Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

7 hours ago, Mr.M said:

er det nå man faktisk må begynne være (enda mer) forsiktig?

sjokkert etter dagens handletur. Invasjon av hyttefolk, stinn salig blanding av alt fra pre-pubertelle til gamle skjellet mellom reolene.

Er jo knapt noen som jobber for tiden, så dette vil bare vedvare.

Kommer til å legge ny "strategi" for min del, for snart er de over alt.

Hva blir din strategi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 hours ago, frohmage said:

Det opereres med øvre aldersgrenser for når det er forsvarlig med respiratorbehandling. Er man veldig skrøpelig vil respirator bare være en smertefull, ubehagelig og uverdig slutt på livet.

Hvorfor dras respirator stadig frem som behandling for Covid19? Det er oksygen man trenger, ikke ventilering. Hvertfall ikke før man er så dårlig at man er bevistløs.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Mr.M said:

syke ja, men alle er ikke nødvendigvis veldig syke. Hos noen er det. f.eks. mer mentale tilstander enn fysisk osv.

Jeg har vært ut og inn å besøkt slektning på et slikt sted, så har sett hvilke ulike funksjonsnivåer disse har.

mentale tilstander er som regel forårsaket av fysiske tilstander.

Lenke til kommentar

USA:

En rekke stater har kunngjort at de vil begynne å åpne butikker og andre foretak iht. retningslinjene gitt av føderale myndigheter. Blant bedriftene som får åpne i noen stater er restauranter, fysioterapi og kiropraktorer, tattooveringsstudio, massasjeinstitutter, bowlinghaller, treningsstudio, neglelakkerere, frisører mm, så lenge de følger retningslinjer bla. om sosial distansering. (ja, der kom kaffen ut igjen ? )

Georgia to reopen some businesses as early as Friday
https://www.fox8live.com/2020/04/20/georgias-governor-allow-some-businesses-reopen-early-friday/
"Georgia's timetable, one of the most aggressive in the nation, would allow gyms, hair salons, bowling alleys and tattoo parlors to reopen as long as owners follow strict social-distancing and hygiene requirements."


Flere av statene som starter åpning denne uken har fortsatt stigende tall, noe flere av ordførerne har gitt beskjed om men blir ikke hørt av guvernørene. Noen har nådd et platå etter stigning. Ifølge de føderale retningslinjene for åpning, hvor det oppfordres til forsiktighet vedr. å åpne for raskt, må statene ha hatt 14 dager med reduksjon i smittetall, noe ingen av de som åpner skal ha hatt.


Viseguvernøren i Texas mener økonomien er viktigere enn å leve, og ønsker å ta den beslutningen på vegne av sine innbyggere.

Texas Lt. Gov. Dan Patrick says 'there are more important things than living' to justify reopening the state's economy
https://www.businessinsider.com/texas-lt-gov-dan-patrick-there-are-more-important-things-than-living-2020-4?r=US&IR=T
"I don't want to die— nobody wants to die — but, man, we've got to take some risks and get back in the game and get this country back up and running," Patrick said.
Texas, which has over 19,000 reported cases of COVID-19 and 495 deaths from the disease, is gradually reopening the state and its economy beginning April 24.
A number of surveys conducted in the past week also found that a far greater percentage of Americans are concerned that the US would make the outbreak worse by moving to reopen too soon.
"

Endret av xRun
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, BadCat said:

Omvendt. Konsekvensene av å handle i blinde er langt større. Virus og død påvirker noen få. Svekket økonomi og forbud mot aktivitet rammer alle og fører til sykdom og død. Hvordan tror du den gjennomsnittlige mentale helsen blir når det meste nå er avlyst to år frem i tid?

Uten handling har over 99% en sjanse for videre liv, med handling har alle tapt som standard.

Tiltakene gir paralleller til kortfilmen 2081 der de begavede, friske og vakre påføres virtuelle handicap for å senke alle individer i samfunnet til samme lave nivå. De vakre må ha masker, de atletiske må bære vekter og de smarte må ha ørestykker som forstyrrer tankegangen slik at ingen er bedre stilt. Ta fra samtlige muligheten og kall det dugnad.

