Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

63 CORONAPASIENTER INNLAGT PÅ SYKEHUS

Søndag er det 63 pasienter innlagt med coronavirus på norske sykehus, ifølge Helsedirektoratets oversikt. Dette er det høyeste tallet siden midten av mai.

Fire av pasientene får behandling med respirator.

Tallet på sykehusinnlagte med covid-19 øker i Norge. Fra torsdag til fredag økte antallet med 13, og lå på 61 innlagte pasienter. Lørdag lå tallet på 60.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/tag/Coronaviruset

Helsedirektoratet har begynt å oppdatere sykehustallene i helgene igjen, heldigvis. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På generelt grunnlag, så trenger denne tråden en mer nyansert debatt. Det er dumt at det har nærmest blitt en skyttergravskrig, det blir ikke en god debatt av dette. Vi kan ikke ha at en side provoserer den andre, eller at en side er hysterisk i uansett retning uansett om man er for eller imot de tiltak vi har nå. 

Det bør også være stor takhøyde for å akseptere hva andre mener, og en burde ideelt si seg enig om å være uenig når en ikke kommer videre. Vi er her for å ha en debatt, og ikke presse våre meninger på hverandre. Personlig er jeg åpen for å endre min egen mening, og akseptere når jeg tar feil. 

Jeg har trukket meg litt unna tråden av flere grunner, men en av de viktigste er at det er blitt såpass polarisert nå. Jeg savner en god debatt, og jeg savner at vi deler informasjon med hverandre og debatterer om dette. Noen ting er det dessverre umulig å bli enig om, og jeg vet ikke hvor langt vi kommer med å diskutere hvilke tiltak er nødvendig etc. da jeg tror de fleste her er låst i sine meninger og ikke ønsker å endre disse. Da blir det fort skittkasting, og andre faktorer som påvirker tråden i negativ endring. Kanskje dette bør splittes ut i flere tråder... 

Thank you for coming to my Ted Talk. 

Endret av WCH911
  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 hours ago, Benbjo said:

https://www.dagbladet.no/nyheter/anna-20-har-vaert-coronasyk-i-200-dager/73013262

Helt frisk 20-åring sengeliggende i 7mnd! Dette er kanksje livet hennes nå. 

Tror denne har mer slagkraft enn den du uthevet, fordi der var det et enkeltindivid, mens det under her hentet fra artikkelen faktisk gjelder hele gruppen:

Quote

Studien fulgte opp 143 pasienter etter at de ble skrevet ut fra sykehuset, og viser at hele 87 prosent av dem hadde minst ett symptom nesten to måneder seinere - og mer enn halvparten slet fremdeles med utmattelse.

Nå er jo heller ikke det hele verden da, men likevel. Samt spm. om de 143 er av litt alvorligere gruppe fra helheten, eller om det sykehuset kun hadde 143 pasienter totalt, sant?

La oss trekke liksomslutninger på det i favør at "det går bra"/"det var snakk om en særegen del av totalen". Da vil jo 87 % utgjøre nesten alle som har slitt med de alvorligere tilfellene. Sånn at om du har alvorlig tilløp av Covid-19 så er 9 av 10 garantert å få long covid symptomer. (vis ikke så må artikkelen være unøyaktig, eller sykehuset målingen ble gjort ved, måtte være et særtilfelle på gruppestørrelse).

Og er det ikke slik jeg skisserer her, så er hele verden fucked, og alle lyver til oss for å holde ting skjulte, sant? :laugh::fun:

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
WCH911 skrev (8 minutter siden):

På generelt grunnlag, så trenger denne tråden en mer nyansert debatt. Det er dumt at det har nærmest blitt en skyttergravskrig, det blir ikke en god debatt av dette. Vi kan ikke ha at en side provoserer den andre, eller at en side er hysterisk i uansett retning uansett om man er for eller imot de tiltak vi har nå. 

