Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

PS5 og Series X har et fabelaktig potensial. For min del spiller jeg oppussede DX-spill på PC rett som det er, men jeg får meg ikke til å investere i lignende på konsoller. Noe av dette kommer nok at det er en lukket plattform som mangler mye user-content og at det tidvis krysser CPU-familie / emuleres. Mye kommer nok av hva man er vant med, så for min del er 30 FPS helt greit enn så lenge. De spillene jeg spiller oftest er 4:3 og de er vel temmelig synonymt med lav framrate.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Iki skrev (5 timer siden):

Så lenge som sony faktisk har levert spill som ikke kan gjøres på forrige generasjon så faller hele påstanden din bort, nok en gang.

Det er merkelig hvor mye du føler du må bryte inn for å rakke ned på ps5.

Vel, det er en sannhet med modifikasjoner, men nevn gjerne i fleng. Astros Playroom begrenses naturligvis av kontrolleren, og R&R:RA trodde jeg skulle bli en slik kandidat, og jeg omtalte det da også i så måte etter å ha sett den første gameplay traileren. Men, i forhold til akkurat aspektet med skalering så er det ikke så ekstremt som man først fikk inntrykk av. Naturligvis kan utvikler ta seg friheter med høyere og direkte IO fra disk, men det er fremdeles et spill som i stor grad vil kunne gjennomføres på pre gen. med andre metoder for å oppnå tilsvarende resultat. Så det blir et spørsmål om definisjon. Men, det er klart, jeg så blant annet deg gå ekstremt hardt ut i full benektelse av dette faktum i artikler knyttet til Jon Burtons tekniske video publisert på Coding Secrets. Men, siden du vet mer om spillutvikling enn folk som faktisk er utviklere så kommer jeg ikke til å fortsette akkurat denne diskusjonen her, for det var heller ikke min intensjon. 

I alle tilfeller er det ikke relevant. La oss si at du har rett, RA kan ikke reproduseres. Det er i seg selv ikke så interessant da RA også har et noget spesielt gameplay lagt opp til nettopp det å være en demo av høy IO, på lik linje med APs funksjon som en demo for kontrolleren. Det betyr ikke at spillene ikke er gode i seg selv, men det betyr heller ikke at gameplay er overførbart 1:1 til andre spill.

I så måte består poenget over, det er ikke tekniske begrensninger som ikke er skalerbare som ikke kan overføres til forrige generasjon i så og si alt av spill lansert så langt. Selv om du skulle klare å finne et unntak eller to. Og, dette visste Sony hele veien. Eksempelvis er det vanskelig å utnytte så høy IO ingame om man ikke bare skal laste inn nye brett i ett sett. Hvor mange spill som gjør akkurat det hadde du giddet å spille? UE5 måtte eksempelvis skrives om for å klare å utnytte seg av de nye lagringsløsningene. Hvor mange UE5 spill er ute på markedet?

Og, for the reckord, at spill lanseres eksklusivt betyr ikke at de ikke kan lanseres kryssplattform. Og, for the reckord 2, jeg hyller Sony for å ikke lage eksklusive spill for eksklusiviteten alene. Det de gjør er riktig vei å gå, det de kommuniserte i fjor var ikke det.

Og nei, jeg har ikke en eneste gang rakket ned på PS5. Hvor ser du det? Jeg har flere ganger kritisert selskapet Sony under forrige generasjons lansering, eksempelvis ved kommunikasjon på akkurat det tema vi diskuterer her. Hvis du leser tilbake på alle tidligere diskusjoner, selv under denne lanseringsfasen, så vil du se at jeg alltid har sagt PS5 spillene i det store og hele ikke ville få noen tekniske begrensinger som forhindrer lansering på PS4. Og, jeg har også alltid hevdet at Sony ville komme til å slippe flere spill utenfor PS5, også til PC, og at PC slippene ville komme stadig nærmere PS5 slippdato. Ganske enkelt fordi Sony ikke vil ha råd til bered PS5 eksklusivitet. Noe vi ser på satsningen PS5 PC. OG, dette visste også Sony for ett år siden, der de satt å preket om deres tro på generasjoner.

