Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sound money skrev (31 minutter siden):

Jo, det er det.

Og ikke er man ansvarlig for andre mennesker liv fordi man går i butikken med influensa.


Nei det er det ikke !

Nå er det slik at Smittevernloven generelt gjelder for det som kalles "allmennfarlig smittsom sykdom", man kan kanskje hevde at influensa burde være en slik sykdom, men Staten har altså en liste over allmennfarlige sykdommer, som ikke inneholder influensa.

Årsaken er trolig at influensa er noe vi har hatt i århundrer, som det finnes gode medikamenter og vaksiner mot.
Likevel dør altså mange av influensa hvert år.

For SARS-CoV-2 er det annerledes, 2019-nCoV står nemlig på listen over allmennfarlige sykdommer, og smittede av sykdommen er derfor underlagt Smittevernloven, i tillegg til at det er utarbeidet egen forskrift, den såkalte "Coronaforskriften".

Man er altså, etter lovens forstand, ikke ansvarlig for andre menneskers liv dersom man går på butikken med influensa, men dersom man går på butikken vel vitende om at man er smittet med det langt farligere viruset SARS-CoV-2, så er man ansvarlig for andres liv, både etter loven, og etisk.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
0laf skrev (6 minutter siden):


Nei det er det ikke !

Nå er det slik at Smittevernloven generelt gjelder for det som kalles "allmennfarlig smittsom sykdom", man kan kanskje hevde at influensa burde være en slik sykdom, men Staten har altså en liste over allmennfarlige sykdommer, som ikke inneholder influensa.

Årsaken er trolig at influensa er noe vi har hatt i århundrer, som det finnes gode medikamenter og vaksiner mot.
Likevel dør altså mange av influensa hvert år.

For SARS-CoV-2 er det annerledes, 2019-nCoV står nemlig på listen over allmennfarlige sykdommer, og smittede av sykdommen er derfor underlagt Smittevernloven, i tillegg til at det er utarbeidet egen forskrift, den såkalte "Coronaforskriften".

Man er altså, etter lovens forstand, ikke ansvarlig for andre menneskers liv dersom man går på butikken med influensa, men dersom man går på butikken vel vitende om at man er smittet med det langt farligere viruset SARS-CoV-2, så er man ansvarlig for andres liv, både etter loven, og etisk.

Jeg skulle ønske jeg kunne gi 20 omler opp. Du vet å feie gulvet med den økende gruppen av covidiots som slenger innom her med antivitenskapelig svada og konspirasjonsteorier.

Bre for å spørre; for jeg er litt nysjerrig: jobber du innenfor virusforskning eller noe lignende? Siden du har store kunnskaper om emnet. Om du jobber i et laboriatorium eller noe? Neida; du behøver ikke å svar, jeg blir bare nysjerrig:)

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sound money skrev (12 minutter siden):

Det er ikke slik at 75.000 mennesker i USA får en uhelbredelig sykdom for hver dag som går nå...

De med long covid blir muligens bra igjen etter et par år. Vil ikke anbefale å sitte ute for lenge på gresset, selv om det er på sitteplate. Klarer en ikke å sitte på knærne, bør en sette bort hagearbeidet til andre på våren og høsten, etter å ha vært syk.

Gjerrighet ift dette, har påført meg virkelig plagsomme saker i år. 

Lenke til kommentar
0laf skrev (7 minutter siden):


Nei det er det ikke !

Nå er det slik at Smittevernloven generelt gjelder for det som kalles "allmennfarlig smittsom sykdom", man kan kanskje hevde at influensa burde være en slik sykdom, men Staten har altså en liste over allmennfarlige sykdommer, som ikke inneholder influensa.

Årsaken er trolig at influensa er noe vi har hatt i århundrer, som det finnes gode medikamenter og vaksiner mot.
Likevel dør altså mange av influensa hvert år.

For SARS-CoV-2 er det annerledes, 2019-nCoV står nemlig på listen over allmennfarlige sykdommer, og smittede av sykdommen er derfor underlagt Smittevernloven, i tillegg til at det er utarbeidet egen forskrift, den såkalte "Coronaforskriften".

Man er altså, etter lovens forstand, ikke ansvarlig for andre menneskers liv dersom man går på butikken med influensa, men dersom man går på butikken vel vitende om at man er smittet med det langt farligere viruset SARS-CoV-2, så er man ansvarlig for andres liv, både etter loven, og etisk.

