Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Oddvardm said:

Dette følger vi med på. Kan noen skaffe ferritin resultatene som Theo etterlyser?

Jeg vil også kjapt fremheve 2 ting.

1. Jeg forsvarer på ingen måte den personen som mener at "jernioner fjernes fra røde blodlegmer". Det var ikke derfor jeg var kritisk til legen/biologen. Det ene gir ikke automatisk det andre :). Jeg kan mene at man hadde samfunnsproblemer i Tyskland på 30-tallet uten å være sympatisk med Hitler.

2. Om man skulle ha pasienter som har økende ferritin eller for den saks skyld se en økende trend hos alle pasientene så er det kun en indikator og ikke en indikator som beviser at en eller annen vill teori er riktig (som ble linket til ifb. med debunking). Kun en indikator på at man må undersøke dette nærmere.

Det er mitt poeng. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Jeg vil også kjapt fremheve 2 ting.

1. Jeg forsvarer på ingen måte den personen som mener at "jernioner fjernes fra røde blodlegmer". Det var ikke derfor jeg var kritisk til legen/biologen. Det ene gir ikke automatisk det andre :).

2. Om man skulle ha pasienter som har økende ferritin verdier så er det kun en indikator og ikke en indikator som beviser at en eller annen teori er riktig. Kun en indikator på at man må undersøke dette nærmere.

Det er mitt poeng. 

Korrigert.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, G said:

Hva har vi lært til nå, at det bør behandles med så mild lungeventilering som mulig og ikke jage optimale blodverdier? Samt at lungevevet ikke blir stivt slik som forventet med andre lungesykdommer (er det denne stivheten som oppstår ved ARDS) ?

 

Kanskje skikkelig hardt delt på sosiale medier allerede. Jeg vet ikke, men poster det likevel:

Karma-dyr-vs-mennesket.jpg.5bbafdd9e39fd595f7bc18969784b369.jpg

Siden jeg ikke har papirer å linke til.

- Ikke ta pasienter av O2, men sørg for å opprettholde høye/gode oksygenverdier.
- Ved ventilering/respirator sørg for at dette er så skånsomt som mulig (når pasient er bevistløs) og fortsett med O2, ikke fjern denne.
- Med mindre pasienten plages i stor grad bør våken tilstand være noe man prioriterer.

Det er også sagt at man observerer lungeskader på en del om har blitt friskmeldt. Husk at lungeskader ei heller er uvanlig som følge av respiratorbehandling. Ellers har jeg ikke sett på funn ved obduksjon av lungevev hos pasientene.

Men som sagt, dette er betraktninger fra andre tilfeldig helsepersonell rundt om kring på sykehus og det er synd jeg ikke finner igjen linken til sykehuset (Canada eller USA?) som mente de med dette hadde null dødlighet på intensivpasienter (høres litt utrolig ut, enig i det).

Når det gjelder medikamenter er jeg enig med kritikken, alt er utprøvelse akkurat nå.
 

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, tigerdyr said:

Veldig enig!  Utrolig mange går i selvsving så snart Trump sier et eller annet.

Reagerer på det fremmedspråklige begrepet du nytter fra dansk. Er det egensvingning, normalmodus eller normalsvinging du forsøker å beskrive? Eller er det noe som går ut på forsterkning ala med resonans du vil fram til. Ble faktisk litt usikker på begrepsbruken din. Har du ikke noe godt norsk uttrykk?

Eksempel:

https://www.document.no/2018/03/14/261523/

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (7 minutter siden):

Reagerer på det fremmedspråklige begrepet du nytter fra dansk. Er det egensvingning, normalmodus eller normalsvinging du forsøker å beskrive? Eller er det noe som går ut på forsterkning ala med resonans du vil fram til. Ble faktisk litt usikker på begrepsbruken din. Har du ikke noe godt norsk uttrykk?

Eksempel:

https://www.document.no/2018/03/14/261523/

Læreren fornekter seg ikke ?

Lenke til kommentar

Skulle likt å ha et konsist norsk uttrykk for det som forsøkes å beskrives. Dansk har vi jo adoptert nok av i nært 500 år. Så kanskje på tide å gjøre litt som islendingen og finne et godt norsk begrep for "selvsving"?

 

Forresten fant denne når jeg likevel var innom dokument.no

Quote

Til tross for at Dr. Maria Van Kerkhove er epidemiolog, og til tross for at hun siden 2017 har vært stasjonert ved WHOs hovedkvarter i Genève som deres ledende tekniske ekspert på MERS-CoV, handlet ikke WHO i tråd med hennes første innskytelse.

https://www.document.no/2020/04/15/who-lyver-og-de-vet-det-selv/

Endret av G
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (34 minutter siden):

Helsepersonell hamstret disse preparatene fordi Trump gikk ut å sa det? Ok, we are all doomed.

phun intended.

Det er en billig medisin. Om det plutselig blir sagt fra en anerkjent forsker at dette virket å ha effekt mot et annet coronavirus så er det en ekstremt billig forsikring for seg selv å handle inn, spesielt når du vet at du kommer til å være ekstremt utsatt for å bli smitta. Og når en først gjør det så begynner ballen å rulle uten at alle har en, gjør en eller er i stand til å gjøre en vurdering om hvor bra middelet er. 

"It's human". 

Det er på ingen måte et bevis på at det er et vidundermiddel.

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

111 nye coronadødsfall i Sverige

Det siste døgnet er 111 nye personer registrert døde med coronaviruset i Sverige. Totalt har landet nå 1511 coronadødsfall.

Det høye antallet kan skyldes noen etteregistreringer fra påsken. Fredag registrerte svenske helsemyndigheter 67 nye dødsfall.


