Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

On 9/14/2021 at 6:26 PM, Retroman said:

Skal ikke være noe stress. The Verge testa en 3900 / 3900 drive som funka. De la også merke til at write speed var throttled på intern SSD til ca 1100.

https://www.google.no/amp/s/www.theverge.com/platform/amp/2021/8/4/22608153/ps5-ssd-speed-test-storage-expansion-m2-playstation-5

Jeg trodde M.2 SSD var på plass allerede? Eller er denne slik at man kan bruke hvilken som helst?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit med mer lagring men 3D lyd på tv eller soundbar var overraskende dårlige greier, forventet ikke noe mirakel, men lyden blir bare litt fjern som det blir påpekt rundt på nettet. 
Blir vel bedre med tiden men det blir nok headset på visse spill uansett ser det ut som. 
 

Godt å se UI fikk en overhaling, det var positivt, mer ryddig trophy liste også. ☺️

Lenke til kommentar
6 hours ago, vampyrica said:

Greit med mer lagring men 3D lyd på tv eller soundbar var overraskende dårlige greier, forventet ikke noe mirakel, men lyden blir bare litt fjern som det blir påpekt rundt på nettet. 
Blir vel bedre med tiden men det blir nok headset på visse spill uansett ser det ut som. 

3D lyd er vanskelig nok å få til bra med headset som i forhold til alternativene er et 100% statisk miljø, så det at de i det hele tatt velger å markedsføre det til TV-høyttalere en gåte for meg.

Headset og øremodellen de har snakket om før har jeg mye større tro på. Dette har i alle fall mye fornuftig vitenskap bak seg, mens TV-høyttalere mer blir som et skudd i mørket i forhold.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
vidor skrev (4 timer siden):

3D lyd er vanskelig nok å få til bra med headset som i forhold til alternativene er et 100% statisk og miljø

Du kalibrer jo lyden fra tv med mikrofonen i håndkontrolleren, så du får jo tilpasset lyden for rommet du er i.

Jeg tror derimot svært mange befinner seg i rom som ikke er spesielt egnet for lyd, og dermed gjør funksjonen dårligere enn den burde være.

For min del fungerte det svært bra, men jeg måtte skru opp lyden på TV under kalibreringen for å få det til å virke optimalt (laser lydene den brukte gjorde da vondt i ørene)

Fiender til høyre og venstre var litt lettere å oppdage enn tidligere, men spesielt fiender bak og over meg kunne man nå høre retningen til.

 

Merkelig nok fungerte det ikke i det heletatt når jeg kalibrerte stereoanlegget på samme måte.

Da ble lyden hul slik andre opplever.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Iki said:

Du kalibrer jo lyden fra tv med mikrofonen i håndkontrolleren, så du får jo tilpasset lyden for rommet du er i.

Jeg tror derimot svært mange befinner seg i rom som ikke er spesielt egnet for lyd, og dermed gjør funksjonen dårligere enn den burde være.

For min del fungerte det svært bra, men jeg måtte skru opp lyden på TV under kalibreringen for å få det til å virke optimalt (laser lydene den brukte gjorde da vondt i ørene)

Fiender til høyre og venstre var litt lettere å oppdage enn tidligere, men spesielt fiender bak og over meg kunne man nå høre retningen til.

 

Merkelig nok fungerte det ikke i det heletatt når jeg kalibrerte stereoanlegget på samme måte.

Da ble lyden hul slik andre opplever.

Hvis dette fungerer bruker de temmelilg mye CPU til all DSP som trengs til for å ha effekt. Ikke bare må de kompensere for hvordan høyttalerene fungerer i TV-boksen, de må også ta hensyn til rommet ditt og romklangen. Alt dette motarbeider 3D-effekten de forsøker å få igjennom.

Du fikk nok lært systemet deres temmelig mye om rommet ditt med det høye volumet du brukte. Min måle-mic for rom forsterker automatisk opp 18 dB, så du fikk vel litt effekten av romklangen med i micen som normal prøver å unngå dette. 

Laser-effekten kommer av raske frekvenssveip de bruker for kartlegging av dette.

Interessant at de faktisk får effekt av systemet sitt. Det tyder på at de har jobbet godt med det over tid eller kjøpt verdifull kompetanse på området. Blir spennende å følge med hva de får til etterhvert.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (28 minutter siden):

Hvorfor bruker de ikke bare Atmos? Lyd med romfølelse er et løst problem, bruk eksisterende løsninger i stedet for å finne opp hjulet på ny. Er det lisensiering som er problemet? Eller ville de ha en markedsføringsgimmick?

Atmos vil si at utviklere og Sony må betale lisens, ja. Det er vel det de vil unngå.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 timer siden):

Jeg trodde M.2 SSD var på plass allerede? Eller er denne slik at man kan bruke hvilken som helst?

PS5 har en intern SSD som standard, og så kan man kjøpe en M.2 NVMe for å ekspandere. Denne muligheten ble det åpnet for i går. Du kan kjøpe en hvilken som helst SSD, men den må passe fysiske mål og ha rask lesehastighet. Et raskt googlesøk gir deg en liste med SSDer som passer - jeg husker at mange som betatestet dette brukte WD Black SN850 og Samsung 980 Pro.

henrikwl skrev (25 minutter siden):

Hvorfor bruker de ikke bare Atmos? Lyd med romfølelse er et løst problem, bruk eksisterende løsninger i stedet for å finne opp hjulet på ny. Er det lisensiering som er problemet? Eller ville de ha en markedsføringsgimmick?

Mm Atmos hadde vært digg. Men Sony fant vel ut at de like gjerne kunne utvikle eget opplegg - 3D Audio vil også støtte takhøyttalere etter det jeg vet.

Lenke til kommentar
Iki skrev (8 timer siden):

Er vel snakk om at 3d lyd prosessoren er like kraftig som en PS4 pro... Så litt kraft bruker den vel.

Spesifikt iforhold til SIMD ytelsen til CPU'en i en standard PS4. PS4 Pro har forsåvidt ikke så mye kraftigere CPU, rundt 10% raskere eller noe slikt.

Det Cerny sa var (direkte sitat):

Sitat

The Tempest Engine is based on AMD's GPU technology. We modified a compute unit in such a way as to make it very close to the SPU is in PS3. [..] Where we ended up is a unit with roughly the same SIMD power and bandwidth as all eight jaguar cores in the PS4 combinded.

 

Lenke til kommentar
MacBain skrev (På 31.8.2021 den 10.33):

Kommer sikkert mere omfattende målinger på dette. En mindre kjøler som skal avkjøle samme chip med likt design ellers og samme vifte (Nidec på den nye utifra bildene) som ikke spinner raskere så skal det jo godt gjøres at det ikke blir litt varmere inne i konsollen.
Tipper den 1. generasjonen var overkill, og at sony har funnet ut hva minimum de kan klare seg med uten at det går ut over ytelsen.
Personlig vil jeg ha den versjonen som er over overdimensjonert 😄.

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...