Det bør også være stor takhøyde for å akseptere hva andre mener, og en burde ideelt si seg enig om å være uenig når en ikke kommer videre. Vi er her for å ha en debatt, og ikke presse våre meninger på hverandre. Personlig er jeg åpen for å endre min egen mening, og akseptere når jeg tar feil. 

Jeg har trukket meg litt unna tråden av flere grunner, men en av de viktigste er at det er blitt såpass polarisert nå. Jeg savner en god debatt, og jeg savner at vi deler informasjon med hverandre og debatterer om dette. Noen ting er det dessverre umulig å bli enig om, og jeg vet ikke hvor langt vi kommer med å diskutere hvilke tiltak er nødvendig etc. da jeg tror de fleste her er låst i sine meninger og ikke ønsker å endre disse. Da blir det fort skittkasting, og andre faktorer som påvirker tråden i negativ endring. Kanskje dette bør splittes ut i flere tråder... 

Thank you for coming to my Ted Talk. 

Enig.

Sitat

Halvparten av utestadene braut koronareglane: – Alt for mykje

Etter 37 kontrollar denne helga er skjenkesjefen i Bergen oppgitt over resultatet. Utelivet slit med å legga til rette for god nok avstand mellom gjestane.

– Dei aller fleste avvika, omtrent alt vil eg seia, går på tilrettelagt avstand mellom borda. Her slit utestadene med å tilpassa seg, konstaterer han.

Andre tilfelle handlar om brot på bordservering. At ein gjest får med seg ein øl frå baren og bort til bordet, er nok til ein merknad. Sjølv om det ikkje er andre gjestar i baren.

– Det er heilt klart ulike nivå på brota. Me utviser sjølvsagt skjønn og gir serveringsstadene rettleiing på staden. Sjølv om nesten alle avvik blei gjort opp på staden, gir det merknad i rapporten, poengterer Gjertsen og legg til:

– Me vil gå nærare gjennom rapporten etter helga. Det var ingenting alarmerande, sjølv om eg meiner tala er for høge.

https://www.nrk.no/vestland/skjenkekontrollarar-fann-avvik-pa-13-av-19-utestader-i-bergen_-_-alt-for-mykje-1.15224700

Virker ikke som det er noe megakrise. Problemet løser seg selv:

Sitat

– Svært lite folk

Sist Bergen innførte lokale forskrifter, såg skjenkekontrollen at utelivet tørka inn. Den gongen varte det i to veker. No er det tre veker igjen.

Etter helgas kontroll merkar skjenkekontoret effekten.

– Det var lite folk i august, og denne helga har det vore veldig stille. I Bergen har me hatt utfordringar me køar utandørs, men når det blæs liten kuling og auser ned med regn i tillegg, er den problemstillinga i stor grad borte. Vår teori er at det vil vera mindre folk på byen dei neste vekene.

 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, WCH911 said:

På generelt grunnlag, så trenger denne tråden en mer nyansert debatt. Det er dumt at det har nærmest blitt en skyttergravskrig, det blir ikke en god debatt av dette. Vi kan ikke ha at en side provoserer den andre, eller at en side er hysterisk i uansett retning uansett om man er for eller imot de tiltak vi har nå. 

Det bør også være stor takhøyde for å akseptere hva andre mener, og en burde ideelt si seg enig om å være uenig når en ikke kommer videre. Vi er her for å ha en debatt, og ikke presse våre meninger på hverandre. Personlig er jeg åpen for å endre min egen mening, og akseptere når jeg tar feil. 

Jeg har trukket meg litt unna tråden av flere grunner, men en av de viktigste er at det er blitt såpass polarisert nå. Jeg savner en god debatt, og jeg savner at vi deler informasjon med hverandre og debatterer om dette. Noen ting er det dessverre umulig å bli enig om, og jeg vet ikke hvor langt vi kommer med å diskutere hvilke tiltak er nødvendig etc. da jeg tror de fleste her er låst i sine meninger og ikke ønsker å endre disse. Da blir det fort skittkasting, og andre faktorer som påvirker tråden i negativ endring. Kanskje dette bør splittes ut i flere tråder... 

