Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
brbmay skrev (19 minutter siden):

Ikke ummidelbar virkning for å gi forutsigbarhet og mulighet til å komme hjem?

haha hva?

Viktig å gi et tidsvindu for å importere corona. Noen føler jo det er en menneskerett å få importere corona uten karantene. </sarkasme>

Snikpellik skrev (11 minutter siden):

Det er nok lurt. Mange vil føle det som urettferdig (selv om det på ingen måte er urettferdig i det hele tatt). Å holde befolkningen på sin side og at folk forstår tiltakene er viktig.

Jeg tror andre deler av befolkninga frykter at slik dumsnillhet skal utsette landet for en ny smittebølge med tap av liv, helse, arbeidsplasser og store verdier i nedstengninger. Så hva veier tyngst, 10-20 fly med usympatiske smitterisiko-takere eller de ~99.9% av befolkninga som har hatt vett til å holde seg hjemlandet i det siste?

Det er nesten så man skulle ønske at vi ikke hadde et demokrati der politikerne hele tiden må stryke alle potensielle velgere medhårs, men bare nesten. Frykten for å tråkke potensielle velgere på tærne må jo være større enn frykten for liv, helse, arbeidsplasser osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):
  • I "grønne områder" er smittepresset vurdert å være så lavt at vi kan krysse grensene inn til Norge uten innreisekarantene. "Gule områder" har økt risiko, men karantene er ikke påkrevet ved innreise til Norge. I området merket med rød farge er smittepresset høyere. Dersom du kommer fra et "rødt område", må du i reisekarantene. Ved ankomst til landet bør du dra rett til egnet sted for å gjennomføre karantenen, fortrinnsvis med egen transport. Hvis du blir nødt til å oppholde deg på et offentlig sted eller ta offentlig transport, bør du ha på munnbind til du er framme.

- Interessant at ingen land eller kommuner er merket grønt til tross for 0 smittetilfeller siste 14 dager.

- Interessant at ingen norske kommuner er merket rødt til tross for et smittetall på over 20

- Interessant at de bruker ordet bør i stedet for skal her.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Halvparten sliter i etterkant

Norsk pandemiregister i Helse Bergen skal i tre år fremover forske på hvordan det går med alle norske pasienter som har vært innlagt på sykehus med covid-19.

Hittil har 417 pasienter fra hele landet svart på et spørreskjema tre måneder etter innleggelse, skriver Bergens Tidende i dag.

Svarene indikerer at halvparten av alle som blir sykehusinnlagte sliter med åndenød og tung pust. Like mange føler seg så slitne at de har problemer med dagligdagse aktiviteter.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (2 timer siden):

Noen som har vært på harryhandel i det siste?  Er der fortsatt mye kø ved butikker og grenseovergange?  Tenker primært på RV2 / Eda glasbruk. 

Begynder å slippe opp for energidrikk og det er nesten umulig å få tak i noe annet enn svindyr Red Bull i norske butikker som også smaker dårligere enn de jeg foretrekker, og nå som der sikkert snart blir lukket igjen, kan det være siste sjanse å få tak i det. 

Unødvendig. Er energidrikk viktigere enn helsen til de du eventuelt smitter?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

Nytt nasjonalt smittesporingsteam

Regjeringen etablerer et nasjonalt smittesporingsteam for å styrke sporingsenheten ved Folkehelseinstuttet.

– Det skal bistå kommunene ved store utbrudd, bidra til å håndtere smitteoppsporing av utenlandske statsborgere og koordinere smittesporing på tvers av kommuner og fylkesgrenser, og på fly og skip, sier statsminister Erna Solberg.

På tide.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Folk dør, men hotellbuffet skal vi ha!

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/0nM5vg/folk-doer-men-hotellbuffet-skal-vi-ha-kaveh-rashidi

Det samme tenkte jeg, da jeg overnattet på hotell i Telemark i sommer. Jeg ropte til reiseledsager: bruk eget bestikk når du tar pålegg på asjetten. Det kan ikke ha sett bra ut for andre at jeg plukket med min egen gaffel. Deretter satte jeg meg inn i hotellbaren. Jeg hørte hosting fra frokostlokalet.

Mens på hotell i Stockholm ved flyplassen var det ikke buffet, har jeg hørt. Gjestene fikk hver sin frokostporsjon innpakket på tallerkenen.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):
  Sitat

Utelukker ikke at Oslo kan måtte isoleres

Oslos byrådsleder Raymond Johansen sier at det ikke er utelukket at kommunen stenger grensene rundt byen for å hindre smitte.

