Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Betroz said:

En annen phun intended :

"Man kan lede hesten til vann, men man kan ikke få den til å drikke" eller "Man kan lede mennesker til kunnskap, men man kan ikke få dem til å tenke" :)

På tide jeg trekker meg ut av diskusjonen, siden åpenbart har jeg ingenting å bidra med her.

Hvorfor ikke lage en egen tråd? Inget tankegods er feil, om ikke annet greit å få snakket ut om det man frykter osv. En ting som er helt sikkert er at slike pandemier skaper frykt.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Theo343 said:

Hvorfor ikke lage en egen tråd? Inget tankegods er feil, om ikke annet greit å få snakket ut om det man frykter osv. En ting som er helt sikkert er at slike pandemier skaper frykt.

Jeg sitter ikke her med frykt. Mer frustrasjon over hvor mange som kjøper den offesielle forklaringen. Åpner jeg en egen tråd, så vet jeg akkurat hvilke forum medlemmer som vil komme inn og snakke dritt (nei, ikke snille deg Theo). :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (10 minutter siden):

Sa jeg det? jeg snakker spesifikt om dette viruset.

Med tanke på hvor mange forskjellige steder i kroppen man har funnet at viruset forårsaker direkte skader  (ikke bare indirekte) så høres det veldig usannsynlig ut? Det kan indikere at de også er i blodstrømmen, ant via lungene (uten at jeg har satt meg inn i det).

 

Joda, blir du veldig syk, spesielt hvis immunforsvaret sliter eller underreagerer på viruset, så kan det spre seg i kroppen. Men skal man ha en sikker blodprøve-test, så må den jo ta tidlige og ikke-alvorlige tilfeller også. Da må vevet i respirasjonssytemet testes.

Forhåpentligvis finner de en indirekte indikator i blodet etterhvert, som gjør at man kan ta blodprøver med en akseptabel feilmargin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elgen, jepp fant noen svar selv samt annen interessant informasjon som sikkert har blitt linket mange ganger.

Forklarer hvorfor de med diabetes og høyt blodtrykk er utsatt.
https://qz.com/1822554/how-the-coronavirus-tricks-cells-into-a-full-body-invasion/

Quote

Angiotensin converting enzyme 2 receptors, or ACE2 receptors for short, are a part of the sympathetic nervous system. Their job is to bind to a hormone (conveniently called the ACE2 hormone) as part of the body’s stress response. The ACE2 hormone plays a role in constricting blood vessels, which raises blood pressure.

Quote

People with diabetes or high blood pressure—who are typically older adults—often take a class of drugs called ACE inhibitors. These drugs limit the constriction of blood vessels and, in doing so, make ACE2 receptors more prevalent throughout the body. Some scientists hypothesize that this is why people with these conditions have much more severe cases of Covid-19.

Samt det som forklarer skrapeprøven. Siden viruset binder seg til ACE2 receptors og hvor man lett finner disse.

Quote

“The ACE2 receptor is found pretty abundantly through a lot of our organs,” says Panagis Galiatsatos, a pulmonologist at Johns Hopkins Bayview Medical Center. They’re on cells on the tongue, and along our esophagus. They’re on cells in the kidneys and heart, and the end of our gastrointestinal tract—which is why stomach symptoms, like loss of appetite and diarrhea have been observed.

Ellers:

Quote

The virus that causes Covid-19 can latch onto the ACE2 receptor undetected—likely because of its animal origins. The adaptive immune system—the part that creates antibodies that help identify pathogens quickly—hasn’t had a chance to learn what SARS-CoV-2 looks like yet. This means the virus can use a molecular phishing scam to sneak into the cell.

Quote

Most worryingly, ACE2 receptors appear on cells in the most delicate part of the lungs: the alveoli. They’re responsible for the vital gas exchange of taking in oxygen and releasing carbon dioxide. Damage to these cells is what causes some of the most common symptoms of the virus, like shortness of breath. Coughing is a result of the lungs trying to expel the infection.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Allostasis skrev (58 minutter siden):

hvis det i hele tatt finnes noe belegg på at kroppen ikke opparbeider immunitet ved første korsvei, men evt. kan smittes på nytt igjen, så ser jeg for meg at det kan ramme slike som den fyren.

Her hadde jo immunsystemet hans mer enn nok jobb med å takle "behandlingen"

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Mr.M said:

hvis det i hele tatt finnes noe belegg på at kroppen ikke opparbeider immunitet ved første korsvei, men evt. kan smittes på nytt igjen, så ser jeg for meg at det kan ramme slike som den fyren.

Her hadde jo immunsystemet hans mer enn nok jobb med å takle "behandlingen"

Spørsmålet er hvorfor han ble satt på så ekstremt høye doser...
Alt er farlig i høye nok doser.

