Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

ProphetSe7en skrev (52 minutter siden):

Burde ikke antall nye smittede snart roe seg i Italia med tanke på hvor med stengt landet er?

Hvis vi antar at COVID-19 i snitt har tre dagers inkubasjonstid, at det går én uke fra sykdomsutbrudd til et eventuelt dødelig utfall, at dødeligheten er 3 %, og tar utgangspunkt i siste tall for døde av koronavirus i Italia fra https://www.worldometers.info/coronavirus/ (1,441), må det ha vært over 48 000 smittede i Italia allerede for ti dager siden. Gjør man én uke til to uker, må man regne seg tilsvarende lenger tilbake i tid.

Dette er selvfølgelig ganske hypotetiske tall. Men det har nok dessverre vært gode betingelser for koronasmitteoverføring i Italia de siste ukene, og det vil trolig gå lang tid før vi ser noen nedgang i sykdomstallene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Budeia skrev (1 time siden):

I Sverige kjøper noen sykehus nå ansiktsmasker fra byggfirmaer (fra aftonbladet.se) Litt rart, men kanskje et tips til norske sykehus også. 

Ikke så rart det, 3M som vi har fra Rusta er bedre enn munnbind mot virus.

Munnbind er mest for å ikke smitte pasienter.

Filter 3M er ment for alt fra Asbest til lakkering og germs. Mer behagelig i bruk også. Jeg har brukt det masse i yrkeslivet, så jeg kjenner til det. Har hatt kassevis av disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gouldfan said:

Ikke så rart det, 3M som vi har fra Rusta er bedre enn munnbind mot virus.

Munnbind er mest for å ikke smitte pasienter.

Filter 3M er ment for alt fra Asbest til lakkering og germs. Mer behagelig i bruk også. Jeg har brukt det masse i yrkeslivet, så jeg kjenner til det. Har hatt kassevis av disse.

Et spørsmål helt på siden. Er det noen av dere som har erfaring med å sykle i storbyer med masker som filtrerer partikler fra veistøv, diesel eksos osv.?

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Et spørsmål helt på siden. Er det noen av dere som har erfaring med å sykle i storbyer med masker som filtrerer partikler fra veistøv, diesel eksos osv.?

Skulle være null problem, eneste er at jeg blir litt svett på nesa i fysisk aktivitet. Men jeg takler det....

Tror det er enklere å sykle, jeg har jobbet Heavy med disse, og da mener jeg heavy. Bygg, jernbind osv..

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 minutter siden):

Nice, noen spesifik maske du ville anbefalt? Spesielt om våren det er ille med mye veistøv osv.

Bare kjøp en med filter og nesebøyle, fint om du klarer å skaffe flere.

Finnes sikkert bedre igså, men 3M i truten er den filter maska alle leger og brukere vil ha..

Den har vist bra spesifikasjoner... Er så komisk fordi vi har hatt kassevis i jobbsammenheng av denne gratis, men nå har alle tomt for denne.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville bare hatt et tynt-tynt skjerf foran munnen (hvis du puster mest med den), evt. sy dette om til en skikkelig maske. 

Tror det kan hjelpe mot virus å drikke en velling som er akkurat så varm at den brenner litt bak i halsen. Med ondt skal ondt fordrives. Ildslukere kan også ha en fordel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet hvorfor folk i kritiske stillinger, som er satt i karantene, ikke testes for viruset slik at det evt kan avbryte karantenen og gå tilbake til jobb? Når hundrevis er i karantene, uten diagnose, bare på Haukeland, så kan det jo fort bli et problem...

Er testen usikker i tidlige faser evt om man er aymptomatisk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lid/Ran skrev (Akkurat nå):

Noen som vet hvorfor folk i kritiske stillinger, som er satt i karantene, ikke testes for viruset slik at det evt kan avbryte karantenen og gå tilbake til jobb? Når hundrevis er i karantene, uten diagnose, bare på Haukeland, så kan det jo fort bli et problem...

Er testen usikker i tidlige faser evt om man er aymptomatisk?

De prøver å lage tester som er mer effektive. Nå blir det prioritert å behandle.

Lenke til kommentar
Lid/Ran skrev (1 minutt siden):

Noen som vet hvorfor folk i kritiske stillinger, som er satt i karantene, ikke testes for viruset slik at det evt kan avbryte karantenen og gå tilbake til jobb? Når hundrevis er i karantene, uten diagnose, bare på Haukeland, så kan det jo fort bli et problem...

Er testen usikker i tidlige faser evt om man er aymptomatisk?

Du får ikke avbryte Karantene pga en test er negativ. Testen er bare for statistikk som allikevel er veldig viktig.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Budeia said:

Ville bare hatt et tynt-tynt skjerf foran munnen (hvis du puster mest med den), evt. sy dette om til en skikkelig maske. 

 

3 minutes ago, Gouldfan said:

Slår meg faktisk på den selvom jeg er uenig med budeia i alt annet teit.

Om du ikke klarer maske, kjøp flere skjerf og bytt de to tre ganger i uka.

Det er effektivt og mer kledelig..

Her var det mye rart. Skal dette hjelpe mot virus? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnix skrev (5 minutter siden):

 

Her var det mye rart. Skal dette hjelpe mot virus? 

Selvom alle sikler etter 3M masker så mener jeg Skjerf rundt munn er bra støtte mot dråpesmitte.. sammen med hygiene bytte av skjerf.

En filtermaske er som myndighetene sier ikke en garanti. De blir svette i fysisk aktivitet og de rettes på. Endog er nok filter mer behagelig enn munnbind.

Skjerf er behagelig synes jeg og jeg mener det beskytter mer enn ingenting.

En maske er sikkert bedre, bortsett fra at den blir svett, og da tar du deg til nesa.

Skjerf bra festet er nok mer behagelig, om det er av god kvalitet.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...