Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

fredrik2 skrev (1 time siden):

Vansklig å veta hvorfor ikke en del länder i Österoupa har ökande smitte når många andra har det. Gissar på att många redan varit smittede och är immuna. En del länder som Ungarn och sjekia har också många vaksinerade. 

Eller kanskje de ikke løper tester seg for litt snufsing i nesa ? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DaniNichi skrev (15 timer siden):

Eller kanskje de ikke løper tester seg for litt snufsing i nesa ? 

Tsjekkia har utført 5-10 ganger flere tester enn Norge (justert for befolkningstall) de siste månedene, så det er neppe forklaringen. Samme kan man se i andel positive tester som er lavere enn i Norge, dvs det er lite trolig mye skjult smitte. Inntill nylig var det obligatorisk testing av alle som skulle på arbeidsplass og skole, men dette ble avviklet da smitten har holdt seg veldig lavt over en lengre periode. Men det er fortsatt krav om test for alle som ikke er vaksinerte om man skal på restaurant, kino, konsert osv. (koronapass), så det utføres fortsatt mange tester. Mest sannsynlig, for Tsjekkia i hvert fall, som er i verdenstoppen over smittetilfeller, spiller tidligere infeksjon en viktig rolle for at smitten fortsatt holdes lavt, til tross for at Delta står for nærmere 100% av tilfellene. Selvfølgelig i kombinasjon med at halve landet er fullvaksinerte, smitten nektet å gå ned uten ekstreme tiltak inntil en god porsjon av landet var vaksinert. Men det jeg virkelig lurer på er om tidligere smitte gir en bedre eller dårligere beskyttelse mot infeksjon enn spesielt Pfizer. Det virker som estimatene for hvor godt to doser med Pfizer med Delta-infeksjon bare blir lavere og lavere, og da lurer jeg på hvor god beskyttelse tidligere infeksjon står i forhold. De aller fleste som har blitt smittet tidligere har blitt smittet av andre varianter enn Delta, mon tro hvor godt beskyttet man er mot Delta om man tidligere har vært smittet av f.eks. Alfa. Om man har blitt smittet av Delta antar jeg at man har en veldig god beskyttelse mot ny infeksjon, bedre enn om man er fullvaksinert med Pfizer. 

Endret av knipsolini
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (16 minutter siden):

da lurer jeg på hvor god beskyttelse tidligere infeksjon står i forhold.

Artikler fra JAMA og Johns Hopkins om immunitet fra gjennomgått infeksjon og vaksine. Det kan se ut til at gjennomgått infeksjon gir immunitet ca. tilsv. første dose av en mRNA-vaksine.

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2782139

https://www.jhsph.edu/covid-19/articles/why-covid-19-vaccines-offer-better-protection-than-infection.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (17 timer siden):

Dagbladet burde skjerpe seg for en søppel avis..

Skjermbilde-2021-08-13-kl-23-07-55.png

Linker ikke til det da de fortjener null klikk.

Dagbladet er den største pådriveren for frykt og skremselspropaganda her til lands. Jeg blir flau på deres vegne når jeg går inn på dagbladet.no og ser alle sjokkoverskriftene.

De horer seg ut for raske klikk.

Det er søppeljournalistikk, enkelt og greit!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest f6a0b...477
On 8/13/2021 at 11:10 PM, DaniNichi said:

Dagbladet burde skjerpe seg for en søppel avis..

Skjermbilde-2021-08-13-kl-23-07-55.png

Linker ikke til det da de fortjener null klikk.

Alle vet at Dagbladet er en søppelavis.

Anonymous poster hash: f6a0b...477

Lenke til kommentar

Er i Canada. Reisen var mildt sagt strevsom. Flyene på alle reisestrekk så var setene rimelig fulle. Amsterdam og Vancouver praktiserte en del tomme seter for å spre folk i ventehallene.

Et uheldig eldre ektepar fikk ikke bli med til Vancouver da de kun snakket russisk. Det gikk 2 timer med til ombordstigning da det kun var 2 KLM-ansatte som kontrollerte de reisende. Canada har et veldig strengt opplegg for innreise, som de har delegert for å redusere feil ankomne mennesker for å slippe å måtte returnere folk. Flyselskapene må sjekke at de reisende har gyldig grunn til innreise.

Første forsinkelse i fra Amsterdam forplantet seg til neste kanadiske flyforbindelse. Så jeg tror vi tilsammen har brukt omtrent 27 timer mot normalt en 16 - 19 timer på denne type reisedestinasjon.

Siden vi var fullvaksinert ble det enklere å komme inn i Canada. Faktisk har de krav om testing også ved ankomst, men pga. fullvaksinert status så havnet vi i en kategori to for stikkprøvetakning. Og vi ble ikke valgt ut for stikkprøve. Vi måtte vise godkjent PCR-test som ikke kunne være eldre enn 72 timer. Vi reiste med negative prøvesvar fra tirsdag denne uke.

