Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
14 minutes ago, NTAuthority said:

Noen som tror en 650W Gold PSU (Corsair RM650x) vil holde til 3080?

Ja, men ikkje med en Intel 18core x299 overklokka til 5ghz :D

 

litt vanskelig å vite uten noe annet info.

Til sammenlikning trakkintel 8 core  6900k på stock og 2x 1080ti sli på stock ca 550w i battlefield 1 i 4k med god skalering i sli.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Da er det sprøtt mye mer strømbruk man får med 3080Ti

Det er noe som ikke stemmer et sted, ytelsen virker jo utrolig bra. men utrolig om Nvidia får så lite igjen for å krympe prosesser. Selvfølgelig for tidlig å si men jeg får Fermi (gtx 480) vibber. da hentet de seg for inn i gjen med gtx 580.

Får meg også til å tenke på videoen hvor AMD hånet Nvidia's strømforbruk med video :)The Misunderstanding - Presented by AMD

Endret av leifeinar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Theo343 said:

Dette er hva Seasonic calc gir med nåværende oppsett med 1080Ti. Den gir samme verdi for 2080Ti. Da er det sprøtt mye mer strømbruk man får med 3080Ti eller 3090 om de anbefaler 850W.
image.png.6c51664f4f7301b01ae9c3d1bffad5b2.png

Eldre PSUer kunne ha en heller svak 12v-rail sammenlignet med mer moderne saker, så det kan vel være mulig det er det de tar høyde for ved å guffe på litt ekstra i anbefalingen av watt-ytelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som vanlig bør man vel alltid ta ting med en klype salt, men da er det tilsynelatende bekreftet at RTX 3090 får 24GB minne og RTX 3080 får 10GB minne.

 

Med rykter om prising og dette rommet i mellom på vram er det i mine øyne godt rom i mellom for en super/Ti utgave og det kan vel egentlig se ut som om 3090 er en form for Titan erstatter?

https://videocardz.com/newz/confirmed-nvidia-geforce-rtx-3090-has-24gb-memory-rtx-3080-gets-10gb

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Betroz said:

Jeg har fortsatt mer tro på at 3090 får 12GB mens nye Titan får 24GB. Ingen spill som utnytter 24GB i nærheten engang i dag.

Et Titan-kort som sikkert også vil bli fokusert mot maskinlæring kan gjerne få 48GB slik det allerede er på Quadro RTX 8000... ;)

Lenke til kommentar
6 hours ago, leifeinar said:

Det er noe som ikke stemmer et sted, ytelsen virker jo utrolig bra. men utrolig om Nvidia får så lite igjen for å krympe prosesser. Selvfølgelig for tidlig å si men jeg får Fermi (gtx 480) vibber. da hentet de seg for inn i gjen med gtx 580.

Får meg også til å tenke på videoen hvor AMD hånet Nvidia's strømforbruk med video :)The Misunderstanding - Presented by AMD

Nå ser det ut som de bruker Samsung så da er vel ikke den prosessen så bra som tscm sine. Husk at Samsung sin 8 nm er egentlig en 10nm. Så de går i praksis fra 14 til 10nm som burde gi noe.. vi får se

Lenke til kommentar
On 8/25/2020 at 11:04 AM, PaladinNO said:

Jeg har muligens et problem til: Jeg regner med vi nå er der hvor man MÅ ha PCIe x16 i x16-modus (og ikke bare x8) for å ikke strupe et 3080 / 3090?
For etter hva jeg kan forstå så kjører mitt TaiChi Z390 i x8-modus på GPU, men jeg vet ikke hvor jeg skal finne det 100 % sikkert.

Her er svar fra Asrock support på et forum:

 

 

Betyr dette i praksis at GPU vil kjøre i x8-modus med GPU øverst og med et x1 lydkort i nederste x16-spor? Jeg har ikke plass til lydkortet i noen av x1-sporene.

ASRock%20Z390%20Taichi%20Motherboard%20M

Hva med å kjøpe et USB lydkort, kan det bli bra nok lyd, gitt at du kjøper et greit USB-produkt?

Lenke til kommentar
G skrev (30 minutter siden):

Hva med å kjøpe et USB lydkort, kan det bli bra nok lyd, gitt at du kjøper et greit USB-produkt?

Ikke noe jeg har lyst til å bruke penger på når jeg allerede har noe jeg er veldig godt fornøyd med:
Xonar Essence STX -> Yamaha R-S700 -> Zachry GX-12 (2x 12" selvbyggerpakke) + Celestion 15" med egen sub-forsterker. Pluss Shure SRH-840 headset.

Så jeg er veldig analog (og benytter kun 2:1 stereo) når det kommer til lyd (2x RCA til forsterker + 6,35 mm jack til headset).

For all del, et USB-lydkort jeg kan koble til forsterkeren er aktuelt - og jeg har sett etter noe slikt tidligere for å sammenlikne med Essence STX, men jeg kan ikke engang nok om USB-lydkort til å vite hva det er jeg skal se etter.

Jeg regner med at hvis jeg legger av nok penger til et GeForce 3090 så vil det være for dumt å ikke sørge for å kunne utnytte det pga. PCIe-restriksjoner. :mellow:

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/25/2020 at 1:29 PM, PaladinNO said:

Takker. Jeg fryktet egentlig dette svaret, men ville ha det bekreftet. 
Det var dumt, for jeg er glad i lydkortet mitt (Asus Xonar Essence STX).

Med struping av ytelsen så mener jeg, helt definert, om et PCIe x8 gen. 3 spor vil begrense ytelsen til f.eks. et 3090 skjermkort, som er hva jeg har lyst til å kjøpe (inntil vi vet prisene ihvertfall).