Nei, argumentasjonen faller ikke bort, og jeg står fullt og helt for all kritikken av Sony. Men jeg har ingen ting negativt å si om PS5, og jeg har heller aldri skrevet noe negativt om PS5. Jeg har deltatt i tekniske diskusjoner om PS5 uten å være en totalt fanboy som trodde at disken i PS5 ville gjøre maskinen magisk på alle områder slik som enkelte andre her, men tekniske faktum er ikke å være negativ. Jeg har i alle tilfeller aldri startet en post på et forum som dette for å poste tekniske aspekter ved PS5 som er dårligere enn SX for eksempel.

Jeg er for øvrig mangeårig bruker av PS, og har ikke noe som helst negativt forhold til konsollene.

Endret av Serpentbane
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Skal ikke se bort ifra at flere PS5-spill er utsatt fordi altfor få kunder har denne konsollen og salget vil bli altfor lavt. Og når de sitter på gjerdet fordi det er «ingen spill til PS5» der ute så får du en light catch 22. Light fordi nå er det også sånn at mange av de på gjerdet ikke får tak i PS5 selv om de så innstendig vil ha en, og føler at de må rettferdiggjør at de ikke har en ennå. I verste fall får du en oppgradert PS4-opplevelse, og i beste fall nyter du allerede i dag en del fete titler som oppleves langt dårligere på last gen.

Samme spill på tvers av generasjoner/maskinvare har jeg opplevd siden 80-tallet (først med Spectrum og C64, senere med Amiga og Amstrad der vi i Amiga master race lo godt av stakkarslige Amstrad peasants) så det er ikke akkurat breaking news..

 

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

En vesentlig forskjell fra denne genrasjonen konsoller er at de er langt mer likere last gen med hva anngår hardware og arkitektur enn hva tidligere genrasjoner har vært, nå kjører last gen spill native på ny hardware , på tidligere genrasjoner måtte en enten bruke emulering bakoverkompatibelitet som Xbox gjorde for xbox 360 spill på xbox One eller "cloud gaming" son Sony gikk for å få spille PS3 spill på PS4. Denne kompatibiliteten gjør at det denne genrasjonen i mye større grad gir mer mening i forhold til crossgen spill å i større grad utvikle spill i en retning litt slik en gjør på PC hvor en skrur opp eyecandy og FPS på den kraftigere hardwaren. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Ja, de gjør det jo fordi det er mulig og at det driver salget. Mellomvare-laget som trengs om en ikke vil rekompilere er vesentlig enklere å få til med samme arkitekturbase, selv om skreddersøm på ny løsning alltid vil være teknisk best.

Nå har vel MS et fortrinn der i.o.m at de lener seg mer på optimalisert DX, noe Sony ikke har samme muligheten til. Sony er noe mer i GL-løypa. UI på den er f.eks laget i WebGL (PS4).

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (6 timer siden):

med andre metoder for å oppnå tilsvarende resultat. 

Har ikke noe å si da dem måtte brukt tid for å gjøre dette, og forandret på sluttproduktet, noe som da hadde gitt et dårligere produkt. Altså beviser det påstandene om at spill vil være bedre om de optimaliseres for den nyere generasjonen.

Serpentbane skrev (6 timer siden):

I alle tilfeller er det ikke relevant. La oss si at du har rett, RA kan ikke reproduseres. Det er i seg selv ikke så interessant da RA også har et noget spesielt gameplay lagt opp til nettopp det å være en demo av høy IO, på lik linje med APs funksjon som en demo for kontrolleren. 

Det er relevant da det går direkte imot påstandene dine om at sony lyver når de påstår de har spill som ikke ville være mulige på forrige gen.

Enten eller her. Du kan ikke påstå at slike spill ikke finnes for så å mene at de som finnes ikke er relevante.

Serpentbane skrev (6 timer siden):

Og nei, jeg har ikke en eneste gang rakket ned på PS5. Hvor ser du det? 

Her, på itavisen og på tek. Hvor du hver gang ps5 nevnes bryter inn med lignende kommentarer om hvordan sony bare lyver, hvordan nextgen ikke eksisterer, hvordan rt ikke fungerer på PlayStation,  etc.

Serpentbane skrev (6 timer siden):

Jeg er for øvrig mangeårig bruker av PS, og har ikke noe som helst negativt forhold til konsollene.

Annet enn alle kommentarene dine om at tidligere konsoller aldri ble brukt da dem aldri hadde gode spill, og du derfor valgte å kjøpe to stk xbox, da den var så overlegen.

