Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
28 minutes ago, Oddvardm said:

Det tror jeg ikke. Vi vet at vestlige nasjoner har reagert forskjellig uavhengig av hva Kina har sagt. Men et spørsmål skiller seg ut. Hvorfor stoppet Kina nasjonale flyninger fra Wuha men ikke Internasjonale? Bortsett fra det kan vi ikke skylde på noen andre enn oss selv.

Når Wuhan ble satt under lockdown så var det mange utlendinger som trengte å komme seg ut og kinesere som trengte å komme seg tilbake. Det var derfor et behov for at noen internasjonale flyvninger ble beholdt. 

Forestill deg at du var i Wuhan 23 januar. Hvem mener du bør bestemme om du kan fly hjem, kinesiske eller norske myndigheter?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Camlon skrev (39 minutter siden):

Når Wuhan ble satt under lockdown så var det mange utlendinger som trengte å komme seg ut og kinesere som trengte å komme seg tilbake. Det var derfor et behov for at noen internasjonale flyvninger ble beholdt. 

Forestill deg at du var i Wuhan 23 januar. Hvem mener du bør bestemme om du kan fly hjem, kinesiske eller norske myndigheter?

Norske selvfølgelig. Charter fly med karantene er selvfølgelig det beste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Storm_Eagle skrev (1 time siden):

Noen som tviler på at morgendagen vil bli en smittefest uten like med store mengder folk i gatene?

Jeg tror det blir ganske kontrollert, men enkelte steder og tider kan det sikkert bli for tett. Folk tetter seg neppe med vilje, men alle "skal bare" og det er "alle andres" skyld at det ble så tett at det "ikke var mulig" å komme seg til mindre tette steder, akkurat da de skulle være der. Regn med at papparazziene stimer til for å dokumentere hvor hensynsløse alle andre er. Det blir sikkert nevnt i nyhetene.

Smittemessig tror jeg ikke det blir noen nevneverdig forskjell. Det er bare rundt 20 smittetilfeller per dag på landsbasis nå så det er ikke sikkert det blir noen klar målbar økning en gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Jeg tror det blir ganske kontrollert, men enkelte steder og tider kan det sikkert bli for tett. Folk tetter seg neppe med vilje, men alle "skal bare" og det er "alle andres" skyld at det ble så tett at det "ikke var mulig" å komme seg til mindre tette steder, akkurat da de skulle være der. Regn med at papparazziene stimer til for å dokumentere hvor hensynsløse alle andre er. Det blir sikkert nevnt i nyhetene.

Smittemessig tror jeg ikke det blir noen nevneverdig forskjell. Det er bare rundt 20 smittetilfeller per dag på landsbasis nå så det er ikke sikkert det blir noen klar målbar økning en gang.

Disse 20 du nevner er det basert på testing eller modelert?

Lenke til kommentar

Håper for guds skyld at ikke Norge åpner grensa til Sverige. Det er flere som dør i Sverige enn i USA per million innbyggere. 

https://mobile.twitter.com/NewsNodes/status/1260926413692997638

Sitat

Highest daily deaths reported per 1 mln inhabitants

 
Earth globe europe-africa

worldwide, last 7 day average (14 May 15:00 CET)

 
Flag of Sweden

Sweden +6.97

 
Flag of United States

USA +6.73

 
Flag of United Kingdom

UK +6.57

 
Flag of Belgium

Belgium +6.24

 
Flag of Ecuador

Ecuador +5.87

 
Flag of São Tomé & Príncipe

Sao Tome and Principe +4.65

 
Flag of Canada

Canada +4.20

 
Flag of Spain

Spain +3.81

 
Flag of Mayotte

Mayotte +3.76

 
Flag of Ireland

Ireland +3.48

 

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Jeg tror det blir ganske kontrollert, men enkelte steder og tider kan det sikkert bli for tett. Folk tetter seg neppe med vilje, men alle "skal bare" og det er "alle andres" skyld at det ble så tett at det "ikke var mulig" å komme seg til mindre tette steder, akkurat da de skulle være der. Regn med at papparazziene stimer til for å dokumentere hvor hensynsløse alle andre er. Det blir sikkert nevnt i nyhetene.

Smittemessig tror jeg ikke det blir noen nevneverdig forskjell. Det er bare rundt 20 smittetilfeller per dag på landsbasis nå så det er ikke sikkert det blir noen klar målbar økning en gang.

Helt enig. Det er estimert rundt 100 smittede per dag nå (80 per dag fra FHIs modellering 8. mai, 128 per dag fra FHIs modellering 14. mai), så mer enn det som fremgår av testingen. Men det er likevel beskjedne tall.

