Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
14 hours ago, PaladinNO said:

Jeg regner med disse tallene fortsatt tar utgangspunkt i et helt system? Inkl. CPU, RAM, 1-2 SSD-er og / eller harddisker, vifter etc.

Akkurat nå er jeg veldig glad for at jeg ikke gikk for en Corsair AX 850 Watt som opprinnelig planlagt til ny-PCen, men heller hoppet på tilbudet (feilprisingen?) Multicom hadde på HX1200.

 

Kan noen "in the know" vennligst bekrefte / avkrefte at denne er en troverdig kilde for info:
"Gamer Meld"
https://youtu.be/qVonVAphmzk?t=147

For jeg får mer og mer tro på at FE-kortene fra Nvidia kommer snart (Soon™) og med en liten (estimert 100 USD) premium, mens de store 20 / 24 GB VRAM 3.partskortene kommer senere.

Jeg skulle vel være trygg med min PSU da, spesiellt om jeg beholder 65 Watt Zen2-en 3700x tusslende en stund til. PSU-en har 83,3 Amper rail rate på 12 Volt:

https://www.evga.com/products/product.aspx?pn=220-T2-1000-X1

Endret av G
Lenke til kommentar
14 hours ago, PaladinNO said:

For jeg får mer og mer tro på at FE-kortene fra Nvidia kommer snart (Soon™) og med en liten (estimert 100 USD) premium, mens de store 20 / 24 GB VRAM 3.partskortene kommer senere.

Er lov å være håpefull til at Nvidia med unntak av sin gigantiske innpakning, er så sexy at de for en gangs skyld tør å la 3.parts-kortene komme seilende samtidig. Hadde vært hyggelig ihvertfall.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Theo343 said:

Hmm ser at en SX8200Pro bruker ca. 6.5W på les/skriv og en SSD gjennomsnittlig 2-6W avhengig av modell. Ikke så mye å spare men litt.

Jeg har muligens en 10 år gammel lite brukt HX1200 liggende som kjørte en filserver med 16 HDDer og har eks. en Mist 1000W som har kjørt i 10 år i forrige PCen. Worst case kan jeg jo teste de. Men X58 maskinen 1000Wattern stod i begynte å feile med resets under spill last uten at jeg feilsøkte på hvilken komponent det var (mest sannsynlig CPU eller minne). 

Hvorfor er det slike gigantiske kjøleblokker på PCIe 4.0 SSD-ene da montro?

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (1 time siden):

Angående bekymringen for lengde ?

0fzzj2hnyxi51.thumb.jpg.6debbe2af5dfca38d528aaa8b6a39bf9.jpg

Helt OK. En dremel og så montering 90° mot klokken i et Addtronics 7896A. Har 2 stk. på lager.

7896A.jpg

:thumbup:

...Så sant det ikke er mer enn 70 cm da.

Hei, jeg kan jo fjerne en av viftene foran på mitt Define R6, la frontdøren være åpen og så bare la det stikke ut fremover! E-penis i bokstavelig forstand. ❤️

Endret av PaladinNO
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Knutgrus skrev (8 minutter siden):

Tenk tilbake til q4 18 og q1 19. Da alle ville ha miningrigg ble det billigere gpuer?

Var ikke dette også knyttet til manglende tilgang på noe mineral som ble brukt til silisiumproduksjon (husker ikke eksakt navn) og med lavere mulighet for lage skjermkort?

Uansett, jeg håper fortsatt at prisene på hardware vil gå ned til normalen etterhvert. Perioden siden ~februar i år har vært lite morsom.

Jeg prøver å få frem ønsketenkning - ville vært fint om jeg ikke blir tatt bokstavelig hele tiden. At vi ikke fikk eller ikke får billigere GPU-er betyr ikke at man ikke må ønske at man får det.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Er ikke verre enn å tenke tilbake til når alle brukte GPUer til bitcoin mining og før det igjen folding og andre CUDA type aktiviteter. Når etterspørselen er stor har jeg -aldri- sett at priser synker, det er helt ulogisk.

