Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

MistaPi skrev (3 timer siden):

Det har en betydning når det kommer til tid og ressurser. RT kan ikke bare slås av hvis det ikke er laget rasterings teknikker for lys og skygge. Det å slippe å “bake inn” lys og skygger og generere cube maps er noe som kan spare spillutviklerne en masse tid. Men det spørs nå i hvor stor grad RT vil eller kan blir brukt mtp den svake RT ytelsen til konsollene, det vil stort sett være snakk om hybrid rendering med en blanding av RT og rasterings teknikker. Metro Exodus EE kan kun kjøres med RT siden det er stort sett ikke rasterings teknikker for dette inkludert.

Poenget mitt er uansett at det ikke kun handler om hva som er rent teknisk mulig mtp å inkludere last gen konsollene. Ifølge utviklerne til FH5 tok det et år ekstra for å tilpasse spillet til XBO konsollene, men da fikk dem også et meget godt resultat på XBO (mener å ha lest at dem måtte bl.a utvikle et nytt LOD system for å kunne skalere ned spillet til XBO og lagde to sett med geometri modeller til en del ting). FH5 kunne kanskje da ha vært et XBS lanseringsspill (kanskje ikke så realistisk mtp utviklingen gikk nok tregere i starten med umodne devkits osv.) om det hadde vært konsoll eksklusivt til XBS eller spillet kunne ha blitt lansert nå som det gjorde med en del ekstra tid med utvikling kun for XBS (og PC da). Hvem vet hva mer dem kunne ha fått til. 

Men stort sett har det nok vært relativt ubetydelig å skalere ned/opp spillene mellom last gen og current gen konsollene. Det handler også om hva som er økonomisk mulig eller lønnsomt, så det er ikke som jeg ikke har forståelse for kryssplattform utviklingen denne generasjonen, selvom jeg syns det er litt ergerlig.

Jeg sier ikke det ikke er ekstra arbeid knyttet til kryssgenerasjon her vil det være en del variasjoner mellom spillene, gameplay, engine osv osv... Men, realiteten er så og si alt av spill som bruker RT i dag, ikke kjører RT eksklusivt, og de har ofte moduser der man kan slå RT av og på. Så, disse teknikkene er i stor grad implementert uansett. Poenget er uansett at selv om man implementerer full RT for PS5, så kan man i mange tilfeller fint lage spillet uten RT, uten at det har negativ påvirkning på spillopplevelsen på PS5. Ja, det tar ekstra tid, men denne tiden hentes inn av en brukerbase på over 100 millioner maskiner mot 10 millioner på PS5. Det handler om skalering i de fleste tilfeller.

Jeg skriver naturligvis fra et teknisk ståsted her, og som jeg skrev over, jeg skriver generelt, selvfølgelig er det fremdeles mulig å lage spill som ikke kan kjøre på PS4. Utviklere kan naturligvis velge å ikke gjøre tilpasningen for PS4, men det betyr ikke nødvendigvis at spille av dette ble bedre til PS5. Deamons Souls er et spill der man har valgt å ikke støtte PS4 selv om det rent teknisk ikke er noen begrensing.

Remaken av Metro Exodus kjører på en helt ny engine laget fra grunnen av spesielt for å utnytte RT, som da ikke er tilfellet for det meste som finnes på markedet. Det er sammenlignbart med UE5 og hvordan de skrev om denne for å håndtere langt høyere IO. RT eller tilsvarende teknologier vil være fremtiden, men det er kostbart. Og dette er altså en remake, de brukte tid på å lage engine, men de har ikke brukt tid på å lage et nytt spill. Altså har man kjøpt seg mye tid på å presentere spillet i ny drakt.

Det er således også et unntak. Jeg har presisert at spill som ikke kan skaleres pga tekniske begrensninger vil komme, og allerede er under utvikling. I dette tilfellet vil den begrensingen gå på et valg fra utvikler av engine, men det faktum at spillet finnes viser også at det i praksis er skalerbart også. Nøyaktig hvor mye eller lite gjenbruk av kode som foreligger har jeg ikke kjennskap til.

