Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

15 minutes ago, Peppep said:

De tar utgangspunkt i en R0 på 3,11 før 15. mars (jeg vet ikke om det er i snitt eller antatt verdi rett før).

Men resultatet er i hvert fall at med Re på 0,66 fra 15. mars treffer de ekstremt godt på sykehusinnleggelser:

Men det står jo i grafen at R0 var på rundt 1.3 til 2 før 15 mars, ikke 3.11. 

Det er tydlig at de forstår grafen er sprøyt når de ikke engang gidder å bruke den for deres andre modeller.

image.png.8a9e545d05563849b7b43ff38634d1

Quote

På hvilken måte bommer de om og om igjen? I modellen fra 14. april sa modellen 145 innlagte etter en uke (ned fra 201). I går var tallet 143.

De trodde først at det skulle bli 100 smittete før påske, så lage de en ny modell 24 mars hvor alle 4 alternativer bommet grovt.

Modellen fra 14 april er altfor ny til å bli evaluert. La oss komme tilbake til den 5 mai.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Risikerer hungersnød av «bibelske proporsjoner»:

265 millioner mennersker står i fare for å sulte, advarer sjef for Verdens matvareprogram (WFP), David Beasley.

- Dette er mer enn bare en pandemi - det lager også en hungersnød-pandemi. Det er en humantitær sultkatastrofe, sier Beasly til The Guardian. Tirsdag ga han klar beskjed i FNs sikkerhetsråd, og ba verdens ledere om å reagere raskt.

Ifølge Beasly er det mer enn 30 land som nå står i fare for å bli rammet av stor hungersnød - i ti av dem er det allerede mer en en million mennesker som er på randen av sult.

Han sier pandemien nå vil ramme de allerede utsatte landene enda hardere, ved å ødelegge både økonomien og tilgangen på ressurser ytterligere.

Beasly sier coronapandemien nå har laget «den perfekte storm».

- Vi står overfor utbredt hungersnød av bibelske proporsjoner, sier han.

- Hvis vi skaffer pengene kan vi holde forsyningskjedene åpne, og vi kan unngå sult. Vi kan stoppe dette om vi reagerer nå, oppfordrer han.

https://www.dagbladet.no/studio/siste-nytt-om-coronaviruset/606?post=31767

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, 0laf said:

Så joa, å regne med at det tar minst to uker fra smitte til frisk, er ikke urimelig i det hele tatt, det er vel heller optimistisk, men vis meg gjerne tall som viser at det i gjennomsnitt tar godt under to uker å blir erklært smittefri av dette viruset ?

Jeg har ikke påstått noe som helst om hvor lang tid det i gjennomsnitt tar å bli frisk. Det vet jeg ikke. Jeg sier at de aller fleste ble smittet før 12. mars, da smittetallet var over 3. Det er straks 6 uker siden tiltakene, og dermed 6-9 uker siden flertallet ble smittet. Mye av den importerte smitten var fra vinterferien, som i Oslo var i uke 8.

Et tenkt scenario. 1000 kommer med importert smitte. Smittetallet er over 3, så det går kjapt til 3 000. Som går videre til 9 000 og 27 000. Selv om tiltakene fører til en umiddelbar nedgang er 27 000 * 0,66 fremdeles 17 820 nye smittede. Som en uke eller to senere har gått til 11 761, deretter 7 762 osv.

Quote

Tiltakene i Norge ble innført 12. mars, så dersom reproduksjonstallet falt til under 1 innen 15. mars, så er det oppsiktsvekkende bra gjort?
(...)
Men det er faktisk riktig, det ser ut som FHI sine modeller de siste to dagene nå mener at R0 sank dramatisk, til godt under 1, allerede et par dager etter at Norge innførte tiltak, noe som også virker noe usannsynlig, men kan selvfølgelig være, selv om det ville være vanskelig å måle den effekten etter to dager.

Hvorfor det? Jeg vet ikke med deg, men jeg har stort sett vært hjemme 22-24 timer i døgnet siden da. Jeg synes egentlig at det er rarere at ikke de beregner en lavere Re allerede fra 13. mars.

Quote

Først den 6.april, for omtrent to uker siden, gikk Høie ut på fjernsynsapparatet, å hevdet at R hadde kommet under 1, ned til 0.9, basert på tall fra FHI, de tallene du poster nå er nye tall fra modellene, som det presiseres i rapporten er særdeles usikre.

Det er jo fordi, som du selv påpeker, det tar tid å måle effekten. Det har flere ganger blitt sagt at det tar 2-3 uker fra tiltak til man ser effekten. Han sa for øvrig at smittetallet var beregnet til 0,7, ikke 0,9: https://www.nrk.no/norge/helseministeren_-_-vi-har-fatt-koronaeidemien-under-kontroll-1.14967289

Endret av Peppep
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Zeph skrev (8 minutter siden):

Eg har vore innom det før og det er eit interessant tema og kan potensielt snu heile greia på hovudet.

