Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Just now, kim_InnleggNO said:

Overfylte byene? Du har tydeligvis ikke forstått noe. De største byene har størst kapasitet. Kommuner har kapasitet etter innbyggere.

De største byene har overhodet ikke kapisitet per capita. Sjansen for å bli smittet er også mye høyere fordi imotsetning til hytteområdene så er de overfylte.

Det beste ville vært om vi ba de med dårlig helse å dra til hytta sånn at de ikke blir syke og ender opp med å overbelaste helsesystemene i byene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, Camlon said:

De største byene har overhodet ikke kapisitet per capita. Sjansen for å bli smittet er også mye høyere fordi imotsetning til hytteområdene så er de overfylte.

Det beste ville vært om vi ba de med dårlig helse å dra til hytta sånn at de ikke blir syke og ender opp med å overbelaste helsesystemene i byene.

Les deg opp om inkubasjonstid. Takker for min diskusjon med deg, over og ut.

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar
Just now, kim_InnleggNO said:

Les deg opp om inkubasjonstid. Takker for min diskusjon med deg, over og ut.

Hvis målet er isolere alle syke i byene sånn at resten av landet kan unngå smitte, så er løsningen innreiseforbud.

Ikke be folk som allerede er på hytta reise hjem og potensielt smitte folk på butikken, bensinstasjonen eller bli smittet av noen.

Lenke til kommentar
Quote

The US coronavirus liveblog has now picked up the live coverage of Donald Trump’s coronavirus press conference. Head over to them for more details.

Trump says US in 'a medical war' at briefing as coronavirus cases rise – live

 
 

Litt Trump humor, for å løfte humøret i disse tragiske tider :wee:

Spoiler

 

 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Camlon said:

Hvis målet er isolere alle syke i byene sånn at resten av landet kan unngå smitte, så er løsningen innreiseforbud.

Ikke be folk som allerede er på hytta reise hjem og potensielt smitte folk på butikken, bensinstasjonen eller bli smittet av noen.

Selvfølgelig vil det være noen ulemper, men fordelene veier opp. Du er flink til å tenke på konsekvenser for å dra fra hytta, men folk kan f.eks smittet på bensinstasjonen på vei til hytten også skjønner du...

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar
10 minutes ago, kim_InnleggNO said:

Selvfølgelig vil det være noen ulemper, men det veier opp for fordelene. Du er flink å tenke på konsekvenser for å dra fra hytta, men folk kan smittet på bensinstasjonen på vei til hytten også skjønner du...

De kan ikke smitte noen på vei til hytta, fordi de er allerede på hytta. Men drar de hjem så kan de smitte folk i kommunene på vei hjem.

Men det ville vært enda bedre for nasjonen om de med svak helse ble oppfordret til å dra til hytta istedenfor å bli smittet i byene og overbelaste helsesystemene i byene. For å unngå smitte ber vi dem gjennomføre en 14 dagers karantene før de kan handle varer i hyttekommunen.

Hvor tror du innbyggerene i hyttekommunene drar om de blir syke med covid. Jo, det er til byene hvor det er sykehus med verneutstyr. Det er i alles interesse at de med svak helse ikke blir smittet og overbelaster helsesystemene.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hadde egentlig ikke tenkt å svare deg mer, men det er så håpløst det du skriver at jeg må ta en for landet rett og slett. Få blir syke nok til sykehus (og vi har sykehus utenfor byene også!). Det er kommunen sin helsetjeneste som blir ansvarlig først. Og denne er dimensjonert etter antall registrerte innbyggere. Altså: en ratio for antall innbyggere og antall innen helse. Den er lik for by og bygd! Dette forstår du tydeligvis ikke. Du har heller ikke lest deg opp om inkubasjonstid slik jeg sa. Det kan ta 14 dager fra du kom på hytta til du blir syk. Da er det dumt om hele hyttefeltet blir dårlig samtidig etter turen innom samme bensinstasjon. En storby er dimensjonert for slike tilfeldigheter, ikke en bygd!

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

har politikerne brent av for mye krutt, for tidlig?

bare en snikende følelse jeg har.

Nedstengning, karantene, og restriksjoner kan ikke vare "evig" Hva er realistisk tidshorisont?

Er det ikke fare for "utmattelse-syndrom" i befolkningen?

Eller vi kommer i den paradoksale situasjon at regjeringen kryper til korset og plutselig opphever tidligere (angivelige) velbegrunnede forordninger, mens dødstall og antall smittede fortsatt er i en stigende kurve.

Blir interessante uker fremover.

Lenke til kommentar

Det er dette med å se seg selv som en del av et system og ikke som et enkelt individ. De fleste av oss er ikke så unike og har man tenkt at det ville være lurt å dra på hytta er det nok tusener som har tenkt akkurat det samme. Hvis det kun var noen få som gjorde dette ville det ikke spilt noen rolle.

Lenke til kommentar
kim_InnleggNO skrev (4 minutter siden):

En storby er dimensjonert for slike tilfeldigheter, ikke en bygd!

Hverken storby eller bygd er dimensjonerte for det, faktisk. Og ingen vil ha luftveisinfeksjoner inn på vanlig legevakt nå, så det blir eventuelt ingen hjelp eller "luftveislegevakt", eller oppfølging fra lege over telefon. 

