Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

China reports more COVID-19 cases; some cities kick off new tests

Sitat

China should not give up strict controls as it uses targeted containment and broad vaccination to defeat the virus, former health minister Gao Qiang said.

"As long as the virus is still widespread globally, China's policy to strictly prevent the import of the virus shall not be changed," Gao wrote in the state-backed People's Daily.

Sitat

Sunday's 125 new confirmed infections, including 94 locally transmitted cases, were up from the previous day's figure of 96, with 81 locally transmitted, while the rest were imported from abroad, the NHC said on Monday.

1047197994_Chinacities.thumb.jpg.94d619a96d79c5d228f23ae81e6621b7.jpg

Endret av Subara
Lenke til kommentar

Si at den rike verden har en milliard doser disponibelt. Og at vi er gjennomført kyniske. Hvordan bør disse vaksinene disponeres for å minimalisere sjansen for (alvorlig) sykdom i den rike verden?

1) Gi innbyggere i den rike verden en 3. vaksine som booster langtids-immunitet og øker motstandskraften fra 9x% til f.eks 99.x%
 

2) Gi de samme vaksinene til innbyggere i fattige land som ellers ikke ville ha fått vaksinert seg (på lenge).

Jeg ser to motstridende argumenter her.

A) Hvis vi bidrar til å vaksinere hele verden så kan vi kanskje «slå ned» korona slik at det ikke rekker å utvikle seg til å bli stadig mer smittsomt/resistent mot menneskelige verter og strategier

B) Hvis vi vaksinerer mye av verden så vil vi (litt som med antibiotika-resistens) skape et stort selektivt press på viruset som vil framelske egenskaper som smitter på tross av vaksine - som kan komme tilbake og bite oss i vår trygge del av verden.

Hvis vi ser bort fra den etiske siden, hvilken side er faglig mest fornuftig?

-k

Lenke til kommentar

@knutinh Jeg er ikke noen virolog men jeg vil tro A er den beste strategien.

Det sagt så mener jeg den beste strategien er å oppnå flokkimmunitet i et område så raskt som mulig, også når det går på bekostning av andre områder. La oss si forutsetningene for smitte er globalt homogent og at det trengs 70% for flokkimmunitet. Da er det ønskelig å distribuere vaksinene sånn at område A får 70% immunitet raskest mulig, område B 70% osv osv. Med 70% immunitet mener jeg vaksinasjonsgrad * vaksinens effektivitet. F.eks 80% vaksinasjonsgrad kombinert med 87,5% effektivitet. Hva område A, B osv egentlig heter og er organisatorisk inndelt er irrelevant for strategien. Antagelig er det smartere å gi "hele verden" én dose før man setter i gang med 2. dose og ikke starte på 3. dose før hele verden har fått 2. dose.

NB. Jeg gjorde en alt for grov antagelse om homogenitet. Det er selvsagt ikke tilfelle. Områdene bør egentlig prioriteres sånn at vaksinene får størst effekt. F.eks vil et område som bare trenger 60% immunitet kreve færre vaksinere enn et område som trenger 80% immunitet for å få flokkimmunitet. Det er selvsagt ikke viruset selv som skaper denne forskjellen, men forskjeller i smittevernregler og praksis, mobilitet osv. "Smittesentraler" med høy mobilitet bør flokkimmuniseres før mer lukkede samfunn. "Smittesentraler" trenger ikke bare være geografiske områder, men kan også være yrkesgrupper, religiøse grupper eller spesielt smittefarlige aktiviteter som konserter og sportsarenaer.

Helt etikk-uavhengig og kynisk så er det faktisk i vår egeninteresse at verden blir flokkimmune område for område. Fortsetter vi å ignorere etikk bør man tvangsvaksinere for å oppnå flokkimmuniteten dersom frivilligheten er for lav. Videre bør man ha strenge reisekarantene-regler mellom ikke flokkimune og flokkimmune områder. Man bør også opprettholde ganske strenge tiltak for å redusere prosentandelen immunitet som er nødvendig for flokkimmunitet. Klarer man å slå ned smitten med 50% 1.gangs vaksinerte i stedet for 80% så er det en fordel.

Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

@knutinh Viruset rakk å spre seg så mye innen disse 1 milliarder vaksinedoser ble produsert og er derfor ikke særlig nyttig annet enn for de som mottok vaksinen.

Hvis vi vaksinerer «annenhver beboer på jorda» (romlig/kulturelt smørt ut) med en dose så vil vi maksimalisere eksponeringen som (svakt) vaksinerte har for viruset, og dermed lage en åpning for evt mutasjoner som sprer seg også i vaksinerte.

Hvis vi heller gav 1/4 av jordas befolkning to vaksinedoser og minimaliserte kontakten mellom de heldige og de uheldige så ville viruset ha langt færre eksponeringer for vaksinerte mennesker og derfor mindre sjanse for å «finne fram til» løsningen mot vaksinen?

Jeg er ingen virolog og gjorde det dårlig i biologi på skolebenken. Dette er tankespinn, ikke faglige råd.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (12 minutter siden):

Hvis vi vaksinerer «annenhver beboer på jorda» (romlig/kulturelt smørt ut) med en dose så vil vi maksimalisere eksponeringen som (svakt) vaksinerte har for viruset, og dermed lage en åpning for evt mutasjoner som sprer seg også i vaksinerte.

Jeg tror ikke mutasjoner oppstår på grunn av at vaksiner selektivt dreper virus med "feil" egenskaper og dermed legger til rette for vekst av virus med "riktige" egenskaper. Jeg tror mutasjoner oppstår tilfeldig som følge av f.eks kosmisk stråling. Altså antall virus globalt * mutasjonssannsynlighet. (= antall smittede mennesker * antall virus pr person i gjennomsnitt * mengde kosmisk stråling, radioaktiv stråling og kjemiske ting som genererer mutasjoner)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (6 timer siden):

Og i mellomtia øker smitten i Australia - tross tiltak som Kim Jong Un nesten ville vært stolt av. 

Kan det være fordi tiltakene ødelegger immunforsvarene til folk? Jeg vet ikke, men det kan jo være en forklaring også. Mennesket har et naturlig immunforsvar men de tiltakene man har Down Under gjør det jo umulig å gi immunforsvaret "trening".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Morromann said:

Kan det være fordi tiltakene ødelegger immunforsvarene til folk? Jeg vet ikke, men det kan jo være en forklaring også. Mennesket har et naturlig immunforsvar men de tiltakene man har Down Under gjør det jo umulig å gi immunforsvaret "trening".

Dette gjelder spesielt barn. Så kan de finne på å si at COVID-19 er farligere for barn siden de har vært i isolasjon fra barnehagen og ikke fått naturlig immunitet mot andre coronavirus.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 minutter siden):

Jeg tror ikke mutasjoner oppstår på grunn av at vaksiner selektivt dreper virus med "feil" egenskaper og dermed legger til rette for vekst av virus med "riktige" egenskaper. Jeg tror mutasjoner oppstår tilfeldig som følge av f.eks kosmisk stråling. Altså antall virus globalt * mutasjonssannsynlighet. (= antall smittede mennesker * antall virus pr person i gjennomsnitt * mengde kosmisk stråling, radioaktiv stråling og kjemiske ting som genererer mutasjoner)

Det stemmer nok at mutasjoner oppstår tilfeldig, men hvis du tar en milliard smittede mennesker og "blander dem" med en milliard vaksinerte mennesker så er det vel en milliard muligheter for at et virus kan formere seg (med en liten sannsynlighet for mutasjon), og et miljø som sterkt premierer tiltak mot vaksinen?

Mens om du separerer smittede og vaksinerte så er det færre tilfeller av virus som kan gå fra smittet til vaksinert, og selv om "grunn-mutasjons-raten" er den samme så er det færre muligheter for mutasjon til å oppstå og bli premiert?

Sånn tenker jeg i alle fall for kjønnet formering. Det er mulig at virus er så forskjellig fra alt annet liv at man må tenke på en annen måte.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 minutter siden):

Kan det være fordi tiltakene ødelegger immunforsvarene til folk? Jeg vet ikke, men det kan jo være en forklaring også. Mennesket har et naturlig immunforsvar men de tiltakene man har Down Under gjør det jo umulig å gi immunforsvaret "trening".

immunforsvaret er vel i aktivitet 24/7 med diverse oppgaver. Mener å ha skjønt at vi generelt utsettes for en strøm av "angrep" hele tiden.Hvorav da det meste selvsagt er bagatellmessige inntrengere.

