Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Betroz skrev (21 minutter siden):

Journalister under audio/video setup i det Hvitehus før en pressekonferanse hadde "glemt" at det dem snakket om ble filmet. De hadde hørt at COVID-19 hadde en dødsrate på mellom 0.1 og 0.3 % - altså som for en NORMAL influensa. Han ene spurte om det hele er en "hoax" og så lo de begge. Video her.

Enig. Og jorda er flat!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange utfordringar med statistikk i desse dagar. Dødsfall av vanleg influensa går ned, dødsfall i trafikken går ned osv. I mange område er det ikkje utenkeleg at det ender opp med like mange dødsfall i løpet av denne perioden som det normalt ville gjort utan korona og tiltak, kanskje til og med lågare sidan folk er meir heime, den vanlege influensasesongen mindre pga. restriksjonar. Den vesentlege forskjellen er at du kan få ein heil influensasesong i løpet av kort tid. I Italia ser me konsekvensane av det. I tillegg er mange helsevesen ikkje førebudd på ein sånn situasjon mtp. verneutstyr, prosedyrar osv. I USA får folk sparken for å bruke verneutstyr i arbeid med koronapasientar.

Uansett kva sluttresultatet blir så er det riktig med tiltak. Omfanget av tiltaka og varigheit der det som er usikkert, og der veit ein heller ikkje stort før situasjonen byrjar å normalisere seg. Sjølv då har me kun det faktiske resultatet. Ein kan sjølvsagt samanlikne Norge med Sverige og andre land som gjorde det på andre måtar, men det er uansett vanskeleg å dra gode konklusjonar. Det er i alle fall heilt sikkert at ingen visste utfallet av dette på eit tidleg stadium. Det var sikkert nokon som tippa riktig, men dei fleste bomma, og dei som tippa riktig kunne like gjerne tatt feil.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Betroz skrev (1 minutt siden):

Nei, selvfølgelig er ikke det noe bevis alene! Det sa jeg heller ikke.

Det er ikke bevis, og ikke verdt å nevne en gang.

Det blir like tynt som å hevde at jorden er flat, fordi jeg gjorde opptak av at en tilfeldig mann utenfor MC Donalds skal ha hevdet at jorden er flat.

Jeg forsto virkelig ikke poenget med å dele denne videoen, da den ikke viser noe som helst med substans. 

Folk må få lov å ha litt humor i disse tidene uten at det skal tolkes og bli tatt ut av kontekst, og uten at man skal ilegge det andre meninger enn det som var ment.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (7 timer siden):

Det skulle jeg også ønske, altså at det bare angrep moralister.

Jeg kommer nok til å sitte i parken i morra også, siden jeg ikke har takterrasse sånn som deg.

Null problem det, så lenge man passer litt på avstand og ikke er flere enn 5. Bare prøve å følge reglene.

Det DaniNichi sikter til er vel de som bryter med dette. Har vært i parken med noen øl jeg også, men blir jo litt irritert når man ser stadig flere som driter i avstanden og antallet. I går så jeg en gjeng på minst 12 sitte tett i tett med gitar, allsang og full fest. Bymiljøetaten kom og fikk løst de opp litt. Er jo klart at sånne brudd på reglene er dumt nå i denne fasen som vi må holde ut litt til. I går kveld var det mye fulle ungdommer på vei hjem utenfor her jeg bor.

Synes ikke det er noe moralistisk ved det. De aller fleste har skjønt at vi må ofre litt nå og da er det kjedelig med de som gir helt blaffen. Vi vil jo ha det tilbake til normalen så fort som mulig, og jo flere som passer litt på hva de gjør, jo fortere skjer det.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
di501 skrev (57 minutter siden):

Til de som enda ikke har skjønt det; corona/covid-19 er svada. Protestantene har rett.

 

Betroz skrev (10 minutter siden):

Høyere dødstall fordi dem teller med de som dør av andre årsaker også, som vanlig lungebetennelse og luftveisinfeksjoner, samt den RT-PCR testen som ikke var ment til å brukes slik de gjør nå.

Det er blitt sagt flere ganger før i denne tråden, men det må tydeligvis sies igjen. Dette er en generell nyhetstråd om SARS-cov-2 og Covid-19, hvor andre diskusjoner rundt situasjonen løpende har blitt skilt ut i egne tråder. 

Vær så snill, lag en egen tråd som omhandler konspirasjonsteorier rundt situasjonen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 minute ago, Elgen-Hansi said:

Dette er en generell nyhetstråd om SARS-cov-2 og Covid-19, hvor andre diskusjoner rundt situasjonen løpende har blitt skilt ut i egne tråder. 

Vær så snill, lag en egen tråd som omhandler konspirasjonsteorier rundt situasjonen.

