Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

OK,, nå vet vi at en del av innrapportert smitteøkning skyldes at flere tester seg, og med introduksjonen av spytteprøver kommer sannsynligvis tallet til å gå ytterligere opp. Men jeg lurer; for jeg har egentlig ikke peiling: er det antall nysmittede på papiret som brukes som grunnlag for nye nedstenginger eller er det reell smittesituasjon; altså hvorvidt det er snakk om ukontrollerte smitteutbrudd som ikke er isolerte og kontrollerte. Det bør jo ihvertfall være det siste da det er helt åpenbart at tall alene som blir høyere med mer testing i aller høyeste grad kan gi et feil inntrykk av hvordan situasjonen i praksis er.

Bare for å legge til: jeg skriver ikke dette for å gi mer "mat" til fornekterne men fordi jeg mener at det absolutt er et innteresant og viktig sprøsmål. Jeg håper ikke politikerne virkelig bruker testresultat alene for å gjennomføre nedstenginger som kan være veldig unødvendig og uansett skadelig. Det viktigste er jo om det er et kontrollert eller ukontroller utbrudd og om vi ser en økning i innleggelser og dødsfall eller ikke, og det er helt klart at situasjonen var ute av kontroll i vinter og vår og at det VAR langt flere smittede på det tidspunktet enn det er nå. Overskrifter om at det er mer smittede nå enn i mars gir et falskt bilde fordi det er åpenbart at det var skyhøyt mye mer da enn nå og at mørketallene var helt enorme noe de ikke er nå.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Morromann said:

OK,, nå vet vi at en del av innrapportert smitteøkning skyldes at flere tester seg, og med introduksjonen av spytteprøver kommer sannsynligvis tallet til å gå ytterligere opp. Men jeg lurer; for jeg har egentlig ikke peiling: er det antall nysmittede på papiret som brukes som grunnlag for nye nedstenginger eller er det reell smittesituasjon; altså hvorvidt det er snakk om ukontrollerte smitteutbrudd som ikke er isolerte og kontrollerte. Det bør jo ihvertfall være det siste da det er helt åpenbart at tall alene som blir høyere med mer testing i aller høyeste grad kan gi et feil inntrykk av hvordan situasjonen i praksis er.

Bare for å legge til: jeg skriver ikke dette for å gi mer "mat" til fornekterne men fordi jeg mener at det absolutt er et innteresant og viktig sprøsmål. Jeg håper ikke politikerne virkelig bruker testresultat alene for å gjennomføre nedstenginger som kan være veldig unødvendig og uansett skadelig. Det viktigste er jo om det er et kontrollert eller ukontroller utbrudd og om vi ser en økning i innleggelser og dødsfall eller ikke.

Godt spørsmål, dette var jo litt av årsaken til at vi var kritiske til  at man mente det ikke var nødvendig å teste befolkningen i større grad tidligere.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Godt spørsmål, dette var jo litt av årsaken til at vi var kritiske til  at man mente det ikke var nødvendig å teste befolkningen i større grad tidligere.

Ja, det var da men nå får man jo tester slengt etter seg. Klart det gir høyere resultater enn i mars-april. Det føles virkelig som det er flere år siden mars og ikke måneder. Andre som føler det samme?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Morromann said:

 Det føles virkelig som det er flere år siden mars og ikke måneder. Andre som føler det samme?

Definitivt, hovedsaklig fordi jeg og min familie har levd et veldig isolert liv i hele perioden. Tiden går da veldig sakte samtidig som man ikke får de gledesstundene man ellers hadde fått.

Og ja, mer testing vil gi flere positive. Men jeg kjenner ikke testene godt nok til å vite om de kan bli positive på noen som var smittet for mer enn eks. 3-4 uker siden. Det er vel en viktig faktor i det du spør om.