Lenke til kommentar
Iki skrev (14 timer siden):

Har ikke noe å si da dem måtte brukt tid for å gjøre dette, og forandret på sluttproduktet, noe som da hadde gitt et dårligere produkt. Altså beviser det påstandene om at spill vil være bedre om de optimaliseres for den nyere generasjonen.

Det er relevant da det går direkte imot påstandene dine om at sony lyver når de påstår de har spill som ikke ville være mulige på forrige gen.

Enten eller her. Du kan ikke påstå at slike spill ikke finnes for så å mene at de som finnes ikke er relevante.

Her, på itavisen og på tek. Hvor du hver gang ps5 nevnes bryter inn med lignende kommentarer om hvordan sony bare lyver, hvordan nextgen ikke eksisterer, hvordan rt ikke fungerer på PlayStation,  etc.

Annet enn alle kommentarene dine om at tidligere konsoller aldri ble brukt da dem aldri hadde gode spill, og du derfor valgte å kjøpe to stk xbox, da den var så overlegen.

Vi vet ikke hvordan de gjorde det rent teknisk, så det kan du ikke si. Det vi vet er at det kan gjøres uten lagringsløsningen basert på hva utviklere som har analysert spillet har sagt. Men, det er på ingen måte poenget, lagringsløsningen utnyttes i praksis ikke i gameplay foruten å laste inn nye kart i "ett sett", en gameplay mekanikk som ikke kan overføres til så og si alt andre spill. Og her ligger hovedpoenget. Hva du mener er relevant basert på, potensielt, ett spill får være din sak og rent flisespikkeri.

Alle spill er bedre optimalisert for den nye generasjonen, der ser vi. Det betyr ikke at det ikke er skalerbart for forrige generasjon. Deamons Souls er lansert for PS5 eksklusivt, ingen ting av det spillet tilsier at det ikke kan skaleres til forrige generasjon, og hadde de gjort det hadde ikke dette påvirket PS5 versjonen. 

Det som i hovedsak skiller konsollene fra de gamle når man snakker om skalerbarhet er IO-kapasiteten. Men, å utnytte denne i en så stor grad at spill ikke kan lanseres kryssplattform er ikke så rett fram, hvis spillet ikke skal fremstå som en demo for funksjonen. Og, en stor grunn til dette er kapasiteten til game engines. UE4 klarer rett og slett ikke å streame data fra disk på denne måten, og den er i så måte ikke unik. Ikkelanserte UE5 måtte redesigne måten den hente assets fra disk på.

Men, dette vil naturligvis komme, det er mange funksjoner på de nye konsollene som kan gi nytt gameplay som ikke kan reproduseres på de gamle konsollene. En ny versjon av Thief der man i stor grad baserer seg på Raytracing av både lyd og lys for å avdekke hvorvidt man både blir sett og hørt kan være en mulighet, om man skal se forbi IO.

Men, ingen ting av de tekniske finurligheten er interessant, Sony solgte illusjonen om at de "trodde på generasjoner" i en tid der MS fikk ekstremt mye tyn for å aktivt støtte dagens generasjon, selv om de visste at de selv hadde full fokus på PS4 støtte på akkurat samme måte som MS hadde for XBONE.

Du var jo en av de som hyllet dette, og mente at spill på XBOX fille holdes tilbake, og som mente at Sony gjorde det riktige. Og, mange andre gjorde det samme. Selvfølgelig blir det reaksjoner når det da viser seg at Sony la seg på samme linje. Hvis du synes dette er perfekt kommunikasjon fra Sony så du om det, jeg synes ikke det, og det har jeg ikke noe problem med å si. OG hvis du ikke tåler at selskapet du napper loffen etter logoen til hver kveld får litt negativitet fra min side, synd for deg...

Jeg har imidlertid aldri skrevet negativt om PS5, jeg har aldri skrevet at PS5 er dårlig, osv. Ikke en eneste gang.

Så jeg bryter inn med dette hver gang i alle diskusjoner? LoL, right. Du er bare but-hurt fordi jeg ikke digger alt Sony har gjort. Her skriver jeg det som direkte svar relatert til en pågående diskusjon om eksklusivitet og next gen, så er det å bryte inn? Nei! Det er å svare på et diskusjonsforum knyttet til PS5. Playstation 5 Generell diskusjon heter tråden, ikke hvem kan sleike ræva til Sony mest.