 

Jeg tenker det kun er en ekte narsissist som kan ha laget en slik film. Sikkert et individ som ønsker at tiden på årets marathon/birken og instagram portoføljen skal gå foran faglige kvalifikasjoner i jobben man søker på.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
2 hours ago, 0laf said:

Helt til du eller noen i din nærmeste familie er en av de få.

Du står dog ganske fritt til å gjøre som du vil, du kan gå i butikken, være ute, i det store hele leve som normalt, selv reglene for sosial avstand er rådgivende, det eneste du ikke kan akkurat nå, er å ta unødvendige reiser eller gå på jobb dersom arbeidsplassen din er mer fornuftig enn deg, å har stengt ned.

Desverre vil mange begynne å sende folk tilbake på jobb i Oslo til uken. Dette er jobber som ofte bedre gjøres fra hjemmekontor.

Fra en bekjent som jeg snakket med i 1 time på telefon i dag så var bekymringen at de ikke fikk lov å søke om å ha videre hjemmekontor med mindre de hadde spesielt behov for å ha videre hjemmekontor. Dette virker litt hodeløst og lite gjennomtenkt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Windoge said:

Folk snakker om at alle må være med på dugnaden, men økonomisk sett er det nesten bare privat sektor som bidrar til dette. Jeg lurer på om pipa hadde fått en annen lyd om offentlige ansatte også hadde blitt permittert. Jeg kjenner folk i offentlig sektor som nå går rundt og vasker på jobb fordi de ikke har noe annet å gjøre (nei, de er ikke renholdspersonell).

Jeg tipper dette er beskrivende for mange av de jeg jobbet med i offentlig sektor i 5 år utenfor denne pandemien også. Noen jobbet rumpa av seg for å forsøke å få noe gjort mens veldig mange brukte jobb hovedsaklig som sosial arena.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (20 minutter siden):

I følge Ullevål sykehus døde 90 prosent av respiratorpasientene i Asia, mens 62 prosent døde i nord Italia, og kun ca 30 prosent i Norge. Oppsiktsvekkende om disse tallene viser seg å stemme når den endelige historien skrives.

https://www.nrk.no/norge/mistet-faren-i-korona_-_-han-skulle-ha-mange-ar-til-a-leve-1.14979158

Det kan jo ha noe med terskelen for å sette noen på respirator. Norge har jo ikke hatt det helt store presset på helsevesenet som de hadde i Wuhan og Italia, så vi har hatt kapasitet til å gi respirator til de som er i gråsonen for å trenge respiratorbehandling.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

USA:
CDC-direktør Robert Redfield advarer om en ny bølge av COVID-19 til vinteren, og at den ifølge ham mest trolig vil bli verre enn den første. Dette begrunner han bla. med at den vil komme samtidig som influensasesongen, som kompliserer situasjonen og øker belastningen på helsevesenet.

CDC director warns second wave of coronavirus this winter will likely be worse
https://www.washingtonpost.com/health/2020/04/21/coronavirus-secondwave-cdcdirector/
There’s a possibility that the assault of the virus on our nation next winter will actually be even more difficult than the one we just went through,” CDC Director Robert Redfield said in an interview with The Washington Post. “And when I’ve said this to others, they kind of put their head back, they don’t understand what I mean.
Having two simultaneous respiratory outbreaks would put unimaginable strain on the health-care system, he said.


Det har vært mye snakk om at COVID-19 pandemien vil fortsette på forskjellige deler av planeten, at dette ikke vil være avsluttet før det foreligger en vaksine. En vaksine er ikke ventet å være ferdig og klar til distribusjon innen neste vinter.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Det kan jo ha noe med terskelen for å sette noen på respirator. Norge har jo ikke hatt det helt store presset på helsevesenet som de hadde i Wuhan og Italia, så vi har hatt kapasitet til å gi respirator til de som er i gråsonen for å trenge respiratorbehandling.

I Italia kjører de vel I utgangspunktet også alle syke fra sykehjem osv til sykehuset? Det må jo ha påvirket tallene før de begynte den knallharde prioriteringen. 