– Det er mange ting jeg aldri trodde jeg skulle gjøre som jeg nå har gjort siden mars, så jeg har lært meg at det ikke er klokt å utelukke noe, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap) til NTB.

er ikke det ulovlig?

blir vel samme som en del kommuner gjorde forrige gang, men da rakk det el aldri å havne en tvist i rettsapparatet.

Dog gjaldt det ved forrige korsvei, også å ilegge karantene, såkalt "søring-karantene". Selv på folk (f.eks. yrkestransport) som bare var på gjennomreise gjennom kommunen)

Forøvrig et paradoks, siden det er Oslo som har høyest smitteandel(?) Tror pipa til Raymond Johansen hadde hørt annerledes hvis det var nabokommunene til Oslo som tok initiativet, å stengte ferdselen inn til byen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå hadde ikke jeg noen stopre forhåpninger og var ganske sikker på at denne hasteinnkallede pressekonferansen ikke var noe annet enn en tirade med pisspreik, noe det i aller hløyeste grad var men jeg er like vel sjokkert over hvor langt de går i bullshiten sin! Jeg mener, kalle karantenefrie land for gule istedenfor grønne? WTF?? Som om de som uansett gir faen kommer til å bry seg om det. Erna og Høie er voksne mennesker! De er ikke så bortblåst i skolten at de tror at "vi liker ikke hva dere gjør men kommer ikke til å løfte en finger for å stase dere" kommer til å forandre noe som helst.

Jeg ser bare to muligheter bak denne farsen vi nå ser:

1)de planlegger en hardcore lockdown verre enn den forrige men vil vente til smittespredningen er fullstendig ute av kontroll, noe det vil være innen to uker om søppelregjeringen fortsetter å gi faen

2)de har bestemt seg for å følge den svenske modellen selv om de ikke sier det rett ut men det er slik ting i praksis er i Norge nå.

Gult er forøvrig pissets farge så det er jo en viss ironi i at de endrer benevnelsen fra grønt til gult. Det renner jo bare piss ut av kjeften på Erna og Høie nå.

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (Akkurat nå):

Grunnen til fargen gult er lammende enkel psykologi: trafikklys har i flere tiår lært oss til at rødt betyr stopp, gult betyr forsiktig og grønt betyr kjør på. Å endre fargen fra grønt til gult er pedagogisk helt kurant.

Det er ikke verre enn det er.

Som sagt; de som har ansvarsfølelse reiser ikke til utlandet. De som goir faen og vet at de ikke tvinges til karantene gjør det samme f*en om Erna og Høie kaller det grønt eller gult.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (38 minutter siden):

Jeg er ikke syk og det er ikke opp til deg å bedømme hva som er nødvendig for andre. 

Men stakkars da. Det må være hardt at noen tråkker deg på tærne angående behovet ditt for akkurat harryimporterte energidrikker, uten å vite noe som helst om hvor nødvendig akkurat "riktig" energidrikk er for akkurat deg.

</sarkasme> Du må da skjønne hvorfor noen harselerer så mye med dette? Det er jo mildt sagt komisk. Ta det med humor/selvironi. ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (Akkurat nå):

Grunnen til fargen gult er lammende enkel psykologi: trafikklys har i flere tiår lært oss til at rødt betyr stopp, gult betyr forsiktig og grønt betyr kjør på. Å endre fargen fra grønt til gult er pedagogisk helt kurant.

Det er ikke verre enn det er.

ville også vært pedagogisk å bytte ut rødt til et dødninghode-symbol, men det sitter vel langt inne. :grin2:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (5 minutter siden):

Grunnen til fargen gult er lammende enkel psykologi: trafikklys har i flere tiår lært oss til at rødt betyr stopp, gult betyr forsiktig og grønt betyr kjør på. Å endre fargen fra grønt til gult er pedagogisk helt kurant.

Det er ikke verre enn det er.

100%. Effekten på min kollega i dag som var invitert i bryllup i Danmark om en uke: "da blir vi hjemme!". 

Kommunikasjon er gøy.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (14 minutter siden):

Stenging av Lørenskog eller Asker hadde jo blitt interessant.

.. eller Ullensaker eller Bærum.

Jeg synes uansett det er på tide at norgeskartet til FHI som var ensfarget grønnmalt fram til i dag og ensfarget gulmalt nå, får fylkesvis farge etter smittetall slik Sverige har. Eventuelt pr kommune. Det bør synliggjøres i kartet at det ikke er likegyldig hvor man velger å ta unødvendige innenlandsreiser.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...