Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
BadCat skrev (3 minutter siden):

Igjen omvendt. Å redde noen få ved å ødelegge livet til alle er ikke langsiktig tankegang.

Helt til du eller noen i din nærmeste familie er en av de få.

Du står dog ganske fritt til å gjøre som du vil, du kan gå i butikken, være ute, i det store hele leve som normalt, selv reglene for sosial avstand er rådgivende, det eneste du ikke kan akkurat nå, er å ta unødvendige reiser eller gå på jobb dersom arbeidsplassen din er mer fornuftig enn deg, å har stengt ned.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
0laf skrev (4 minutter siden):

at det nå er om lag 3500 smittede i samfunnet

0laf skrev (4 minutter siden):

dersom det i det hele tatt er mulig å oppnå?

hehe, ja det har denne tråden slått fast er helt umulig.

Lenke til kommentar
Betroz skrev (Akkurat nå):

Skylappene dine vil ikke redde verdensøkonomien eller gi folk mat.

Har du krystallkule å se i ettersom du ser kolaps i samfunnet når dette er over?
Hva har kommet etter samfunnskolaps tidligere, jo oppbygging og vekst.
Og i Norge sitter staten på mye penger som skal investeres for å få økonomien i gang igjen etterpå så tviler på at vi må stå i matkø.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, perpyro said:

Hvem er alle som får livene sine ødelagt?
Død er permanent mens psykiske lidelser kan gjøres noe med.
Men jeg tror du overdriver de psykliske lidelsene folket utsettes for noe enormt for det virker ikke som Norges befolkning generelt lider med tanke på at det viktigste temaet har vært hytteforbud.
Folk tåler midlertidige begrensninger, folk tåler sågar å sitte i fengsel så ser ikke problemet du forsøker å fremstille.

Folk snakker om at alle må være med på dugnaden, men økonomisk sett er det nesten bare privat sektor som bidrar til dette. Jeg lurer på om pipa hadde fått en annen lyd om offentlige ansatte også hadde blitt permittert. Jeg kjenner folk i offentlig sektor som nå går rundt og vasker på jobb fordi de ikke har noe annet å gjøre (nei, de er ikke renholdspersonell).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Windoge said:

Nå er det vel ganske godt dokumentert at friskmeldte har immunitet? Jeg trodde vi hadde beveget oss over på hvor lenge immuniteten varer nå (i pessimismens navn).

Nei, vi vet ikke at man blir immun. Eller WHO hevder at det ikke finnes beviser på at man blir immun (rettere sagt, at antistoffer i blodet kan fortelle oss at vi er immune). Forskere mener dog, basert på data fra SARS og MERS at man er immun i 1-2 år. Med såpass kort immunitet er flokkimmunitet umulig å oppnå før en evt vaksine 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Windoge skrev (1 minutt siden):

Folk snakker om at alle må være med på dugnaden, men økonomisk sett er det nesten bare privat sektor som bidrar til dette. Jeg lurer på om pipa hadde fått en annen lyd om offentlige ansatte også hadde blitt permittert. Jeg kjenner folk i offentlig sektor som nå går rundt og vasker på jobb fordi de ikke har noe annet å gjøre (nei, de er ikke renholdspersonell).

Og jeg er gift med ei som jobber i offentlig sektor som har mere en nok arbeid og jeg selv jobber i håndverkebransjen og har så mye arbeid at jeg ikke vet hvordan jeg skal få gjort alt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Benbjo said:

Nei, vi vet ikke at man blir immun. Eller WHO hevder at det ikke finnes beviser på at man blir immun (rettere sagt, at antistoffer i blodet kan fortelle oss at vi er immune). Forskere mener dog, basert på data fra SARS og MERS at man er immun i 1-2 år. Med såpass kort immunitet er flokkimmunitet umulig å oppnå før en evt vaksine 

Kanskje litt korttenkt av flere leger å påstå i media at man blir immun da?

Lenke til kommentar
1 minute ago, 0laf said:

Helt til du eller noen i din nærmeste familie er en av de få.

Det hadde ikke gjort meg så mye. Det eneste jeg "frykter" er at noen jeg kjenner skal få Alzheimer sykdom og ikke få mulighet til å få assistert avslutning av livet, men sakte svinne hen.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (Akkurat nå):

Det hadde ikke gjort meg så mye. Det eneste jeg "frykter" er at noen jeg kjenner skal få Alzheimer sykdom og ikke få mulighet til å få assistert avslutning av livet, men sakte svinne hen.