Hvis det teoretisk er mulig å ødelegge den egenskapen hos folk, må man vel nærmest ha levd i ei steril kasse halve livet. Tror ikke noen måneder eller to år med bevegelseinnskrenkinger er nok til å ødelegge immunegenskapen vår. Men jeg antar bare, aner ikke hva vitenskapen sider om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.cnbc.com/2021/08/10/breakthrough-covid-cases-why-fully-vaccinated-people-can-get-covid.html

"It’s difficult to know the full extent of “breakthrough” Covid cases because cases in vaccinated people tend to be mild or asymptomatic and could go easily go unnoticed, but figures collected by NBC News has found that at least 125,000 fully vaccinated Americans have tested positive for Covid and 1,400 of those have died. Still, the 125,682 “breakthrough” cases in 38 states found by NBC News represented less than 0.08% of the 164.2 million-plus people (and counting) who have been fully vaccinated since the start of the year, or about one in every 1,300."

Lenke til kommentar

Tja, er jo litt historieløst å si det at farlige sykdommer bare kommer fra Asia og Afrika.

Alle steder med god lefling mellom dyr og menneske har en viss sjanse for å utvikle nye sykdommer. Det er jo en grunn til at vi startet å pasteurisere melken, siden kumelk var skyld i en tredjedel av tuberkulose smitten i Norge. Nok av nærkontakt mellom bønder og husdyr i de fleste vestlige land også, og dette er nok noe som kommer til å endre seg i form av reguleringer etter pandemien.

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar

Jeg vet dette er Blabladet ... men gjør et unntak likevel. Situasjonsrapport Israel.

Sitat

Nesten 90 prosent av landets voksne innbyggere er fullvaksinert. I tillegg har over 40 prosent av landets unge mellom 12 og 18 år også blitt vaksinert.

- Samtidig ser vi jo nå at det i dag ble bekreftet 6000 nye covid-smittede, mens 400 er på sykehus. Regjeringen prater ikke om det, men fordobler smitten seg, blir det umulig å utelukke nedstengning eller strengere tiltak, sier Eyal (nyhetskommentator) til Dagbladet.

 

Sitat

- Samtidig viser data at vaksinen bare beskytter 39 prosent mot å bli alvorlig syk av delta-varianten, mens vaksinene beskyttet 85 prosent mot de foregående covid-variantene, sier covid-ekspertkommentator Eyal og fortsetter:

- Regner du på dette, ser du at vi vil få problemer. Vi har fremdeles en million voksne som ikke er vaksinert ennå, i tillegg til alle barna. Den siste måneden har antallet nye smittede fordoblet seg på 7-10 dager. Om det gjør det igjen, vil vi snart ha 12 000 nye smittede daglig. Det vil skape trøbbel for helsevesenet.

https://www.dagbladet.no/nyheter/doblet-smitten---vil-fa-trobbel/74098414

Endret av :utakt
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 time siden):

 

Sker i alla fall ting i Israel. Vaksinations "studien" ser ikke lika bra ut nu som den gjorde för några uker sen.

Ser for meg ut som om vaksinene har heller dårlig virkning. 

De ligger omtrent på like mange dødsfall pr dag som på samme tid i fjor.

Ca 20% lavere innleggelsesrate enn i fjor.

Ca 15% lavere på intensivavdelingen.

Over 100% flere smittede pr dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen tegn til fransk smittenedgang

Sitat

Frankrike ser ingen tegn til en nedgang i antallet koronasmittede, sa regjeringstalsperson Gabriel Attal i dag. Det skriver Franceinfo.

Samtidig kunngjorde Attal at personer i riskogruppen vil bli tilbudt en tredje dose fra midten av september av.

9153 koronapasienter er innlagt på sykehus, hvorav 1712 er på intensivavdelingen i Frankrike. Det er det høyeste nivået siden juni.

https://www.nrk.no/nyheter/ingen-tegn-til-fransk-smittenedgang-1.15606892

Endret av Subara
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...