Denne legen bør jo etterforskes.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

tldr;
Mike Hansen, MD - Internal Medicine, Pulmonary Disease, Critical Care Medicine

  • ACE2 Receptors (som viruset reagerer med for å ta seg inn i en celle) finnes på tunge, nese, hals, lunger, hjerte, mage, tarmer, lymfeknuter, brisselen, benmarg, milt, lever, nyrer, testikler og i hjernen.
  • Når immunforsvaret reagerer på SARS-cov-2 infeksjon i lungene, sendes det ut signalstoffer som gjør ACE2 receptorene mindre mottagelige, som skaper en kjedereaksjon som gjør at immunforsvaret angriper lungene, og de tynne veggene mellom lunger og blodårene brytes ned, så man blør inn i lungene.
  • Samtidig gjør også kjedereaksjonen at det oppstår små blodpropper, samtidig som blodårene til lungene trekker seg sammen, som forverrer problemet med dårlig oksygenmetning.
  • Finnes allerede mange legemidler på markedet som kan blokkere forskjellige steg i denne kjedereaksjonen, som feks effekten på ACE2 receptorene, og det foregår masse studier på dette nå.
  • Hvis du får infeksjon i luftveiene, men det ikke når lungene, får man milde symptomer.
  • Underbygger "viral load" teorien, som årsak til at enkelte blir så syke, samt genetiske variasjoner som gjør de mer sårbare for kjedereaksjonen i lungene
  • Østrogen undertrykker signalstoffet som starter kjedereaksjonen, er en sannsynlig forklaring på hvorfor menn rammes hardere
  • Går man på ACE blokkere eller andre medisiner som blokkerer signalstoffet som starter kjedereaksjonen, er man sannsynligvis mindre utsatt for å utvikle alvorlig sykdom
  • Studiene hvor man så at viruset kan angripe hemoglobin var i veldig spesifikke omstendigheter i labriatorie, og vil ikke kunne skje i noen vesentlig grad i kroppen
Endret av Elgen-Hansi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Betroz said:

Jeg sitter ikke her med frykt. Mer frustrasjon over hvor mange som kjøper den offesielle forklaringen. Åpner jeg en egen tråd, så vet jeg akkurat hvilke forum medlemmer som vil komme inn og snakke dritt (nei, ikke snille deg Theo). :)

Situasjonen presentert i politisk korrekt media er neppe representativ for virkeligheten. Noe som skurrer når 2020 er året hvor folk fratas friheten, økonomien stenges ned og sosial overvåkning rulles ut.

Nå må alle lytte og gjøre som fortalt. De daglige Q&A i media er hjernevask med bastante svar og instrukser. Utenlands, blant annet i USA, er det avslørt at diverse dødsulykker er rapportert inn som corona-tilfeller for å hausse opp tallene.

"Ingen" kjenner noen som er direkte er rammet av viruset, men "alle" kjenner noen som er i økonomisk ruin som følge av nedstengning.

Media oppfører seg omtrent som da HIV ble introdusert på 80-tallet, dog i noe større skala. Gjentakende spredning av frykt og få fornuftige svar. Nå som da er en usynlig, uovervinnelig fiende perfekt til å spre frykt og bane vei for endring.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quote

Hvis du får infeksjon i luftveiene, men det ikke når lungene, får man milde symptomer.

Er det noe man kan gjøre selv her for å unngå at det når lungene?

Eks: Bør man eller bør man ikke bedrive trening med puls over eks. 100 mens man har milde symptomer? Øker eller minsker det sjangsen for at viruset når lungene?

Eller vil det selv spres seg gjennom ACE2 reseptorene ned til lungene uansett hva man gjør.
 

Quote

Østrogen undertrykker signalstoffet som starter kjedereaksjonen, er en sannsynlig forklaring på hvorfor menn rammes hardere

Så menn med manboobs blir mindre syke? Livet er urettferdig... (galgenhumor)
 

Quote

Går man på ACE blokkere eller andre medisiner som blokkerer signalstoffet som starter kjedereaksjonen, er man sannsynligvis mindre utsatt for å utvikle alvorlig sykdom

Er ikke dette stikk i strid med det som er sagt frem til nå at de med diabetes og høyt blodtrykk er mer utsatt? Det har jo da hele tiden vært henvist til de som vet de har tilstanden og mest sannsynlig medisineres for det.

Migrene medisin er det neste som blir utsolgt nå altså ?

Quote

ACE inhibitors work better for younger people than for older people. They also work better for white people than for black people. Your doctor may recommend a different medication.


Men dette forklarer også at bivirkningene sammenfaller med covid19 symptonene hvis viruset gir samme effekt som ACE inhibitors/blokkere.

Quote

 

Side effects
Doctors commonly prescribe ACE inhibitors because they don't often cause side effects.
If side effects do occur, they may include:

Dry cough
Increased potassium levels in the blood (hyperkalemia)
Fatigue
Dizziness from blood pressure going too low
Headaches
Loss of taste

 

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
2 minutes ago, BadCat said:

Situasjonen presentert i politisk korrekt media er neppe representativ for virkeligheten. Noe som skurrer når 2020 er året hvor folk fratas friheten, økonomien stenges ned og sosial overvåkning rulles ut.

