Jump to content
LarZen

Playstation 5 - Generell diskusjon

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

622 members have voted

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      350
    • Nei.
      83
    • Like stor.
      57
    • Altfor tidlig å si noe om.
      111
    • Vet ikke.
      22


Recommended Posts

28 minutes ago, Dimitri55 said:

SN850 fungerer til spesifikasjonen Sony har satt til ekstern SSD som er det som betyr noe, ellers passer heatsink størrelsesmessig.

Share this post


Link to post
vidor skrev (43 minutter siden):

SN850 fungerer til spesifikasjonen Sony har satt til ekstern SSD som er det som betyr noe, ellers passer heatsink størrelsesmessig.

Er det andre løsninger/produkt som er bedre? Leste at denne disken produserte en del varme (og det gjør sikkert alle slike disker), men regner kanskje med at ps5 har kapasitet til å deale med det? 

Share this post


Link to post
1 minute ago, Dimitri55 said:

Er det andre løsninger/produkt som er bedre? Leste at denne disken produserte en del varme (og det gjør sikkert alle slike disker), men regner kanskje med at ps5 har kapasitet til å deale med det? 

Tror ikke det er store forskjellen. Ville slått til på ett av blackfriday tilbudene nå. Mark Cerny selv brukte jo en WD850 med heatsink.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Så kjapp SSD Sony krever vil generere mer varme enn NVMe gen 3.0

Hvis heatsink er viktig for deg får du vel tak i en som er litt større. Se f.eks linkene om SSD jeg skrev om et par innlegg tilbake. Du kan også ha på optimal kjølepasta hvis du synes det er verdt det. 

Edited by vidor
  • Like 1

Share this post


Link to post

Når vi nå diskuterer lagring :) en ting jeg ikke skjønner spiller AC Odyssey, og med en SSD som leser allt fra 5.5-9 GB/s tar det alltså 102 sekunder å laste inn spillet. Hvor i allverden er flaskehalsen?

Share this post


Link to post
leifeinar skrev (2 timer siden):

Når vi nå diskuterer lagring :) en ting jeg ikke skjønner spiller AC Odyssey, og med en SSD som leser allt fra 5.5-9 GB/s tar det alltså 102 sekunder å laste inn spillet. Hvor i allverden er flaskehalsen?

Optimalisering og crossgen.

Share this post


Link to post
leifeinar skrev (4 timer siden):

Når vi nå diskuterer lagring :) en ting jeg ikke skjønner spiller AC Odyssey, og med en SSD som leser allt fra 5.5-9 GB/s tar det alltså 102 sekunder å laste inn spillet. Hvor i allverden er flaskehalsen?

Det er merkelig at spillet har såpass lange lastetider på PS5. Den største flaskehalsen kan kanskje være at spillet bruker CPU’en til dekomprimering og ikke PS5 sin dedikerte I/O hardware. Helt generelt er som nevnt optimalisering en god del å si. Lastetider handler ikke bare om hvor raskt man får data fra lagringsmediet til minnet, brødet er ikke ferdig bakt i det man har funnet frem alle ingrediensene. 

PS5 har som regel lynraske lastetider på eksklusive spill eller spill som er godt optimalisert for konsollen, men i back compatible modus har PS5 ofte lengre lastetider enn XBS, noen tilfeller nokså markant lengre. 30 sekunder lastetid for AC:O på XBSX fra det jeg fant på nettet. Jeg aner ikke hva det egentlig kommer av.

Share this post


Link to post
MistaPi skrev (1 time siden):

Det er merkelig at spillet har såpass lange lastetider på PS5. Den største flaskehalsen kan kanskje være at spillet bruker CPU’en til dekomprimering og ikke PS5 sin dedikerte I/O hardware. Helt generelt er som nevnt optimalisering en god del å si. Lastetider handler ikke bare om hvor raskt man får data fra lagringsmediet til minnet, brødet er ikke ferdig bakt i det man har funnet frem alle ingrediensene. 

PS5 har som regel lynraske lastetider på eksklusive spill eller spill som er godt optimalisert for konsollen, men i back compatible modus har PS5 ofte lengre lastetider enn XBS, noen tilfeller nokså markant lengre. 30 sekunder lastetid for AC:O på XBSX fra det jeg fant på nettet. Jeg aner ikke hva det egentlig kommer av.

SX laster til og med raskere enn PS5 i Peppa Gris 😅

Men jo, Xboxen har vist seg kjappere på legacy spill til tross for at den på papiret er tregere, og en del av dette kan nok knyttes til en kombinasjon av arkitektur og CPU. 

For min del er ikke lastetider i spill lenger spesielt interessant når man snakker om 6 eller 11 sekunder.

Det de nye lagringsløsningene, sammen med en berre arkitektur og kjappere CPU på sikt vil gi er nye måter i bygge gameplay på, samt at real time assetstreaming fra disk gjør at man kan bygge brett på nye måter. 

Det som jeg imidlertid stusser litt på i så måte er diskene i PS5 og hva som supporteres. De er alle raske, men like vel av veldig forskjellig spec. 

Når det gjelder å laste inn og starte spill betyr det ikke noe. Men, om man begynner å utnytte dette in-game så blir det noe helt annet. På konsoll så optimaliserer man gjerne for å utnytte konsollen maks. Og, IO er ikke noe som skalerer spesielt godt. Enten så laster man inn assets på X tid, eller så gjør man det ikke. 

Hvis man kommer dit at utviklere faktisk klarer å presse lagringen, hva skal de da utvikle mot. Den raske dyre interne lagringen? Eller den rimeligere og tregere lagringen?

Og, hvis de da skal støtte alle, så må de støtte den tregeste, men da betyr det i såfall at man har kastet bort penger på en raskere innebygget disk. 