Da kan du slenge på ALS, en sykdom jeg personlig frykter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Windoge skrev (1 minutt siden):

Kanskje litt korttenkt av flere leger å påstå i media at man blir immun da?

Alt tyder på at man blir immun, det er slik virus og immunsystemet normalt fungerer.

WHO kan på sin side ikke si noe om immunitet, før det er bevist, ettersom WHO ikke spekulerer i slike ting, selv om enkelte andre gjør det.
Det WHO hevder, er at det foreløpig ikke finnes bevis for immunitet, og at selv antistoffer ikke nødvendigvis betyr full immunitet, kun kliniske tester vil kun vise i hvilken grad immunitet oppnås.

Hvor lenge man blir immun, om alle blir immune, eller om alle blir like immune, er dog mer usikkert, men man kan nok også her anta at de aller fleste vil oppnå immunitet som er god nok til at en vaksine vil ha en viss effekt på befolkningen som helhet, forhåpentligvis.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (På 20.4.2020 den 10.19):

https://www.aftenposten.no/koronaviruset

 

Saklige greier av regjeringen ?

Man ser jo hvor dårlig slike aktiviteter innad barnehage allerede går på dag 1:

https://www.aftenposten.no/koronaviruset

Og hva skal andre norske borgere gjøre, når de ser brudd på 2 meter-regelen? Ringe ned kommuneoverlegen sin? :lol:

Angiversamfunnet neste!?

 

Nice one Trump

https://www.aftenposten.no/koronaviruset

 

Hva er logikken i dette? Burde ikke flyselskapene overby hverandre på rimelige billetter etter tørke av reisende?

https://www.aftenposten.no/koronaviruset

 

Forstå det den som kan.

https://www.aftenposten.no/koronaviruset

"det måvære 2 meter mellom hver av dem."

Badminton i frisk vind.

 

 

 

Endret av Symfonisk
Lenke til kommentar

Svenske Folkehelsemyndigheter må dementere sin tidligere påstand om antallet smittede i Stockholm

Fadäs från Folkhälsomyndigheten – backar om coronasiffra i Stockholm

Sitat

Totalt i Region Stockholm finns det 6 189 rapporterade fall av covid-19.
Något som skulle innebära att om man följde den beräkning som fanns i Folkhälsomyndighetens rapport, så skulle över sex miljoner människor ha haft sjukdomen. En siffra som kraftigt överstiger antalet invånare i Stockholmsområdet.

– Den uppgiften har vi kommit fram till är felaktig, säger Christer Jansson, presschef på Folkhälsomyndigheten.


Dette er folka som bestemmer strategien i Sverige, det forklarer en hel del !

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Angående dugnad og psykisk helse etc. 

 

Det sitter mange familier rundt i landet som har barn/ungdommer/voksne med særskilte behov. 
Noen steder er avlastning, dagtilbud og all terapi stengt. 
Vår avlastning gir oss to valg 1) Leverte barnet der da skolene stengte, får ikke besøke, kan ikke hente før dette er over. 2) Ikke ha avlastning overhode. 
Skoletilbudet er på 4 timer. 

Det sitter voksne med funksjonshemninger i boliger, som er vant til at foreldre/søsken er mye på besøk, og at pårørende ivaretar mange behov. De får ikke lov til å ta imot besøk. Kommuner har bestemt at de får ikke lov til å ta imot besøk i sine egne hjem. 

Det er mange barn i Norge som nå har foreldre som skal være både lærer, spes.ped og terapaut, foreldre som allerede var utslitt før dette kom. Og de snakker så fint om at de barna skal få på skolen - men det er i teorien, ikke i praksis.  
Mange av disse barna kan ikke nyttegjøre seg tid med spes.ped over feks videochat. Så da står foreldrene igjen da, og må gjøre det beste ut av situasjonen. 

Det er barn som ikke får utredninger, som er veldig viktige, for å få nok hjelp på skolen videre. Behandling, som får store konsekvenser er utsatt. Helsesykepleierne er forduftet, gudene vet hvor de er. 

Det er mange familier nå som dette rammer fryktelig hardt. Og greia er at man orker ikke kjempe heller, for man har allerede kjempet i gudene vet hvor mange år, og man vet at man må kjempe i uttallige år fremover. 
Så man resignerer, biter tennene sammen og håper at man har vettet i behold når dette er over. 

For jeg kan garantere at noe snakk om å ta igjen avlastning, mer avlastning en periode, økning av spes.ped timer og tettere terapi, det kommer ikke til å skje. 

