Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, frohmage said:

Med BMI på 35-40 har man 50% større sjanse for å dø av viruset om man blir smittet. Over 40 har man dobbelt så stor sjanse, i følge NRK Dagsrevyen.

BMI sier ikke noe om helse. Man kan ha høy BMI og være i superform. Muskler har høyere tretthet en fett og ett kg muskler tar derfor opp mindre plass i kroppen enn ett kg fett. Ikke tro på alt du hører, spesielt ikke på NRK.

Omtrent like dumt som å si at hvis man er kvalm, da er det sjanse for at man er gravid. Men jeg er mann. 

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 timer siden):

deltagerne i den private sammenkomsten var i alderen 20 til 80 år

altså ikke noe typisk ungdomsfest, kanskje et bryllup?

og de har hatt en superspreder blant seg (som evt. ikke visste at de var sjuk sjøl en gang)

Hvis det derimot skulle vise seg at vedkommende enten brøt karanteneregler eller visste om smitten, så ligger h*n tynt ann

Jeg mistenker også superspreder, eller evt. et selskap der den syke har vært dårlig på hygiene og det f.eks. har vært servert kake og alle har tatt i samme kakespaden eller noe. 

Det har ikke vært ofte vi har hørt om en person (i Norge) som har smittet +10, iallfall ikke med tiltak. Sjeldent at samtlige personer slurver såpass med hygiene og da er det trolig vært høy konsentrasjon av virus eller f.eks. alkohol involvert som har gjort flere sløve.

Synest forøvrig det er veldig lite oppløftende at de som kom med smitte fra utenlandsreise kom fra Danmark, Tyskland og Finland. Vi har jo ansett Finland og Danmark som veldig trygge land, så dette er dårlig nytt... Ikke at jeg er overrasket egentlig, når så mange fra ulike nasjoner samles i et land så vil jo smitterisikoen øke, men dårlig nytt at det har kommet såpass med smitte fra grønne land :( 

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (27 minutter siden):

... et selskap der den syke har vært dårlig på hygiene og det f.eks. har vært servert kake og alle har tatt i samme kakespaden eller noe. 

Det har ikke vært ofte vi har hørt om en person (i Norge) som har smittet +10, iallfall ikke med tiltak. Sjeldent at samtlige personer slurver såpass med hygiene og da er det trolig vært høy konsentrasjon av virus eller f.eks. alkohol involvert som har gjort flere sløve...


Smitte gjennom fysisk kontakt, som på hendene, er særdeles usannsynlig, med mindre man har hatt nesepillerfest.
Det er ikke slik at man blir smittet av å ta på ting, man må få viruset inn i slimhinner, hvor det er generelt vanskelig for virus å komme inn å finne veien til lungene, selv om man stikker hele kakespaden opp i nesa.

Det er nærmest 99% sannsynlighet for at noen har vært syke smittet, og har pustet ut virus, som andre har pustet inn.
Er man i umiddelbar nærhet til hverandre på en fest, så skal det ikke så mye til, og å puste inn virus rett i lungene er trolig det eneste plausible når det dreier seg om så mange smittede på en fest.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

BMI sier ikke noe om helse. Man kan ha høy BMI og være i superform. Muskler har høyere tretthet en fett og ett kg muskler tar derfor opp mindre plass i kroppen enn ett kg fett. Ikke tro på alt du hører, spesielt ikke på NRK.

Neida, men jeg vil tro at de aller fleste med BMI på over 40 er overvektige, og selv om det ikke blir sagt i saken så er det overvekt de antyder at er en risiko. At muskler veier mere enn fett er vel forresten noe som feite folk har trøstet seg med i alle tider.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 minutt siden):

Neida, men jeg vil tro at de aller fleste med BMI på over 40 er overvektige, og selv om det ikke blir sagt i saken så er det overvekt de antyder at er en risiko. At muskler veier mere enn fett er vel forresten noe som feite folk har trøstet seg med i alle tider.

Ehremm...Erna?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, frohmage said:

Med BMI på 35-40 har man 50% større sjanse for å dø av viruset om man blir smittet. Over 40 har man dobbelt så stor sjanse, i følge NRK Dagsrevyen.

Hmm, jeg leste en studie i forrige uke der de med bmi over 30 hadde 2.5 ganger større sjanse for å bli innlagt, 5 ganger større sjanse for å havne på intensiven og for bmi over 35 17 ganger større sjanse for å dø 

Endret av Benbjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Noe mer rundt om Tyskland evt. stenger ned?

 

Mr.M skrev (1 time siden):

hvor mange nye smittede siste to uker?

kan vel ha inntil 16.300 tilfeller før de blir rød (innb. 83,2 mill.)


noen som kan bekrefte eller avkrefte "regnestykket" mitt, slik at jeg ikke evt. farer med tøys

FHI sier maks 20 smittede per 100.000 innb.

- det blir 200 per million  -  2000 per ti millioner  -  16000 per åtti millioner

eller?

er det slik de regner når de vurderer grønt vs rødt? delt på to uker?

synes bare tallet 16000 høre fryktelig mye ut, før man liksom skal stenge

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

noen som kan bekrefte eller avkrefte "regnestykket" mitt, slik at jeg ikke evt. farer med tøys

FHI sier maks 20 smittede per 100.000 innb.

- det blir 200 per million  -  2000 per ti millioner  -  16000 per åtti millioner

eller?

er det slik de regner når de vurderer grønt vs rødt? delt på to uker?

synes bare tallet 16000 høre fryktelig mye ut, før man liksom skal stenge

Kan alltids gjenta "bekreftelsen" du fikk da du spurte om nesten det samme lørdag:

xRun skrev (På 25.7.2020 den 14.59):

Rent matematisk ut fra det som ble sagt om smittede ila. 2 uker (20/100K).
Men de sa også noe om vurdering av trend, som indikerer at de kan reagere lenge før det går så langt. 
Så spørs det hvor tidlig de plukker opp en slik utvikling, og hvor tidlig de reagerer når de har sett den.

Hvis du glemmer det igjen så er det bare å spørre, så kan sikkert noen gjenta det for deg flere ganger. :thumbup:

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vel tidligere blitt nevnt at Amazon blant annet nektet sine arbeidere ansiktsmasker og testing under utbruddet av pandemien, å ikke ønsket å tilrettelegge for distansering.

Nå har tre statlige organer startet en større etterforskning av Amazons opptreden i pandemien.
 

Sitat

California’s attorney general and state and local agencies are investigating whether Amazon has taken adequate steps to protect its workers from the coronavirus pandemic ...

Attorney General Xavier Becerra’s office, California’s Division of Occupational Safety and Health and the San Francisco Department of Public Health “have all opened investigations into Amazon’s practices” around the pandemic, San Francisco Superior Court Judge Ethan Schulman wrote in the filing.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-amazon-com/california-probes-amazon-worker-treatment-during-pandemic-court-filing-idUSKCN24S2DO

Endret av 0laf
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...