Skulle gjerne sett fleire resultat frå omfattande testing. Eit openbart problem med resultat frå testinga i dag er at det stort sett er folk med symptom som blir testa. Når me eit at mange som er smitta, men utan symptom, ikkje blir testa, så seier det seg sjølv at det ikkje er mogleg å trekke gode konklusjonar.

Ser ikke ut til at testingen noen gang kommer til å være noe mer enn av kontrollgrupper, selv om testing av store deler av befolkningen hadde vært ideelt. 

Nysgjerrig på om jeg har hatt det selv, var ganske syk 17-23 februar etter en tur til Tyskland, selv om en positiv test kan bety at det bare var vanlig influensa og at jeg har hatt symptom-fri Covid-19 i tillegg.

Lenke til kommentar

Storbritannia:

Anslår at 41 000 har dødd

I Storbritannia anslår avisa Financial Times at det reelle tallet på coronadødsfall kan være så høyt som 41 102. Det er i dag 17 337 bekreftede dødsfall.

For å inkludere dødsfall som har skjedd utenfor helsevesenet, har avisa tatt utgangspunkt i den siste oversikten over alle dødsfall i landet. Tall fra landets nasjonale statistikkbyrå tirsdag viste en overdødelighet på 75 prosent i England og Wales.

Beregningen antyder at de reelle dødstallene trolig toppet seg 8. april. Til og med tirsdag viser «et konservativt anslag» ifølge avisa at over 41.000 kan være døde som følge av coronapandemien.

https://www.dagbladet.no/studio/siste-nytt-om-coronaviruset/606?post=31769

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Benbjo said:

Du forveksler IFR og CFR. CFR for influensa er som du sier rundt 0.1% - IFR er LANGT lavere

IFR for COVID-19 er ukjent, men det er nok over 0.3%. Antagelig nærmere 1%. Husk at 0.1% av  befolkningen i New York allerede har dødd av dette. Mange steder i Italia der mer enn 0.3% er døde også. 

IFR er altså et slags gjennomsnitt for dødeligheten. Dødeligheten vil være langt høyere for eldre. For folk under 20 er dødeligheten nesten 0. 

Hmm med en gjennomsnitt levealder på 80 så burde vel ca 1.25 % av befolkningen dø i løpet av et år. Så over en måned vil 0.1% av alle mennesker dø uansett. En pandemi må altså komme på toppen av dette. 

Men ja, mange flere dør nå enn vanlig uten tvil men vi snakker altså ikke om katastrofale tall

Lenke til kommentar
scuderia skrev (6 minutter siden):

Men ja, mange flere dør nå enn vanlig uten tvil men vi snakker altså ikke om katastrofale tall

Tror kanskje innbyggerne i for eksempel Bergamo ikke er helt enig i det. Spørs vel hvordan man definerer katastrofale tall.

Hovedproblemet er jo også hvordan det overbelaster helsevesenet, og at mange de som dør gjør det på smertefull måte. Uten familie til stede, mange inne i en pustemaskin. Uten at man kan ha ordentlige begravelser. På veldig mange måter er koronadødsfall en mye større belastning for pårørende og samfunnet enn et "vanlig" dødsfall.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er sjelden jeg har skammet meg noe så inni helvete over å være norsk som nå:

https://www.dagbladet.no/sport/sjokkert-over-norske-versting-tall/72378059

Jeg startet en tråd om det men innteressen var tilnærmet null og ble møtt med bagatellisering. Men det er jo sykt at absolutt alle andre land på jordkloden, både de ekstremt hardt rammede landene USA, Spania og Italia og land I DEN TREDJE VERDEN registrerer friske, men i "suksesshistorien" Norge - ikke et f*ckings reelt friskmeldingstall. Skyhøyt tall "active cases". Noe som betyr at når viruset dabber av og land som Spania kanskje har 200 tilfeller registrert har Norge 10 000 mens sykdommen registreres som utryddet andre steder. Intervvjuet med FHI bekrefter det jeg mistenker. De svarer "FHI arbeider med for å få prosedyrer slik at vi kan få tall på friskmeldte på en standardisert måte". Leser du mellom linjene skjønner du at det å få de reelle tallene i Norge er noe vi bare kan skye en lang hvit pil etter. Først skal man gjennom byråkratip*sset med høringer og utredninger, noe som vil ta flere år.

