Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at munnbind, med mindre du bytter det ofte nok eller desinfiserer det regelmessig kan føre til at du overfører smitte fra overflater via hendene til en maske som sitter i ansiktet.

For den jevne borger altså. Helsepersonell er gode på å følge rutiner.

Ellers har jeg ingen formening om munnbind ift. situasjonen. Men nå prøvde jeg å drive voksenopplæring på jobb i januar da folk stod å nøys deg rett over hodet når de stod ved pulten din fremfor noe så enkelt som albue teknikken.

Man får håpe at man etter dette kan gå på jobb og se at folk ikke lenger hoster og nyser i vilden sky over sine kolleger som om man nesten demonstrativt forsøker å vise at man er syk. Hvis dette ikke lærer folk til å oppføre seg som voksne så gjør ingenting det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, helsten2 said:

Når det gjeder munnbind så tror eller syns alle forskere/eksperter et eller annet (virker/virker ikke).
[...]
Hvorfor følges ikke samme prosedyre for munnbind?

Det har mer å gjøre med å berolige befolkningen og sikre leveranser til helsepersonale av de munnbind som faktisk fungerer.

Hjemmelaget munnbind av "vanlig stoff" er fullstendig meningsløst.  Et virus er ca. 1/100-del så stort som et bakterie og dermed mindre enn det som kan observeres med selv de beste optisk mikroskoper og der kan altså lett flyve millioner av viruspartikler gjennom slike skjerf-baserte munnbind. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, tigerdyr said:

Det har mer å gjøre med å berolige befolkningen og sikre leveranser til helsepersonale av de munnbind som faktisk fungerer.

Hjemmelaget munnbind av "vanlig stoff" er fullstendig meningsløst.  Et virus er ca. 1/100-del så stort som et bakterie og dermed mindre enn det som kan observeres med selv de beste optisk mikroskoper og der kan altså lett flyve millioner av viruspartikler gjennom slike skjerf-baserte munnbind. 

Hva om du har lameller som fører pusten nedover mot gulvet på utsiden av munnbindet, kan det hjelpe?

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (51 minutter siden):

Jeg har fått med meg at det ble tatt opp tidlig og så avskrevet igjen. Årsaken til at jeg brakte det inn igjen var pga. disse sykehusene som mente de nå hadde gode resultater. Men siden jeg nå ikke finner tilbake til linkene så lar jeg den også ligge :)

Ingen av forsøkene er vel ferdige? Det vi har må er mindre seriøse tester (som den Trump nevnte) og anekdotiske bevis. Jeg har lest både om sykehus som fortsetter å bruke det og som stopper.

Forøvrig verken jeg eller Amdahl MD påstår det ikke virker mot Covid-19/Korona. Han påstår det ikke ville virket om virkeligheten hadde vært slik påstanden i det medium-innlegget var. Jeg har ingen forutsetning for å påstå verken det ene eller andre men kan kun forholde meg til forskere og helsevesen. 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (50 minutter siden):

Jeg tenker at munnbind, med mindre du bytter det ofte nok eller desinfiserer det regelmessig kan føre til at du overfører smitte fra overflater via hendene til en maske som sitter i ansiktet.

For den jevne borger altså. Helsepersonell er gode på å følge rutiner.

Ellers har jeg ingen formening om munnbind ift. situasjonen. Men nå prøvde jeg å drive voksenopplæring på jobb i januar da folk stod å nøys deg rett over hodet når de stod ved pulten din fremfor noe så enkelt som albue teknikken.

Man får håpe at man etter dette kan gå på jobb og se at folk ikke lenger hoster og nyser i vilden sky over sine kolleger som om man nesten demonstrativt forsøker å vise at man er syk. Hvis dette ikke lærer folk til å oppføre seg som voksne så gjør ingenting det.

Grunnen til at mange eksperter mener det ikke har noe for seg er fordi de mener folk flest er såpass idioter at de ikke kan lære seg smittevern.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Selvsagt. Kan du belyse hvorfor helsepersonell hamstret chloroquin preparater i en tidlig fase. Gjorde de dette uten medisinvitenskapelig støtte? 

Jeg er ikke en ekspert på menneskelig oppførsel, men jeg antar at de gjorde det basert på tilgjengelige data og det de har hørt fra andre. Disse kom fra studier i Kina og Frankrike, og viste en mulig effekt av chloroquine. Helsepersonell har også familie, venner og seg selv de er redde for. I tillegg ble dette erklært som en pandemi, og folk er redde. Det har også vært hamstring av artikler som masker, dopapir og våpen. Helsepersonell er mennesker, de også, slik at de handlet mest sannsynligvis i frykt for å beskytte seg selv og sine.