Ansiktsmasker med ventil var forbudt på KLM og WestJet. Ansiktsmasker var påbudt over alt. Selv på Stavanger lufthavn. Kun ved Stavanger lufthavn så jeg folk skygge unna å bruke munnbind. I Nederland og Canada så jeg aldri skulking på bruk av munnbind. Eneste jeg så var noen få som av og til dro munnbindet ned fra nese. Mens andre så ut til å streve med å holde sitt på nesen, så de korrigerte det opp på nesen igjen.

Jeg så også variert blanding av asiatere. Noen hadde kun munnbind. Noen med munnbind pluss visir. En hadde kjøpt visir for bruk på mekanisk verksted. Det må ha blitt jævlig tungt og vondt på hode og ører.

Noen asiatere gikk så langt at de hadde på seg hvit engangs medisinsk tynn uisolert kjeledress. De så ut som en gjeng billakerere omtrent, som har liknende "overalls".

Endret av G
Unnskyld mye ekstra redigering pga. skriver fra mobil
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Overhørte at de visst var i fra Ukraina. Tipper at alder hadde litt finger med i spillet om at engelsk var ukjent for dem. Tipper at de var i 70 års alder. De hadde en haug dokumenter med seg, så kan hende at det var i orden. Men problemet oppstod garantert når en stresset KLM-ansatt slet med å tyde det. Hørtes ikke ut som de tilkallet noen språkkyndige heller. De spurte heller ikke noen av de andre passasjerer om kunne russisk.

Det kan være så dumt det bare vil at de ikke kan engelsk. Det må ha vært vondt for dem uansett å oppleve så stressede KLM-ansatte, som på ingen måte virket å være av den særlig høflige typen. Vil si to at møte med den kanadiske tollen var eksemplarisk høflige i motsetning.

Jeg vil også si at KLM som selskap burde ha lært at det tar 2 timer med 2 stakkars stressede ansatte som har tidsfrist over seg om å få det unnagjort. Ihvertfall såpass sent i covid-sommer-reisesesongen så burde problemstillingen være helt åpenbar.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (15 timer siden):

Er i Canada. Reisen var mildt sagt strevsom. Flyene på alle reisestrekk så var setene rimelig fulle. Amsterdam og Vancouver praktiserte en del tomme seter for å spre folk i ventehallene.

Et uheldig eldre ektepar fikk ikke bli med til Vancouver da de kun snakket russisk. Det gikk 2 timer med til ombordstigning da det kun var 2 KLM-ansatte som kontrollerte de reisende. Canada har et veldig strengt opplegg for innreise, som de har delegert for å redusere feil ankomne mennesker for å slippe å måtte returnere folk. Flyselskapene må sjekke at de reisende har gyldig grunn til innreise.

Første forsinkelse i fra Amsterdam forplantet seg til neste kanadiske flyforbindelse. Så jeg tror vi tilsammen har brukt omtrent 27 timer mot normalt en 16 - 19 timer på denne type reisedestinasjon.

Siden vi var fullvaksinert ble det enklere å komme inn i Canada. Faktisk har de krav om testing også ved ankomst, men pga. fullvaksinert status så havnet vi i en kategori to for stikkprøvetakning. Og vi ble ikke valgt ut for stikkprøve. Vi måtte vise godkjent PCR-test som ikke kunne være eldre enn 72 timer. Vi reiste med negative prøvesvar fra tirsdag denne uke.

Ansiktsmasker med ventil var forbudt på KLM og WestJet. Ansiktsmasker var påbudt over alt. Selv på Stavanger lufthavn. Kun ved Stavanger lufthavn så jeg folk skygge unna å bruke munnbind. I Nederland og Canada så jeg aldri skulking på bruk av munnbind. Eneste jeg så var noen få som av og til dro munnbindet ned fra nese. Mens andre så ut til å streve med å holde sitt på nesen, så de korrigerte det opp på nesen igjen.

Jeg så også variert blanding av asiatere. Noen hadde kun munnbind. Noen med munnbind pluss visir. En hadde kjøpt visir for bruk på mekanisk verksted. Det må ha blitt jævlig tungt og vondt på hode og ører.

Noen asiatere gikk så langt at de hadde på seg hvit engangs medisinsk tynn uisolert kjeledress. De så ut som en gjeng billakerere omtrent, som har liknende "overalls".

 

Fibonacci skrev (3 timer siden):

Ja, når det plutselig innføres vanvittig mye ekstra byråkrati må man samtidig skalere opp den praktiske håndhevingen. Det er her mye har feilet, jfr. køkaos på grenseovergangene i Norge også.