Thank you for coming to my Ted Talk. 

Stemmer for at man starter en ny debattråd for å løfte debatten som jeg er enig i at man trenger og lar denne være mer konkret rundt nyheter og informasjon. :)

Lenke til kommentar
3 hours ago, Kryptodebunker said:

 

Kult kunstig intelligens greier å høre forskjell på hosten til koronasmittede og andre luftveisinfeksjoner. 

 

Bør vi ha en sunn dose skepsis? Man ser jo hvor flott AI er til å identifisere ulv i snø. Var faktisk en sak om det, hvor det var snøen som bidro mest til å klassifisere som ulv (altså feil slutning): https://hackernoon.com/dogs-wolves-data-science-and-why-machines-must-learn-like-humans-do-41c43bc7f982

Lenke til kommentar
3 hours ago, Morromann said:

Det er vanvittig når jeg ser på nyhetsdekning fra USA at de går med munnbind ute i parker, sykler med munnbind, går rundt med munnbind flere meter og kilometer fra andre mennesker hele tiden. Jeg antar at det skyldes utbredt helseangst; og forståelig at det er mye av det når man vet det koster en formue der borte å få hjelp i helsevesenet. Men jeg tror det i lengden er helseskadelig å ikke tillate seg selv å trekke inn litt frisk utendørs luft på noe tidspunkt i flere måneder.

Fro munnbind jeg, men bare når det er nødvendig. Og i store åpne utendørsarealer er det ikke nødvendig og i lengden er det ikke bra hverken for helsen eller for samfunnet.

Jeg skjønner hvordan det tenkes. Og mye av det som sies er fornuftig. Det å gå tur med litt avstand til folk må en vel være helt enige om at er tryggt nok.

Likevel kan man lukte parfyme til folk som passerer forbi. Men, det blir bare spekulasjoner og det er vel neppe gjort mange utendørsforsøk i og med at innendørs er så mye mer prekær fare rundt. Så jeg vil si at det muligens er indisier, men ikke nok vitenskaplige undersøkelser på det?

Men, når du har 500 tusen som samles i en demonstrasjon, så blir det som en kyllingflokk. Med bonus for at "kyllingflokken" oppholder seg utendørs. Når bønder får sykdom i en kylling/hønsefarm så dreper de alle dyrene, men dette er da innendørs løst løpende dyr på et gulv eller burdyr. Så desinfiseres husdyrrommet. Så blir rommet stående i karantene før ny frisk dyreflokk kan settes inn. Selvsagt så må de fjerne hønegjødselen og sikkert sope, børste, tørker over enkelte typer flater. Høytrykkspyle?

Jeg tenker at denne tråden kan bidra å være en sånn tankesmie. Så å avfeie utendørs møter ala demonstrasjoner "som at ikke på noe som helst vis kan være en smittearena" stiller jeg meg ihvertfall litt skeptisk til.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Pc Lynet said:

Det er ikke noe dårlige luft man får via ett munnbind enn uten. Hvis man går tett i tett på fortauet i en by eller en park med mye folk er det hensiktsmessig med munnbind. Går du helt alene i naturen er det ikke nødvendig.

Luften er ikke dårligere enn ellers. MEN, den kommer inn fra sidene ufiltrert. Så da må det være basert på de fakta at tiltak velges. På sykehus så har de selvsagt en mye høyere risikoprofil, og velger derfor masker som faktisk filtrerer luft som pustes inn, brukt under gitte situasjoner. Eller de nytter visir pluss medisinsk munnbind dersom dette er ansett å beskytte tilstrekkelig.

Endret av G
Lenke til kommentar
3 hours ago, Morromann said:

Ute i naturen er det definitivt bedre at du puster inn og ut frisk luft enn å puste rett inn i en maske. Vi er ikke skapt til kun å puste dit, det er åpenbart.