Og dette er en gruppe det ikke er mye fokus på. For de "sårbare barna" kommer visst ikke under dette, fordi at mange av foreldrene er ressurssterke - for vi har ikke noe annet valg enn å bli ressurssterke. 
 

Tenkte det var greit å sette litt fingeren på denne gruppen også. For det er også store kostnader.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
35 minutes ago, 0laf said:

Det sier de også, men i dagens rapport sier FHI at de regner med at samlet letalitet blir godt under 1% av de smittede, hvorvidt det blir slik, eller hva "godt under" betyr, utdyper de ikke.

De sier derimot ingenting om at det vil ligge på 0.3%, slik det ble hevdet.

Hvordan de har kommet frem til at 54000 mennesker allerede har vært smittet, vet ikke jeg, men det rapporten sier er:

"På grunnlag av overvåkingsresultater og modellering antar vi at om lag 1 % av befolkningen har vært smittet, at det nå er om lag 3500 smittede i samfunnet og at så mange som fire av fem kanskje aldri blir diagnostisert. Det virkelige mørketallet er foreløpig ukjent"

Hvordan man får 3500 smittede i befolkningen nå, forutsatt at 4 av fem aldri blir diagnostisert, til å bli 54000, vet ikke jeg, i min verden blir det 17 500, som er 0.3% av befolkingen.

Om det 1% eller 0.3% spiller dog ikke noen stor rolle, det er uansett langt opp til 70% for noen form flokkimmunitet, dersom det i det hele tatt er mulig å oppnå?

Selvfølgelig har det en enorm betydning om dødeligheten er 0,3% eller tre ganger høyere. Og det er ikke et tall fra luften, det er det FHI bruker i modelleringen sin:

"However, international studies indicate that the IFT should be around 0.3% (https://www.cebm.net/covid-19/global-covid-19-case-fatality-rates/)."

https://www.fhi.no/contentassets/e6b5660fc35740c8bb2a32bfe0cc45d1/vedlegg/rapporter/2020.04.20-corona_report.pdf

 

Lenke til kommentar

Universitet Oxford planlegger å starte kliniske forsøk av sin vaksine på mennesker på Torsdag.

Britiske myndigheter har gitt ytterligere £20 millioner til prosjektet, samt £22.5 millioner til et annet prosjekt ved Imperial College.

1112 frivillige søkes nå, hvorpå 510 vil få vaksinen.
Forsøkene vil vare i seks måneder for å se om vaksinen er trygg og effektiv

 

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8241929/Oxford-University-coronavirus-vaccine-trials-start-week.html

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Peppep skrev (43 minutter siden):

Selvfølgelig har det en enorm betydning om dødeligheten er 0,3% eller tre ganger høyere. Og det er ikke et tall fra luften, det er det FHI bruker i modelleringen sin:


Det er altså ikke dødelighet jeg kommenterer nederst, men mørketallene over antall smittede, og det spiller altså liten rolle om det er 0.3% eller 1% av befolkningen som er smittet totalt, det er uansett langt opp til 70%.

Jeg tok antall bekreftet smittede i Norge nå, som er 3500, ganget det med fem, ettersom FHI i sin seneste rapport anslår at fire av fem tilfeller ikke er oppdaget. Jeg kom da til 17 500 smittede totalt, som er 0.3% av Norges befolkning.

Når det er sagt, så brukte jeg 3500 fordi det sto i rapporten fra FHI som kom i dag.
Dette var et anslag fra FHI på antall smittede nå, men det er i følge VG 7191 smittede, så man kan trolig doble det, så blir det 0.6% av Norges befolkning som er smittet, eller rundt 35000.


Pussig nok har du helt rett, FHI benytter 0.3% dødelighet i sine modeller for å anslå hvor mange som egentlig er smittet, å kommer da til at 45000 er smittet i Norge.

At de to tallene, altså 0.3%, er like, er helt tilfeldig.
Jeg mener andelen av Norges befolkning som er smittet, ut i fra påstanden om "fire av fem", mens FHI bruker det samme tallet for dødelighet (Infection Fatality Ratio) i en modellering, det er to helt forskjellige ting, og bare et pussig sammentreff at begge er 0.3%.

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
20 hours ago, Allostasis said:

Narsissister kan være ganske underholdende bare du viser at du ikke kan manipuleres og ikke havner på deres fiendeliste. 

Det er fort da du havner på deres "han skal vi ta" liste om du ikke lar deg manipulere. Vær heller våken om manipuleringen og "play the game".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...