Jeg har aldri skrevet at Nextgen ikke eksisterer. Jeg har aldri skrevet at RT på PS5 ikke fungerer. Dette er noe du til stadighet påstår, og du får samme responsen hver gang.

Jeg har heller aldri skrevet at tidligere konsoller aldri ble brukt. Jeg har skrevet at fra siste halvdel av forrige generasjon så har jeg med OneX og etter hvert Gamepass har jeg endt opp med at spilletiden på konsoll har blitt fordelt til ca 95% på XBOX og 5% på PS5. Dette handler på ingen måte om at PS aldri hadde gode spill, det handler om at XBOX'en jevnt over har levert en bedre verdi den siste tiden. Jeg spiller mer, for mindre penger. Det er så enkelt som det. Og, som bruker av begge løsninger har jeg faktisk ikke sett noe grunnlag for å kjøpe PS5 med så mye mindre spilletid. Dette handler ikke om å være fan av den ene eller andre konsollen. Jeg driter i logoen. Jeg måler utelukkende på hva jeg får. At du har komplett logoloyalitet for å si det pent betyr ikke at andre har det.

Det jeg har skrevet, noen få ganger, er at PS Eksklusive spill generelt er opphypet, da i form av følgende påstand, PS eksklusive består av massevis av dårlige til middels spill, noen gode, og noe få veldig gode spill. Og, ja, så har jeg spøkt med noen dårlige som alle bare må like pga hvem som har laget dem, som Death Standing, som for min del var en stor skuffelse.

Jeg har aldri skrevet at jeg har kjøpt to XBOX'er fordi den er så overlegen. For det første var det tre, ikke to, og for det andre handler det om verdien, og at kidsa ville ha XBOX fordi her jeg bor er "alle" kidsa på XBOX. Så da har jeg en på 86" oppe på stua, og to på hver sin 52" side om side på stua nede. Minstemann har fått sin egen SX på rommet også, men den er hans egen.

I alle tilfeller spiller jeg mest på PC.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
On 11/8/2021 at 10:48 PM, Serpentbane said:

Hva er forskjellen på et PS4 utviklet spill og et PS5 spill fra et teknisk ståsted? Det er samme grunnarkitektur. 

 

Du utvikler et spill for å kjøre best mulig på 8 år gammel hw, med begrensningene som følger med, og samtidig får man en finpusset versjon på PS5 med bedre grafikk?

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
23 hours ago, LarZen said:

Det er vel nå ca 120.000.000 grunner til at vi ser PlayStation "eksklusive" spill på både PS4 og PS5. Og tror jeg mange har alt for store drømmer om hvordan "neste-generasjon" spill kommer til å bli. Og da spesielt på konsoll, det er to skritt frem og et bakover og gjerne en til siden hele tiden. Den største oppgraderingen er strømming av data, lyd muligheter og mulighet for 60fps men dog ofte med som nevnt et skritt bakover i form av nedjusteringer på flere punkter.....

Vi ser nå at spill som fks Ratchet & Clank som skulle være umulig på PS4 eller til og med PC nå uten tvil er bare enda et PR triks ifra Sony. Spillet kjører helt fint på vesentlig lavere SSD disker på PS5 og utviklere har sagt at dette er fult mulig å gjennomføre på andre maskiner. Ikke bli overasket om R&C kommer til PS4 akkurat som Spider-man Miles Morales nå har gjort.

Og selv om PS5 er i stand til å overføre store mengder data så er det nå slik at stadig flere spill skal over til PC. Så jeg tviler vi vill se spill som er laget og kun mulig på PS5. Enten pga spillene skal over på PC eller fordi det rett og slett ikke er noen begrensning som tilsier det.

Om en prøver å gå tilbake til en PS4 i dag så er det rett og slett en forferdelig opplevelse. Sekunder til umiddelbar lasting blir opp til flere minutter med venting å glane på laste skjermer. 30 fps smørje som gjør deg sjøsyk og får deg til å lure på hva i huleste granskauen det en har bedrevet med frem til PS5 kom ut...En kontroller som ikke nødvendigvis er bedre å bruke men som gir noen sykt kule effekter i form av haptics og trigger effekter. Og er en lyd interisert så har vi nå spill som gir en helt syk bra 3D lyd og rett og slett bare mer lyd.