Det at noen er lege eller sykepleier trenger ikke å bety at de kan alt om hver enkelt sykdom. Det betyr heller ikke at de er eksperter på å tolke data, og er fritatt fra å handle irrasjonelt. Det er også mange leger som røyker, selv om de vet det er skadelig. 

Sitat

Adding to that skepticism, another tiny trial of 30 COVID-19 patients in China published on March 24 showed no difference between hydroxychloroquine and placebo.

https://www.businessinsider.com/malaria-pill-chloroquine-tested-as-coronavirus-treatment-2020-3?r=US&IR=T

Endret av WCH911
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke lest hele backlogen her, men MIT har jo ekstrapolert data med AI for Covid-19 og det de har konkludert med er jo at en ikke bør slippe for mye opp selv om kurvene begynner å flate ut da en lett starter opp en ny smitte-bølge. AI er normalt ikke påvirket av annet enn fakta, så en bør nok ta hensyn til det. Det å slippe mye opp nå og begynne leve som normalt igjen er som å prøve og slukke en brann med bensin. En bør fortsette å være forsiktig da ting er like alvorlig selv om kurvene flater ut. En kjøper seg viktig tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
vidor skrev (19 minutter siden):

Har ikke lest hele backlogen her, men MIT har jo ekstrapolert data med AI for Covid-19 og det de har konkludert med er jo at en ikke bør slippe for mye opp selv om kurvene begynner å flate ut da en lett starter opp en ny smitte-bølge. AI er normalt ikke påvirket av annet enn fakta, så en bør nok ta hensyn til det. Det å slippe mye opp nå og begynne leve som normalt igjen er som å prøve og slukke en brann med bensin. En bør fortsette å være forsiktig da ting er like alvorlig selv om kurvene flater ut. En kjøper seg viktig tid.

Yep. Men så har du Monica Mæland og trøtte foreldre å stri med. De vil ha barna i barnehagen ASAP. Noe som jeg tror vil spre ny smitte som ild i tørt gress.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Jeg tenker at munnbind, med mindre du bytter det ofte nok eller desinfiserer det regelmessig kan føre til at du overfører smitte fra overflater via hendene til en maske som sitter i ansiktet.

For den jevne borger altså. Helsepersonell er gode på å følge rutiner.

Ellers har jeg ingen formening om munnbind ift. situasjonen. Men nå prøvde jeg å drive voksenopplæring på jobb i januar da folk stod å nøys deg rett over hodet når de stod ved pulten din fremfor noe så enkelt som albue teknikken.

Man får håpe at man etter dette kan gå på jobb og se at folk ikke lenger hoster og nyser i vilden sky over sine kolleger som om man nesten demonstrativt forsøker å vise at man er syk. Hvis dette ikke lærer folk til å oppføre seg som voksne så gjør ingenting det.

Det ser ut som mange oppfatter det slik at det er enten eller, altså enten stopper masken viruset eller så er det helt nytteløst. Virus og dråpene de fraktes i har forskjellig skala. Masken trenger ikke å stoppe viruspartikler, det holder at den reduserer mengden av mikrodråper som virus fraktes med i luften som forlater munnen. Dermed vil masker ha en effekt på spredningen, avhengig av masken det er snakk om.

Endret av xRun
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (2 minutter siden):

Masken trenger ikke å stoppe viruspartikler, det holder at den reduserer mengden av mikrodråper som virus fraktes med i luften som forlater munnen. Dermed vil masker ha en effekt på spredningen, avhengig av masken det er snakk om.


Det er nok ingen som tviler på akkurat det, men da beskytter den altså ikke den som bærer masken, den beskytter andre ved at dråpene fra personen som har maske ikke når like langt.

Spørsmålet da er igjen, er den effekten større enn den potensielle negative effekten av at de som ikke er smittet kanskje drar smitte opp til ansiktet med maskene eller hendene sine?

Dette er nesten helt umulig å måle, men man vet at i land hvor det brukes mye maske, så har det hatt liten effekt på andre virus, inkludert influensa, det er ingen tall som tyder på at utstrakt bruk av maske har noen enorm effekt på spredning av virus, selv om teorien bak det at dråpesmitte begrenses dersom syke bruker maske er temmelig solid og innlysende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 minutter siden):

Spørsmålet da er igjen, er den effekten større enn den potensielle negative effekten av at de som ikke er smittet kanskje drar smitte opp til ansiktet med maskene eller hendene sine?

Enig. Det trengs årvåkenhet vedr. berøring av egen maske, og kjennskap til hvordan den bør håndteres, spesielt når den skal tas av, for å redusere smittefaren i den sammenhengen. Det er ting her som folk flest ikke er vant til å tenke på.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Oddvardm said:

Yep. Men så har du Monica Mæland og trøtte foreldre å stri med.

