Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

9 minutes ago, 0laf said:


Det er denne

moder.png



Hvor "moderate" i følge WHO inkluderer feber, lungebetennelse, og også i enkelte tilfeller sykehus.
Og igjen, mild er ikke hva man kanskje tror det er, det inkluderer også mild form for lungebetennelse i mange tilfeller.
I følge grafen inkluderer "mild" og "moderate" til og med død i enkelte tilfeller !

Så rundt 60% blir svært syke altså. Evt enda mer litt avhengig av hvor mange med mild her inkluderer lungebetennelse 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Benbjo skrev (12 minutter siden):

Så rundt 60% blir svært syke altså. Evt enda mer litt avhengig av hvor mange med mild her inkluderer lungebetennelse 

Aner ikke, det kommer vel an på hvordan man definerer "svært syke", det som oppleves forferdelig for noen, er sikkert ikke så ille for andre, samt at det er vanskelig å registrere alvorlighetsgrad på folk som holder seg hjemme å ikke trenger å innlegges på sykehus ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, DaniNichi said:

Det er gjennomgående kjent at tarmkreft er vanskelig oppdage tidlig er derfor man ønsker screening av det, ganske vanskelig feil diagnoseres også så dette vil redde utallige liv..

Neste nå burde være at menn får teste seg for kreftfremkallende HPV så redder vi langt flere liv ved bruk av 1% av det viruset har kostet oss til nå, med bare 2 tiltak nevnt her.

 

 

 

 

 

Screening er generelt av tvilsom verdi på folkehelse-nivå: f.eks denne: https://www.aftenposten.no/norge/i/BRnV1G/ekspertpanel-om-tarmkreftscreening-de-faerreste-vil-ha-nytte-av-undersoekelsen

ellers så er dette bare ganske rett fram matematikk ( https://en.wikipedia.org/wiki/Bayes'_theorem ) om ikke sykdommen er utbredt nok, og/eller falske positive er nærmest umulig å få, så vil det fort bli mye unødvendig behandling

Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 time siden):

Er de helsearbeidere, siden de fikk testa seg, eller hadde de hatt kontakt med bekreftet smittede? Hvordan ble de friskmeldte?

3 av de var reisende som kom fra utlandet tidlig i dette og en av de var i risiko sonen.

Hvordan de ble friskemeldt veit jeg ikke, men sikkert test eller være hjemme en uke etter man føler seg frisk.

 

 

 

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 time siden):

Ikke alle, men svært mange. Det tyder på at de som blir tilfeldig smittet ute i samfunnet ikke blir så syke (lav dose med virus), men de som er nærkontakter av disse blir svært dårlige (høyere dose, familie f.eks) 

Disse spekulasjonene dine har du ikke noe grunnlag for.

Lenke til kommentar
M98kF1 skrev (5 minutter siden):

Screening er generelt av tvilsom verdi på folkehelse-nivå: f.eks denne: https://www.aftenposten.no/norge/i/BRnV1G/ekspertpanel-om-tarmkreftscreening-de-faerreste-vil-ha-nytte-av-undersoekelsen

ellers så er dette bare ganske rett fram matematikk ( https://en.wikipedia.org/wiki/Bayes'_theorem ) om ikke sykdommen er utbredt nok, og/eller falske positive er nærmest umulig å få, så vil det fort bli mye unødvendig behandling

Jeg kan sikkert sitte bruke en halvtime på finne 10 artikler som stiller seg ekstremt positive til dette på lik linje som du kan finne 10 negative, og det gidder jeg ikke, dette er noe bra for så utrolig mange folk og vil bare bli bedre med tiden og teknologi.

https://vestreviken.no/helsefaglig/forskning-og-innovasjon/kunstig-intelligens-finner-sykdom-som-leger-kan-overse

Ny forskning kan gi bedre pasientbehandling og øke effekten av tarmkreftscreening.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

USA - Live nå:
Guvernørene i New York, New Jersey, Connecticut, Rhode Island, Pennsylvania og Delaware med felles pressekonferanse om foreløpig plan for gjenåpning av nordøstlige USA gradvis over de neste månedene.

Live i nyhetskanaler og på nett:

 

Alternativ stream:

Spoiler

 

 

Endret av xRun
Lenke til kommentar
nirolo skrev (18 minutter siden):

Disse spekulasjonene dine har du ikke noe grunnlag for.

Joda, det har han. Det er en høyaktuell problemstilling spesielt helsevesenet vil slite med.

Problemet er de absolutte påstandene som "mange" vanlige familier vil slite. Og alle prosentene som han ikke sier hva er basert på. Testede? Antatt smittede? Hele befolkningen? 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Sexylubb1 said:

Joda, det har han. Det er en høyaktuell problemstilling spesielt helsevesenet vil slite med.

Problemet er de absolutte påstandene som "mange" vanlige familier vil slite. Og alle prosentene som han ikke sier hva er basert på. Testede? Antatt smittede? Hele befolkningen? 

Smittede, ja 

Lenke til kommentar
42 minutes ago, 0laf said:

Aner ikke, det kommer vel an på hvordan man definerer "svært syke", det som oppleves forferdelig for noen, er sikkert ikke så ille for andre, samt at det er vanskelig å registrere alvorlighetsgrad på folk som holder seg hjemme å ikke trenger å innlegges på sykehus ?

Sant, men plansjen til WHO har vel bakgrunn i forskning på 40.000 smittede i Kina. 

