Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

nirolo skrev (1 time siden):

Så du har en kilde som bekrefter mønsteret han beskriver altså?

Jeg har en artikkel jeg fant nå i farta som viser til at det både i influensa, SARS og MERS er gjort funn som tyder på at man blir mer syk om man blir smittet av høyere doser virus. Dette er også funnet i meslinger (første søsken som blir smittet får gjerne en mild sykdom mens søsken som deler bolig/soverom med denne blir mer alvorlig syk), men det klarte jeg ikke finne igjen her på mobilen fra sengekanten. 

Man har, av åpenbare grunner, ikke gjort forsøk på dette med Korona. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/virusekspert---dette-ryktet-er-fortsatt-et-apent-sporsmal/3423950312.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (3 minutter siden):

Dere som har vært på butikken i disse tider
Er det lite folk tidlig på morgenen?
Må handle noe i morgen, enten tidlig, eller seint
Drar jeg tidlig så får jeg handlet brød 

Min erfaring er at dette variere veldig fra butikk til butikk. Noen er fulle uansett, andre er mye mindre besøkt. Men både tidlig og seint er ofte rolig. 

Lenke til kommentar
On 4/12/2020 at 10:38 PM, Kryptodebunker said:

Sverige sliter også økonomisk. Og de ligger betydelig foran oss på dødeligheten. Jeg tror Norge ender på 300 døde før mai. Sverige 2000

Norge burde greie å holde seg under 200 døde før mai. For sverige synast 2000 døde før mai i minste laget, men man kan jo håpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

nirolo skrev (1 time siden):

Angående leger på sykehus: Det kan altså ikke tenkes at når de blir smittet så er det med en stor dose initiellt? For de som er innlagt på sykehus er jo relativt syke?

Hele familier utslettes sier du? Det høres helt feil ut. Stort sett eldre dør, evt yngre med tilstander som gjør dem sårbare. Meg bekjent er det ikke rapportert om hele familier som blir innlagt på sykehus eller som dør?

Det er definitivt også noe som betyr noe og som er vist i forsøk med feks influensa. 

Det har vært noen historier i media om familier hvor flere har dødd. Jeg husker spesielt den med et familiebilde fra uniten hvor alle var overvektige... Dette er problemet til Benbjo. Han sliter tilsynelatende med å skille på og verdilegge "feel bad pieces", anekdotiske uttalelser fra leger/andre, mistenkte men dårlig utprøvde teorier om viruset og henger seg veldig opp i prosenter som ikke har rot i virkeligheten fordi man ikke vet hva virkeligheten er. 

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Du ser vel at det er fakta som ikke behøver etter sjekk?

Kan skrive under på det med vanlig forkjølelse og influensa. Med en husstand på 3 kommer barn hjem smittet, smitter først mor så far. Barnet blir først frisk men foreldrene back n forth.

 

Et møte med en smittet i butikken kan ikke sammenlignes med konstant smitte i hjemmet av familien.

Dette er ikke relevant i det hele tatt. Barn blir oftest mindre alvorlig syke enn voksne av virus. Alt fra rubella til influensa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Dubious said:

Dere som har vært på butikken i disse tider
Er det lite folk tidlig på morgenen?
Må handle noe i morgen, enten tidlig, eller seint
Drar jeg tidlig så får jeg handlet brød 

Kanskje du burde si litt om hvor i Norge du er? Selv handler jeg på Skøyen og Fornebu (rett vest for Oslo), og det er alltid omkring 14-15 på ettermiddagen. Det er god plass både i butikken og på bussen. Får alltid brød.

Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (50 minutter siden):

Jeg har en artikkel jeg fant nå i farta som viser til at det både i influensa, SARS og MERS er gjort funn som tyder på at man blir mer syk om man blir smittet av høyere doser virus. Dette er også funnet i meslinger (første søsken som blir smittet får gjerne en mild sykdom mens søsken som deler bolig/soverom med denne blir mer alvorlig syk), men det klarte jeg ikke finne igjen her på mobilen fra sengekanten. 

Man har, av åpenbare grunner, ikke gjort forsøk på dette med Korona. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/virusekspert---dette-ryktet-er-fortsatt-et-apent-sporsmal/3423950312.html

Vet man noe om det produseres like mye antistoffer dersom man blir smittet med en mindre dose og blir lite syk? I såfall kan man jo "håpe" på en liten dose som ikke gjør deg syk, men immun :)

Lenke til kommentar
Allostasis skrev (13 minutter siden):

sånt vås som åpne kontorlandskap. 

I tillegg ser det tøft ut i TV-serier, når journalister eller politifolk har åpne kontorlandskap. Men det holder å beholde ett slikt kontorlandskap som kulisse da, og bygge om de andre. 

Helsearbeidere sier fortsatt at de har for lite og for dårlig smittevernutstyr. Men  kan det være praktisk mulig å lage nok utstyr til dem, som skal brukes i flere måneder? Så enormt forbruk av utstyret som det er, forsvinner det nesten med en gang. 