Der har vi det jeg har mistenkt hele tiden. Det er det glorifiserte norske byråkratiet som står i veien. Svada-standardsvaret "vi ser på prosedyrene", mens land som Danmark og Island tar enkle grep uten å gå igjennom det byråkrati-høring-p*sset som man i det offentlige Norge er indoktrinerte i å tro er en livsnødvendighet. Med andre ord: coronaen forsvinner aldri fra Norge. Men jeg skjønner ikke at de som har vært syke får lov å gå på jobb igjen når de ikke er registrert som friskmeldte. De må jo uføretrtygdes da i og med at sykdommen hugges i stein til evig tid og dermed isoleres.

I Danmark er snart 5000 friskmeldte og de har de REELLE tallene. Oppløsningen av unionen med Danmark i 1814 var virkelig en nasjonal tragedie av dimensjoner. Like bra at 17.mai feiringen droppes i år....

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Financial Times kommer med et anslag på reelt antall døde i Storbritannia:

Denne tendensen sees i både Italia og USA også. At det er et stort antall døde i forhold til tidligere år som ikke registreres som Covid-19 dødsfall.

I hvert fall mer enn det dobbelte av det offisielle anslaget.

Endret av Sandy Koufax
  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Snikpellik said:

Tror kanskje innbyggerne i for eksempel Bergamo ikke er helt enig i det. Spørs vel hvordan man definerer katastrofale tall.

Hovedproblemet er jo også hvordan det overbelaster helsevesenet, og at mange de som dør gjør det på smertefull måte. Uten familie til stede, mange inne i en pustemaskin. Uten at man kan ha ordentlige begravelser. På veldig mange måter er koronadødsfall en mye større belastning for pårørende og samfunnet enn et "vanlig" dødsfall.

Du får spørre dem. De jeg kjenner fra Emiglia-Romagna, distriktet sør for Lombardia, så er ikke livet en katastrofe nå for å si det slik. De er mer beskymret for økonomien og arbeidsplasser enn viruset. 

Bergamo er hardt rammet uten tvil og det er fryktelig mange triste skjebner. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Sandy Koufax said:

Financial Times kommer med et anslag på reelt antall døde i Storbritannia:

Denne tendensen sees i både Italia og USA også. At det er et stort antall døde i forhold til tidligere år som ikke registreres som Covid-19 dødsfall.

I hvert fall mer enn det dobbelte av det offisielle anslaget.

Og det betyr i så fall at dødeligheten dobles 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (3 minutter siden):

Du får spørre dem. De jeg kjenner fra Emiglia-Romagna, distriktet sør for Lombardia, så er ikke livet en katastrofe nå for å si det slik. De er mer beskymret for økonomien og arbeidsplasser enn viruset. 

Bergamo er hardt rammet uten tvil og det er fryktelig mange triste skjebner. 

Samboeren min bodde ved Bergamo i mange år, og jeg har hus i området sør-vest for Milano. Jeg kjenner ingen som har dødd personlig, men vet om flere. Alle vi kjenner i området kjenner noen som har dødd av koronaviruset og mange av dem har mistet familie. I nabobyen til der vi har hus har hele vennegjenger med eldre dødd av koronaviruset. Så jo, for veldig mange oppleves dette i høyeste grad som en katastrofe, men det er jo selvfølgelig forskjeller på hvor mye de enkelte er påvirket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (27 minutter siden):

Det er sjelden jeg har skammet meg noe så inni helvete over å være norsk som nå:

https://www.dagbladet.no/sport/sjokkert-over-norske-versting-tall/72378059

Jeg startet en tråd om det men innteressen var tilnærmet null og ble møtt med bagatellisering. Men det er jo sykt at absolutt alle andre land på jordkloden, både de ekstremt hardt rammede landene USA, Spania og Italia og land I DEN TREDJE VERDEN registrerer friske, men i "suksesshistorien" Norge - ikke et f*ckings reelt friskmeldingstall. Skyhøyt tall "active cases". Noe som betyr at når viruset dabber av og land som Spania kanskje har 200 tilfeller registrert har Norge 10 000 mens sykdommen registreres som utryddet andre steder. Intervvjuet med FHI bekrefter det jeg mistenker. De svarer "FHI arbeider med for å få prosedyrer slik at vi kan få tall på friskmeldte på en standardisert måte". Leser du mellom linjene skjønner du at det å få de reelle tallene i Norge er noe vi bare kan skye en lang hvit pil etter. Først skal man gjennom byråkratip*sset med høringer og utredninger, noe som vil ta flere år.

Der har vi det jeg har mistenkt hele tiden. Det er det glorifiserte norske byråkratiet som står i veien. Svada-standardsvaret "vi ser på prosedyrene", mens land som Danmark og Island tar enkle grep uten å gå igjennom det byråkrati-høring-p*sset som man i det offentlige Norge er indoktrinerte i å tro er en livsnødvendighet. Med andre ord: coronaen forsvinner aldri fra Norge. Men jeg skjønner ikke at de som har vært syke får lov å gå på jobb igjen når de ikke er registrert som friskmeldte. De må jo uføretrtygdes da i og med at sykdommen hugges i stein til evig tid og dermed isoleres.