Lenke til kommentar

Oppdaterte tall fra Apple Maps. Det viser at søkeaktiviteten i appen fortsatte å stige ganske kraftig i går i Norge, som forteller om at folk er mye mer i bevegelse. Ikke overraskende med tanke på gjenåpning av barnehager og et par andre ting, men vi ser likevel at det har vært en jevn økning i det siste. 

2143714011_Skjermbilde2020-04-21kl_23_18_15.thumb.png.2c9f363a45ea9f25671729f56455c797.png

1382022087_Skjermbilde2020-04-21kl_23_18_38.thumb.png.b9170c610dd9ef20e12b96b0d836ce3a.png

Kilde: https://www.apple.com/covid19/mobility

Forskjellen fra normalen er større i Norge forøvrig enn i Oslo.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Golf'ern skrev (5 minutter siden):

Etter en skaterunde i Oslo gjennom ett par parker og Sørenga kan man definitivt bekrefte at folk har gitt opp! det flyter jo av folk overalt.. Dette kan jo kun gå til helvete.

Skulle sett Grunerløkka idag , totalt kaos..

Så her har vi gitt opp, kan ikke ta en tur med hunden uten at jeg må passere ca 100 folk med 30cm avstand.

Verste er all drikkingen synes jeg, at folk med vilje slår ned immunforsvaret sitt i dass, skulle ønske dette viruset var mer selektivt på hvem som ble smittet om jeg skal være ærlig.

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, 0laf said:


Det er altså ikke dødelighet jeg kommenterer nederst, men mørketallene over antall smittede, og det spiller altså liten rolle om det er 0.3% eller 1% av befolkningen som er smittet totalt, det er uansett langt opp til 70%.

Jeg tok antall bekreftet smittede i Norge nå, som er 3500, ganget det med fem, ettersom FHI i sin seneste rapport anslår at fire av fem tilfeller ikke er oppdaget. Jeg kom da til 17 500 smittede totalt, som er 0.3% av Norges befolkning.

Når det er sagt, så brukte jeg 3500 fordi det sto i rapporten fra FHI som kom i dag.
Dette var et anslag fra FHI på antall smittede nå, men det er i følge VG 7191 smittede, så man kan trolig doble det, så blir det 0.6% av Norges befolkning som er smittet, eller rundt 35000.


Pussig nok har du helt rett, FHI benytter 0.3% dødelighet i sine modeller for å anslå hvor mange som egentlig er smittet, å kommer da til at 45000 er smittet i Norge.

At de to tallene, altså 0.3%, er like, er helt tilfeldig.
Jeg mener andelen av Norges befolkning som er smittet, ut i fra påstanden om "fire av fem", mens FHI bruker det samme tallet for dødelighet (Infection Fatality Ratio) i en modellering, det er to helt forskjellige ting, og bare et pussig sammentreff at begge er 0.3%.

Ok, da leste jeg for kjapt - beklager. :) Men både du og flere andre har etterlyst kilde og vært skeptisk til dødelighet på 0,3%, som her:

5 hours ago, perpyro said:

Det må være på sykkel i fylla eller så har de en veldig høy andel mørketall gjerne opp i 100 gangen for å komme så lavt.

IFR på 0,3 har blitt brukt en stund, i hvert fall siden FHI startet å publisere modellene (som på side 15 i den første rapporten). Alle ligger her, og det er kilden du etterlyste: https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/koronavirus-modellering/. Kilden som de igjen henviser til viser at 0,3 er i det øvre sjiktet av det CEBM estimerer:

Quote

In Swine flu, the IFR ended up as 0.02%, fivefold less than the lowest estimate during the outbreak (the lowest estimate was 0.1% in the 1st ten weeks of the outbreak). In Iceland, where the most testing per capita has occurred, the IFR lies somewhere between 0.01% and 0.19%.

Taking account of historical experience, trends in the data, increased number of infections in the population at largest, and potential impact of misclassification of deaths gives a presumed estimate for the COVID-19 IFR somewhere between 0.1% and 0.36%.*

FHI-rapporten du henviste til tidligere (https://www.fhi.no/publ/2020/letalitet-case-fatality-rate-for-alvorlig-covid-19/) er A) begrenset til alvorlige tilfeller og B) omtaler CFR, ikke IFR. CFR kan være et interessant tall av flere grunner - det sier potensielt noe om både hvor bra myndighetene har gjennomført testing av befolkningen, og hvordan helsevesenet takler pågangen. Det mest interessante tallet på sikt er IFR, som inkluderer asymptomatiske og de med milde forløp. 