Det er åpenbart mer behagelig å puste i det fri enn i en maske. Det er vi alle enige om. Men det går å puste i en maske, du dauer ikke av det for å si det sånn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Snikpellik said:

Må bruke munnbind også utendørs på jobb, men igjen er det fordi vi har uunngåelig nærkontakt hele tiden, ofte beveger oss mellom inne og ute, deler utstyr osv. Fun fact: Da jeg byttet det første munnbindet etter tre timers bruk nede i Oslo sentrum på torsdag, hadde det blitt svarte flekker foran pga forurensing.

Da jeg overnattet en natt på hotell i London så kunne jeg grave ut mørk dritt fra neseborene mine morgenen etter. Da hadde jeg altså spasert litt i gatene og sovet en natt på hotell :laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WCH911 skrev (50 minutter siden):

På generelt grunnlag, så trenger denne tråden en mer nyansert debatt. Det er dumt at det har nærmest blitt en skyttergravskrig, det blir ikke en god debatt av dette.


Jeg er helt for debatt, men så langt har det vært mye konspirasjonsteorier og "vitenskap" fra alternative kilder når man skal forsøke å vise til at SARS-CoV-2 ikke er farlig.

Enkelte har jo gang på gang hevdet at SARS-CoV-2 ikke er farligere enn influensa, at kun gamle dør, at alle tiltakene er bare tull osv.
Jeg er veldig åpen for å debattere det, å forsøker jo også å gjøre det, men det hadde jo vært fint om det var mer enn bare synsing, og at man faktisk kunne underbygge de påstandene med noe?

Jeg forsøker å lese de fleste lenkene som legges ut, følger med på rapporter og slikt, å det hadde jo vært helt topp om dette stemte, altså at SARS-CoV-2 ikke var farlig, og at tiltak ikke var nødvendig, men så langt finnes det ingen fakta som støtter opp under de argumentene, så det blir jo mest å diskutere synsing som ikke er støttet av epidemiologi.

Jeg er til og med åpen for å diskutere hvorvidt Bill Gates og Jeff Bezos forsøker å implantere mikrobrikker i befolkningen gjennom vaksiner, for å styre oss alle, eller om Kina har skapt viruset for å ta livet av vesten, og den slags konspirasjonsteorier, men det finnes det heldigvis en egen tråd for.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (59 minutter siden):

Helsedirektoratet har begynt å oppdatere sykehustallene i helgene igjen, heldigvis. 

Jeg synes det er helt greit at han henviser støyende avsporinger i tråden til tråder som går mer i dybden på de aktuelle diskusjonene. Glimrende initiativ til å avlaste moderatorene. Det er jo ikke bare bare for moderatorer å henge med på en tråd som ruller av gårde med 10 sider om dagen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Theo343 said:

Min lille drøm var at byer som Oslo ol. kun tillates elektrisk persontransport (personlig, ikke kollektivt som kan gå på andre lite forurensende alternativer) og etterhvert nullutslipp på all type transport i innenfor Ring 3. Men dessverre har man nå i flere år gått mye lenger enn dette i politikken ved at man går i mot all privatbiltransport uten å skille mellom sterkt forurensende og mindre forurensende trafikk. Dette er innspill de henter fra andre store byer internasjonalt, som bevisst undergraver mindre forurensende trafikk.

Det er jeg enig med deg i. Det må gå an å velge fornuftige middelveier når middelveier behøves.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Morromann said:

Nå har denne tråden her vært aktiv siden januar og har skiftet retning flere ganger i tråd med utviklingen ute i samfunnet og forandringene. Om noen måneder vil det være vaksinene som er det mest aktuelle temaet. Gjett hva som skjer her inne da. Da kommer tråden til å bli invadert og spammet ned av anti-vaxxere som vil argumentere for at vaksiner er djevelens verk

Ja, haha.

Nei, det er ikke djevelens verk, nå må dere ta dere i sammen! :wee:

Men, for å herme meg til et uttrykk fra WHO. Altså ordet "novel". Låner dette ord herved!