I Danmark er snart 5000 friskmeldte og de har de REELLE tallene. Oppløsningen av unionen med Danmark i 1814 var virkelig en nasjonal tragedie av dimensjoner. Like bra at 17.mai feiringen droppes i år....

Slapp av litt nå! Ja, det er en mangel ved det norske meldingssystemet. Dataene er jo viktige, så dette bør komme på plass. Men med det sagt, så er jo ikke dette noen stor nasjonal krise...

Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (Akkurat nå):

Slapp av litt nå! Ja, det er en mangel ved det norske meldingssystemet. Dataene er jo viktige, så dette bør komme på plass. Men med det sagt, så er jo ikke dette noen stor nasjonal krise...

Selvfølgelig vil det være ille når land etter land om noen måneder(forhåpentligvis)friskemeldes mens i det rare byråkratiske landet oppe i nord registreres det at det vandrer 12 000 permanent coronasyke mennesker omkring. For det BLIR resultatet om det norske helsevesenet tviholder på de skyhøye smittetallene. En annen ting er at det skremmer vettet av befolkningen og daglig gå rundt og lese skyhøye smittetall i Norge hvor vi nå forledes til å tro at det går langt over 7000 coronasyke rundt omkrig i Norge mens det i realiteten neppe er mer enn 3000. Om et par måneder er det kanske 11 000 på papiret mens det i realiteten er 100.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Elgen-Hansi said:

Slapp av litt nå! Ja, det er en mangel ved det norske meldingssystemet. Dataene er jo viktige, så dette bør komme på plass. Men med det sagt, så er jo ikke dette noen stor nasjonal krise...

Tallene vil jo også være av begrenset betydning. Mange av de som diagnostiseres blir jo friske av seg selv. Må disse da vente på å bli retestet? Kanskje lurt pga smittefaren uansett 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Eg har vore innom det før og det er eit interessant tema og kan potensielt snu heile greia på hovudet.

Skulle gjerne sett fleire resultat frå omfattande testing. Eit openbart problem med resultat frå testinga i dag er at det stort sett er folk med symptom som blir testa. Når me eit at mange som er smitta, men utan symptom, ikkje blir testa, så seier det seg sjølv at det ikkje er mogleg å trekke gode konklusjonar.

Flere cruiseskip har gitt oss gode eksempler på lukkede systemer med smittespredning, hvor man har testet absolutt alle. Hadde vi hatt 99% asymptomatiske hadde tallene herfra sett veldig annerledes ut. Så selv om vi ikke vet nøyaktig asymptomatisk prosent enda, så kan man være rimelig trygg på at 99% er HELT feil!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Snikpellik said:

Samboeren min bodde ved Bergamo i mange år, og jeg har hus i området sør-vest for Milano. Jeg kjenner ingen som har dødd personlig, men vet om flere. Alle vi kjenner i området kjenner noen som har dødd av koronaviruset og mange av dem har mistet familie. I nabobyen til der vi har hus har hele vennegjenger med eldre dødd av koronaviruset. Så jo, for veldig mange oppleves dette i høyeste grad som en katastrofe, men det er jo selvfølgelig forskjeller på hvor mye de enkelte er påvirket.

Rundt Pavia? 

Dette er nok veldig regionalt. I landsbyen ved huset mitt er det ingen som har påvist Covid-19 og veldig få i hele området. 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Elgen-Hansi said:

Flere cruiseskip har gitt oss gode eksempler på lukkede systemer med smittespredning, hvor man har testet absolutt alle. Hadde vi hatt 99% asymptomatiske hadde tallene herfra sett veldig annerledes ut. Så selv om vi ikke vet nøyaktig asymptomatisk prosent enda, så kan man være rimelig trygg på at 99% er HELT feil!

Ingen har vel påstått 99% asymptomatisk heller?

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (1 time siden):

Alt annet enn Standford undersøkelsen er gjetting. Ingen har testet langt nær nok til å slå dette fast. Hvorfor tar dere ikke en tur til Sør Koreanskee medier og sjekker hva de vet? De har testet lengre og mer enn noen andre. Jeg gidder ikke.

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (13 minutter siden):

Flere cruiseskip har gitt oss gode eksempler på lukkede systemer med smittespredning, hvor man har testet absolutt alle. Hadde vi hatt 99% asymptomatiske hadde tallene herfra sett veldig annerledes ut. Så selv om vi ikke vet nøyaktig asymptomatisk prosent enda, så kan man være rimelig trygg på at 99% er HELT feil!

Kvar kjem 99% frå?

Cruiseskip har avgrensa verdi sidan det er ei overvekt av eldre der. Det er nokre tal frå hangarskip óg, men der du igjen eit ganske snevert utvalg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...