Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Teori/mulighet: lockdown fører til MER smitte, ikke mindre.

Fordi: hele befolkninger er jaget innendørs med hele familier under samme tak i lengre tid og som kjent sprer smitte seg mest innendørs i begrensede arealer. Sosial distanse ute i samfunnet brenser smitte, men å ha alle innejaget i samme rom gjør vondt verre. Kanskje. Slåt det ikke fast, men det er en teori? Noen andre som tror det?

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2020/07/28/195693160/australia-rammet-av-smitterekord-tross-lockdown-svaert-bekymringsfullt

Lenke til kommentar
Gjest b6487...931
Morromann skrev (8 minutter siden):

Teori/mulighet: lockdown fører til MER smitte, ikke mindre.

Fordi: hele befolkninger er jaget innendørs med hele familier under samme tak i lengre tid og som kjent sprer smitte seg mest innendørs i begrensede arealer. Sosial distanse ute i samfunnet brenser smitte, men å ha alle innejaget i samme rom gjør vondt verre. Kanskje. Slåt det ikke fast, men det er en teori? Noen andre som tror det?

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2020/07/28/195693160/australia-rammet-av-smitterekord-tross-lockdown-svaert-bekymringsfullt

Du mener smitten bare oppstår av seg selv hjemme hos folk? 

Anonymous poster hash: b6487...931

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 minutt siden):

Så lenge alle holder seg hjemme sprer kun smitten seg i de familiene som allerede er smittet. Så premisset ditt er feil Morroman. 

Ikke et premiss. Kun et spørsmål. Det er få krystallklare svar i denne situasjonen her. Men en hard lockdown ført til at i flere tilfeller blir hele familier smittet siden det er vanskelig å praktisere total sosial distansering i eget hjem.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (4 minutter siden):

Når høsten og vinteren kommer får vi en oppblomstring av respirasjon virus fordi vi er tettere på hverandre innendørs. Det vil nok dessverre skje med Sars-CoV-2 også om vi ikke stenger ned grensene igjen. 

Men smittede er for det meste asymptomatiske og selv under en lockdown må noen i familien i butikken får på gjøre essensielle innkjøp og det blir da slikt: asymptomatisk smittetilefelle med bekreftet smittet familiemedlem hjemme og - BLAM - skaden er skjedd. Smitter 5 stykker i butikken som også har hele familien hjemme. Tenkt scenario - men ikke urealistisk og det kan jo has skjedd flere ganger.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Men smittede er for det meste asymptomatiske og selv under en lockdown må noen i familien i butikken får på gjøre essensielle innkjøp og det blir da slikt: asymptomatisk smittetilefelle med bekreftet smittet familiemedlem hjemme og - BLAM - skaden er skjedd. Smitter 5 stykker i butikken som også har hele familien hjemme. Tenkt scenario - men ikke urealistisk og det kan jo has skjedd flere ganger.

Derfor har man maske påbud utenfor hjemmet. Da vil ikke de asymptotiske spre smitten videre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (18 minutter siden):

Ikke et premiss. Kun et spørsmål. Det er få krystallklare svar i denne situasjonen her. Men en hard lockdown ført til at i flere tilfeller blir hele familier smittet siden det er vanskelig å praktisere total sosial distansering i eget hjem.

Svaret på spørsmålet, og det er forhåpentlig krystallklart, er at det absolutt optimale er å stille opp hver person i verden minst 10 meter unna hverandre i minst en måned uten noen kontakt med andre overhodet. Boom! Total isolasjon til viruset har dødd med de som var smittet ved dag 0. Dette stopper all spredning. Men dette er også selvfølgelig totalt urealistisk.

Nest beste er å la folk være hjemme i små grupper, i deres naturlige familieenheter. Når noen må ut så prøves det å begrense dette til strengt nødvendige ærend, og være nøye med både sosial distansering og hygiene, og maske i land som både har vesentlig mer smitte og ikke er like bakstreversk som Norge ser ut til å være på dette punktet. Det vil effektivt hindre spredning slik man allerede har sett i mange land hvor de har kjørt lockdown. Det er ikke eneste mulighet, men en av de en vet funker basert på erfaringene.

Om det var motsatt, at lockdown skulle føre til mer spredning, og fri flyt av folk overalt skulle være bedre for å hindre smitte, så hadde USA, Brazil, Italia i mars etc. vært eksempler på hvordan det skulle gjøres, de hadde da vært best stilt i verden helt siden starten. Det stemmer ikke med den virkeligheten vi har.

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
xRun skrev (3 minutter siden):

 

Om det var motsatt, at lockdown skulle føre til mer spredning, og fri flyt av folk overalt skulle være bedre for å hindre smitte, så hadde USA, Brazil, Italia i mars etc. vært eksempler på hvordan det skulle gjøres, de hadde da vært best stilt i verden helt siden starten. Det stemmer ikke med den virkeligheten vi har.