Ellers må man jo foreta disse type tiltak basert på hvor mange bekreftede smittede man har i nuet. Tenker da ikke rent proaktive tiltak vi kunne gjort tidligere for å begrense importsmitte osv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

Morromann skrev (5 minutter siden):

OK,, nå vet vi at en del av innrapportert smitteøkning skyldes at flere tester seg, og med introduksjonen av spytteprøver kommer sannsynligvis tallet til å gå ytterligere opp. Men jeg lurer; for jeg har egentlig ikke peiling: er det antall nysmittede på papiret som brukes som grunnlag for nye nedstenginger eller er det reell smittesituasjon; altså hvorvidt det er snakk om ukontrollerte smitteutbrudd som ikke er isolerte og kontrollerte. Det bør jo ihvertfall være det siste da det er helt åpenbart at tall alene som blir høyere med mer testing i aller høyeste grad kan gi et feil inntrykk av hvordan situasjonen i praksis er.

Bare for å legge til: jeg skriver ikke dette for å gi mer "mat" til fornekterne men fordi jeg mener at det absolutt er et innteresant og viktig sprøsmål. Jeg håper ikke politikerne virkelig bruker testresultat alene for å gjennomføre nedstenginger som kan være veldig unødvendig og uansett skadelig. Det viktigste er jo om det er et kontrollert eller ukontroller utbrudd og om vi ser en økning i innleggelser og dødsfall eller ikke, og det er helt klart at situasjonen var ute av kontroll i vinter og vår og at det VAR langt flere smittede på det tidspunktet enn det er nå. Overskrifter om at det er mer smittede nå enn i mars gir et falskt bilde fordi det er åpenbart at det var skyhøyt mye mer da enn nå og at mørketallene var helt enorme noe de ikke er nå.

FHI regner med at 10% av de syke ble fanget opp i Mars. Nå regner de med at 40% blir fanget opp.

Sitat

Forskere mener myndighetene har valgt feil teststrategi

NTNU-forskere er kritiske til dagens smittesporing og frykter konsekvensene. – En fallitterklæring om vi må stenge ned landet igjen, sier professor.

Allerede i april lanserte den bredt sammensatte forskergruppa NTNU covid-19 Taskforce sin testmodell for norske helsemyndigheter.

Gjennom store datasimuleringer har de vist hvordan en målrettet og ukentlig testing av alle husstander med fem eller flere personer, uavhengig av om noen i husstanden har symptomer på covid-19 eller ikke, raskere og billigere vil gi kontroll på koronaviruset.

– 20.000 ukentlige tester vil være nok til å få R-tallet godt under 1 i Oslo, sier professor Eivind Almaas.

R-tallet (reproduksjonstallet) er antall personer en smittet person fører smitten videre til. For å slå ned viruset må det tallet under 1.

De forteller at smittesjansen er størst i større husholdninger, og at det er helt tydelig at den strukturelle testingen vil holde smitten nede langt bedre enn alternativene. Modellen forutsetter blant annet at familiene blir testet en gang i uka.

j261EVDe5wmxCMlpo_jZtQlxiZ4ZGQNNgzKZ9bgX

Veldig interessant. Kunne være verdt å forsøke mener jeg.

https://www.nrk.no/viten/ntnu-forskere-mener-det-er-lettere-a-stoppe-korona-med-en-annen-teststrategi-1.15218625

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Definitivt, hovedsaklig fordi jeg og min familie har levd et veldig isolert liv i hele perioden. Tiden går da veldig sakte samtidig som man ikke får de gledesstundene man ellers hadde fått.

Dedt har skjedd så mye at jeg nesten har problemer med å huske hvordan det var og hva vi tenkte da det startet. Jeg har omtrent det samme minnet om tidlig 2020 som jeg har om minner i 2010 og 2015.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (Akkurat nå):

 

FHI regner med at 10% av de syke ble fanget opp i Mars. Nå regner de med at 40% blir fanget opp.

j261EVDe5wmxCMlpo_jZtQlxiZ4ZGQNNgzKZ9bgX

Veldig interessant. Kunne være verdt å forsøke mener jeg.

https://www.nrk.no/viten/ntnu-forskere-mener-det-er-lettere-a-stoppe-korona-med-en-annen-teststrategi-1.15218625

Så testresultat alene blir altså brukt som begrunnelse for nye nedstenginger?

Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Så testresultat alene blir altså brukt som begrunnelse for nye nedstenginger?

