Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Fnugle skrev (1 time siden):

Ja det er virkelig stygt i flere delstater i USA nå.. Florida har for lengst peaket toppen av den første bølgen, uten at man vet enda hvor toppen er.

I USA forøvrig holder stigningen frem også:

 

Man må putte tallene i litt perspektiv . Hva betyr egentlig pluss 150k smittede i USA - et land med 300 millioner innbyggere? USA er et gigantisk land på godt og vondt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
William_S skrev (1 minutt siden):

Man må putte tallene i litt perspektiv . Hva betyr egentlig pluss 150k smittede i USA - et land med 300 millioner innbyggere? USA er et gigantisk land på godt og vondt. 

Det er nettopp postet i denne tråden at delstater setter opp feltsykehus og at andre delstater har peaket den forrige bølgen med antall sykehusinnlagte.

Det betyr tydeligvis svært mye med 150k nye smittede i USA, særlig siden mye av smitten er i delstater med lav vaksinasjonsgrad, for å sette tallene litt i perspektiv da.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 timer siden):

De er vel nesten allerede ute av dette?

Australia og New Zealand stenger altså ned umiddelbart når smitte oppdages, og har på det viset levd nesten som normalt.
New Zealand startet med dette først, Australia har tatt etter, og det ser ut til å fungere glimrende.

Tja, synes de nå har flere Lockdowns en noen gang

 

 

E8hciVfVEAIlFCz.jpeg

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Vest-Europa er rødt mens Øst-Europa er grønt. Grovt sett. Øst-Europa har langt lavere vaksinasjonsgrad enn vest, men hadde vel også jevnt over langt mer smitte over vinteren? Er det noe data på om tidligere infeksjon (av variantene før Delta) kan gi bedre beskyttelse mot infeksjon enn vaksinen? Stusser spesielt over Romania som enn så lenge holder smitten lavt, som har så lav vaksinedekning. Kan kanskje også ha en sammenheng med at vestlige land har reist mye rundt i sommer og spredd Delta, og at det er kun midlertidig. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (34 minutter siden):

Vest-Europa er rødt mens Øst-Europa er grønt. Grovt sett. Øst-Europa har langt lavere vaksinasjonsgrad enn vest, men hadde vel også jevnt over langt mer smitte over vinteren? Er det noe data på om tidligere infeksjon (av variantene før Delta) kan gi bedre beskyttelse mot infeksjon enn vaksinen? Stusser spesielt over Romania som enn så lenge holder smitten lavt, som har så lav vaksinedekning. Kan kanskje også ha en sammenheng med at vestlige land har reist mye rundt i sommer og spredd Delta, og at det er kun midlertidig. 

Hvor opptatt er de egentlig av COVID i disse landene, jeg har mine tvil om at folk er like opptatt av å teste seg og at karanteneregler følges like bra der borte(om de har samme karanteneregler)

Tror rett og slett mørketallene i disse landene er store.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Covidiot said:

Hvor opptatt er de egentlig av COVID i disse landene, jeg har mine tvil om at folk er like opptatt av å teste seg og at karanteneregler følges like bra der borte(om de har samme karanteneregler)

Tror rett og slett mørketallene i disse landene er store.

Kan sikkert stämme till hvis del men de har ju haft en massa smittede som har kommit fram i officiella tal så det var ju inte bara mörkertal.

I ett land som Ungarn har jag i alla fall ingen tro på att de har väldigt många smittede och kanske döda utan att det skulle komma fram.  

Lenke til kommentar
William_S skrev (2 timer siden):

At Australia er  klin gærne er det ingen tvil om nei, dette er metoder som ligner mer på Nord Korea enn noe annet. Hører ikke hjemme i noe demokratisk land å sende militæret i gatene. 

De får vel som fortjent.

Ikke noe nytt at myndighetene der nede liker innføre frihets krenkende lover også pre covid og folket der nede har jo ikke protestert imot det i særlig grad.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
William_S skrev (4 timer siden):

At Australia er  klin gærne er det ingen tvil om nei, dette er metoder som ligner mer på Nord Korea enn noe annet. Hører ikke hjemme i noe demokratisk land å sende militæret i gatene. 

Det argumenteres jo med at hensikten helliger middelet; men vel; jeg kan strengt talt ikke være enig i at covid-19 i sin helhet forsvarer og rettferdiggjør den type politikk, spesielt ikke når vi snakker om et land som har hermetisk lukket seg fra omverdenen; joda; det er ikke dumt å stenge grensene under pandemi; men å behandle hele befolkningen som innsatte i en fangeleir fordi noen få har virus er noe helt annet. Joda, de lever fritt i perioder, men de lever ganratert under en permanent panikk for at regjeringen når som helst kan trykke på lockdown-knappen igjen og jage befolkningen innendørs igjen backet opp av militæret. Slikt er ikke bra. Det er slik mennesker som lever i forhold med ustabile partnere lever; perioder hvor alt er bra men som med et knips med fingeren forandres til et mareritt. Slikt lever Australias folk nå. Og det er overhodet ikke greit i et såkalt demokrati å sette militæret inn mot egen befolkning og det er nå menneskerettighetsaktivister som har begynt å se nærmere på dette og det er bra.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, knipsolini said:

Vest-Europa er rødt mens Øst-Europa er grønt. Grovt sett. Øst-Europa har langt lavere vaksinasjonsgrad enn vest, men hadde vel også jevnt over langt mer smitte over vinteren? Er det noe data på om tidligere infeksjon (av variantene før Delta) kan gi bedre beskyttelse mot infeksjon enn vaksinen? Stusser spesielt over Romania som enn så lenge holder smitten lavt, som har så lav vaksinedekning. Kan kanskje også ha en sammenheng med at vestlige land har reist mye rundt i sommer og spredd Delta, og at det er kun midlertidig. 

EDIT/OBS!: OI, FAEN! EG BLANDA ROMANIA MED BULGARIA! MERK MERK! (Gjelder ikkje EDIT 3, kun kommentar på neste linje og medfølgende kart)

Isåfall litt påfallende at R̶o̶m̶a̶n̶i̶a̶ var det eineste landet i Europa som adopterte ivermektin på nasjonalt nivå.
http://jja-contents.wdc-jp.com/pdf/JJA74/74-1-open/74-1_44-95.pdf
https://ivmstatus.com

image.png.98ae62084f154f438185d722b8ae01d7.png

 

EDIT 2: Dette synes eg er interessant, men det kan sjølvsagt være eit tilfeldig sammentreff. Dette gjelder Tjekkia:

3. Mars 2021,
TrialSiteNews[Major Czech Republic Hospital Embraces Ivermectin and Many Other Hospital Physicians Calling as Pandemic Rages]:
"Now in a recent entry in Czech Republic media the head cardiologist of a prominent hospital  reports that a major shipment of the drug has arrived at his facility"
upload.thumb.png.3848c15ff82ead2b06763600a8f94513.png

Edit 3: Ok, her kjem svar til @knipsolini og ein småvill teori sammenkokt frå mi side her, som éin mogleg forklaring på kvifor Romania kan ha så lave smittetall. Dette er fullstendig uten vitenskapelig dekning og kun basert på personlig erfaring og observasjon.

upload2.thumb.png.63e28d1c4fc4e0e205f059ecb33018b2.png

I Romania er det blandt mange ikkje uvanelig å handle med kvarandre, uformelt og uregistrert. Mange produserer og mykje av det ein trenger sjølv i eigen hage. Heimebrennning er også fullt lovlig og apparat selges på jernvarehandelen ved sida av plenklyppere og spader osv. Men Romania har også matvareproduksjon i storskala.. Det betyr at mange husdyr må holdes friske frå parasitter o.l.; og dermed må behandles jevnlig med gode gamle evomec, må antas- Altså ivermektin for veterinærsk bruk. Det har akkurat det samme virkestoffet som ivermektin for mennesker, men er uten FDA-godkjenning for mennesker (eller tilsvarende) og er dermed uforpliktet (etter alt å dømme) alt ansvar ved (ulovlig) bruk på nettopp mennesker, om noken så skulle finne på å bruke det slik... 

Her legger eg sammen to og to og seier det slett ikkje er utenkelig (for meg i alle fall) om folk behandler seg sjølv grisebillig med evomec, som etter alt å dømme er vidt tilgjengelig i landet.

Viss nyheiter frå Tjekkia e.l. frå rundt 3. mars (som det eg kom over i EDIT 2) har inspirert enkelte Romenere, så er det ikkje sikkert dei har villet vente på myndigheiter og treigt byråkrati og heller tatt saken i eigne hender, raskere og billigare. Og deretter spreidt det glade budskap, om det så har vist seg effektivt.

Dette er ein mogleg forklaring (blandt sikkert dusinvis andre). Så værsegod. Boom.

- Veit ikkje om dette henger på greip i det heile, men tanken slo meg, så eg deler det. Vennligst ta det med solid forbehold. Spesielt spørsmålet om ivermektin faktisk er effektivt, som isåfall må antas å være eit premiss for denne teorien.

DETTE ER IKKJE FORSLAG TIL BEHANDLING, KUN SPEKULASJON TILKNYTT EIN PERSONLIG ANEKDOTE.

 

EDIT 4: Kart; litt kjøt på beinet.

covid-vaccination-doses-per-capita.thumb.png.e4fd6f2a28faf639aed59e66ec50337f.pngcoronavirus-data-explorer.thumb.png.a37ef30710c71fe1213132f17e48639d.png

Endret av s54s56d76
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Kjetil Lura said:

Har du nyere? Den du poster er i mars.

Nei, er ikkje så dypt inni dette. Men las akkurat den publikasjonen. Bildet og siste link er fra nåtid slik eg forstår det.

EDIT/OBS: RETTELSE: DET GJALDT BULGARIA, IKKJE ROMANIA. MERK MERK!

Endret av s54s56d76
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...