De påberoper seg Arbeidsmiljøloven. Er disse forventningene i det hele tatt realistiske? Men de kan vel oppnå noe erstatning i etterkant, for å ha måttet arbeide under slike forhold. 

 

Lenke til kommentar
LangtGjesp skrev (2 timer siden):

Kanskje du burde si litt om hvor i Norge du er? Selv handler jeg på Skøyen og Fornebu (rett vest for Oslo), og det er alltid omkring 14-15 på ettermiddagen. Det er god plass både i butikken og på bussen. Får alltid brød.

Utkanten av Trondheim
Kun Meny som har bra brød, og da må jeg inn i Trondheim
Blir nok sånn at jeg handler det viktigste på kvelden, så handler jeg brød på torsdag morgen
Siden epidemien så har jeg kun kjørt bil, da det er tryggest, før så gikk jeg til butikken

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (4 timer siden):

Dette er enkel logikk. Hvert virus du puster inn vil formere seg. Hvis du er doktor eller innendørs med syke vil virus mengden du puster inn være større enn om du ikke konstant puster inn virus. 


Det er nok ikke så enkelt, dosen du først smittes med har ikke nødvendigvis noen stor betydning, det kommer an på en rekke andre faktorer.

For virus som krever små doser for å smitte, og som deretter replikerer seg raskt i kroppen, så har den første dosen virus man utsettes for, vist seg å ha relativt lite å si for sykdomsforløpet 

Dersom man puster inn noen tusen virus, og kroppen i så løpet av timer produserer noen milliarder virus, så har det ikke så mye om å si den første dosen var to tusen eller to hundre tusen.

Studier på influensa har vist at den første dosen man utsettes for kan ha en betydning for sykdomsforløpet, studier på enkelte andre virus, som norovirus og HIV, har vist at det ikke har noen betydning for de virusene, så lenge dosen er stor nok til å effektivt smitte.

Om dosen man først blir smittet av har noen betydning for SARS-CoV-2 er det ingen som vet, det ville i så fall kreve kliniske tester med frivillige som smittes med gitte doser for å finne ut av det.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (8 timer siden):

Dette er enkel logikk. Hvert virus du puster inn vil formere seg. 

Ja, det er det jeg også sier. Og i løpet av kort tid så er mengden virus produsert i kroppen fullstendig dominerende mtp mengde i forhold til det du får inn i deg utenifra.

Kryptodebunker skrev (9 timer siden):

Hvis du er doktor eller innendørs med syke vil virus mengden du puster inn være større enn om du ikke konstant puster inn virus.

Nei, dette er feil. Sykehuspersonalet puster ikke inn virus av nevneverdig mengde konstant. I så fall hadde alle som jobbet på sykehus vært smittet. Sykehuspersonalet utsettes for virus innimellom når hygienen glipper.

 

Kryptodebunker skrev (9 timer siden):

Det er ikke slik at du etter første eksponering av virus dag 1, blir immun for virus dag 2,3 etc. 

Enig. Men når du utsettes for virus så begynner kroppen produksjon av antistoffer. Hva du utsettes for på dag 10 er således irrelevant. I tillegg overskygger virusets replikering av seg selv hva du eksponeres for.

Kryptodebunker skrev (9 timer siden):

Dette er elementær legevitenskap. 

Jeg mener du og andre her har en alt for simplistisk modell som ignorerer en rekke elementer. Felles for dere er utsagn som "Dette er enkel logikk." og "Dette er elementær legevitenskap." Dere får ikke rett ved å komme med hersketeknikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Allostasis said:

Bare oppmerksomhet kåte folk som er opptatt av å bruke jobben som sin egen lille lekeplass for sosial utfoldelse som er for sånt vås som åpne kontorlandskap. 

Amen ?. Eller de som selv sitter på kontor men føler at de må ha oversikt  over arbeidsstokken i landskapet utenfor med glassvegger.

Jeg tror ikke det er så mange "ondsinnede" hensikter, hovedsaklig økonomiske. Men det er bare så synd at de som regner på det aldri forstår at 30% økt sykefravær og tapt effektivitet også bør være med i de økonomiske beregningene.

Tror det bare er økonomer som ikke klarer å sammenstille faktiske utgifter man betaler for hver måned med andre typer utgifter man påfører bedriften.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg bor i Oslo, og er enig i at det bør gjøres egne tiltak her, men å isolere Oslo helt har jeg ikke tro på.

Raymond Johansen har også vært inne på egne tiltak for byen flere ganger. Jeg tror ikke skole- og barnehageåpningen bør skje like raskt i Oslo og Viken da vi har mye flere tilfeller nå enn resten av landet og en mye større og tettere befolkning. Burde man kanskje ha ventet litt og sett effekten av påskeuka først, når mange folk var i bevegelse og mange samlet seg igjen for første gang på en stund?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, Snikpellik said:

Jeg bor i Oslo, og er enig i at det bør gjøres egne tiltak her, men å isolere Oslo helt har jeg ikke tro på.

Selvfølgelig gjør du det, du bor i Oslo :grin:

Kanskje vi bør gjennomføre en indisk lockdown av Oslo. Går man ut så blir man banket opp av politet.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...