Det jeg mener er at påstandene om at det å støtte forrige generasjon holder tilbake utviklingen er grunnleggende feil, inntil videre, fra et teknisk ståsted, selv om det finnes unntak og vil komme stadig flere. Husk at lovnadene om last gen støtte også hadde en tidsbegrensning. Og, naturligvis vil tilgjengelig bredde på plattform også være ledende, 10 millioner brukere er under 10% av det potensielle markedet.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vidor skrev (28 minutter siden):

Det sies at PS5 ikke kommer til å slå salgsrekorden til PS4 på en stund, rett og slett p.g.a komponentmangler fra chip-markedet. En kan jo håpe at supply blir større enn demand, men tror nok dette blir å ta rimelig lang tid.

Ps5 solgte hurtigere i starten, men har nå i det siste stoppet opp litt, og ligger vel ca en halv million bak ps4 nå. (Altså hvor mange konsoller som har solgt over lik tid)

Ser for meg at det kommer til å ligge ganske likt mellom konsollene fremover i tid.

Er vel snakk om at sony også skal starte en fabrikk i Japan nå?

Lenke til kommentar
Iki skrev (24 minutter siden):

Ps5 solgte hurtigere i starten, men har nå i det siste stoppet opp litt, og ligger vel ca en halv million bak ps4 nå. (Altså hvor mange konsoller som har solgt over lik tid)

Ser for meg at det kommer til å ligge ganske likt mellom konsollene fremover i tid.

Er vel snakk om at sony også skal starte en fabrikk i Japan nå?

PS5 er vel fortsatt begrenset av produksjonskapasitet, ikke etterspørsel. PS4 var vel mulig å bare hente i hvilken som helst butikk etter et år.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (6 minutter siden):

PS5 er vel fortsatt begrenset av produksjonskapasitet, ikke etterspørsel. PS4 var vel mulig å bare hente i hvilken som helst butikk etter et år.

Det blir uansett bare spekulasjoner all den tid ingen faktiske tall for størrelse på backlog finnes. Det har helt klart en viss innvirkning, men det er alt vi vet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (6 minutter siden):

Det blir uansett bare spekulasjoner all den tid ingen faktiske tall for størrelse på backlog finnes. Det har helt klart en viss innvirkning, men det er alt vi vet.

Joda, men enn så lenge den ikke finnes på lager så vet vi med sikkerhet at den kunne solgt mer. Vi vet ikke hvor mye, men salgstall for både OLED Switch, Xbox SX og PS5 er sålangt ikke så veldig interessante. De viser bare hvor mye de har klart å produsere.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

PS5 er vel fortsatt begrenset av produksjonskapasitet, ikke etterspørsel. PS4 var vel mulig å bare hente i hvilken som helst butikk etter et år.

Om ps5 selger bedre enn ps4, så lenge det er stor nok produksjon, og kun havner etter ps4 når produksjonen faller, så tyder vel det ganske sterkt på at etterspørsel er høyere enn produksjonskapasitet. 

 

Gitt uendelig produksjon så ville altså ps5 solgt langt bedre enn ps4.

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (På 10.11.2021 den 12.52):

Det jeg har skrevet, noen få ganger, er at PS Eksklusive spill generelt er opphypet, da i form av følgende påstand, PS eksklusive består av massevis av dårlige til middels spill, noen gode, og noe få veldig gode spill. Og, ja, så har jeg spøkt med noen dårlige som alle bare må like pga hvem som har laget dem, som Death Standing, som for min del var en stor skuffelse.

Denne listen er fra Sonys blogg for ettårs-jubileet og viser hvilke titler som genererer mest spilletid. 

Og, det viser bare at min personlige erfaring stemmer ganske bra med snittet. Selv om alle snakker om PS eksklusive spill som om de er gods gave til spilleren, selve grunnen til at man kjøper PS, så er det ikke der tiden i hovedsak brukes ute i verden. 

Så når jeg skrev at spilletiden på PS ble så liten i forhold XB at jeg denne generasjonen vurderer kun en konsoll, så er ikke dette et Fanboy angrep på PS5 eller de eksklusive titlene. Det handler om tid brukt, og opplevd verdi basert på dette. 

I mine øyne så er de "viktigste" spillene for folk flest på begge konsollene, men i tillegg har man Gamepass på XBOX. Og bare så det er sagt, intellektuelt er jeg usikker på hvs jeg mener om Gamepass, men den er der, og den gir en enorm merverdi, og jeg bruker den aktivt.

