Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

SMITTEREKORD I RUSSLAND

Sitat

 

Med 18.665 nye registrerte smittetilfeller, har Russland søndag satt ny rekord i antall registrerte smittetilfeller i løpet av ett døgn i landet.

245 russere har mistet livet på grunn av viruset det siste døgnet.

De siste syv dagene har 102.615 personer fått påvist smitte i Russland, mens 1912 har dødd. Det gjør at landet på verdensbasis ligger på henholdvis 9.- og 8.-plass i de to ulike kategoriene.

 

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/smitterekord-i-russland.kjfwZ28b7

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Kult kunstig intelligens greier å høre forskjell på hosten til koronasmittede og andre luftveisinfeksjoner. 

Sitat

When validated with subjects diagnosed using an official test, the model achieves COVID-19 sensitivity of 98.5% with a specificity of 94.2% (AUC: 0.97). For asymptomatic subjects it achieves sensitivity of 100% with a specificity of 83.2%. Conclusions: AI techniques can produce a free, non-invasive, real-time, any-time, instantly distributable, large-scale COVID-19 asymptomatic screening tool to augment current approaches in containing the spread of COVID-19. Practical use cases could be for daily screening of students, workers, and public as schools, jobs, and transport reopen, or for pool testing to quickly alert of outbreaks in groups.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (9 timer siden):

Nja, det kunne ha vært svært interessant å sett effekten av en helt nyoppstått demonstrasjon i f.eks. Tsjekkia nå, så kunne kanskje forskerne en gang for alle undersøkt og fått det dokumentert.

Smittetrykket har vel heller ikke vært særlig høyt i norske demonstrasjoner.

Ikke i noen tror jeg. I den første coronahøsten har mann på en måte hatt 1968 om igjen; altså det har aldri vært så mye demonstrasjoner rundt om i verden siden 1968: BLM-prtester i USA, anti-lockdown i Europa, anti-Lukasjenko i Hviterussland, abortprotester i Polen, sørgemarsj i Frankrike etter terroren, protester mot den thailandske kongen, protester i Nirgeria, protester mot regjeringen i Chile, mot regjeringene i et par tidligere sovjetrepublikker i Asia, og Hong Kong-preotestene blusset opp igjen etter et midlertids stopp da pandemien brøt ut. I tillegg var strendene verden over tettpakkede uten at det var meldt om noen strandsmitte. I begynnelsen av pandemien husker vi hvordan de stengte ned strendene og atpåtil gikk og sprayet området med noe desinfiserende i "romdrakter". Nå burde vi vite bedre og at utendørss smitte egetnlig er veldig lite sannysnlig. Men vi bør være nøye på å så mye som mulig begrense sammenkomster innendørs hvor nettopp smitte skjer. Å ikke overdrive smittevernsregler utendørs vil nok også dempe enkeltes trang til å skape forestillinger om at noen ønsker å innføre et totalitært diktatur. Altså at vi bør ha lov til å ferdes så mye vi vil i åpne utendørs arealer. Og selvsagt bruke sunn fornuft og ikke drikke av hverandres kopper og slikt da.

Det er vanvittig når jeg ser på nyhetsdekning fra USA at de går med munnbind ute i parker, sykler med munnbind, går rundt med munnbind flere meter og kilometer fra andre mennesker hele tiden. Jeg antar at det skyldes utbredt helseangst; og forståelig at det er mye av det når man vet det koster en formue der borte å få hjelp i helsevesenet. Men jeg tror det i lengden er helseskadelig å ikke tillate seg selv å trekke inn litt frisk utendørs luft på noe tidspunkt i flere måneder.

Fro munnbind jeg, men bare når det er nødvendig. Og i store åpne utendørsarealer er det ikke nødvendig og i lengden er det ikke bra hverken for helsen eller for samfunnet.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (15 minutter siden):

Det er vanvittig når jeg ser på nyhetsdekning fra USA at de går med munnbind ute i parker, sykler med munnbind, går rundt med munnbind flere meter og kilometer fra andre mennesker hele tiden. Jeg antar at det skyldes utbredt helseangst; og forståelig at det er mye av det når man vet det koster en formue der borte å få hjelp i helsevesenet. Men jeg tror det i lengden er helseskadelig å ikke tillate seg selv å trekke inn litt frisk utendørs luft på noe tidspunkt i flere måneder.

Fro munnbind jeg, men bare når det er nødvendig. Og i store åpne utendørsarealer er det ikke nødvendig og i lengden er det ikke bra hverken for helsen eller for samfunnet.

Det er ikke noe dårlige luft man får via ett munnbind enn uten. Hvis man går tett i tett på fortauet i en by eller en park med mye folk er det hensiktsmessig med munnbind. Går du helt alene i naturen er det ikke nødvendig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (Akkurat nå):

Det er ikke noe dårlige luft man får via ett munnbind enn uten. Hvis man går tett i tett på fortauet i en by eller en park med mye folk er det hensiktsmessig med munnbind. Går du helt alene i naturen er det ikke nødvendig.

