Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

19 nye smittede på en lørdag. Det er et ganske høyt tall til å være på en lørdag, har sett tilbake og det er det høyeste tallet på en lørdag siden 2.mai

I VG sin oversikt står det at 10 av tilfellene fra Moss, som har 19 tilfeller de siste to ukene. Ser ut som det er lokalt smitteutbrudd der nå.

Lette litt på Moss sine hjemmesider og der står det: 

Sitat
Ytterlige ti personer i Moss har fått påvist koronasmitte. Alle de nye smittede er nærkontakter til person som tidligere har fått påvist smitte.
 
Totalt antall som har fått påvist koronasmitte i Moss kommune er 121.

Kilde: https://www.moss.kommune.no/koronavirus/pressebrief-og-pressemelding/pressemelding-status-koronasmitte-i-moss-26-juli.6300.aspx

Står også at det blir pressebrief i morgen klokka 13.00 i Moss, da får vi vel høre mer.

At en person allerede har rukket å smitte 10 personer er mye (eller fler?). Håper ikke det er snakk om superspreder. Kan jo også være snakk om et miljø der man bor veldig tett på hverandre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BadCat skrev (10 timer siden):

 

Hvis du tror det er gunstig å bruke maske 24/7, tar du feil.

 

Nei, det er vel ikke meningen at man skal gjøre det 24 timer i døgnet, selv om det er noen som er i overkant overivrige på det. Om man har på en slik maske døgnet rundt vil man til slutt få alvorlige pusteproblemer.

Men det som er argumentet for munnbind er at smittebærere for det meste er asymptomatiske og at vi alle er potensielle asymptomatiske smittebærere; med mindre vi har tilgang til daglig testing da. Og jeg antar at du føler deg mer trygg om noen skulle hoste inn i et munnbind enn utenfor? Bindet vil stoppe dråpene med potensiell smitte fra å spre seg utenfor masken. Spesielt i små trange rom eller i en flykabin.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Men jeg er overbevist om at alle nordmenn jeg ser bruke det gjør det for å beskytte seg selv. Jeg har ikke sett noen i Norge som bruker maske hverken hoste, nyse eller virke febrete.

Vel, om man har feber skal man holde seg hjemme. Men som sagt så er de fleste smittespredere asymptomatiske og da er det ikke noe minus å ha på maske i visse tilfeller på visse steder, da tenker jeg innedørs hovedsaklig. Den spanske politikken på at man må ha munnbind på stranda er for ekstrem og vanvittig. Det er lite smittefare utendørs og dessuten gir eksponering til sol vitamin D som styrker immunforsvaret.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Fnugle said:

19 nye smittede på en lørdag. Det er et ganske høyt tall til å være på en lørdag, har sett tilbake og det er det høyeste tallet på en lørdag siden 2.mai

I VG sin oversikt står det at 10 av tilfellene fra Moss, som har 19 tilfeller de siste to ukene. Ser ut som det er lokalt smitteutbrudd der nå.

Lette litt på Moss sine hjemmesider og der står det: 

Kilde: https://www.moss.kommune.no/koronavirus/pressebrief-og-pressemelding/pressemelding-status-koronasmitte-i-moss-26-juli.6300.aspx

Står også at det blir pressebrief i morgen klokka 13.00 i Moss, da får vi vel høre mer.

At en person allerede har rukket å smitte 10 personer er mye (eller fler?). Håper ikke det er snakk om superspreder. Kan jo også være snakk om et miljø der man bor veldig tett på hverandre?

Hvordan ser det ellers ut? Synes det har vært høye tall i det siste. Mange dager med over 30 tilfeller 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (15 minutter siden):

Nei, det er vel ikke meningen at man skal gjøre det 24 timer i døgnet, selv om det er noen som er i overkant overivrige på det. Om man har på en slik maske døgnet rundt vil man til slutt få alvorlige pusteproblemer.