Nå går de argeste PS Fanboys ut i full hatemodus og later som om de ikke ønsker en tilsvarende tjeneste selv, og prøver å selge ned verdien av GP. Hvis Sony velger å støtte seg på denne bølgen kan de fort oppleve at strategien feiler. 

Vi er i en situasjon der Sony ikke får ut maskinvare til potensielle kunder. Samtidig er det nå tre ganger så mange abonnenter på GP som det er solgte PS5 konsoller. Gamepass er "over alt" i media og på sosiale media. Og MS lanserer ikke bare first party spill der, men det er også spill som samtidig presser seg inn på bestselgerlistene, og som har høy score. Og, de presser på med stadig nye titler. Faktisk er flere av spillene på listen under gratis på GP. Selvfølgelig vil folk se dette. Også folk som så langt har lett etter en PS5. 

Dette er ikke meg som prøver å selge GP, det er meg som mener Sony ikke har råd til å ikke respondere. Og brukerne på PS må slutte å disse GP, og heller signalisere til Sony at dette er noe Sony må matche. 

  • Fortnite
  • Call of Duty: Black Ops Cold War
  • FIFA 21
  • NBA 2K21
  • Assassin’s Creed Valhalla
  • Destiny 2
  • MLB The Show 21
  • Marvel’s Spider-Man: Miles Morales
  • Demon’s Souls
  • NBA 2K22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (42 minutter siden):

GP = Gamepass? Som også inkluderer pc-spillere? Skjønte den ikke.

Og kan du slutte bli så jævlig butthurt over at folk i tråden her er fornøyd med maskinen sin og ikke vil ha noe annet - selv om du påstår at PS5 nesten ikke har noen spill og at Xbox er såååå mye bedre. Begynner å bli seriøst lei gulpet ditt.

Jeez, er dette alle elsker PS tråden og kan barre hylle alt PS og Sony, eller er det generell diskusjon omkring PS5? 

Hvor skrev jeg at XBOX er bedre? Hvor skrev jeg at PS5 ikke har spill? Hvor skrev jeg at folk ikke skal være fornøyd med sine valg? Hvor skrev jeg at andre må tenke helt likt som meg? 

Men dere er så jævla kåte på å beskytte æren til deres favoritt plastboks at dere betrakter alt som onde angrep på nevnte boks. 

Jeg driter I logoen på denne boksen. Jeg spiller spill, og vil ha så høy verdi som mulig til lavest mulig pris. Jeg snakker om tjenestene rundt og verdifølelsen, og effekten av det MS har gjort. Og før dere begynner med "kjøper eksklusive for å støtte utvikler", se på hvor mange eksklusive titler Sony selger per år, og hvor mange abonnenter MS har på GP, og fordel så pengene på utviklerene. 

Og, når folk liksom skal diskutere dette så er GP verdiløst, og eksklusive PS titler bærer PS alene osv. Vel, det er ikke tilfellet. MS har gjort noe ekstremt smart, folk ser det, folk flest legger ikke nødvendigvis like mye vekt på de eksklusive titlene, og Sony har ikke en tilsvarende tjeneste. 

Og, jeg mener Sony må svare om de skal være like aktuelle ut over første to årene etter denne generasjonen. Det er naturligvis umulig å spå hva folk gjør. Men, folk vil ha mye for pengene, og det er ikke lenger mulig å snakke bort GP som et sted med gamle og dårlige spill. 

Poenget mitt er ikke å overbevise folk om at de skal velge GP. Men å diskutere hva Sony bør gjøre som svar. Bør de gjøre med PS Now som MS har gjort med GP, og hva er konsekvensen om de ikke gjør det. 

Jeg har min mening om akkurat det, jeg kna ta feil naturligvis. Det vil tiden vise. 

Men det må da for pokker være mulig å diskutere tema uten å gå full pony...

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger ikke å være ponyfanboy for å være fornøyd. På vegne av meg selv og sikkert flere til så er jeg svært lite polarisert i valgene mine. Men vi er fornøyde PS5-eiere, så når du da anstrenger deg til det ytterste for å motbevise dette virker det mer som om du er ponyboyen her.