Tallene i modelleringen kan kanskje også forklare de andre spørsmålene dine. Tallene fra VG er total bekreftet insidens siden starten, dvs. antall som er eller har vært bekreftet smittet. Tallet på 3 500 er prevalens, altså hvor mange som er antatt å ha aktiv smitte (med/uten symptomer) den aktuelle dagen, uavhengig av diagnose/testing. Omtalen av at fire av fem ikke blir diagnostisert er da at det er 700 personer som er bekreftet med aktiv smitte, og de antar et mørketall på 2800 personer. Prevalensen er beregnet å gå ned til ca 1000 om tre uker:

image.png.1759007c1e13d2fea22bb40aa79d2a6f.png

Tallene på rundt 45 000 (i den siste rapporten: 46 585) er altså predikert total insidens, som blant annet inkluderer at 40 % kan ha vært asymptomatiske. Når det er sagt er det siste offisielle dødstallet på 163 i Norge (dagens FHI-rapport), det siste uoffisielle (VGs oversikt) er 182. Hvis IFR på 0,3% stemmer gir det en totalinsidens på hhv. 54 300 eller 60 700. Så enten er insidensen høyere enn antatt, eller så er IFR høyere (i underkant av 0,4 %).

Endret av Peppep
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Svenske forskere som utførte testingen på blod fra blodgivere, å kom til at 11 av 100 i Stockholm allerede hadde hatt viruset, må nå trekke sin rapport.

Det viser seg at de kanskje har testet blod som er gitt av personer som har vært bekreftet smittet, som har gitt blod for å fremstille plasma til behandling av andre som er syke med COVID-19.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-antikroppstestet-baserat-pa-osakert-underlag

Alle disse smittede i Stockholm som gjorde at de snart nådde flokkimmunitet forsvinner dag for dag !

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Snikpellik said:

Oppdaterte tall fra Apple Maps. Det viser at søkeaktiviteten i appen fortsatte å stige ganske kraftig i går i Norge, som forteller om at folk er mye mer i bevegelse. Ikke overraskende med tanke på gjenåpning av barnehager og et par andre ting, men vi ser likevel at det har vært en jevn økning i det siste.

Greit, men jeg ser ikke problemet. At folk kjører bil og spaserer, fører ikke nødvendigvis til at det blir mer smitte. Og det som kalles Transit, som antagelig er kollektivtrafikk, har nesten ikke økt. Jeg ser ikke noe problem her.

Og hvorfor er det et problem med mer kollektivtrafikk? Jeg tar selv buss av og til, og jeg kan stort sett holde 4 meters avstand til medpassasjerer. Jeg innser at dette ikke gjelder alle passasjerer på alle tidspunkter. Det er vel uansett begrenset hva Apple Maps kan fortelle oss om den saken.

Lenke til kommentar

USA:
Den omtalte 15-minutters testen fra Abbott Labs, som bla. er tatt i bruk hos en rekke statlige og føderale etater, deriblant det Hvite Hus, skal være funnet å ha den største feilraten av de godkjente testene i USA. Abbott Labs skal selv nå ha bekreftet at testen gir falskt negativ resultat på rundt 15% av prøver under visse omstendigheter.
Årsaken kan ifølge Abbott selv være at prøvepinnen settes inn i glass med transportmedium for transport til maskinen deres. Dette kan skje selv når maskinen befinner seg i et annet rom eller en annen etasje i samme bygning hvor prøven ble tatt, og prøven transporteres dit i dette transportmediet. Abbott Labs skal ha sendt ut melding om at prøven isteden må settes direkte i maskinen.

Researchers: Fastest coronavirus test in common use may be the least accurate
https://thehill.com/changing-america/well-being/prevention-cures/493867-researchers-are-questioning-the-accuracy-of-a
"Abbott said problems with the test could stem from samples stored in a special solution known as viral transport media before being tested, instead of being inserted directly into the ID NOW testing machine, NPR reports. The company recently instructed users to only test samples put directly into the machines."

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...