Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Yessmann skrev (Akkurat nå):

Det er ikke mye debatt her. Jeg ser masse innlegg med linker til oppslag i media der alle de verst tenkelige sider ved sykdommer er cherrypicket. Skjønner ærlig talt ikke helt poenget med det. Akkurat som folk ikke kan lese nettaviser selv. Er det ikke debatt som er poenget med diskusjon.no da?

Hva var argumentet ditt da bortsett fra å skjelle ut folk som tar dette mer på alvor enn deg selv? Hvos det ikke innteresserer deg så mye hvorfor er du her?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

The Spanish flu causes Corona-fear today

The world has experienced several devastating epidemics. One of the worst was the Spanish flu, that ravaged between 1918 and 1920. The epidemic probably killed more people than the First and Second World Wars together.

“The Spanish flu is the main reason why we fear the corona virus today,” says Associate Professor Magnus Vollset, at the Department of Global Public Health and Primary Care, University of Bergen.

The Spanish flu was also a viral-disease, and became a global pandemic that killed 100 million people. In comparison, 18 million died in the First World War and between 60-85 million during the Second World War.

Fatal for young and able-bodied

In Norway, which had a population of 2,6 million people at the time, around one million people were infected, of which 15 000 died. This gives a mortality rate around 1,3 per cent, which is quite similar to the Corona outbreak.

However, comparisons between the Spanish flu and the corona-pandemic, involve one major difference.

“The COVID-19 seems to be mostly killing the elderly and vulnerable groups, whereas the Spanish flu also killed the young and employable. These young victims had not developed immunity from earlier flus,” Vollset points out.

Sitat

Big epidemics in Norway:

  • Cholera: From the 1830s. In Bergen, the worst outbreak occurred between 1848 – 1849, when 712 people died. In Norway, the worst epidemic was in 1853 when 2500 inhabitants died within a few months, 1600 of them in Christiania (Oslo).
  • Tuberculosis: Between 1895 and 1955, supposedly 250 000 Norwegian died from the disease.
  • Leprosy: When Norway began its first national patient register, 2800 were infected. Since that time, 9000 Norwegians have been infected.
  • The Spanish flu: A global epidemic (pandemic) that hit large parts of the world between 1918 – 1920. The pandemic killed nearly 100 million people worldwide and 15 000 in Norway.
  • After the Spanish flu, we have had these pandemics: the Asian flu (1967), the Hong Kong flu (1968) (?),, the Russian flu (1977) and the Swine flu (2009).

https://partner.sciencenorway.no/covid19-epidemic-history-of-medicine/the-spanish-flu-causes-corona-fear-today/1662898

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Og DER ble dette en tråd om Svartedauen istedefor Covid-19. Burde ikke en tråd om Svartedauen heller bli postet i historieforumet?

Utgangspunktet var sammenligning covid19 og influensa. Jeg spør igjen: hvem i denne tråden påstår covid19 er like eller mindre farlig enn influensa?

Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

En god del faktisk. Spesielt de som mener det bare er tull med smitteversntiltak og at de som er smittet med covid bør være i sin fulleste rett til å gå i butikken og handle og utsette andre for smitte.

Så man kan ikke mene det uten at man samtidig mener covid19 er som influensa?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (Akkurat nå):

Utgangspunktet var sammenligning covid19 og influensa. Jeg spør igjen: hvem i denne tråden påstår covid19 er like eller mindre farlig enn influensa?

Jeg orker ikke og har ikke tid til å pløye meg gjennom de hundrevis, ja kanskje tusenvis av innlegg her inne som har påstått dette omtrent siden pandemien brøt ut. Kanskje senere i dag; det tar tid å linke frem til alle disse.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Jeg orker ikke og har ikke tid til å pløye meg gjennom de hundrevis, ja kanskje tusenvis av innlegg her inne som har påstått dette omtrent siden pandemien brøt ut. Kanskje senere i dag; det tar tid å linke frem til alle disse.

Så du husker ikke ETT navn engang? Jeg snakker om DENNE tråden for det var her det ble påpekt: "til dere som tror covid er som influensa" som jeg altså svarte på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (Akkurat nå):

Så du husker ikke ETT navn engang? Jeg snakker om DENNE tråden for det var her det ble påpekt: "til dere som tror covid er som influensa" som jeg altså svarte på.