Om en har en PC så skal den være ganske så grei om en skal ha en bedre spill opplevelse. Spesielt med tanke på prisene på PC og deler i dag så er det jo helt eksepsjonelt å gå for en PS5 eller SeriesX. 

 

/end of ramblings.... 😄

 

 

 

Nå bryr jeg meg mer om utviklingen som tar hensyn til 8 år gammel hardware og begrensningene som følger med, og skaleringen til PS5, hvorvidt vi kunne fått et enda bedre spill, kontra at det også kommer på PC.

 

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 time siden):

Vi vet ikke hvordan de gjorde det rent teknisk, så det kan du ikke si. Det vi vet er at det kan gjøres uten lagringsløsningen basert på hva utviklere som har analysert spillet har sagt.

En enkelt utvikler sa det var mulig på ps3 ja.

Dette kommer altså fra utvikleren bak lego spillene.

Som motpart har utviklerne av selve spillet selv, og andre som analyserer spill, digital foundry for eksempel, gått ut med det motsatte. 

Hvor dem påstår det ikke ville være mulig.

Serpentbane skrev (1 time siden):

 lagringsløsningen utnyttes i praksis ikke i gameplay foruten å laste inn nye kart i "ett sett", en gameplay mekanikk som ikke kan overføres til så og si alt andre spill.

Det kan det.

Som vi kan se ut ifra ue5 demoen.

Når du kan oppnå så detaljerte verdner at karakteren din må laste inn nye elementer om du snur kameraet. 

Dette kan absolutt alle sjangre dra nytte av.

Serpentbane skrev (1 time siden):

Deamons Souls er lansert for PS5 eksklusivt, ingen ting av det spillet tilsier at det ikke kan skaleres til forrige generasjon, og hadde de gjort det hadde ikke dette påvirket PS5 versjonen.

Annet enn all den tid som måtte gå bort i dette, og det at koden da ikke ville være optimalisert for en enkelt maskin.

Hvor lang tid tok det å kode om Horizon zero dawn for pc, og hvor mange problemer hadde det med ytelse i starten?

Serpentbane skrev (1 time siden):

Sony solgte illusjonen om at de "trodde på generasjoner" i en tid der MS fikk ekstremt mye tyn for å aktivt støtte dagens generasjon,

Enten eller.

Har ps5 eksklusive spill?

Ja eller nei.

Svar på det, og slutt med løgnene dine.

Lenke til kommentar
Iki skrev (1 time siden):

En enkelt utvikler sa det var mulig på ps3 ja.

Dette kommer altså fra utvikleren bak lego spillene.

Som motpart har utviklerne av selve spillet selv, og andre som analyserer spill, digital foundry for eksempel, gått ut med det motsatte. 

Hvor dem påstår det ikke ville være mulig.

Det kan det.

Som vi kan se ut ifra ue5 demoen.

Når du kan oppnå så detaljerte verdner at karakteren din må laste inn nye elementer om du snur kameraet. 

Dette kan absolutt alle sjangre dra nytte av.

Annet enn all den tid som måtte gå bort i dette, og det at koden da ikke ville være optimalisert for en enkelt maskin.

Hvor lang tid tok det å kode om Horizon zero dawn for pc, og hvor mange problemer hadde det med ytelse i starten?

Enten eller.

Har ps5 eksklusive spill?

Ja eller nei.

Svar på det, og slutt med løgnene dine.

Så, fordi utvikleren har laget Legospillene, så vet han ikke va han snakker om? Som jeg skrev, det er mulig de kunne løse det på en annen måte, og at en direkte portering ikke ville vært mulig, det skrev jeg over, og det har jeg skrevet mange ganger før, men det endrer ikke det faktum at det kunne blitt reprodusert på forrige generasjon. Det er i alle tilfeller ett spill, der høy IO ikke brukes av selve gameplayelementene, foruten å laste inn nye levels. Og selv da brukes mellomsekvenser, selv om de er delvis interaktive. Og, det er helt utenfor poenget jeg skriver, men du er helt gal fordi du tror jeg angriper PS5 og spillet.

Og du henviser til UE5 demoen, en engine ikke tilgjengelig for spillene som har kommet ut, og som jeg spesifikt nevner måtte skrives om for å kunne bruke den høye IO-kapasiteten som et motargument til det jeg skriver? Nice comeback.