 

 

Nå har ikke jeg skrevet at det er enten eller; at enten så er det fritt frem for alt ELLER stenge hele befolkningen inne. SÅ enkelt er det heldigvis ikke. Norge har ført en god politikk her UTEN fri flyt med alt men UTEN å jage hele befolkningen innendørs heller. Så jeg skjønner ikke hvorfor du trekker frem USA, Brasil og Italia i mars her. Jeg har ikke skrevet i et eneste av mine tusenvis av innlegg at det er DET jeg ønsker - for DET.ER.DET.IKKE.PERIOD! Så den ballen legger vi død her og nå, OK? Men det blir neppe eneste gang på diskusjon.no jeg må klargjøre hva jeg ikke står for eller hva jeg ikke er for. Blir sliten av gang på gang av å peke på at om jeg stiller spørsmål om A betyr det automatisk at jeg ikke mener B.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
1 hour ago, Benbjo said:

https://www.boston.com/news/health/2020/07/27/coronavirus-heart/amp

78% får hjerteskader. Dette ser ut til å gjelde alle, ikke bare de som blir lagt inn 

Finner ikke noe særlig om nøyaktig hvilke skader man mener oppstår pga. virusinfeksjonen. Kun at man mener at pasienter opplever dårligere treningskapasitet ol.

Det som er viktig å presisere er at så og si alle mennesker utvikler eks. arrdannelser på hjertemusklaturen og "veggendringer" som følge av div. virusinfeksjoner, betennelser og andre forhold gjennom livet. Men leger sier ofte at dette er "helt normalt" og at man ikke trenger å bekymre seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Nå har ikke jeg skrevet at det er enten eller; at enten så er det fritt frem for alt ELLER stenge hele befolkningen inne. SÅ enkelt er det heldigvis ikke. Norge har ført en god politikk her UTEN fri flyt med alt men UTEN å jage hele befolkningen innendørs heller. Så jeg skjønner ikke hvorfor du trekker frem USA, Brasil og Italia i mars her. Jeg har ikke skrevet i et eneste av mine tusenvis av innlegg at det er DET jeg ønsker - for DET.ER.DET.IKKE.PERIOD! Så den ballen legger vi død her og nå, OK? Men det blir neppe eneste gang på diskusjon.no jeg må klargjøre hva jeg ikke står for eller hva jeg ikke er for. Blir sliten av gang på gang av å peke på at om jeg stiller spørsmål om A betyr det automatisk at jeg ikke mener B.

Noen ganger er det vanskelig å vite hvor basic en skal gå når en svarer på spørsmål av den typen, i fare for at folk føler at de blir kalt ting. Det er vanligvis ikke meningen. Ofte velger jeg å heller ignorere spørsmålet, bla. av årsaken nevnt innledningsvis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (1 minutt siden):

Noen ganger er det vanskelig å vite hvor basic en skal gå når en svarer på spørsmål av den typen, i fare for at folk føler at de blir kalt ting. Det er vanligvis ikke meningen. Ofte velger jeg å heller ignorere spørsmålet, bla. av årsaken nevnt innledningsvis.

OK, men jeg er vant til å bli tilagt meninger jeg ikke har. Det er såpass ofte at jeg vurderer å trekke meg fra slike diskusjoner,.

Lenke til kommentar

Her jeg bor har de nå begynt å tillate å la folk sitte ved siden av hverandre på bussen. Jeg mener enda dette er alt for tidlig, i og med at man nå kanskje ser begynnelsen på runde to av smittespredning her til lands. Derfor prøver jeg så godt som det er mulig å holde avstand til folk. Buss derimot er jeg helt avhengig av for å komme til og fra jobb, da undertegnede ikke har sertifikat.  Kan jeg fks risikere å bli kastet av bussen dersom jeg avslår noens forespørsel om å sitte på setet ved siden av meg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Scarvo skrev (10 minutter siden):

Her jeg bor har de nå begynt å tillate å la folk sitte ved siden av hverandre på bussen. Jeg mener enda dette er alt for tidlig, i og med at man nå kanskje ser begynnelsen på runde to av smittespredning her til lands. Derfor prøver jeg så godt som det er mulig å holde avstand til folk. Buss derimot er jeg helt avhengig av for å komme til og fra jobb, da undertegnede ikke har sertifikat.  Kan jeg fks risikere å bli kastet av bussen dersom jeg avslår noens forespørsel om å sitte på setet ved siden av meg?

Det er i slike situasjoner hvor sosial avstand til fremmede ikke er mulig at det kan være lurt å bruke munnbind. Og som flere og flere(med unntak av FHI)anbefaler.  Men for at det skal være effektivt bør flere enn en bruke munnbind. Altså bør alle som setter seg ved siden av en fremmed i det minste ha  munnbind på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...