Jeg skal linke senere i dag når jeg har tid til å pløye meg gjennom tråden. Ellers er det sikkert noen andre som kan gjøre det hvis de gidder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (3 minutter siden):

Så du husker ikke ETT navn engang? Jeg snakker om DENNE tråden for det var her det ble påpekt: "til dere som tror covid er som influensa" som jeg altså svarte på.

Med tanke på forumets regler er det ikke spesielt hyggelig om man driver og navngir folk på den måten(selv om det er brukernavn)og i grenseland til personangrep. Men det florerer av slike påstander langt bakover i tråden.

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Etter å ha lest lørdagens politilogg for Tromsø (som er mye lengre enn normalt) så må jeg si jeg begynner å helle mot et totalforbud mot alkoholsalg og alkoholinntak inntil gitte måltall for smitte oppnås. Så får heller staten gi redningspakker til alle med skjenkebevilling i den tida det varer. Altså ikke noe nytt forsøk på amerikansk forbudstid, men et midlertidig tiltak med fornuftig planlagt avslutning. Så ikke noe slippery slope snikinnføring av KRF-politikk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Etter å ha lest lørdagens politilogg for Tromsø (som er mye lengre enn normalt) så må jeg si jeg begynner å helle mot et totalforbud mot alkoholsalg og alkoholinntak inntil gitte måltall for smitte oppnås. Så får heller staten gi redningspakker til alle med skjenkebevilling i den tida det varer. Altså ikke noe nytt forsøk på amerikansk forbudstid, men et midlertidig tiltak med fornuftig planlagt avslutning. Så ikke noe slippery slope snikinnføring av KRF-politikk.

Mange land har gjort det. Det vil ikke blusse opp noen ny smuglerindustri om det bare er snakk om to uker eller noe. Kriminelle har forretningssans, de er ikke idioter og å starte opp noe nytt smugler og svartebørsmarked for kun to uker vil være et gedigent tapsprosjekt når kranene skrus på igjen og pilsen er tilbake i hyllene. Hva gjør de da med all den innkjøpte børsten fra Øst-Europa som de ikke får solgt?

Tenkte bare å komme de som vil argumentere mot deg i forkjøpet.

Endret av Morromann
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Morromann skrev (24 minutter siden):

Kan ikke dette bare flyttes over til influensatråden også?

Nemlig, for du har ikke myndighet til å gjøre det selv. Og du er ikke trådstarter. Likevel tar du rollen som kommandør over tråden. 

Hva om jeg lager en tråd på Koronaforumet om "Statistikk og Korona"? Og deretter skriver innlegg her om at statistikk-innlegg bør flyttes over dit? 

Det er nøyaktig hva du har gjort 🤥

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Simen1 said:

Etter å ha lest lørdagens politilogg for Tromsø (som er mye lengre enn normalt) så må jeg si jeg begynner å helle mot et totalforbud mot alkoholsalg og alkoholinntak inntil gitte måltall for smitte oppnås. Så får heller staten gi redningspakker til alle med skjenkebevilling i den tida det varer. Altså ikke noe nytt forsøk på amerikansk forbudstid, men et midlertidig tiltak med fornuftig planlagt avslutning. Så ikke noe slippery slope snikinnføring av KRF-politikk.

Enig. Det er helt klart at en stadig større del av befolkningen med liten eller dårlig selvkontroll og selvdisiplin tyr til alkohol som en måte å ventilere frustrasjon, som på ingen måte er akseptabelt når det fører til det vi ser.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Budeia said:

Nemlig, for du har ikke myndighet til å gjøre det selv. Og du er ikke trådstarter. Likevel tar du rollen som kommandør over tråden. 

Hva om jeg lager en tråd på Koronaforumet om "Statistikk og Korona"? Og deretter skriver innlegg her om at statistikk-innlegg bør flyttes over dit? 

Det er nøyaktig hva du har gjort 🤥

Moderatorer har selv skilt ut dette samt andre ting som konspirasjonsteorier m.m.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...