Nå må alle lytte og gjøre som fortalt. De daglige Q&A i media er hjernevask med bastante svar og instrukser. Utenlands, blant annet i USA, er det avslørt at diverse dødsulykker er rapportert inn som corona-tilfeller for å hausse opp tallene.

"Ingen" kjenner noen som er direkte er rammet av viruset, men "alle" kjenner noen som er i økonomisk ruin som følge av nedstengning.

Media oppfører seg omtrent som da HIV ble introdusert på 80-tallet, dog i noe større skala. Gjentakende spredning av frykt og få fornuftige svar. Nå som da er en usynlig, uovervinnelig fiende perfekt til å spre frykt og bane vei for endring.

 

Hva var endringen den gang? Råd om mindre casual sex? Kanskje man burde fulgt det rådet med alle som ikke har 2 foreldre eller 2 godt fungerende foreldre i dag?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De satte varig frykt i store deler av befolkningen. Som barn var man lett påvirkelig. Jeg utviklet fobi mot blod på grunn av de nyhetssendingene. 20 år i terapi for å reversere å ha sett en håndfull nyhetssendinger. Hadde sex med min første kjæreste og menstruasjonen satte inn mens vi holdt på. Det var blod "over alt" og dødsangsten slo inn.

Budskapet den gang var at verden kom til å gå under og at HIV-infisert blod lusket på hvert gatehjørne.

Langtidsvirkningen av å trene op å holde 2 meter til sidemannen kan bli store.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (45 minutter siden):

Spørsmålet er hvorfor han ble satt på så ekstremt høye doser...
Alt er farlig i høye nok doser.

Denne legen bør jo etterforskes.

høye doser skal visst være litt av poenget i "behandling" av covid-19 (helt annen dosering enn ved f.eks. malaria)

Ahus bruker en dose på 800mg daglig x 7 dager, på pasientene i sin studie. Dog er de innlagt og overvåkes, så sånn sett under sikrere forhold.

Forøvrig er nettet fullt av rosende omtale og rapporter om "fantastiske" resultater i ulike land, men også det motsatte hevdes, at det er farlig, mye bivirkninger, osv.

Det foregår to norske studier, så får høre hva de konkluderer med.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Blood Pressure Meds Point the Way to Possible COVID-19 Treatment

There is little evidence that antihypertensive drugs worsen COVID-19, and scientists are instead exploring the idea that such medications—or their downstream effects—may actually alleviate symptoms.

https://www.the-scientist.com/news-opinion/blood-pressure-meds-point-the-way-to-possible-covid-19-treatment-67371
 

Quote

 

ABOVE: A coronavirus spike protein (red) binds to an ACE2 receptor (blue) in this illustration.
© ISTOCK.COM, SELVANEGRA

For the past few weeks, research journals have been publishing reports on the connection between medications that reduce high blood pressure and COVID-19. The concern is that the medications might increase the abundance of the receptor that SARS-CoV-2—the virus that causes COVID-19—uses to enter cells. Boosting levels of these ACE2 receptors on lung and heart cells could give the virus more cellular entry points to target and potentially make symptoms of the disease more severe

It’s a hypothesis that is important to test, notes Carlos Ferrario, a professor of general surgery at Wake Forest School of Medicine who specializes in research on antihypertensive drugs. 

 

 

Quote

 

Instead of making COVID-19 symptoms worse, some antihypertensive drugs may actually reduce the severity of infections, and could therefore be used to treat the disease, both sets of doctors say. A closer look at the underlying mechanisms of the medications has also buoyed another idea for how to treat COVID-19—give patients the enzyme ACE2 as a decoy to direct SARS-CoV-2 away from their cells. A biotech company developing such an approach using recombinant ACE2 received regulatory approval today (April 2) to start clinical trials on COVID-19 patients.

“It’s a very interesting idea,” David Kass, a cardiologist at Johns Hopkins School of Medicine tells The Scientist. “Obviously, if the virus binds to this form of ACE2 that’s floating around in the bloodstream and not attached to a cell, it won’t be able to multiply and damage the cells.”

 


Lurer på hvor mange som nå plutselig går til legen med høyt blodtrykk eller migrene. Eller om det nå blir en uforklaring mangel på disse medisinene slik vi så med chloroquin.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Theo343 said:

Jeg vokste opp på samme tid og hadde ingen frykt relatert til HIV men jeg var mer forsiktig med sex. Jeg utviklet heller ingen homofobi el.

Hvis resultatet ble at du ble mer forsiktig, les: endret adferd, fikk de satt frykt i deg. Hvor mottakelig foreldre og nærmeste omgivelser er for frykten er vesentlig. At frykten ikke ble invalidiserende forandrer ikke det faktum at du fikk en frykt du ikke hadde forut.

Frykt spres og har ingen av/på-knapp som folk kan benytte når "dette er over", noe det aldri vil bli grunnet varig endring av samfunnet slik vi kjente det.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...