Alternativet er at man ikke tror utviklere klarer å presse lagringen med gameplay. Som igjen betyr at man i realiteten kun har effekt under førstegangs innlasting av spillet, som kan gi samme spørsmål. Er det verdt prisen om forskjellen utelukkende handler om 1-4 sekunder oppstart av spillet?

Eller, man må begynne å blokkere tregere disker for enkelte spill, evt tåle problematisk ytelse. 

Jeg skjønner ikke tanken bak. 

Edited by Serpentbane

Share this post


Link to post
Serpentbane skrev (5 timer siden):

SX laster til og med raskere enn PS5 i Peppa Gris 😅

Men jo, Xboxen har vist seg kjappere på legacy spill til tross for at den på papiret er tregere, og en del av dette kan nok knyttes til en kombinasjon av arkitektur og CPU. 

For min del er ikke lastetider i spill lenger spesielt interessant når man snakker om 6 eller 11 sekunder.

Det de nye lagringsløsningene, sammen med en berre arkitektur og kjappere CPU på sikt vil gi er nye måter i bygge gameplay på, samt at real time assetstreaming fra disk gjør at man kan bygge brett på nye måter. 

Det som jeg imidlertid stusser litt på i så måte er diskene i PS5 og hva som supporteres. De er alle raske, men like vel av veldig forskjellig spec. 

Når det gjelder å laste inn og starte spill betyr det ikke noe. Men, om man begynner å utnytte dette in-game så blir det noe helt annet. På konsoll så optimaliserer man gjerne for å utnytte konsollen maks. Og, IO er ikke noe som skalerer spesielt godt. Enten så laster man inn assets på X tid, eller så gjør man det ikke. 

Hvis man kommer dit at utviklere faktisk klarer å presse lagringen, hva skal de da utvikle mot. Den raske dyre interne lagringen? Eller den rimeligere og tregere lagringen?

Og, hvis de da skal støtte alle, så må de støtte den tregeste, men da betyr det i såfall at man har kastet bort penger på en raskere innebygget disk. 

Alternativet er at man ikke tror utviklere klarer å presse lagringen med gameplay. Som igjen betyr at man i realiteten kun har effekt under førstegangs innlasting av spillet, som kan gi samme spørsmål. Er det verdt prisen om forskjellen utelukkende handler om 1-4 sekunder oppstart av spillet?

Eller, man må begynne å blokkere tregere disker for enkelte spill, evt tåle problematisk ytelse. 

Jeg skjønner ikke tanken bak. 

Ting tyder vel på at benchmarken til PS5 er for unøyaktig og rapporterer feil resultat. Jeg vet ikke isåfall hvordan det vil utarte seg for dem som tar sjansen på en SSD som er under anbefalt spec, kanskje endel grafikk pop-in eller kanskje en ny firmware oppdatering til PS5 vil kjøre en ny og mer nøyaktig test og sperre ute SSD'er som ikke når opp. 

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2021-the-worst-and-best-nvme-ssds-tested-on-playstation-5

Share this post


Link to post
Dimitri55 skrev (32 minutter siden):

Har spilt Spider-man Miles Morales en del på ps4 og har nå oppdatert til ps5 versjonen. Kan jeg bruke savegames fra ps4 på ps5 versjonen eller må jeg begynne på nytt? Ser at begge versjonene nå ligger på konsollen.. Savegamene ligger på skylagringen. Lastet de ned, men det står fortsatt 0% fremdrift på ps5 versjonen

https://attackofthefanboy.com/guides/spider-man-miles-morales-how-to-transfer-save-data-from-ps4-to-ps5/

Men her har de mye å hente før løsningen er god nok... 

Edited by Serpentbane
  • Like 1

Share this post


Link to post
On 11/23/2021 at 10:13 PM, Nimrad said:

Som forventet tok det ikke lang tid før utvidelser til lagring ble billigere på PS5. Nesten halv pris av Xbox sin løsning nå

Det var nøyaktig det jeg forventet skulle skje med deres ustandardiserte løsning da de eier standarden, men når jeg tok det opp ble jeg angrepet av en xbox-fan. Tipper MS kommer til å nedjustere litt over tid, men neppe så mye.

  • Like 3

Share this post


Link to post
17 hours ago, MistaPi said:

Det er merkelig at spillet har såpass lange lastetider på PS5. Den største flaskehalsen kan kanskje være at spillet bruker CPU’en til dekomprimering og ikke PS5 sin dedikerte I/O hardware. Helt generelt er som nevnt optimalisering en god del å si. Lastetider handler ikke bare om hvor raskt man får data fra lagringsmediet til minnet, brødet er ikke ferdig bakt i det man har funnet frem alle ingrediensene. 

PS5 har som regel lynraske lastetider på eksklusive spill eller spill som er godt optimalisert for konsollen, men i back compatible modus har PS5 ofte lengre lastetider enn XBS, noen tilfeller nokså markant lengre. 30 sekunder lastetid for AC:O på XBSX fra det jeg fant på nettet. Jeg aner ikke hva det egentlig kommer av.

PS4 har egen dekomprimering i hardware så det er neppe det som er en stor brems i PS5.

Mark Cerny tok opp at de møter på ganske mye forskjellige problemstillinger når de skal få PS4-spill til å fungere på PS5. På enkelte titler må de eksplisitt skru ned ytelsen noen ganger for at ting skal virke på PS5, rett og slett fordi den har hardware som er for kraftig.  I designfasen måtte implementere muligheter til å throttle ned ytelsen i grunndesignet for å få det til å fungere smertefritt.

På mange måter er teknologier som DirectX ganske genial når man kjører eldgamle spill på Windows 10 til og med med mods som får ting til å bli mye bedre. Skjønner ikke at dette skal være så sabla vanskelig å få til på en konsoll.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...