Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Retroman skrev (37 minutter siden):

Hvordan trekker du denne konklusjonen? Jeg leser det som at etterhvert vil PS5-titler også inkluderes i denne tjenesten, uavhengig av hvem som har utviklet dem.

Ut i fra at det står at det etterhvert vil komme titler, som i ikke på release? Om de hadde kommet på release hadde det vært headline news og hadde sikkert vært spesifisert? Men jeg vet ikke. 

edit: Så du leser det slik at etterhvert vil alle PS5 spill bli inkludert i det de slippes uavhengig av hvem som lager de? Høres vel i overkant optimistisk ut? 

Endret av barezell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
barezell skrev (1 time siden):

Ut i fra at det står at det etterhvert vil komme titler, som i ikke på release? Om de hadde kommet på release hadde det vært headline news og hadde sikkert vært spesifisert? Men jeg vet ikke. 

edit: Så du leser det slik at etterhvert vil alle PS5 spill bli inkludert i det de slippes uavhengig av hvem som lager de? Høres vel i overkant optimistisk ut? 

Sa ikke alle. Men du påpekte at dette nok ikke gjaldt Sonys PS5 titler(sony inhouse titler). Var den konklusjonen din jeg ikke helt klarte å fange.

Lenke til kommentar
Retroman skrev (35 minutter siden):

Sa ikke alle. Men du påpekte at dette nok ikke gjaldt Sonys PS5 titler(sony inhouse titler). Var den konklusjonen din jeg ikke helt klarte å fange.

Ble bare rot dette. Jeg skrev nok dårlig. Hehe. 

Det jeg mente var at ettersom det står ps5 titler kommer etterhvert så tolker jeg det slik at ps5 in house titler ikke vil slippes day 1 på release slik som MS inhouse spill gjør på gamepass. 

Jeg er ikke ute etter å starte en ps vs gp greie igjen men det var beste måten å forklare.

Lenke til kommentar

Sony har jo generelt langt sterkere titler også, så sånn sett ingen vits å "gi" de bort. Jeg hadde uansett likt det. Ikke bare fordi jeg kjøper en del in house Sony AAA, men også fordi jeg merker med GP at jeg prøver en del fler titler jeg normalt ikke ville kjøpt.

Spencer sa forøvrig i intervju med IGN i sommer at GP tjente penger, men alt er relativt. Antar det er et slikt regnestykke som man kan få til å gå begge veier etter hvilke faktorer man legger inn. Kanskje de tjener penger i forhold til utgifter ved å få spill inn i GP, men regner de da også med egne in house spill? tjener de mer penger i forhold til å kun selge spillene løst? Legger ved et par sitater, det nederste for hvordan Spencer og MS tenker. Alt handler for de om vekst og at flere bruker konsollen mer.

"In the interview, Phil Spencer revealed that the way Game Pass makes money is very simple, from subscriptions. He confirmed that the service is making a profit right now, so the money coming in through subscriptions will be more than what Xbox pays to get games on Game Pass."

Despite this, money isn’t the main way Xbox measures success. Phil Spencer also said that Microsoft doesn’t look at how much money gamers have saved by being a Game Pass subscriber in comparison to how much they would have spent to buy the game new.

“The number 1 metric we can look at to see if our business is growing is ‘are people playing more on the platform?’.”

Lenke til kommentar
barezell skrev (24 minutter siden):

Sony har jo generelt langt sterkere titler også, så sånn sett ingen vits å "gi" de bort. Jeg hadde uansett likt det. Ikke bare fordi jeg kjøper en del in house Sony AAA, men også fordi jeg merker med GP at jeg prøver en del fler titler jeg normalt ikke ville kjøpt.

Syns det fremstilles overalt at disse abonnementstjenestene nesten er gratis. Jeg vet ikke hvor mange spill dere kjøper i snitt, men en hundrelapp eller to i måneden er allerede mer enn jeg bruker på spill over levetida til konsollen.  Og på toppen av det så er det ikke som om alle spill er inkluderte. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (6 minutter siden):

Syns det fremstilles overalt at disse abonnementstjenestene nesten er gratis. Jeg vet ikke hvor mange spill dere kjøper i snitt, men en hundrelapp eller to i måneden er allerede mer enn jeg bruker på spill over levetida til konsollen.  Og på toppen av det så er det ikke som om alle spill er inkluderte. 

Er vel litt av trikset at man føler man får nye spill gratis på dag 1. Når fakta kanskje ofte er at man ikke har spilt et GP spilt på 5 måneder og allerede betalt full pris :p For noen er kanskje det sannheten. For min del varierer det veldig, kan bruke GP veldig mye i perioder og sånnsett enkelt forsvare prisen, men plutselig får man hekta på noe annet og GP kan ligge urørt en stund. 

Men sånn blir det jo med Netflix og alt annet man abonerer på, man må jo bare gjøre en vurdering om man synes prisen forsvarer innholdet eller ikke.  

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (8 timer siden):

Syns det fremstilles overalt at disse abonnementstjenestene nesten er gratis. Jeg vet ikke hvor mange spill dere kjøper i snitt, men en hundrelapp eller to i måneden er allerede mer enn jeg bruker på spill over levetida til konsollen.  Og på toppen av det så er det ikke som om alle spill er inkluderte. 

Gjennomsnittlig var vel under 10 spill per person?

Gitt ps3-4 og 4-5 så har man konsollene i ca 7 år, om man kjøper en ny med en gang.

10 x 800,- = 8.000,-

8.000 / 7 = 1.143,-

Gamepass er 1.500,- i året, så litt dyrere.