Ja men det er fordi det er en forhåndsvarsel om at flere vil bli innlagt og syke. Vi finner snart ut hvor mye smitte det var i mars. Når vi får like antall inleggelser på sykehus og dødsfall.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (2 timer siden):
Sitat

– Nå regner vi med at vi oppdager rundt 40 prosent av smittetilfellene vi har i samfunnet, mens i mars oppdaget vi kanskje ti prosent, sier Vold.

Morromann skrev (1 minutt siden):

Jeg er sikker på at det var færre enn 10%. Jeg mener, den helt enorme forskjellen i innleggelser og dødsfall burde jo gi et pekepinn.

 

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Morromann said:

Dedt har skjedd så mye at jeg nesten har problemer med å huske hvordan det var og hva vi tenkte da det startet. Jeg har omtrent det samme minnet om tidlig 2020 som jeg har om minner i 2010 og 2015.

Jeg husker veldig godt månedene januar til april, mest fordi jeg var frustrert på håndteringen og tiltakene. (som å ikke stanse personreiser inn i landet). Etter dette er det en mer monoton grøt med "støy".

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (7 minutter siden):

Ja men det er fordi det er en forhåndsvarsel om at flere vil bli innlagt og syke. Vi finner snart ut hvor mye smitte det var i mars. Når vi får like antall inleggelser på sykehus og dødsfall.

Ja, vi har uansett ikke like mange smittede nå som i mars selv om mediene har det som klikkoverskrifter basert på rapporterte testresultat. Men vi kan fort få det når det nærmer seg jul. Jeg prøver ikke p bagatellisere det. Og hvis dødsfall og innleggelser om en måned eller to overstiger mars, noe vi alle håper det ikke gjør får vi nok et klarere pekepinn for mange som faktisk ble smittet da coronaen kom til Norge. Men det var uansett langt flere enn nå.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Jeg husker veldig godt månedene januar til april, mest fordi jeg var frustrert på håndteringen og tiltakene. (som å ikke stanse personreiser inn i landet). Etter dette er en mer monoton grøt med "støy".

Jeg husker hele 2019 samt helt tidlig i 2020 mye bedre enn mars og april 2020. Rart det der.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (53 minutter siden):

Skjønner ikke helt at EU og alle kan si "april". Foreløpig er jo ingen vaksiner godkjent engang. Men. Kanskje de vet noe vi ikke vet.

De hadde noe vitsing i Nytt På Nytt om at Høie lovet at vaksinen skulle bli gratis. "Hurra, regjeringen lover at noe som ikke finnes skal være gratis".

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Morromann said:

Jeg husker hele 2019 samt helt tidlig i 2020 mye bedre enn mars og april 2020. Rart det der.

Tenker det kan ha litt med hva som skjer i perioden. Når man blir gående mye mer hjemme i nærmest "monoton dur" som om man var hjemmeværende ufør eller slike type situasjoner så påvirkes nok minnet mer.  Begivenheter som eks. enten vekker, skremmer eller gleder er noe som lettere fester seg i minnet. 2019 var for min del fult av en del betydningsfulle begivenheter mens mai til nå har vært veldig monotont og "grått" i likhet med mange andres tilværelse. En liten korreksjon er at sommeren i år var en spesielt velkommen gledesperiode på den måten at jeg fikk trent mye ut som avtar utover høsten, men husker det kun som en "fin" tid (nærmere normalen) i pandemien, ikke noe spesielt ellers. Alle events, feriereiser, familie/slekts treff, happenings osv. har jo uteblitt i år. Selv på treningskompis siden i sommer valgte vi å ikke gjøre ting sammen pga. risikogrupper hos alle.

Det har også vært skrevet litt om hvordan disse "hold deg hjemme" periodene over tid påvirker hjernen og hukommelsen og det er nok noen sammenhenger. Mange merker nok definitivt at man blir sløvere.

Jeg håper det etter dette vil startes litt initiativ på å få folk gradvis opp, ut og i gang igjen for det er nok mange som sliter med brakkesyke, isolasjonm dørstokkmil og kanskje også depresjon etter dette roer seg. Fremfor at man bare slipper taket og sier "sånn! nå kan vi bare gå tilbake til normalen" som nok mange ikke er forberedt på.