Ute i naturen er det definitivt bedre at du puster inn og ut frisk luft enn å puste rett inn i en maske. Vi er ikke skapt til kun å puste dit, det er åpenbart. I det fjerne østen er det og har vært vanlig lenge at man har på munnbind for å beskytte seg selv mot luftforurensing i tungt forurensede storbyer. Det er alltid ting som bør veies opp mot hverandre.

Men nå har det blitt stilt spørsmål med hvor stor sjansen for dråpesmitte er utendørs og jeg tror at utrbrudd av covid primært og i overveldende grad er noe som spores til innendørs aktiviteter. Det er jo tilfelle for så godt som alle utbrudd vi kjenner.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/50P2rW/dette-er-faktisk-ikke-saa-farlig

https://www.dagbladet.no/nyheter/mye-lavere-smitterisiko/72790430

Corona er i all hovedsak enn "innesykdom" om man kan kalle det det. Det er større sannsynlighet at man får koldbrann, bakteriesmitte eller infeksjoner av å oppholde seg utendørs enn corona.

Hva amerikanere gjelder vil jeg tippe at de frykter legeregningen vel så mye som sykdommen, kanskje mer.

Lenke til kommentar

Hvis du er uheldig å går forbi en som er smittet med koronaviruset som akkurat nyser eller hoster er det fullt mulig å bli smittet. Derfor ville jeg brukt munnbind i sentrum av storbyer som Oslo og Bergen.

Sitat

A review of 7,000 cases in China documented only a single instance of outdoor transmission — but it apparently occurred during a long conversation between two friends. One of them had just returned from Wuhan, the center of the outbreak.

If you attend a social event and find yourself in close conversation with someone from outside your household, even outdoors, wear a mask. Keep music levels low so people don’t have to shout. (Loud speaking expels more droplets than a quiet voice.) Don’t share food or serving utensils.

“I think people hear that it’s outdoors and think everything is fine,” said Linsey Marr, an engineering professor and aerosol scientist at Virginia Tech. “But it should be outdoors with distancing. If you have an outdoor gathering with a lot of people talking, you stand close. It’s loud, so you talk louder.”

https://www.nytimes.com/2020/07/03/well/live/coronavirus-spread-outdoors-party.html

Jeg tror at mange av de med ukjent smittekilde er folk som er smittet i forbifarten.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Nå kan VG avsløre at 234 kommuner satte helsesykepleiere til å løse coronaoppgaver da skolene stengte.

Over natten ble de som er utdannet til å følge opp utsatte barn, beordret til nye arbeidsoppgaver. Men de sårbare elevene ble ikke borte da regjeringen stengte skolene 12. mars.

Denne uken innførte myndighetene nye, nasjonale corona-tiltak. Smitten stiger. Skoler og barnehager går fra gult til rødt. Frykten er tilbake.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0Kn6VE/da-hjelperne-forsvant

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må bruke munnbind også utendørs på jobb, men igjen er det fordi vi har uunngåelig nærkontakt hele tiden, ofte beveger oss mellom inne og ute, deler utstyr osv. Fun fact: Da jeg byttet det første munnbindet etter tre timers bruk nede i Oslo sentrum på torsdag, hadde det blitt svarte flekker foran pga forurensing.

Står man tett i tett utendørs er det klart munnbind hjelper mye (f.eks Trump rally!), men det er nok lite hensiktsmessig dersom man er i bevegelse og går på gata og lignende.

Grunnen til at mange har det på seg i gater rundt om i verden selv der det ikke er påbudt ute er nok mye fordi folk ikke gidder å ta det av og på mellom for eksempel butikkbesøkene, som igjen øker risikoen for feilbruk. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (11 minutter siden):

Hvis du er uheldig å går forbi en som er smittet med koronaviruset som akkurat nyser eller hoster er det fullt mulig å bli smittet. Derfor ville jeg brukt munnbind i sentrum av storbyer som Oslo og Bergen.

https://www.nytimes.com/2020/07/03/well/live/coronavirus-spread-outdoors-party.html

Jeg tror at mange av de med ukjent smittekilde er folk som er smittet i forbifarten.

Ja, men det er store sjanser vil jeg da tro for at denne ukjente smittekilden mer sannsynlig fant sted på et sted som en vanlig rutebuss eller dagligvarebutikk som flere hundre er innom daglig og hvor det ikke utføres noen smitteraportering og smittesporing er umulig med mindre man begynner å kreve registrering der også enn ute i en park eller på en strand. Bare det at massedemonstrasjoner, som det har vært mer av verden over enn på flere tiår noe sted ikke har vært kilde til større smitteutbrudd styrker absolutt argumentet jeg kommer med her vil jeg si.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

 Fun fact: Da jeg byttet det første munnbindet etter tre timers bruk nede i Oslo sentrum på torsdag, hadde det blitt svarte flekker foran pga forurensing.