Lenke til kommentar

Liker ikke helt alt dette fjaset i avisene med at man skal tvinges til å bruke antibac flaskene som butikkene har satt frem til kundene. Jeg bruker hansker jeg kaster etter hvert besøk og er ikke interessert i å drive å klå på flasker som alle kunder skal klå på. "Dere må ikke ta på ting dere ikke skal ha", men antibac flaska skal alle klå på både før og etter besøket?

Så har du fjaset med de som står frem i videoartikler om kunder som peller seg i ansiktet med disse engangshanskene, og på mobilen. Vel ikke alle er så korka at de ikke forstår det der så la folk bruke hansker om de vil og få kaste de etterpå. Å tvinge alle kunder til å plukke på antibak flasker før og etter besøket er hvertfall korka.

Makan til fjasefolk (med narvestad stemme).

Jeg bruker engangshansker, rører ikke flaska deres hverken før eller etter, tar på minst mulig og kun varene jeg faktisk skal ha. Kaster engangshanskene på vei ut. Ferdig.

Hele norge er snart gjenklistra av antibac gel på alle flater som ingen gidder å vaske. Kanskje man skulle vært pålagt å ha i et stoff i disse antibac flaskene som gjør at det lyser opp i UV lys så kan man se hvor dårlig det vaskes rundt om kring? ?

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Benbjo said:

Hva da, at man blir mer syk jo mer virus man blir smittet med? Det er ikke spekulasjon, men forskning 

Ok, fra hva jeg har hørt er det den første responsen fra immunforsvaret man har som bestemmer hvor syk man blir eller ikke. Dvs, om du har en sterk cytokinrespons fra begynnelsen bestemmer hvor syk du blir. Folk med en svak immunrespons fra start kan bli veldig syke. Viruset reproduserer, så om du får det og immunforsvaret ikke responderer, vil det jo reprodusere til du har mye virus i kroppen. Så jeg vet ikke hvor mye dosen med virus du får i første omgang har noe å si.

Noe som øker immuniteten og virker lovende så langt er hydroksyklorokin og sink, da medisinen slipper inn mer sink i cellen som hindrer viruset i å reprodusere. Sink er veldig viktig for god immunfunksjon og det er noen land der 70% av befolkningen har mangel. De blir nok mye hardere truffet av viruset enn andre land der sink mangel bare er på noen få prosent. 

Endret av Allostasis
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Theo343 said:

Liker ikke helt alt dette fjaset i avisene med at man skal tvinges til å bruke antibac flaskene som butikkene har satt frem til kundene. Jeg bruker hansker jeg kaster etter hvert besøk og er ikke interessert i å drive å klå på flasker som alle kunder skal klå på. "Dere må ikke ta på ting dere ikke skal ha", men antibac flaska skal alle klå på både før og etter besøket?(...) 

Åpenbart en dårlig løsning. På lokale butikken står en hyggelig kar i døra og sprayer henda til alle kundene før de slipper inn, sikkert dyrere...

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Theo343 said:

Tror det er 3 uker siden vi ble opplyst om det i tråden samt om leger som foreskriver det til egne familier som ikke er syke.

Jeg leste om det i tidlig februar. Har og lest om andre stoffer som hjelper sink inn i cellen; EGCG i grønn te, quercetin fra løk og klorokin fra tonic water. Disse kan man trygt få i seg naturlig uten bivirkninger, men om det har noen spesiell effekt sammenlignet med malariamedisin er vanskelig å si. De brukte ihvertfall tonic water som forebyggende mot malaria under 2. verdenskrig.

Endret av Allostasis
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, M98kF1 said:

Åpenbart en dårlig løsning. På lokale butikken står en hyggelig kar i døra og sprayer henda til alle kundene før de slipper inn, sikkert dyrere...

Det var hvertfall løsningsorientert :) I de butikken har vært står det en flaske eller to på et bord med trykktut.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Theo343 said:

Liker ikke helt alt dette fjaset i avisene med at man skal tvinges til å bruke antibac flaskene som butikkene har satt frem til kundene. Jeg bruker hansker jeg kaster etter hvert besøk og er ikke interessert i å drive å klå på flasker som alle kunder skal klå på. "Dere må ikke ta på ting dere ikke skal ha", men antibac flaska skal alle klå på både før og etter besøket?

Så har du fjaset med de som står frem i videoartikler om kunder som peller seg i ansiktet med disse engangshanskene, og på mobilen. Vel ikke alle er så korka at de ikke forstår det der så la folk bruke hansker om de vil og få kaste de etterpå. Å tvinge alle kunder til å plukke på antibak flasker før og etter besøket er hvertfall korka.

Makan til fjasefolk (med narvestad stemme).

Jeg bruker engangshansker, rører ikke flaska deres hverken før eller etter, tar på minst mulig og kun varene jeg faktisk skal ha. Kaster engangshanskene på vei ut. Ferdig.

Hele norge er snart gjenklistra av antibac gel på alle flater som ingen gidder å vaske. Kanskje man skulle vært pålagt å ha i et stoff i disse antibac flaskene som gjør at det lyser opp i UV lys så kan man se hvor dårlig det vaskes rundt om kring? ?

Vi har lover fordi noen få skaper problemer, ikke fordi alle er lovbrytere. På samme måte er det greit å pushe antibac på folk, fordi de som helst ikke vil ha antibac er de som absolutt bør bruke det. Bruker du hansker så slipper du jo det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...