Kremt. Vi har også økonomien å stri med. Hvis den går nedenom og hjem, har vi et problem som er større enn covid-19.

Quote

De vil ha barna i barnehagen ASAP. Noe som jeg tror vil spre ny smitte som ild i tørt gress.

Kanskje det vil spre flokkimmunitet som ild i tørt gress? Jeg mener ikke å være morsom. Jeg skjønner bare ikke hvorfor man skal se så pessimistisk på enhver oppmykning av tiltakene.

Før eller siden må vi få i gang hjulene igjen. Siden vi ikke kan regne med noen vaksine eller medisin foreløpig, må vi prøve oss frem. Det største problemet akkurat nå ser ut til å være mangel på sikre tester vi kan bruke til å overvåke utviklingen - samt en manglende evne til å beskytte de eldre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Tre innlegg er fjernet som følger av OT. Vennligst ikke post i tråden dersom ikke det er av relevans. 

Kommentarer tas på PM. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Angående gjenåpning som folk prater om her, det er jo sånn at de har poengtert mye på pressekonferansene her i Norge i det siste at det er viktig å ikke åpne for fort. Det er bra. Man må jo gradvis gjenåpne slik at man ser effekten av det. I Finland har de åpnet skoler og barnehager uten at det har blitt synlig på smittestatistikken, så jeg tenker at det er riktig nå.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Angående gjenåpning som folk prater om her, det er jo sånn at de har poengtert mye på pressekonferansene her i Norge i det siste at det er viktig å ikke åpne for fort. Det er bra. Man må jo gradvis gjenåpne slik at man ser effekten av det. I Finland har de åpnet skoler og barnehager uten at det har blitt synlig på smittestatistikken, så jeg tenker at det er riktig nå.

Hvor lenge siden? 

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Snikpellik said:

Man må jo gradvis gjenåpne slik at man ser effekten av det. I Finland har de åpnet skoler og barnehager uten at det har blitt synlig på smittestatistikken, så jeg tenker at det er riktig nå.

Jeg håper de har vett til å skjønne at de må ta en runde med testing av barn og unge og deres foreldre FØR skoler og barnehaver åpner. Da har de grunnlag for å si noe om virkningen ETTER at de har vært åpne en stund. Smittestatistikken er vel litt et litt for grovt middel i denne sammenhengen.

Endret av LangtGjesp
Lenke til kommentar
LangtGjesp skrev (34 minutter siden):

Kremt. Vi har også økonomien å stri med. Hvis den går nedenom og hjem, har vi et problem som er større enn covid-19.

Kanskje det vil spre flokkimmunitet som ild i tørt gress? Jeg mener ikke å være morsom. Jeg skjønner bare ikke hvorfor man skal se så pessimistisk på enhver oppmykning av tiltakene.

Økonomien må vi slite med uansett, hele verden er i knestående, hvorvidt vi åpner noen skoler eller ikke har trolig veldig liten betydning for norsk økonomi i årene fremover, det er hva som skjer globalt i de store verdensøkonomien som er viktigst.

Vi trenger dog ikke prøve oss frem for å se hva som skjer dersom man lar smitten spre seg ukontrollert, det kan vi se til Italia, Spania og New York for å få svar på, og det er neppe noe å trakte etter.

Samfunnet må gå rundt, en eller annen gang må det åpenbart åpnes opp, hvorvidt det er for tidlig er det vel ingen som vet, men det finner vi nok raskt ut.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
3 hours ago, vidor said:

Har ikke lest hele backlogen her, men MIT har jo ekstrapolert data med AI for Covid-19 og det de har konkludert med er jo at en ikke bør slippe for mye opp selv om kurvene begynner å flate ut da en lett starter opp en ny smitte-bølge. AI er normalt ikke påvirket av annet enn fakta, så en bør nok ta hensyn til det. Det å slippe mye opp nå og begynne leve som normalt igjen er som å prøve og slukke en brann med bensin. En bør fortsette å være forsiktig da ting er like alvorlig selv om kurvene flater ut. En kjøper seg viktig tid.

Støtter den.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, xRun said:

Det ser ut som mange oppfatter det slik at det er enten eller, altså enten stopper masken viruset eller så er det helt nytteløst. Virus og dråpene de fraktes i har forskjellig skala. Masken trenger ikke å stoppe viruspartikler, det holder at den reduserer mengden av mikrodråper som virus fraktes med i luften som forlater munnen. Dermed vil masker ha en effekt på spredningen, avhengig av masken det er snakk om.

*så noen andre hadde utdypet for meg*

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...