Rart hvor vanskelig det i følge deg er å lage multiplatformspill, skulle nesten ikke tro de fleste spill er multiplatform. Selvfølgelig er det noe ekstra jobb. I tilfellet Horizon så ble en annen utvikler hyret inn for å gjøre jobben enn den som i utgangspunktet lagde spillet, og det avhenger litt av flere faktorer, eksempelvis game engine. Horizon bruke Decima Engine, en inhouse Engine som utelukkende hadde blitt brukt på PS. Selvfølgelig er det noen tilpasninger som må gjøres. Derfor ble det litt mer arbeid med akkurat dette spillet som man ikke får med eksempelvis Unreal Engine.

Har jeg noen gang sagt at PS5 ikke har eksklusive spill? Nei, jeg nevner noen i mine tidligere innlegg, så hva er det jeg lyver om. Og selv om ett av dem ikke skulle kunne skaleres til forrige generasjon så endrer vel det ingen verdens ting i forhold til det jeg har skrevet over her. Igjen, det er desperate forsøk fra deg på å redde æren til et selskap du nyter av å få brunfarge på tunga fra.

Faktum er at det jeg har kritisert Sony for er imaget de solgte med "vi tror på generasjoner" og illusjonen de lot leve omkring dette i media og blant spillere. Fordi de fikk enormt god PR av backlashen MS fikk med sin fokus på støtte til forrige generasjon, selv om de hadde planlagt og faktisk gjorde akkurat det samme selv.

Dra av deg skyggelappene før du vaser om at andre lyver.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ThomasM skrev (7 timer siden):

Du utvikler et spill for å kjøre best mulig på 8 år gammel hw, med begrensningene som følger med, og samtidig får man en finpusset versjon på PS5 med bedre grafikk?

 

Hvilke begrensninger?

Det er stor forskjell i overgang mellom generasjoner denne gangen sammenlignet med tidligere i det at det ikke er stor forskjell mellom generasjonene maskinvaremessig. Det er basicly samme grunnarkitektur med forbedringer. 

Å lage et spill for både PS3 og PS4 var totalt forskjellig fra å lage et spill for PS4 og PS5. 

Det meste i spillene kan således lages for begge konsollene nesten i samme pipeline, og skalering kan lett gjøres med oppløsning, FPS, asset count osv. 

Så, er det også noen aspekter med de nye konsollene som ikke finnes på de gamle. RayTracing er en av dem, men, rent grafisk så kan RT slås av uten å ha dirkete innvirkning på spillet i seg selv, så det har ikke noen betydning fra er generasjonsskilleperspektiv.

Unntaket vil være med mer kløktig bruk av RT direkte knyttet til gameplay. Eksempelvis som jeg nevner over kan RT for lys, og også lyd, potensielt kunne brukes i et spill som Thief for å mer nøyaktig kunne avgjøre om spill figuren blir sett eller hørt. Eller man kan bruke RT til å trigge ting i spillet. Men, da må man først tenke seg slike muligheter, og så utvikle denne muligheten teknisk, eller at det støttes i Engine. Eksempelvis. 

Tilsvarende vil gjelde for det som virkelig skiller generasjonene, IO kapasiteten. IO kan vanskelig skaleres godt ved gitte typer bruk, og her henger rett og slett ikke de gamle konsollene med. Men, like vel er det ikke nødvendigvis rett fram å lage nye gameplay som presser IO så mye. 

Om at spill starter på 5 eller 50 sekunder har ikke så mye å si. Og alle spill kan ikke være laget sånn at man hopper fram og tilbake mellom brett. Og selv da er det mange ting man kan gjøre for oppnå det samme på forrige generasjon.

Man må finne en måte å utnytte IO-kapasitet på som er "fornuftig", som ikke bare blir en demo i å laste brett fort, og man må ha engines som takler den måten behandle data på. Og som jeg nevnte over, selv på en engine så ny som UE5 måtte Epic gjøre relativt store endringer for å kunne utnytte denne kapasiteten. 

Spillutvikling tar fra to til seks, noen ganger mer, år. Så mange av spillene som kommer nå har vært i produksjon en stund. Når de ble påtenkt visste i mange tilfeller ikke utvikleren om de nye konsollenes kapasiteter. Og for andre var det ikke aspekter ved de tenkte spillene som tilsa at man måtte utelukke daværende generasjon. Og atter andre hadde altså ikke teknisk sett anledning til å dra nytte av det. 