Nå handler dette om Covid19, så du trenger ikke prøve deg på noen stråmann hvor jeg er den stygge ulven som mener at folk skal gå fritt rundt og potensielt smitte andre med et virus som er langt farligere enn Covid19.

Jeg tror ikke folk hadde gått til opprør i gatene om det var HIV som spredde seg i dette tempoet... Folk har en viss mengde med fornuft.

Lenke til kommentar
Sound money skrev (2 minutter siden):

Nå handler dette om Covid19, så du trenger ikke prøve deg på noen stråmann hvor jeg er den stygge ulven som mener at folk skal gå fritt rundt og potensielt smitte andre med et virus som er langt farligere enn Covid19.

Du er den stygge ulven som mener at folk skal gå fritt rundt og potensielt smitte andre med Covid19.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sound money skrev (14 minutter siden):

Du må virkelig tro du er spesiell som vet andre menneskers beste. Når jeg er syk eller bekymret for min egen helse, forventer jeg absolutt ikke at noen andre enn meg selv skal ta vare på meg.

 

Nå er det vel godt kjent at dette viruset ikke er annet enn et smått dødligere virus enn vanlige influensa, så bekymret for at dette skal ta livet av meg er jeg ikke. I hvert fall ikke mer bekymret enn du er for at burgeren du spiste på Mc'ern skal gjøre deg feitere.

Du strekker deg langt når du begynner å sammenligne HIV med influensa. Det er ikke slik at 75.000 mennesker i USA får en uhelbredelig sykdom for hver dag som går nå...

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Aldp75/fhi-coronasmitte-tre-ganger-saa-doedelig-som-influensa

Aouch...

Igjen; jeg diskuterer ikke svadateorier om at dette er en "vanlig influensa" men henviser deg til tråden hvor du kan argumentere for dette våset til krampa tar deg. Jeg er ferdig med den debatten for flere månder siden så svaret er talk to the hand. Dette er ingen influensa. Punktum.

Smiitervernsloven er for å redde liv. Det er ikke laget av "slemme sosialister" for å nekte deg å gjøre som du vil hele tiden når det passer deg. Og du kan ikke argumentere med "but but HIV er farlig og corona er ikke det" når alle andre enn idioter vet at over 1 million mennesker verden over had død av det allerede og at det ville vært enda flere uten tiltakene. Og du behøver ikke med å argumente med "men HIV er mer dødelig". HIV er ikke lenger 100% dødelig, det snudde ettter at bremsemedisninene kom i 1996 men det er fortsatt ulovlig og straffbart om man er HIV-smittet og har ubeskyttet sex med noen uten å opplyse om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sound money skrev (9 minutter siden):

Nå handler dette om Covid19, så du trenger ikke prøve deg på noen stråmann hvor jeg er den stygge ulven som mener at folk skal gå fritt rundt og potensielt smitte andre med et virus som er langt farligere enn Covid19.

 

To mennesker jeg kjente er døde; ikke i Norge men i et av de hardest rammede landene i verden. Kanskje på grunn av noen drittsekker og avskum som ga f*en og måtte vandre rundt og smitte andre; eller kanskje ikke. Poenget er at de er døde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (14 minutter siden):

Bre for å spørre; for jeg er litt nysjerrig: jobber du innenfor virusforskning eller noe lignende? 


Nei, har bare lest mye om viruset de siste 8-9 månedene, å har god hukommelse, så husker som regel en del detaljer fra rapporter og den slags.

 

Sound money skrev (6 minutter siden):

Nå handler dette om Covid19, så du trenger ikke prøve deg på noen stråmann hvor jeg er den stygge ulven som mener at folk skal gå fritt rundt og potensielt smitte andre med et virus som er langt farligere enn Covid19.


COVID-19 er en sykdom, som forårsakes av viruset SARS-CoV-2, også kjent som 2019-nCoV ?

Jeg har ikke hevdet at folk skal gå rundt å smitte andre med et virus som er langt farligere enn COVID-19, når jeg skriver SARS-CoV-2, så mener jeg viruset som forårsaker sykdommen COVID-19.

