant. Vi vet rett og slett ikke. Noen rapporter sier det, noen det, og så kommer det bakgårdsrapporter som sier noe helt annet. Alt kan være mulig og ingenting trenger å være sant. Det er bare ikke mulig å forholde seg til hva som kommer fra Kina. Jeg for min del ignorerer bare alt som kommer fra alle sider og jeg forholder meg ikke til hva noen sier lenger.

Men hva så? Hva er egentlig det store behovet for å finne ut om Kina underrapporterte antall smittete. Vesten ville ikke reagert bedre om Kina rapporterte mye flere smittete og noen flere døde. De ville gjort det motsatte fordi da ville Kinas rapporterte dødsrate vært lavere. 

Det virker egentlig som de leter etter en grunn til å kunne si "Se, Kina løy. Skyld på Kina, ikke oss". 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Theo343 said:

Må en tur på ahus til uken og  vurderer å kjøpe munnbind. Hva anbefales?

Du vet hva slike masker er ment for ikkesant? Det er for leger som opererer på folk der det er et åpent sår som dem da ikke ønsker det skal komme spytt. Maskene er IKKE for at legene skal bli smittet av noe virus... Maskene gjør også at man puster inn igjen litt av det du puster ut, samt at man får i seg litt mindre oksygen enn man gjør uten maske.

Masker gir folk en falsk trygghet. Akkurat som regelen om sosial avstand... For ikke å glemme hva alt dette gjør med menneskers psykiske tilstand. PTSD anyone? Galskap hele greia.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Betroz skrev (1 minutt siden):

Du vet hva slike masker er ment for ikkesant? Det er for leger som opererer på folk der det er et åpent sår som dem da ikke ønsker det skal komme spytt. Maskene er IKKE for at legene skal bli smittet av noe virus... Maskene gjør også at man puster inn igjen litt av det du puster ut, samt at man får i seg litt mindre oksygen enn man gjøre uten maske.

Masker gir folk en falsk trygghet. Akkurat som regelen om sosial avstand... For ikke å glemme hva alt dette gjør med menneskers psykiske tilstand. PTST anyone? Galskap hele greia.

Hva gjør det om man puster inn igjen noe av det man puster ut? Tenker du at man vil smitte seg selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Storm_Eagle skrev (10 minutter siden):

Noen som tviler på at morgendagen vil bli en smittefest uten like med store mengder folk i gatene?

Tviler på at det blir store folkemengder i gatene på Vestlandet og lenger nordpå hvor været er helt elendig, det er kaldt og snøbyger. Så det blir kanskje mest på østlandet? 

Når det er sagt, er større sjanse for de som faktisk har invitert folk til 17.mai hjemme, men planla å ha det i hagen må trekke inn pga. elendig vær. Det er jo ikke gunstig med tanke på smitte. Så smittefesten skjer nok heller inne på Vestlandet/nordover.

Endret av Fnugle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Camlon skrev (47 minutter siden):

Men hva så? Hva er egentlig det store behovet for å finne ut om Kina underrapporterte antall smittete. Vesten ville ikke reagert bedre om Kina rapporterte mye flere smittete og noen flere døde. De ville gjort det motsatte fordi da ville Kinas rapporterte dødsrate vært lavere. 

Det virker egentlig som de leter etter en grunn til å kunne si "Se, Kina løy. Skyld på Kina, ikke oss". 

Det tror jeg ikke. Vi vet at vestlige nasjoner har reagert forskjellig uavhengig av hva Kina har sagt. Men et spørsmål skiller seg ut. Hvorfor stoppet Kina nasjonale flyninger fra Wuha men ikke Internasjonale? Bortsett fra det kan vi ikke skylde på noen andre enn oss selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (5 minutter siden):

Vel det gir oss ingen positiv helseeffekt for å si det sånn.

Gjør det ikke det? Etter hva jeg har lest så er da CO2 totalt harmløst og ugiftig så lenge det ikke er i så store mengder at det fortrenger for mye oksygen. Og CO2 er jo faktisk det som regulerer pustefrekvensen. Så får du i deg mer CO2 enn vanlig så vil du puste litt fortere, og thats it. Ingen skade skjedd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Storm_Eagle said:

Gjør det ikke det? Etter hva jeg har lest så er da CO2 totalt harmløst og ugiftig så lenge det ikke er i så store mengder at det fortrenger for mye oksygen. Og CO2 er jo faktisk det som regulerer pustefrekvensen. Så får du i deg mer CO2 enn vanlig så vil du puste litt fortere, og thats it. Ingen skade skjedd.

Jeg foreslår at du foretar deg en løpetur opp til en fjelltopp der du bor med maske på :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...