Har ikke hyttekommuner blitt nådd av smitte i tidligere århundrer, de ligger tross alt ikke på en øy?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, kim_InnleggNO said:

Hadde egentlig ikke tenkt å svare deg mer, men det er så håpløst det du skriver at jeg må ta en for landet rett og slett. Få blir syke nok til sykehus (og vi har sykehus utenfor byene også!). Det er kommunen sin helsetjeneste som blir ansvarlig først. 

Nå tuller du. Covid pasienter er svært smittsomme og kan ikke behandles uten nødvendig verneutstyr. De som blir alvorlig syke i kommunene blir sendt til store sykehus. De blir ikke behandlet i kommunens lokale klinikk.

Det er absolutt i hyttekomunnens interesse at byene ikke blir oversvømt av syke pasienter.

For de som har milde tilfeller så er det som en vanlig influensa og vil påføre ingen arbeid for kommunen.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
3 hours ago, G said:

 

Dette vanskeliggjøres jo veldig av anonymiseringen som Helsenorge.no også visstnok skal innføre og viderelevere statistiske data til forskning og helsemyndigheter. Jeg tenkte på BankID som en mulighet til å kunne spore fler-registreringer. Men anonymiseringen ødelegger jo dette totalt

Kan lett spore fler registreringer med anonymisert bankid. Bare å bruke enveis kryptering

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 minutt siden):

har politikerne brent av for mye krutt, for tidlig?

bare en snikende følelse jeg har.

Nedstengning, karantene, og restriksjoner kan ikke vare "evig" Hva er realistisk tidshorisont?

Er det ikke fare for "utmattelse-syndrom" i befolkningen?

Eller vi kommer i den paradoksale situasjon at regjeringen kryper til korset og plutselig opphever tidligere (angivelige) velbegrunnede forordninger, mens dødstall og antall smittede fortsatt er i en stigende kurve.

Blir interessante uker fremover.

Jeg tenker at tiltakene som er introdusert er fornuftige og rasjonelle, men at hvordan store deler av befolkningen forholder seg til dem er alt annet enn rasjonell. Så tiltak som i utgangspunktet er gode kan få negative konsekvenser fordi folk ikke helt forstår situasjonen og oppfører seg irrasjonelt.

Det jeg synes har gått de fleste hus forbi er at dette ikke handler om å stoppe en farlig sykdom fra å ta livet av oss, men å spre sykdomstilfellene over en lengt mulig tidsperiode slik at man har kapasitet til å behandle det mindretallet som trenger behandling.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Budeia said:

Hverken storby eller bygd er dimensjonerte for det, faktisk. Og ingen vil ha luftveisinfeksjoner inn på vanlig legevakt nå, så det blir eventuelt ingen hjelp eller "luftveislegevakt", eller oppfølging fra lege over telefon. 

Har ikke hyttekommuner blitt nådd av smitte i tidligere århundrer, de ligger tross alt ikke på en øy?

 

4 minutes ago, Camlon said:

Nå tuller du. Covid pasienter er svært smittsomme og kan ikke behandles uten nødvendig verneutstyr. De som blir alvorlig syke i kommunene blir sendt til store sykehus. De blir ikke behandlet i kommunens lokale klinikk.

For de som har milde tilfeller så er det som en vanlig influensa og vil påføre ingen arbeid for kommunen.

La meg rette. Storbyen er bedre dimensjonert. La oss si alle skal til nærmeste sykehus da. Da må du altså bruke tid på luftambulanse og ambulanser til hytteområdet istedenfor å plukke de opp der de bor og sende til nærmeste sykehus alle steder i landet. Hva er mest fornuftig? Å fordele belastningen og korte ned reisetiden selvfølgelig.

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

Er enklere å sette opp feltsykehus og gymsaler i tettbebyggelse som folk kan få en reell "glede av", enn å sette dette opp i grisgrendte strøk der det er få beboere og besøkende.

I USA så har Carneval eieren av cruiseskip tilbydt seg sengeplasser lagt til kai, dersom myndighetene behøver den sengekapasiteten til f.eks. isolasjon/karantene.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, kim_InnleggNO said:

La meg rette. Storbyen er bedre dimensjonert. La oss si alle skal til nærmeste sykehus da. Da må du altså bruke tid på luftambulanse og ambulanser til hytteområdet istedenfor å plukke de opp der de bor og sende til nærmeste sykehus alle steder i landet.

En bedre måte å sørge for at byene er bedre dimensjonert er ved å unngå at de med svak helse blir syk. Det kan vi få til ved at de drar på hytta og gjennonfører en 14 dagers karantene.

Å ta vare på en ekstra alvorlig syk kan koste millioner av kroner. Så dyrt er det ikke å sende en ambulanse til en hyttekommune.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Spartapus skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker at tiltakene som er introdusert er fornuftige og rasjonelle

jo, ikke uenig i det. Men det er en ganske stor forpliktelse å opprettholde over tid.

Dermed en viss fare for at de må kaste inn håndkle, selv om corona-situasjonen egentlig tilsier at tiltakene burde fortsette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...