  

Sound money skrev (12 minutter siden):

Nå er det vel godt kjent at dette viruset ikke er annet enn et smått dødligere virus enn vanlige influensa, så bekymret for at dette skal ta livet av meg er jeg ikke. I hvert fall ikke mer bekymret enn du er for at burgeren du spiste på Mc'ern skal gjøre deg feitere.


Nå har jo dette vært gjennomgått grundig i mange tråder, men dette er feil, SARS-CoV-2 er svært mye dødeligere enn influensa.

For det første, så operer FHI med tall som gjelder for Norge, som så langt har vært forskånet for de helt store utbruddene, samtidig innrømmer FHI at tallene er usikre, og at de trolig er veldig lave fordi smitten i sommer har vært mest i den yngre befolkningen, få har dødd osv.

Det er foreløpig ingen som vet hva dødsraten (IFR) blir, men anslag globalt ligger på 0.6-1.1%, som er opp mot 10 ganger dødeligere enn influensa.

Så langt kan dog en del type på at IFR kanskje kommer høyere enn 1%.
1 191 319 mennesker er bekreftet omkommet. 45 789 944 er bekreftet smittet.
Det betyr at dødsraten blant smittede (CFR) er rundt 2.6%

Spørsmålet er, hvor store mørketallene egentlig er?
Regner man litt kjapt på det, så måtte rundt 400 millioner mennesker ha vært smittet nå, dersom IFR var 0.31% globalt, med 1.2 mill. døde.

Altså for hver person som er bekreftet smittet akkurat nå, så finnes det åtte andre som ikke er bekreftet smittet, men som har, eller har hatt viruset.

For egen del høres dette særdeles usannsynlig ut, vi vet fra kontrollerte utbrudd på skip, bussturer og den slags, samt detaljerte tall fra Kina som sporet nesten all smitte i starten, at langt flere enn 10% får symptomer og blir generelt dårlige.

I de fleste studier er gjerne toppen 10-20% asymptomatiske, og 60-70% får symptomer som er alvorlige nok til at de aller fleste ville oppsøkt lege, som lungebetennelse osv.
At 86% av smittede ikke en gang har fått tatt en test, virker lite trolig?

Uansett hvor man vrenger og vrir på det, så er COVID-19 som sykdom, trolig minst ti ganger dødeligere enn influensa, i tillegg til at svært mange blir langvarig syke og får senskader, selv om dødeligheten i Norge, med den begrensede smittespredningen som har vært er, foreløpig er lav.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (Akkurat nå):


Nei, har bare lest mye om viruset de siste 8-9 månedene, å har god hukommelse, så husker som regel en del detaljer fra rapporter og den slags.

 


COVID-19 er en sykdom, som forårsakes av viruset SARS-CoV-2, også kjent som 2019-nCoV ?

Jeg har ikke hevdet at folk skal gå rundt å smitte andre med et virus som er langt farligere enn COVID-19, når jeg skriver SARS-CoV-2, så mener jeg viruset som forårsaker sykdommen COVID-19.

  


Nå har jo dette vært gjennomgått grundig i mange tråder, men dette er feil, SARS-CoV-2 er svært mye dødeligere enn influensa.

For det første, så operer FHI med tall som gjelder for Norge, som så langt har vært forskånet for de helt store utbruddene, samtidig innrømmer FHI at tallene er usikre, og at de trolig er veldig lave fordi smitten i sommer har vært mest i den yngre befolkningen, få har dødd osv.

Det er foreløpig ingen som vet hva dødsraten (IFR) blir, men anslag globalt ligger på 0.6-1.1%, som er opp mot 10 ganger dødeligere enn influensa.

Så langt kan dog en del type på at IFR kanskje kommer høyere enn 1%.
1 191 319 mennesker er bekreftet omkommet. 45 789 944 er bekreftet smittet.
Det betyr at dødsraten blant smittede (CFR) er rundt 2.6%

Spørsmålet er, hvor store mørketallene egentlig er?
Regner man litt kjapt på det, så måtte rundt 400 millioner mennesker ha vært smittet nå, dersom IFR var 0.31% globalt, med 1.2 mill. døde.

Altså for hver person som er bekreftet smittet akkurat nå, så finnes det åtte andre som ikke er bekreftet smittet, men som har, eller har hatt viruset.

For egen del høres dette særdeles usannsynlig ut, vi vet fra kontrollerte utbrudd på skip, bussturer og den slags, samt detaljerte tall fra Kina som sporet nesten all smitte i starten, at langt flere enn 10% får symptomer og blir generelt dårlige.