Prevalensen (antall med aktiv smitte, inkl. asymptomatiske) er beregnet til ca. 600-900 personer, så selv om Re skulle være over 1 akkurat på 17. mai, så vil det ikke utgjøre noe dramatisk nivå av smitte. Om det så blir 300 nye smittede i morgen (noe jeg tviler sterkt på), så fortsetter det å gå nedover så lenge Re er under 1 igjen på mandag.

Endret av Peppep
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opptil 300.000 nordmenn skulle massetestes i uken. Nå er regjeringens målsetting utsatt

Quote

 

5 prosent av befolkningen i kommunene skulle testes, erklærte regjeringen. To uker senere er denne målsettingen lagt på is.

– Mer testing, bedre sporing og rask isolering av smittede vil være veldig viktig i neste runde hvis vi skal åpne samfunnet mer og ha mindre inngripende tiltak, sa helseminister Bent Høie (H) 7. april da regjeringen åpnet barnehager og 1. til 4. klasse.

«Det er et samlet mål for nasjonen å nå en testkapasitet i størrelsesorden 300.000 pr. uke», lød pålegget fra helsedirektør Bjørn Guldvog til alle landets kommuner 24. april. En rekke kommuner startet omfattende tiltak for å prøve å nå målet om «prøvetakingskapasitet for diagnostikk for SARS- Cov-2 tilsvarende et nivå på testing av 5 % av kommunens innbyggere ukentlig».

To uker senere er regjeringens ambisjon i det stille lagt til side. I et nytt brev 7. mai har kommunene fått kontrabeskjed.

Nå holder det å kunne teste 1,5 prosent av befolkningen i Norge hver uke, dvs. 100.000 i uken.

– Slik situasjonen er nå, er det tilstrekkelig med 1,5 prosent, sier helsedirektør Bjørn Guldvog, som legger til at på lang sikt er målet fortsatt 5 prosent.

I praksis testes nå ca. 0,35 prosent befolkningen i Norge hver uke.

...

 

Aftenposten (for abonnenter)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 15.5.2020 den 4.27):

 

https://www.scientificamerican.com/article/how-chinas-bat-woman-hunted-down-viruses-from-sars-to-the-new-coronavirus1/

Noen som har gjort seg noen tanker om hvorfor dette Sars-Cov-2 ikke smittet mennesker før i 2019? Såvidt jeg har lest så har viruset vært i flaggermus i lang tid og salg av flaggermus på våtmarkedet har eksistert i årtier?

Hvor sannsynlig er det at det vil ta så lang tid før dette skjer? Med mindre det ikke stammer fra å spise flaggermus.


Disse virusene er neppe nye, vår kunnskap om de og enkelte mutasjoner er kanskje det. At vi spiser flaggermus som har disse virusene er heller ikke nytt. Så hva er da de nye variabelene som gjør at vi nå først i 2020 blir syke?

Vi har hatt Sars-Cov i 2003 og Mers-Cov i 2012 og nå Sars-Cov-2 i 2019. Noe vi ikke har gjort før må ha trigget dette, og hvis det ikke er nytt å spise flaggermus med disse virusene (sars-cov-2), hva er da variabelen?
 

Det er ingen som får virus av å spise flaggermus. 

Hvis noen med Coronavirus e.l. hoster på maten din rett før du skal spise itillegg til at du tar kjøttstykket inntil nesen din og sniffer så kna du muligens bli smittet.

 

Theo343 skrev (13 timer siden):

Hvilke steder i Norge kan man ikke lenger kjøre inn og ut av? Vurderer en tidlig Norges ferie i år.

Vi er ett land, ikke land bestående av mange stater. Du ferdes hvor du vil.

Hvis Damnark åpner opp til sommeren så drar jeg og familien dit uansett hva Erna dikterer.

 

Theo343 skrev (10 timer siden):

Må en tur på ahus til uken og  vurderer å kjøpe munnbind. Hva anbefales?

Hold avstand og vask hendene. 

Munnbind får deg til å se syk ut, og jeg tenker ikke bare på virus syk :p

 

 

Ble testet forrige uke. Negativ, akkurat som alle de andre 99% av testede i kommunen jeg bor i(1t unna Oslo).

Endret av DiskusDød
  • Liker 1
Lenke til kommentar
superfastjellyfish skrev (12 timer siden):

"mange leger"? Det er fullstendig uinteressant hva "mange leger" sier. De fleste forskningsrapportene fra store institutter opererer med 5-40% andel asympatomsike. Nyere forskning tyder også på at andelen asymptomatiske er lavere enn først antatt (<20%) fordi mange som testet positivt til tross for å være asymptomatiske var i realiteten presymptomatiske (fikk symptomer senere i sykdomsforløpet).

Edit: Når det kommer til "milde" symptomer så betyr det symptomer som ikke er alvorlige nok til å kreve sykehusinnleggelse eller oppfølgiong fra helsepersonell, bare så man skiller på det.

20% betyr vel at teorien ikke er død, virker som ingen vet noe eksakt ennå.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...