 

Dette gitt at folk da kjøper fullpris førsteparts spill selv, og ikke får noen i gave, etc.

 

Men så spiller vel gamepass spillere litt mer enn gjennomsnittlig?

Lenke til kommentar
Iki skrev (21 minutter siden):

Gjennomsnittlig var vel under 10 spill per person?

Gitt ps3-4 og 4-5 så har man konsollene i ca 7 år, om man kjøper en ny med en gang.

10 x 800,- = 8.000,-

8.000 / 7 = 1.143,-

Gamepass er 1.500,- i året, så litt dyrere.

 

Dette gitt at folk da kjøper fullpris førsteparts spill selv, og ikke får noen i gave, etc.

 

Men så spiller vel gamepass spillere litt mer enn gjennomsnittlig?

Det er så mange elementer her at det blir vanskelig å lage gode eksempler. Som du selv sier fordrer jo dette at alle spill du vil ha blir inkludert i abm-tjenesten, at du kjøper alt nytt ved launch, at du aldri selger noen av spillene +++. Mange faktorer her. Så lenge jeg får lov å kjøpe de fysisk/digitalt fortsatt så er jeg fornøyd, men er redd det er denne retningen det går i for spill.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Nimrad said:

Det er så mange elementer her at det blir vanskelig å lage gode eksempler. Som du selv sier fordrer jo dette at alle spill du vil ha blir inkludert i abm-tjenesten, at du kjøper alt nytt ved launch, at du aldri selger noen av spillene +++. Mange faktorer her. Så lenge jeg får lov å kjøpe de fysisk/digitalt fortsatt så er jeg fornøyd, men er redd det er denne retningen det går i for spill.

Uansett er det jo bra med flere valgmuligheter. Vil du ikke ha abonnementsttjenste kan man kjøpe spillene digitalt eller på disk hvis man ønsker. Jo mer valg jo bedre :).  Problemet blir først når alle konsollene blir heldigitale og fysisk medier forsvinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Iki said:

Gjennomsnittlig var vel under 10 spill per person?

Gitt ps3-4 og 4-5 så har man konsollene i ca 7 år, om man kjøper en ny med en gang.

10 x 800,- = 8.000,-

8.000 / 7 = 1.143,-

Gamepass er 1.500,- i året, så litt dyrere.

 

Dette gitt at folk da kjøper fullpris førsteparts spill selv, og ikke får noen i gave, etc.

 

Men så spiller vel gamepass spillere litt mer enn gjennomsnittlig?

Der var han i gang igjen med sine kalkulerte regnestykker som alltid går favør Sony. 

Lenke til kommentar
23 hours ago, Nimrad said:

Syns det fremstilles overalt at disse abonnementstjenestene nesten er gratis. Jeg vet ikke hvor mange spill dere kjøper i snitt, men en hundrelapp eller to i måneden er allerede mer enn jeg bruker på spill over levetida til konsollen.  Og på toppen av det så er det ikke som om alle spill er inkluderte. 

Dette komme jo helt ann på hvor mye man spiller, har knapt kjøpt et eneste spill på Xbox siste to årene. Vanskelig å beregne hvor mange jeg har spilt for den hundrings i måneden men det er ikke få spill. Spiller man 3 spill i året er det jo logisk at det ikke lønner seg. Men så er ikke en sånn tjeneste for disse folkene heller.. For min del har jeg spart masse penger på gamepass.

Lenke til kommentar
Raul07 skrev (1 time siden):

Men så er ikke en sånn tjeneste for disse folkene heller..

Tja, de vil jo ha inn flest mulig. Jeg kan garantere deg at de ønsker å ha disse også som abonnenter. Hvis ikke hadde dette vært et tapsprosjekt fra dag 1. For gøy så regnet jeg litt på snittprisen per spill jeg kjøpte til PS4. Havna på ca 235 kroner fordelt på 19 spill, pluss at jeg har hatt ca et og et halvt år med PS+ totalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Raul07 skrev (2 timer siden):

Der var han i gang igjen med sine kalkulerte regnestykker som alltid går favør Sony. 

Du kan gjerne vise et regnestykke som viser motsatt, om du mener jeg har gjort noe feil her.

Om du ikke klarer det så har du ingen grunn til å klage.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Nimrad said:

Tja, de vil jo ha inn flest mulig. Jeg kan garantere deg at de ønsker å ha disse også som abonnenter. Hvis ikke hadde dette vært et tapsprosjekt fra dag 1. For gøy så regnet jeg litt på snittprisen per spill jeg kjøpte til PS4. Havna på ca 235 kroner fordelt på 19 spill, pluss at jeg har hatt ca et og et halvt år med PS+ totalt.

Selvsagt vil en abbonoment tjeneste ha flest mulig. Men det gir ikke noe annet resultat for min del at det blir en veldig god deal om man spiller mye forskjellige spill. Så gjennom kontoen min på Xbox og har godt over 50 spill på to år som jeg kun har spilt gjennom gamepass. Spiller man få spill vil det være mer lønnsomt å kjøpe spillene på tilbud etter et par måneder. 

Lenke til kommentar

MS har skjerpet seg en god del ang konsoll-satsningen over tid, både på hardware og software, men Sony føler nok greit på dette og gjør grep f.eks for å møte Gamepass. Sitter enda på gjerdet og følger med på leirene siden det ikke er kommet noen killer-titler enda for min del, så overlever grei med Pro og XOX enn så lenge mens markedet blir mer fruktbart for alle over tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...