Det var jo en minimal forskjell å spore med et GTX 1080 Ti i x8 vs. x16-modus i følge GamersNexus. Og dette er jo en forskjell som bare vil bli større og større etterhvert som skjermkortene er blitt kraftigere og krever mer og mer båndbredde.

EDIT:
https://www.youtube.com/watch?v=i8iE_sQBFXk

Disse eksterne GPU-kassene man får. Kan det brukes til andre ting enn skjermkort også. Stappe gromlydkortet ditt inn i noe sånn? Du kan jo mikkemus-mekke deg en med en moddet riserkabel eller hva det heter for GPU og bruke det til 1x/4x PCIe eller hva det krever (altså lage hele kassen selv, og ha noe skjørt og jævlige kabelgreier hengende ut av kassen og inn i noe annet :p

Edit:

Kom på at det kanskje er smartere å kjøpe et jævlig digert PC-kabinett og heller ta sjansen på riser-kabel til FE 3090-GPU'en med dertil signaltapsrisiko og manglende god nok kontaktrisiko (kvaliteten på kabelgreia og sånn, aldri lekt med det der selv), så får du jo sikkert plass til gromlydkortet, bare kabinettet er stort nok til at GPU går klar lydkortet.

anb76yolc5z11.jpg

bare kassen er dyp nok, og riser-kabel er lang nok med dertil større signaltap. Bildet er kun for å påminne om selve prinsippet.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (47 minutter siden):

Disse eksterne GPU-kassene man får. Kan det brukes til andre ting enn skjermkort også. Stappe gromlydkortet ditt inn i noe sånn? Du kan jo mikkemus-mekke deg en med en moddet riserkabel eller hva det heter for GPU og bruke det til 1x/4x PCIe eller hva det krever (altså lage hele kassen selv, og ha noe skjørt og jævlige kabelgreier hengende ut av kassen og inn i noe annet :p

Jeg har faktisk lekt meg med tanken om å montere lydkortet vertikalt via en PCIe x1 riser. Kortet ser jo ganske fancy ut.

1f771ea47bacaeb1952a5ea4b5384cde-1200-80

...men om jeg sperre utsikten for

https://tech4gamers.com/wp-content/uploads/2020/08/Nvidia-GeForce-RTX-3090.png

...når jeg har glassdør - det er jeg ikke så sikker på. :D

Aller først, før jeg kjøper noe som helst, vil jeg fjerne lydkortet og teste at GPU-en da faktisk kjører i 16x-hastighet og at problemet ikke ligger et annet sted.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
48 minutes ago, PaladinNO said:

Ikke noe jeg har lyst til å bruke penger på når jeg allerede har noe jeg er veldig godt fornøyd med:
Xonar Essence STX -> Yamaha R-S700 -> Zachry GX-12 (2x 12" selvbyggerpakke) + Celestion 15" med egen sub-forsterker. Pluss Shure SRH-840 headset.

Så jeg er veldig analog (og benytter kun 2:1 stereo) når det kommer til lyd (2x RCA til forsterker + 6,35 mm jack til headset).

For all del, et USB-lydkort jeg kan koble til forsterkeren er aktuelt - og jeg har sett etter noe slikt tidligere for å sammenlikne med Essence STX, men jeg kan ikke engang nok om USB-lydkort til å vite hva det er jeg skal se etter.

Jeg regner med at hvis jeg legger av nok penger til et GeForce 3090 så vil det være for dumt å ikke sørge for å kunne utnytte det pga. PCIe-restriksjoner. :mellow:

Og begynner du å prate med HiFi-folk, så får du vel kastet etter deg deretter dyre løsninger. På Playstation 4 så har jeg kjøpt en ekstremt rimelig DAC som går på optisk. Deretter RCA-kontakter til en litt for rimelig PC-høytalere 2+1. Men dette med antall lydkanaler går kanskje an å utvide med riktige DAC vil jeg nesten anta. Vet ikke om det er 7.1 lyd du jakter etter. Men det finnes sikkert det du jakter der ute. Google f.eks. 7.1 dac

Pent lydkort da. Men du kan jo rosemale PC-kassen også, LOL

Endret av G
Lenke til kommentar
Betroz skrev (4 timer siden):

Jeg har fortsatt mer tro på at 3090 får 12GB mens nye Titan får 24GB. Ingen spill som utnytter 24GB i nærheten engang i dag.

Tror nVidia ønsker å fase ut Titan kortene, siden navnene er jo bare rot. Titan Z, Titan X, Titan Xp, Titan V, RTX Titan.

På Maxwell hadde vi: 980 ti og Titan X.

Pascal fortsatte med samme tiers: 1080 ti og Titan Xp.

Mellom Pascal og Turing, fikk vi Titan V, bygget på Volta, som hadde en helt ny prisklasse. Da hadde vi plutselig vanlig Titan (Xp), og en dyrere Titan (V).

Med Turing, tror jeg 2080 ti tok over etter Titan Xp, og at RTX Titan tok over etter Titan V. Da fikk nvidia redusert lineupen til kun ett Titan kort. 2080 Super som kom senere erstattet 1080 ti fra forrige generasjon.

Med Ampere tror jeg at RTX 3090 vil ta over for (Turing) RTX Titan, mens 3080 ti vil erstatte dagens 2080 ti.

På den måten får nVidia faset helt ut Titan, og kan fortsette videre på 4xxx, 5xxx og oppover, uten at forbrukere blir forvirret over navnsettingen og generasjonen til kommende «Titan» kort.

Det er hva jeg tror, om jeg har rett og dette er tilfelle vil antageligvis RTX 3090 prises likt som dagens RTX Titan, og 3080 ti prises likt som dagens 2080 ti her på berget.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...