 

Hmm...intneresant. Det er jo primært det man har brukt munnbind mot i asiatiske byer i flere tiår. Et bevis på at hovedstaden ikke er så "grønn" som man ønsker likevel. Tror du leverte et godt argument på å redusere bilbruken i Oslo ytterligere, noe som vi alle vet har vært et "høyeksplosivt" politisk stridstema.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Being outdoors doesn’t mean you’re safe from COVID-19 – a White House event showed what not to do

If you think you’re safe from the coronavirus just because you’re outdoors, think again.

While the wind and the large volume of air make the outdoors less risky than being indoors, circumstances matter.

Someone who is infectious can cough or sneeze, or just talk and, if you happen to inhale those respiratory droplets or they plop into your eye, you can get infected. If you shake hands with an infected person and then touch your eyes, nose or mouth, you also run a chance of getting infected. You don’t have to be inhaling an infected person’s air for very long. What matters is the dose.

As an infectious disease doctor, I get a lot of questions from patients about COVID-19 risks. Here are some answers about the risks outdoors.

https://theconversation.com/being-outdoors-doesnt-mean-youre-safe-from-covid-19-a-white-house-event-showed-what-not-to-do-147756

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (5 minutter siden):

Når det gjelder hageselskapet ved det hvite hus så vi jo at de klemte og tok hverandre i hendene, noe som er idiotisk å gjøre, selv om man er på tryggere grunn utendørs enn innendørs. Selv om jeg mener at man absolutt kan senke skuldrene noe ute så mener jeg ikke at man ikke skal bruke hjernen. Og som artikkelen også nevner så trakk også selskapet seg innendørs til tider så det var ikke en ren utendørs event. 

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, Morromann said:

Hmm...intneresant. Det er jo primært det man har brukt munnbind mot i asiatiske byer i flere tiår. Et bevis på at hovedstaden ikke er så "grønn" som man ønsker likevel. Tror du leverte et godt argument på å redusere bilbruken i Oslo ytterligere, noe som vi alle vet har vært et "høyeksplosivt" politisk stridstema.

Min lille drøm var at byer som Oslo ol. kun tillates elektrisk persontransport (personlig, ikke kollektivt som kan gå på andre lite forurensende alternativer) og etterhvert nullutslipp på all type transport i innenfor Ring 3. Men dessverre har man nå i flere år gått mye lenger enn dette i politikken ved at man går i mot all privatbiltransport uten å skille mellom sterkt forurensende og mindre forurensende trafikk. Dette er innspill de henter fra andre store byer internasjonalt, som bevisst undergraver mindre forurensende trafikk.

 

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (42 minutter siden):

Og dere som synes korona er som en influensa kan kose seg her:

 

Eller her:

 

Ja, og ikke minst HER:

 

Nå har denne tråden her vært aktiv siden januar og har skiftet retning flere ganger i tråd med utviklingen ute i samfunnet og forandringene. Om noen måneder vil det være vaksinene som er det mest aktuelle temaet. Gjett hva som skjer her inne da. Da kommer tråden til å bli invadert og spammet ned av anti-vaxxere som vil argumentere for at vaksiner er djevelens verk, at  alternativet til vaksiner er hva de hevder er "flokkimmunitet" og det vil komme internasjonele erklæringer fra "eksperter" om at vaksiner er farlig og som fyrer opp konspirasjonsteoretikernes forestillinger. Selv om de som utvikler vaksiner må bruke lang tid nettopp fordi det vil være uansvarlig og farlig å slippe løs vaksiner for tidlig når man ikke er helt sikker på skadeomfang av bivirkninger. Det er nok sannsynlig at man allerede har vaksiner som gir immunitet men at man ennå ikke har testet ut godt nok med hensyn til skadelige bivirkninger. Men anti-vaxxere vil nok bare si at de bruker ekstra lang tid for å forsikre seg om at vaksinene virkelig steriliserer folk eller medfører hjerneskader eller at kontrollchipene virker som de skal. Så det er bare å forbedrede seg nå vaksinemotstanderne inntar tråden for fullt om noen måneder.

Endret av Morromann
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (3 minutter siden):

"Og dere som synes korona er som en influensa kan kose seg her"

Nei, korona er ikke som influensa, men det er heller ikke som spanskesyken eller svartedøden.

Igjen. Bruk riktig tråd istedenfor å drive spamming av denne tråden:

Det er ingen som har dsagt at dette er svartedauen. Det er kun stråmenn og spamming. Bruk riktig tråd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...