Vi får håpe man legger alt dette dødt og bare godtar covid så snart alle land er enten ferdig med vaksinering eller kan/skulle vært det.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt mer USA og Mississippi. Inte bra.

Field hospital opens in parking garage as Mississippi sees 'skyrocketing' crush of COVID patients
https://abcnews.go.com/Health/field-hospital-opens-parking-garage-mississippi-sees-skyrocketing/story?id=79433418&cid=social_twitter_abcn

Sitat

As Mississippi faces a "skyrocketing" surge in coronavirus cases and hospitalizations -- its highest increase on record -- health officials are sounding the alarm about a state hospital system on the brink of collapse.

The University of Mississippi Medical Center, in partnership with state officials, will reopen a surge facility Friday in the medical center's parking lot, with help from the federal government.

Doctors, nurses, pharmacists and respiratory therapists will be deployed to work at the field hospital for at least the next 14 days.

"Unfortunately, we were standing in a tent again. None of us wanted to come back to this point, but it's gotten to the point where we're just not able to care for the patients at UMMC, and in the state of Mississippi, that need the care with COVID," Dr. Alan Jones, associate vice chancellor for clinical affairs, said at a press conference on Thursday. "I think when you're seeing a field hospital at a major academic medical center, we're pretty much at a collapse-like system."

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Covidiot skrev (1 time siden):

Skal like se den som prøver drikke med maska på

Australia er dessverre tapt som fri nasjon.

Halve nasjonen sitter nå i hjemmefengsel.

Utrolig - og ganske skremmende - hvordan et vestlig land kan snu til reneste Nord-Korea på så kort tid. Men så lenge det er i "beste mening" skal vel alt tolereres.

«With Melbourne, Australia’s second-largest city, also in lockdown, more than half of Australia’s population of 25 million people is now required to stay at home as the country races toward vaccination for an escape. And the vaccination rate is increasing.»

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar

USA:

Flere medier melder at det ventes en anbefaling fra WH om en 3. dose etter 8 måneder. Anbefalingen ventes kunngjort en av de nærmeste dagene. Det skal ha vært uklart om en evt. reduksjon i effektivitet som har vært omtalt i forskjellige medier den siste tiden basert på tall fra Israel m.fl. var forårsaket av en svekkelse over tid, eller om det var pga. delta-varianten eller annet.

Det har de siste ukene vært meldt om mulig reduksjon i beskyttelse mot infeksjon, mens sykdom med innleggelse fortsatt var godt forhindret av vaksinen. Endringen som er varslet nå, en generell anbefaling i USA av en 3. dose etter 8 måneder, skal ifølge omtalen i flere medier ha sammenheng med at det skal være sett noe økning i andel sykdomstilfeller og innleggelser også blant vaksinerte. Den offisielle kunngjøringen ventes en av de nærmeste dagene.

Dette er altså ikke en kunngjøring av nye data, men et nyhetsvarsel om at administrasjonen vil gå ut med en generell anbefaling av 3.-doser til folk som fikk sin første dose for minst 8 måneder siden, etter sigende basert på reduksjon i effektivitet mot sykdom etter noen måneder, i tillegg til egenskaper ved delta-varianten.
Omtalt i flere medier og innenriks nyhetskanaler, deler av opplysningene er reflektert i artikkelen nedenfor.

Biden administration to announce most Americans will need coronavirus booster shots
https://www.seattletimes.com/nation-world/biden-administration-to-announce-most-americans-will-need-coronavirus-booster-shots/

Sitat

The administration’s health and science experts are coalescing around the view that people will need the boosters eight months after being fully vaccinated, according to the people, who spoke on the condition of anonymity to discuss a decision not yet public. The decision is likely to be announced as soon as this week.

 

Endret av xRun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
xRun skrev (3 timer siden):

USA:

Flere medier melder at det ventes en anbefaling fra WH om en 3. dose etter 8 måneder. Anbefalingen ventes kunngjort en av de nærmeste dagene. Det skal ha vært uklart om en evt. reduksjon i effektivitet som har vært omtalt i forskjellige medier den siste tiden basert på tall fra Israel m.fl. var forårsaket av en svekkelse over tid, eller om det var pga. delta-varianten eller annet.

 

 

Får håpe ikke Erna og Bent setter seg på bakbeina her også slik de gjør på så og si alle områder hvor de vil "vente og se" hva alle andre enn dem selv gjør før de fatter en beslutning. Jeg regner med at WHO vil anbefale boostere.

Jeg tror desverre statistikkene om at vaksinen svikter etter et halvt år kan stemme når man ser grafene fra Israel på innlagte og døde. Antallet med positiv PCR-test ser jeg egentlig glatt forbi; i Norge ser man jo at vaksinene virker mot alvorlig forløp, men i Israel ser det mørkere ut desverre.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...