Det kan jo uansett hende at retailprisen til nvidia blir lavere denne generasjonen enn hva 2000-serien var. Om det vil samsvare med faktisk retailpris er en annen sak.

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (1 time siden):

Det kan jo uansett hende at retailprisen til nvidia blir lavere denne generasjonen enn hva 2000-serien var. Om det vil samsvare med faktisk retailpris er en annen sak.

Alt jeg kan si er at jeg håper prisen på 3090 24 GB VRAM blir 1399 USD som et av ryktene sier.
https://www.tweaktown.com/news/74664/nvidias-new-12-pin-connector-is-super-small-on-geforce-rtx-30-series/index.html

For da skal jeg ha ett.

Og såvidt jeg har forstått, bare for å gjenta, så kommer kun Nvidias eget "Founders Edition"-kort med den nye 12-pin kontakten, mens tredjepartskortene kommer med 2x eller 3x 8-pin.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Jeg har muligens et problem til: Jeg regner med vi nå er der hvor man MÅ ha PCIe x16 i x16-modus (og ikke bare x8) for å ikke strupe et 3080 / 3090?
For etter hva jeg kan forstå så kjører mitt TaiChi Z390 i x8-modus på GPU, men jeg vet ikke hvor jeg skal finne det 100 % sikkert.

Her er svar fra Asrock support på et forum:

Z390 Taichi supports 3 PCI-E 3.0 x16 slots. (PCIE2/PCIE4/PCIE5: single at x16 (PCIE2); dual at x8 (PCIE2) / x8 (PCIE4); triple at x8 (PCIE2) / x4 (PCIE4) / x4 (PCIE5))


If you connect the graphics card to PCIE2 slot, it will works at x8 mode.

Betyr dette i praksis at GPU vil kjøre i x8-modus med GPU øverst og med et x1 lydkort i nederste x16-spor? Jeg har ikke plass til lydkortet i noen av x1-sporene.

ASRock%20Z390%20Taichi%20Motherboard%20M

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (1 time siden):

Jeg har muligens et problem til: Jeg regner med vi nå er der hvor man MÅ ha PCIe x16 i x16-modus (og ikke bare x8) for å ikke strupe et 3080 / 3090?
For etter hva jeg kan forstå så kjører mitt TaiChi Z390 i x8-modus på GPU, men jeg vet ikke hvor jeg skal finne det 100 % sikkert.

Her er svar fra Asrock support på et forum:

 

 

Betyr dette i praksis at GPU vil kjøre i x8-modus med GPU øverst og med et x1 lydkort i nederste x16-spor? Jeg har ikke plass til lydkortet i noen av x1-sporene.

Det kommer an på hva du definerer som struping av ytelsen med PCIe x8, det er nok langt fra halvert ytelse, men ekstra PCIe-båndbredde vil hjelpe på ytelsen: https://www.techpowerup.com/review/pci-express-4-0-performance-scaling-radeon-rx-5700-xt/23.html

Hovedkortet ditt kjører første spor i x8-modus når et av de to andre x16-sporene er i bruk ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emsal skrev (1 time siden):

Noe sånn noe hadde kanskje fungert?

Det ville vært mulig, men jeg mister 2x SATA-porter hvis jeg bruker flere M.2-spor nå. Jeg får bruke ett av de 3 jeg har til spesifikt en NVMe-enhet (som jeg allerede har til OS), men ingen M.2-spor utover det. Og jeg bruker 7 av de 8 SATA-sporene jeg har på hovedkortet.

Helt ærlig, TaiChi har et fullstendig tåpelig PCIe-spor oppsett. Ingen av x1-sporene kan i praksis brukes med en GPU og luftkjøler installert. Og flere andre produsenter kjører det nederste x16-sporet i permanent x4 / x8-modus, men uten at det går på båndbredde til skjermkortet.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...