Selvfølgelig er dette skrevet generelt. Selvfølgelig er det teoretiske unntak. Selvfølgelig er det mulig å aktivt gjøre enkeltvalg som ekskluderer forrige generasjon, bare for å gjøre det. Men, hvorfor? Hvis det ikke gir en betydelig bedre opplevelse. 

Det vil komme flere spill som by design vil være lette å skalere, og som slippes på forrige generasjon så lenge volumet er der. Og det vil komme spill mye mer tilpasset kapasiteten til de nye konsollene, der både ideene til gameplay og Engine er tunet inn på disse nye mulighetene. IO, CPU, gameplayknyttet RayTracing, ML, osv. Disse spillene er allerede i pressa. 

Frem til det skjer, fram til spill rent teknisk sett ikke lenger kan skaleres mellom generasjonene, så skal vi være glade for at det gjøres. Det gir utviklerene mer handlingsrom. 

Beklager langt svar, blir fort revet litt med. Og, ikke les absolutt alt i sort/hvit og absolutter slik enkelte andre gjør, det er ikke poenget. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (2 timer siden):

Ja eller nei.

Har jeg noen gang påstått noe annet? 

Ja eller nei?

Du mangler både antenner og evnen til å lese og tolke en tekst. Og du fikk åpenbart ikke med deg det jeg skrev over om at jeg ikke gidder å forsøple denne tråden mer med slik pjatt som dette bare for at du skal få en varm følelse innvendig. Så nei, du behøver ikke svare, tenk det inni deg.

Endret av Serpentbane
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (11 timer siden):

Så, er det også noen aspekter med de nye konsollene som ikke finnes på de gamle. RayTracing er en av dem, men, rent grafisk så kan RT slås av uten å ha dirkete innvirkning på spillet i seg selv, så det har ikke noen betydning fra er generasjonsskilleperspektiv.

Det har en betydning når det kommer til tid og ressurser. RT kan ikke bare slås av hvis det ikke er laget rasterings teknikker for lys og skygge. Det å slippe å “bake inn” lys og skygger og generere cube maps er noe som kan spare spillutviklerne en masse tid. Men det spørs nå i hvor stor grad RT vil eller kan blir brukt mtp den svake RT ytelsen til konsollene, det vil stort sett være snakk om hybrid rendering med en blanding av RT og rasterings teknikker. Metro Exodus EE kan kun kjøres med RT siden det er stort sett ikke rasterings teknikker for dette inkludert.

Poenget mitt er uansett at det ikke kun handler om hva som er rent teknisk mulig mtp å inkludere last gen konsollene. Ifølge utviklerne til FH5 tok det et år ekstra for å tilpasse spillet til XBO konsollene, men da fikk dem også et meget godt resultat på XBO (mener å ha lest at dem måtte bl.a utvikle et nytt LOD system for å kunne skalere ned spillet til XBO og lagde to sett med geometri modeller til en del ting). FH5 kunne kanskje da ha vært et XBS lanseringsspill (kanskje ikke så realistisk mtp utviklingen gikk nok tregere i starten med umodne devkits osv.) om det hadde vært konsoll eksklusivt til XBS eller spillet kunne ha blitt lansert nå som det gjorde med en del ekstra tid med utvikling kun for XBS (og PC da). Hvem vet hva mer dem kunne ha fått til. 

Men stort sett har det nok vært relativt ubetydelig å skalere ned/opp spillene mellom last gen og current gen konsollene. Det handler også om hva som er økonomisk mulig eller lønnsomt, så det er ikke som jeg ikke har forståelse for kryssplattform utviklingen denne generasjonen, selvom jeg syns det er litt ergerlig.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 time siden):

Har jeg noen gang påstått noe annet? 

Du påstår:

Sony lyver når de sier de tror på generasjoner. 

Altså:

Om sony lyver så kan de ikke ha spill som motbeviser dette.

Altså:

Sony kan ikke ha noe spill som er ps5 eksklusivt. 

 

Om du påstår Sony gir oss denne illusjonen du stadig maser om så kan ikke Sony ha eksklusive spill.

Om Sony derimot har eksklusive spill så motbeviser det hele påstanden du kommer med.

 

Så lett er det.

Ja eller nei.

Har Sony eksklusive spill på ps5?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...