Du trenger ikke å bli provosert fordi andre er fornøyd med utvalget av PS5 spill, og synes på tross av lanseringsutfordringer at opplevelsen er bra, og at den bare vil bedre og bedre. Du er mest opptatt av kvantitet så vi fargelegger kanskje opplevelsene våre forskjellig? Du sier jo selv på forrige side at:
Jeg har skrevet at fra siste halvdel av forrige generasjon så har jeg med OneX og etter hvert Gamepass har jeg endt opp med at spilletiden på konsoll har blitt fordelt til ca 95% på XBOX og 5% på PS5. Dette handler på ingen måte om at PS aldri hadde gode spill, det handler om at XBOX'en jevnt over har levert en bedre verdi den siste tiden. Jeg spiller mer, for mindre penger. Det er så enkelt som det.

Dette opplegget minner meg litt om denne meme’n:

spacer.png

Endret av Retroman
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (59 minutter siden):

Trenger ikke å være ponyfanboy for å være fornøyd. På vegne av meg selv og sikkert flere til så er jeg svært lite polarisert i valgene mine. Men vi er fornøyde PS5-eiere, så når du da anstrenger deg til det ytterste for å motbevise dette virker det mer som om du er ponyboyen her.

Du trenger ikke å bli provosert fordi andre er fornøyd med utvalget av PS5 spill, og synes på tross av lanseringsutfordringer at opplevelsen er bra, og at den bare vil bedre og bedre. Du er mest opptatt av kvantitet så vi fargelegger kanskje opplevelsene våre forskjellig? Du sier jo selv på forrige side at:
Jeg har skrevet at fra siste halvdel av forrige generasjon så har jeg med OneX og etter hvert Gamepass har jeg endt opp med at spilletiden på konsoll har blitt fordelt til ca 95% på XBOX og 5% på PS5. Dette handler på ingen måte om at PS aldri hadde gode spill, det handler om at XBOX'en jevnt over har levert en bedre verdi den siste tiden. Jeg spiller mer, for mindre penger. Det er så enkelt som det.

Dette opplegget minner meg litt om denne meme’n:

spacer.png

Ingen ting av det du skriver kan hentes ut av det jeg skriver over. 

Og det du skriver over beviser poenget mitt. "du er bare opptatt av kvantitet" påstår du, dette er som jeg skriver over den samme visa Fanboys kommer med. Gamle spill. Dårlige spill. Kvantitet over kvalitet. PS eksklusive er så mye bedre at det forsvarer PS5 alene. 

Tull og tøys. Faktum er at GP leverer både kvalitet og kvantitet, til en lavere pris. 

De 5% jeg nevner over er representert av noen gode spill på PS. Men det er ikke et positivt regnestykke. 

Mener du virkerlig Sony ikke skal gjøre noen ting, og fortsette som før og satse på merkeloyalitet og tyngden til eksklusive titler alene? 

Dette handler ikke om at du ikk ekoser deg med det du har. Det handler om at du skal få den samme muligheten neste generasjon også. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (2 timer siden):

Og, når folk liksom skal diskutere dette så er GP verdiløst, og eksklusive PS titler bærer PS alene osv. Vel, det er ikke tilfellet. MS har gjort noe ekstremt smart, folk ser det, folk flest legger ikke nødvendigvis like mye vekt på de eksklusive titlene, og Sony har ikke en tilsvarende tjeneste. 

Og, jeg mener Sony må svare om de skal være like aktuelle ut over første to årene etter denne generasjonen. Det er naturligvis umulig å spå hva folk gjør. Men, folk vil ha mye for pengene, og det er ikke lenger mulig å snakke bort GP som et sted med gamle og dårlige spill. 

Jeg er uenig og jeg tror du tar feil. For det første vil jeg personlig unngå disse abonnementene hvor man liksom skal betale månedlig for å leie alt mulig. Jeg vil eie spillene mine, ikke betale til evig tid for å leie de. For det andre tror jeg ikke du forstår viktigheten av eksklusive spill. Det er bare å se på Switch, som inntil ganske nylig nesten utelukkende har solgt på eksklusive titler.