Med andre ord, kun informasjon som kommer fra godkjente offesielle kilder. Alt annet enn det er tydeligvis konspirasjonsteorier. Ja, på tide jeg kommer meg ut av ekkokammeret. 

Lenke til kommentar

Dette innlegget var litt fascinerande: https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/MRr00B/vi-blir-bare-sloevere-og-sloevere-paa-tiltakene-malin-h-haugan

Sitat

Nå er er vi i en tid hvor vi faktisk ikke skal sitte ved siden av hverandre, men holde avstand. Men av en eller annen grunn har vi veldig vanskelig for dette akkurat nå.

Her er det tross alt aller viktigst å få reist på hytten i påsken eller å få seg en fest. Hvordan det kan være så vanskelig å forstå hvorfor myndighetenes tiltak er nødvendige?

[...]

Forrige helg ble jeg enig med kjæresten min om å sitte ute med tre venner. Vi skulle grille og ta noen øl. Så kom to personer til. Skal vi be dem dra hjem? Da var vi syv personer og allerede ble reglene tøyd. Det ble kaldt, teppene holdt ikke varmen lenger.

«Skal vi gå inn?» spør han ene. Gjengen følger etter. Med et strengt blikk kikker jeg på kjæresten og vil han skal si noe. Det er tross alt dine venner, tenker jeg. Han sier ikke noe, og alle går inn. Her burde jeg satt ned foten og sagt nei.

Jeg tror dessverre det fort blir slik i sånne situasjoner. Min oppfatning er at unge ikke tar dette så alvorlig. «Vi dør jo ikke», er en holdning jeg tør å påstå mange unge sitter inne med. Det er ikke så lett for den ene som prøver å følge reglene, å stå imot.

Jeg er nok i overkant prinsippfast. For meg så er det naturlig å følge de reglene som smitteverneksperter gir. Sånn er det ikke for alle.

Malin klagar på at folk ikkje følgjer retningslinjene, for så å greie ut om ein historie der ho sjølv var med i eit festleg lag som handla i strid med retningslinjene. Og så avsluttar ho med å påstå at ho er i overkant prinsippfast.

?

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (5 minutter siden):

Med andre ord, kun informasjon som kommer fra godkjente offesielle kilder. Alt annet enn det er tydeligvis konspirasjonsteorier. Ja, på tide jeg kommer meg ut av ekkokammeret. 

Hvis du med "godkjente og offisielle" mener kilder hvor det er brukt et minimum av kildekritikk, så ja absolutt. Er jo det som ligger i at det er en nyhetstråd.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Betroz said:

Høyere dødstall fordi dem teller med de som dør av andre årsaker også, som vanlig lungebetennelse og luftveisinfeksjoner, samt den RT-PCR testen som ikke var ment til å brukes slik de gjør nå.

Hvis det er tilfellet, hvordan forklarer du denne grafen som viser dødstallene i England.

Det er godt mulig at dødsraten er under 1%, men det er ingen tvil om at covid er mye mer dødlig enn vanlig influensa.

LIZHGnrnkwknW5j2a99ahgADsUPGNY1ztHRfiK7Q

  • Liker 2
Lenke til kommentar
54 minutes ago, Camlon said:

Hvis det er tilfellet, hvordan forklarer du denne grafen som viser dødstallene i England.

Det er godt mulig at dødsraten er under 1%, men det er ingen tvil om at covid er mye mer dødlig enn vanlig influensa.

LIZHGnrnkwknW5j2a99ahgADsUPGNY1ztHRfiK7Q

Dette er et virus som ingen er immune mot. Mens en vanlig person kanskje får influensa hvert tiende år så vil pga av manglende flokk immunitet denne spre seg som ild i tørt gress som er farlig pluss at 10 av 10 vil få den til slutt. Det betyr ikke at sykdommen er mer dødelig enn vanlig influensa men at flere dør fordi flere får den.

Studier peker nå mot en dødelighet på 0.1 til 0.3% som er på nivå med vanlig influensa.

På tide å komme i gang med antibody testing i Norge?

Lenke til kommentar
6 minutes ago, scuderia said:

Dette er et virus som ingen er immune mot. Mens en vanlig person kanskje får influensa hvert tiende år så vil pga av manglende flokk immunitet denne spre seg som ild i tørt gress som er farlig pluss at 10 av 10 vil få den til slutt. Det betyr ikke at sykdommen er mer dødelig enn vanlig influensa men at flere dør fordi flere får den.

Studier peker nå mot en dødelighet på 0.1 til 0.3% som er på nivå med vanlig influensa.

På tide å komme i gang med antibody testing i Norge?