I de fleste studier er gjerne toppen 10-20% asymptomatiske, og 60-70% får symptomer som er alvorlige nok til at de aller fleste ville oppsøkt lege, som lungebetennelse osv.
At 86% av smittede ikke en gang har fått tatt en test, virker lite trolig?

Uansett hvor man vrenger og vrir på det, så er COVID-19 som sykdom, trolig minst ti ganger dødeligere enn influensa, i tillegg til at svært mange blir langvarig syke og får senskader, selv om dødeligheten i Norge, med den begrensede smittespredningen som har vært er, foreløpig er lav.

Diskusjonen om hva som er farligst av corona og influensa finner man her:

 

Det har vært nok av avsporinger om dette nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Munnbind: En sjelden handletur ble gjennomført diltende etter min bedre halvdel i Oslos mest sentrale strøk i dag, og til min store overraskelse er bruken av munnbind plutselig langt mer utbredt enn jeg trodde etter innstrammingene på torsdag, og også faktisk mer i bruk enn påbudene og anbefalingene tilsier. På serveringssteder er det påbudt og alle som ikke er Karens bruker det naturligvis, men i butikker er det kun anbefalt dersom avstand på en meter ikke kan overholdes.

Derfor var det overraskende at veldig mange som var i de butikkene jeg var innom hadde på seg munnbind, inkludert alle ansatte. Selv på gata ute i friluft er det nå veldig mange med munnbind på i Oslo, men det er kanskje mest fordi det er slitsomt å ta det av og så på igjen mellom steder. Det virker som Oslo-folk er generelt veldig positive til munnbind, og at de fleste i byen nå eier det, og vil bruke dem. 

Bra greier synes jeg og gledelig at så mange tar anbefalingene på alvor.

Veldig bra :)

 

Quote

COVID-19 er en sykdom, som forårsakes av viruset SARS-CoV-2, også kjent som 2019-nCoV ?

Jeg har ikke hevdet at folk skal gå rundt å smitte andre med et virus som er langt farligere enn COVID-19, når jeg skriver SARS-CoV-2, så mener jeg viruset som forårsaker sykdommen COVID-19.

Når man må møte kritiske røster på nivået Olaf må her så blir jeg litt skremt og tenker det er godt man fortsetter å informere. Det er tydelig at en del kritiske røster ikke har satt seg inn i hva dette dreier seg om og da er det viktig å få kunnskapen ut til å så mange som mulig.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

 På serveringssteder er det påbudt og alle som ikke er Karens bruker det naturligvis, men i butikker er det kun anbefalt dersom avstand på en meter ikke kan overholdes.

 

Det amerikanske begrepet "Karens" som jeg har skjønt er noe som går begge veier og utspilles like ekstremt begge veier. Vi har pro-munnbind "Karens" som ignorerer sosial avstand og kaster seg over personer som sykler alene uten munnbind selv om det er nettopp de som overfaller som brtyer regler for sosial avstand gjennom å overfalle, og de som heller varm kaffe over intetanende personer som sitter alene på en benk uten munnbind for å spise lunsjen sin. Så galskapen går begge veier i Jerry Srpinger-landet. Siden amerikanere er ekstremt kunnskapsløe tviler jeg ikke på at noen av dem tror at coronavirusrt flyr flere kilometer gjennom lufta til næmeste person som går helt alene i en park eller på et jorde eller hvor som helst.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Morromann said:

Det amerikanske begrepet "Karens" som jeg har skjønt er noe som går begge veier og utspilles like ekstremt begge veier. Vi har pro-munnbind "Karens" som ignorerer sosial avstand og kaster seg over personer som sykler alene uten munnbind selv om det er nettopp de som overfaller som brtyer regler for sosial avstand gjennom å overfalle, og de som heller varm kaffe over intetanende personer som sitter alene på en benk uten munnbind for å spise lunsjen sin. Så galskapen går begge veier i Jerry Srpinger-landet. Siden amerikanere er ekstremt kunnskapsløe tviler jeg ikke på at noen av dem tror at coronavirusrt flyr flere kilometer gjennom lufta til næmeste person som går helt alene i en park eller på et jorde eller hvor som helst.

Håper dette begrenser seg til USA...

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...