For de som ikke bryr seg om å eie ting og spiller mye mer enn snittet så er GamePass veldig bra. For min del hopper jeg lett over det. Har det ikke på Xbox-en, nekter å abonnere på N64-delen på Switch og kommer til å hoppe over en eventuell lignende tjeneste fra Sony.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (2 timer siden):

Jeg spiller spill, og vil ha så høy verdi som mulig til lavest mulig pris.

Merkelig at du ikke velger PlayStation da, den gir jo helt klart mer for pengene, som jeg har bevist for deg flere ganger.

 

Serpentbane skrev (2 timer siden):

se på hvor mange eksklusive titler Sony selger per år, og hvor mange abonnenter MS har på GP, og fordel så pengene på utviklerene. 

Tja. Rundt 40-50 millioner spill, som koster ca 500,- fordelt på 2-3 utviklere, mot 18 millioner spillere, 1500,- hver, på 2-300 utviklere?

 

Best case gir da ca 6,5 millarder på PlayStation mot 135 millioner.

 

Hva ville du fram med her?

Serpentbane skrev (2 timer siden):

Og, når folk liksom skal diskutere dette så er GP verdiløst, og eksklusive PS titler bærer PS alene osv. Vel, det er ikke tilfellet. MS har gjort noe ekstremt smart, folk ser det, folk flest legger ikke nødvendigvis like mye vekt på de eksklusive titlene, og Sony har ikke en tilsvarende tjeneste. 

For det første så vet vi jo at det tapes en haug med penger på slike tjenester, for det andre så vet vi at sony har en tilsvarende. 

 

Lenke til kommentar

Spørs jo også mye hvilken konsoll man er vokst opp med, for mange er konsoll synonymt med Playstation og det er jo en enorm fordel for Sony som de sikkert vil dra nytte av i lang tid. Hvis du virkelig setter pris på gode spill må du ha både Playstation og Xbox.
Personlig brukes Playstation til eksklusiver som ofte betyr en gjennomspilling og så ferdig, Xbox'en brukes til alt annet og Gamepass er en utrolig bra tjeneste som Microsoft sikkert taper penger på i bytte mot større spillerbase siden de har en stor lommebok.
Tror ikke Sony pr. i dag har mulighet til å gjøre noe tilsvarene, virker jo heller ikke som spillere som kun har Playstation har noen ønsker om dette, så da er vel egentlig alt bra for begge leirene.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, vidor said:

Gamepass er vel verdt det for dem som kjøper et par nye titler i året og iķke bryr seg om en fysisk samling, men det blir vel oppbrukt slik som Netflix over tid selv om spill varer lengre.

Nei, hvis man kun vil ha fysisk samling er ikke dette tingen :). Skjønte ikke hva du mente med oppbrukt?.
Personlig har jeg kastet inn håndkle når det kommer til fysisk medier, kjørte ett lass med filmer og spill til hytta for lagring.
Eneste er PS5, der kjøper jeg fysiske kopier og selger de når jeg er ferdig med spillet, så denne generasjonen har vært langt rimeligere for min del, både når det kommer til Playstation og Xbox.

Lenke til kommentar
52 minutes ago, MacBain said:

 Skjønte ikke hva du mente med oppbrukt?

Det ble tynnere og tynnere med hva som interesserte meg på Netflix etterhvert, så da endte jeg opp med å si opp abonnementet. Antar dette også gjelder for Gamepass, selv om spill ikke er sammenlignbart med et mye mer kortlivet video-arkiv der du har konsumert alt av interesse.

Lenke til kommentar
MacBain skrev (1 time siden):

Tror ikke Sony pr. i dag har mulighet til å gjøre noe tilsvarene, virker jo heller ikke som spillere som kun har Playstation har noen ønsker om dette, så da er vel egentlig alt bra for begge leirene.

Joda, de har nok det. Jeg tror det er overdrevet hvor mye MS liksom taper på GamePass. Helt sikkert noe i starten, men over konsollens levetid har de fleste brukt mer penger på GamePass enn de ellers hadde gjort på de spillene de fikk inkludert.

MacBain skrev (1 time siden):

Hvis du virkelig setter pris på gode spill må du ha både Playstation og Xbox.

Det er jeg helt uenig i. Jeg har ikke før nå hatt alle konsollene en generasjon, men jeg syns da jeg setter på gode spill. Og sånn det ser ut nå, så kommer jo nesten alt av Xbox-spill på PC. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...