Men det som er argumentet for munnbind er at smittebærere for det meste er asymptomatiske og at vi alle er potensielle asymptomatiske smittebærere; med mindre vi har tilgang til daglig testing da. Og jeg antar at du føler deg mer trygg om noen skulle hoste inn i et munnbind enn utenfor? Bindet vil stoppe dråpene med potensiell smitte fra å spre seg utenfor masken. Spesielt i små trange rom eller i en flykabin.

:thumbs:

Lenke til kommentar
BadCat skrev (11 timer siden):

I disse tider har jeg ikke lyst til å være i en buss eller sammen med mennesker i det heletatt. Det eneste jeg har sett meg nødt til er kortere båtturer for å komme over et sund. Hvis jeg skal handle gjør jeg det på et tidspunkt med færrest mulig kunder. 

Det er mange som ikke har noe valg, som må kjøre kollektivt. Og det kan bli veldig mange i en butikk, selv på en hverdag, og nå som det er ferie nytter det ofte ikke å dra tidlig heller..

 

Lenke til kommentar

Trange overfylte koloniabutikker er det værste.. ofte står butikkmannen og hoster bak disken, sikkert full av både antistoffer og Corona....

I begynnelsen så rådet jeg om å unngå kjøpesenter. Men jeg er ikke sikker lenger, det er jo så få som går på senteret. Mulig det er helt annerledes nå da.

Men handlesenter har som regel mer luft og høyere tak.

Jeg vet ikke 

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, xRun said:

Det gjør ingenting at de tror de beskytter seg selv når de har masken på. Mens de tror det så har de masken på, og beskytter alle rundt seg, enten de er klar over det eller ikke. 

Jepp, det var dermed fristende å si takk til alle som beskyttet meg på venterommet på legevakten på fredag ?

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Gouldfan said:

Trange overfylte koloniabutikker er det værste.. ofte står butikkmannen og hoster bak disken, sikkert full av både antistoffer og Corona....

I begynnelsen så rådet jeg om å unngå kjøpesenter. Men jeg er ikke sikker lenger, det er jo så få som går på senteret. Mulig det er helt annerledes nå da.

Men handlesenter har som regel mer luft og høyere tak.

Jeg vet ikke 

 

Når jeg var på strømmen storsenter for 3 helger siden så var det rimelig kaos.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Slapp av han er ikke syk, han er bare svensk....

Ja, det er som med Jan Guillou som nå prøver seg som "virusekspert". En dyktig forfatter, det hersker det ingen tvil om, men som debattant og meningsytrer er han en notorisk kverulant og kranglefant. Er ganske god til å skrive romaner om korsfarerriddere og svenske kostskoler, men i helsefaglige spørsmål burde han vel strengt talt hold kjeft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (11 minutter siden):

Kan vel hende han bor i Sverige som meg, eller at han har tid til karantene.

Var ikke det jeg spurte om heller. Jeg legger meg ikke opp i det.:) Men jeg har skjønt det slik at Bohuslän fortsatt er i den "røde" sonen, men sannsynligvis skifter til grønt snart. Og da fylles Nordby og Strömstad opp fra dag 1.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Bohuslän er vel fortsatt rødt?


Jepp, Västra Götaland er ikke i nærheten av å oppfylle kravene til FHI, slik at der blir man pålagt karantene dersom man reiser inn i Norge, det er åpenbart derfor det er temmelig folketomt på Nordby.

Ulempen er at alt er nærmest stengt ned, det er fint lite å få kjøpt der nå.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (21 minutter siden):

Var ikke det jeg spurte om heller. Jeg legger meg ikke opp i det.:) Men jeg har skjønt det slik at Bohuslän fortsatt er i den "røde" sonen, men sannsynligvis skifter til grønt snart. Og da fylles Nordby og Strömstad opp fra dag 1.

Nja ikke helt, bohuslän er gamle fylket/län.

Vi regner ut fra Västra Götaland. Så vi er avhengig av Göteborg som er innkludert.

Men tallet var 36, kanskje det er under 20 neste gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...