Du forveksler IFR og CFR. CFR for influensa er som du sier rundt 0.1% - IFR er LANGT lavere

IFR for COVID-19 er ukjent, men det er nok over 0.3%. Antagelig nærmere 1%. Husk at 0.1% av  befolkningen i New York allerede har dødd av dette. Mange steder i Italia der mer enn 0.3% er døde også. CFR i Italia er jo over 10% nå

IFR er altså et slags gjennomsnitt for dødeligheten. Dødeligheten vil være langt høyere for eldre. For folk under 20 er dødeligheten nesten 0. 

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (5 minutter siden):

Eg har vore innom det før og det er eit interessant tema og kan potensielt snu heile greia på hovudet.

Skulle gjerne sett fleire resultat frå omfattande testing. Eit openbart problem med resultat frå testinga i dag er at det stort sett er folk med symptom som blir testa. Når me eit at mange som er smitta, men utan symptom, ikkje blir testa, så seier det seg sjølv at det ikkje er mogleg å trekke gode konklusjonar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Camlon said:

De tallene stemmer ganske godt med mine tall fra 23 mars, men det er noe som ikke stemmer. En R0 på ca 2 ville langt ifra vært nok til å føre til den enorme veksten vi så i starten. At den bruker så lang tid på å falle etter at skolene stenger gir lite mening, og det gir heller ikke mening at den skulle falle så kraftig i starten av mars. 

Jeg sjekket rapporten og da står det at tallene er basert på lab-bekreftet positive ikke innlagt på sykehus. Det forklarer at tallene er litt rare, men forklarer ikke hvordan de kom frem til så lite vekst i R0 i starten. Norge gikk fra under 10 saker per dag i starten av mars til flere hundre i midten av mars. De burde hatt en R0 på 10 eller noe i starten, men det hadde fått grafen til å se latterlig ut, så de har sikkert "justert" tallene. 

Hvis det er slike grafer som FHI baserer seg på, så er det ikke rart at de bommer om og om igjen. De sier til og med "These following results are based on confirmed cases and should be interpreted very carefully due to the multiple changes in testing criteria during this period." så de som har laget rapporten vet egentlig at grafen er feil.

Jeg har beregnet R0 fra innlagt på sykehus. Jeg hadde egentlig 0.8 for 10 april, men måtte oppjustere etter økningen vi så de siste dagene.

Deres R0 (min R0)
4 mars: 1.7 (3.4)
11 mars: 1.35 (3.4)
18 mars: 1.1 (1.6)
23 mars: 0.5 (0.5) 
29 mars: 0.5 (0.55)
3 april: 0.55 (0.7)
10 april: 0.7 (1) 

De tar utgangspunkt i en R0 på 3,11 før 15. mars (jeg vet ikke om det er i snitt eller antatt verdi rett før).

image.png.96df27bcfd7ce9c7baec6a0e819e68ae.png

Men resultatet er i hvert fall at med Re på 0,66 fra 15. mars treffer de ekstremt godt på sykehusinnleggelser:

image.png.e9dfdc401d59de0669cd0a473ca98510.png

På hvilken måte bommer de om og om igjen? I modellen fra 14. april sa modellen 145 innlagte etter en uke (ned fra 201). I går var tallet 143.

6 hours ago, G said:

Eller kanskje de ikke tok sjansen med respiratorbruk på Boris fordi han er for viktig å miste i tilfelle respiratorbruk øker dødelighetsraten? Eller for å holde han i prat med styre og stell i lengst mulig grad? Også tilfrisknet han tilfeldigvis såpass bra på den akuttbehandlingen han fikk uten respiratorbruk?

Hvorfor i all verden skulle de bruke respirator på noen hvis det økte sjansen for å dø? For noe sprøyt.

Endret av Peppep
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, scuderia said:

Dette er et virus som ingen er immune mot. Mens en vanlig person kanskje får influensa hvert tiende år så vil pga av manglende flokk immunitet denne spre seg som ild i tørt gress som er farlig pluss at 10 av 10 vil få den til slutt. Det betyr ikke at sykdommen er mer dødelig enn vanlig influensa men at flere dør fordi flere får den.

Studier peker nå mot en dødelighet på 0.1 til 0.3% som er på nivå med vanlig influensa.

På tide å komme i gang med antibody testing i Norge?

Det finnes mange ulike studier. De studiene jeg har sett viser dødsrater rundt 0.66% til 1.3%. Og vanlig influensa er ofte lavere enn 0.1%.

Det virker som om folk ikke klarer å akseptere at dette er valg mellom to onder. Lar vi det spre seg så vil mange dø, hvis vi stenger ned økonomien så vil den økonomiske skaden være enorm. Det finnes ingen snarvei hvor vi kan slippe unna med lav dødlighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...