Det må være sunt å være litt småskeptisk til en novel coronavirus vaccine også. Jeg er absolutt for vaksiner, men ting er såpass nye at man må bruke vett og vente til de er trygge. Dessuten så vil det i enkelte av vaksinene tas i bruk novel technology, altså mRNA. Det bør informeres om potensiell nytte og potensielle skadevirkninger.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Yessmann said:

Det er ikke mye debatt her. Jeg ser masse innlegg med linker til oppslag i media der alle de verst tenkelige sider ved sykdommer er cherrypicket. Skjønner ærlig talt ikke helt poenget med det. Akkurat som folk ikke kan lese nettaviser selv. Er det ikke debatt som er poenget med diskusjon.no da?

Det står i tittelen at det også er en nyhetstråd. Kan du ikke lese da mann! Nå er det nok med dissing fra deg på akkurat denne tråden. Du får lese i de andre trådene som omhandler andre ting enn nyheter du da istedetfor. :ermm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Andy Burnham, borgermester i Greater Manchester, som tidligere nektet å stenge ned, å kom i krangel med Boris, ønsker nå plutselig å stenge alle skolene, i tillegg til den nedstengingen som regjeringen har vedtatt fra torsdag av?

Han har tydeligvis snudd?

Nå var han vel egentlig aldri i mot nedstenging, han nektet å stenge ned fordi bedriftene fikk for dårlig kompensasjon, men det virker likevel litt pussig ?

https://www.thesun.co.uk/news/13078809/andy-burnham-schools-close-circuit-breaker/

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Yessmann said:

Så du husker ikke ETT navn engang? Jeg snakker om DENNE tråden for det var her det ble påpekt: "til dere som tror covid er som influensa" som jeg altså svarte på.

Går an å google dette. Her to innlegg fra forumet, men ikke fra denne tråden:

Spoiler

 

 

Her igjen fra en annen tråd enn den igjen:

Spoiler

 

 

Her en helt egen artikkel om emnet i regi Tu.no

Quote

13. april sa Tedros Adhanom Ghebreyesus, som er leder for Verdens helseorganisasjon (WHO), at foreløpige data tyder på at koronaviruspandemien er ti ganger dødeligere enn svineinfluensaen fra 2009.

https://www.diskusjon.no/topic/1873759-er-korona-mer-dødelig-enn-influensa/

 

Her endelig et i fra denne tråden:

  

  

2 hours ago, Morromann said:

Med tanke på forumets regler er det ikke spesielt hyggelig om man driver og navngir folk på den måten(selv om det er brukernavn)og i grenseland til personangrep. Men det florerer av slike påstander langt bakover i tråden.

Forsåvidt enig. Men nå har jeg bidratt med middelet, så kan man kanskje heller hevde at vi har bevist at spørsmålet eksisterer, f.eks. basert på det lille jeg gravde fram allerede (uten å drive med noen voldsomme navnelister). Jeg kan bekrefte som vitne at jeg har bevitnet det Morromann påstår rundt folk som sier at covid-19 ikke er farligere enn influensa. Og dersom dette temaet fortsettes å pushes, så må man kanskje ha lov til også å arrestere med, "men du sa..". Selv norske politikere gjør det i debatter, ved datomerknad og hva som ble sagt av motparten.

2 hours ago, Morromann said:

Jeg skal linke senere i dag når jeg har tid til å pløye meg gjennom tråden. Ellers er det sikkert noen andre som kan gjøre det hvis de gidder.

Nytt heller hjelpen beskrevet nedenfor du, så sparer du lassevis med tid.

 

 

Nå håper jeg på litt respekt :wee: Og jeg kunne ha fortsatt. Er bare å nytte google-søket (så lærte dere kanskje noe nytt i dag også):

korona ikke farligere enn influensa site:diskusjon.no

Det er ihvertfall et spørsmål som opptar folk veldig, i og med at TU.no må skrive en egen artikkel om emnet :laugh:

Endret av G
rettet grammatikk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...