Da tenker jeg på litt mer håndfaste initiativ fremfor "hør med din kommune hvilke tilbud de har" som varierer ekstremt fra kommune til kommune.

Dette er noe man også bør begynne å planlegge for allerede nå, fremfor å vente til langtidssykemeldinger og liknende tårner seg opp. 

PS.
De mest egoistiske og minst solidariske som har satt seg selv fremst hele veien vil nok klare overgangen igjen bedre.
 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Morromann said:

De hadde noe vitsing i Nytt På Nytt om at Høie lovet at vaksinen skulle bli gratis. "Hurra, regjeringen lover at noe som ikke finnes skal være gratis".

Det er vel fordi de rikeste og "viktigste" blir vaksinert først mens det fortsatt finnes doser? *phun intended*. Selvsagt klar over at det ikke er hva som er komunisert.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Sitat

Belgium's COVID-19 health care collapse: 'It will happen in 10 days'

If I'm sick, or in need of medical attention here in Belgium, is it possible that I can't come to a hospital right now because of this situation?

 

Last Monday, there was a medical helicopter that came to a car crash. And he asked for a place in a hospital. And all the hospitals refused to receive him. So he decided to go to the closest hospital, and he gave the patient without authorization. He was forced to do it. So we are in a very difficult situation at this time in Belgium.

The numbers are going up, they will probably continue to go up when it comes to COVID-19 infections. When will this implode?

Mathematical models are saying that it will happen in 10 days. So, in 10 days, we will have only two choices available: Transfer patients to Germany and hope we won't do triage…. or we'll have to do triage. [That means] there will be only one bed remaining, and two patients. And the doctors will have to choose which one of the two patients will be able to be in the only bed we have. That's triage. Usually, it's done in terrorism, in war, in catastrophes like a nuclear explosion.

 

Skummelt...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (28 minutter siden):

Men jeg lurer; for jeg har egentlig ikke peiling: er det antall nysmittede på papiret som brukes som grunnlag for nye nedstenginger eller er det reell smittesituasjon; altså hvorvidt det er snakk om ukontrollerte smitteutbrudd som ikke er isolerte og kontrollerte.

De ser ikke bare på antall som tester positivt, men forhold mellom antall testede personer og hvor mange av dem som tester positivt, også kjent som positivitetsrate. Dermed kan de avdekke hvorvidt det er økende spredning av smitte, eller bare flere som er testet. 
I andre land har man sett eksempler på at økningen feilaktig tilskrives utelukkende økende testing (USA/Trump er et godt eksempel), men hvor positivitetsraten har økt, og påfølgende økning i innleggelser som en såkalt "lagging indicator".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

Østerrike: Frykter å gå tom for intensivplasser i november

Innleggelsene på intensivavdelingene på sykehusene i Østerrike har økt betraktelig den siste uken. Nå frykter helseministeren at kapasiteten blir sprengt.

Helseminister Rudolf Anschober sier at intensivavdelingene har opplevd en økning i antall sengeplasser i bruk på 78 prosent den siste uken.

Hvis ikke smittetrykket går ned, vil det bli mangel på sengeplasser i løpet av første halvdel av november, advarer han.

Myndighetene bestemte seg søndag for en delvis nedstengning av landet i fire uker framover, noe som vil bli iverksatt fra og med tirsdag. Det blir blant annet innført portforbud mellom klokken 20 og 6.

Til slutt blir det ikke noen Europeiske land med ledig kapasitet man kan sende pasientene til. Da blir det fort at eldre bare må dø uten livreddende behandling.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (12 minutter siden):

De ser ikke bare på antall som tester positivt, men forhold mellom antall testede personer og hvor mange av dem som tester positivt, også kjent som positivitetsrate. Dermed kan de avdekke hvorvidt det er økende spredning av smitte, eller bare flere som er testet. 
I andre land har man sett eksempler på at økningen feilaktig tilskrives utelukkende økende testing (USA/Trump er et godt eksempel), men hvor positivitetsraten har økt, og påfølgende økning i innleggelser som en såkalt "lagging indicator".

Ja, jeg skjønner. Og i mars var nok et overveldende flertall av de testede positive i og med at til og med de med milde symptomer ikke fikk testet seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...