Det ikke bare kan, det skyldes helt sikkert etterslepet, kun 2 personer er registrert døde i dag i Sverige, som er vanlig i helgene når rapporteringen nærmest stopper helt opp.

Tallene for forrige uke stiger fremdeles, Sverige har nå over 100 døde på et døgn, den 08. April.
Det er 18 personer man fremdeles ikke har dato på, så disse er ikke med i statistikken enda, men kommer.
For denne måneden er tallene døde, når de justeres til den faktisk datoen pasienten avled :

 

Dato Døde
31.03.2020 45
01.04.2020 50
02.04.2020 67
03.04.2020 78
04.04.2020 68
05.04.2020 81
06.04.2020 88
07.04.2020 77
08.04.2020 101
09.04.2020 73
10.04.2020 73
11.04.2020 73
12.04.2020 76
13.04.2020 62
14.04.2020 60
15.04.2020 55
16.04.2020 59
17.04.2020 20
18.04.2020 2
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Theo343 said:

Resonans ? (ja, jeg så du skrev det). Forsto selvsagt hva han mente med selvsving som er meget beskrivende.

Godt :)  Jeg er klar over at jeg selv etter 20 år i Norge en gang i blant kommer til å bruke enkelte danske ord uten å tenke over det, men heldigvis forstår de fleste det likevel.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Sexylubb1 said:

Om det plutselig blir sagt fra en anerkjent forsker at dette virket å ha effekt mot et annet coronavirus så er det en ekstremt billig forsikring for seg selv å handle inn, spesielt når du vet at du kommer til å være ekstremt utsatt for å bli smitta.

Det er faktisk misbruk av retten til å skrive ut resepter og bør få konsekvenser.  SLV oppdaget dette misbruket midt i mars og satte en stopper for utlevering av dette midlet til leger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Quote

 

American biosecurity expert Professor Richard Ebright, of Rutgers University’s Waksman Institute of Microbiology, New Jersey, said that while the evidence suggests COVID-19 was not created in one of the Wuhan laboratories, it could easily have escaped from there while it was being analyzed.

Prof Ebright said he has seen evidence that scientists at the Centre for Disease Control and the Institute of Virology studied the viruses with only ‘level 2’ security – rather than the recommended level 4 – which ‘provides only minimal protections against infection of lab workers’.

He added: ‘Virus collection, culture, isolation, or animal infection would pose a substantial risk of infection of a lab worker, and from the lab worker then the public.’

 

 

Lenke til kommentar

Tror ikke munnbind øker smitte

https://www.dagbladet.no/nyheter/tror-ikke-munnbind-oker-smitte/72367449

Når det gjeder munnbind så tror eller syns alle forskere/eksperter et eller annet (virker/virker ikke).

Når det gjelder medisiner eller vaksiner så sier de samme forskere/eksperte at det må forskes/testes/utredes over lang tid før en kan gi et svar.

Hvorfor følges ikke samme prosedyre for munnbind?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Sexylubb1 said:

Det er en billig medisin. Om det plutselig blir sagt fra en anerkjent forsker at dette virket å ha effekt mot et annet coronavirus så er det en ekstremt billig forsikring for seg selv å handle inn, spesielt når du vet at du kommer til å være ekstremt utsatt for å bli smitta. Og når en først gjør det så begynner ballen å rulle uten at alle har en, gjør en eller er i stand til å gjøre en vurdering om hvor bra middelet er. 

"It's human". 

Det er på ingen måte et bevis på at det er et vidundermiddel.

Jeg har fått med meg at det ble tatt opp tidlig og så avskrevet igjen. Årsaken til at jeg brakte det inn igjen var pga. disse sykehusene som mente de nå hadde gode resultater. Men siden jeg nå ikke finner tilbake til linkene så lar jeg den også ligge :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1 minute ago, helsten2 said:

Tror ikke munnbind øker smitte

https://www.dagbladet.no/nyheter/tror-ikke-munnbind-oker-smitte/72367449

Når det gjeder munnbind så tror eller syns alle forskere/eksperter et eller annet (virker/virker ikke).

Når det gjelder medisiner eller vaksiner så sier de samme forskere/eksperte at det må forskes/testes/utredes over lang tid før en kan gi et svar.

Hvorfor følges ikke samme prosedyre for munnbind?

Sikkert fordi det er billig, enkelt og viser tegn til handlekraft?

Lenke til kommentar
11 minutes ago, tigerdyr said:

Godt :)  Jeg er klar over at jeg selv etter 20 år i Norge en gang i blant kommer til å bruke enkelte danske ord uten å tenke over det, men heldigvis forstår de fleste det likevel.

Jeg jobbet selv noen år i danmark og er "miljøskadet" dog var det veldig fint å jobbe der.

Minner meg om de morsomme stundene med danske kolleger hvor de lå langflate på gulvet når jeg fortalt om "skautur med gutta i millitæret med knappetelt" og den slags. Mange morsomme misforståelser i danmark.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
8 minutes ago, helsten2 said:

Tror ikke munnbind øker smitte

https://www.dagbladet.no/nyheter/tror-ikke-munnbind-oker-smitte/72367449

Når det gjeder munnbind så tror eller syns alle forskere/eksperter et eller annet (virker/virker ikke).

Når det gjelder medisiner eller vaksiner så sier de samme forskere/eksperte at det må forskes/testes/utredes over lang tid før en kan gi et svar.

Hvorfor følges ikke samme prosedyre for munnbind?

Er ikke dette noe vanlige folk klarer å resonnere seg fram til på egenhånd? Hvorfor må man alltid ha fagfolk til å først si det som skal gjelde?

Quote

- Kan du hindre at det slynges væske ut fra munnen til folk når de snakker, hoster og nyser, vil det redusere spredningen av dråper, og dermed kunne redusere smitte.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...