Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

N o r e n g skrev (2 timer siden):

Det kommer an på hva du definerer som struping av ytelsen med PCIe x8

Hovedkortet ditt kjører første spor i x8-modus når et av de to andre x16-sporene er i bruk ja.

Takker. Jeg fryktet egentlig dette svaret, men ville ha det bekreftet. 
Det var dumt, for jeg er glad i lydkortet mitt (Asus Xonar Essence STX).

Med struping av ytelsen så mener jeg, helt definert, om et PCIe x8 gen. 3 spor vil begrense ytelsen til f.eks. et 3090 skjermkort, som er hva jeg har lyst til å kjøpe (inntil vi vet prisene ihvertfall).

Det var jo en minimal forskjell å spore med et GTX 1080 Ti i x8 vs. x16-modus i følge GamersNexus. Og dette er jo en forskjell som bare vil bli større og større etterhvert som skjermkortene er blitt kraftigere og krever mer og mer båndbredde.

EDIT:
https://www.youtube.com/watch?v=i8iE_sQBFXk

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PaladinNO skrev (3 minutter siden):

Det var jo en minimal forskjell å spore med et GTX 1080 Ti i x8 vs. x16-modus i følge GamersNexus. Og dette er jo en forskjell som bare vil bli større og større etterhvert som skjermkortene er blitt kraftigere og krever mer og mer båndbredde.

Hvis du har Horizon: Zero Dawn kan du teste og se forskjellen mellom x8 og x16 ganske lett.

De nye konsollene har stort fokus på at SSD-en kan strømme mye mer data til GPU enn tidligere, så om vi ser noen gevinst fra PCIe 4.0 vil det nok vise seg mer tydelig i spill om 2-3 år

Lenke til kommentar
1 hour ago, N o r e n g said:

Hvis du har Horizon: Zero Dawn kan du teste og se forskjellen mellom x8 og x16 ganske lett.

De nye konsollene har stort fokus på at SSD-en kan strømme mye mer data til GPU enn tidligere, så om vi ser noen gevinst fra PCIe 4.0 vil det nok vise seg mer tydelig i spill om 2-3 år

PCIe 4.0 ER fremtiden, det er det ingen tvil om. Jeg skulle helst hatt det i dag på "Comedie Lake", fordi jeg skal ha den nye Optane pci-e 4.0 "ssden" :)

Håper neste HEDT DDR 5 blir konge på både singlecore, latency OG multicore. Jeg vil ha full pakke i èn plattform, og jeg er villig til å betale "premium" for å få det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (3 timer siden):

Jeg har muligens et problem til: Jeg regner med vi nå er der hvor man MÅ ha PCIe x16 i x16-modus (og ikke bare x8) for å ikke strupe et 3080 / 3090?
For etter hva jeg kan forstå så kjører mitt TaiChi Z390 i x8-modus på GPU, men jeg vet ikke hvor jeg skal finne det 100 % sikkert.

Her er svar fra Asrock support på et forum:

 

 

Betyr dette i praksis at GPU vil kjøre i x8-modus med GPU øverst og med et x1 lydkort i nederste x16-spor? Jeg har ikke plass til lydkortet i noen av x1-sporene.

ASRock%20Z390%20Taichi%20Motherboard%20M

 

For et teit hovedkort i så fall. Det vanlige hadde vel vært at øvre og midtre PCIE x16 spor delte båndbredde og det på bunn var permanent x4 via chipset. Sikker på at det ikke er tilfellet her? En enkel måte å sjekke er å bruke GPU-Z.

Lenke til kommentar
6u4rdi4n skrev (1 time siden):

 

For et teit hovedkort i så fall. Det vanlige hadde vel vært at øvre og midtre PCIE x16 spor delte båndbredde og det på bunn var permanent x4 via chipset. Sikker på at det ikke er tilfellet her? En enkel måte å sjekke er å bruke GPU-Z.

Tanken er å kjøre tri-SLI eller Tri-CFX. Ikke at det er nyttig for stort annet enn 3DMark, men det er nå mulig

Lenke til kommentar
6u4rdi4n skrev (1 time siden):

Sikker på at det ikke er tilfellet her? En enkel måte å sjekke er å bruke GPU-Z.

Temmelig sikker. Det var nettopp GPU-Z som først gjorde meg usikker på om skjermkortet kjørte i x8-modus, selv etter å ha fjernet diskkontrolleren som satt i x16-spor nr. 2.

GPU-Z sier: "Bus interface: PCIe x16 3.0 @ x8 3.0"

Jeg visste at diskkontrolleren fikk GPU-en til å kjøre i x8, men jeg trodde ikke at nederste x16-sporet også hang sammen, som det tydeligvis gjør.

Jeg visste at et GTX 1080 ikke var nok til å "overbelaste" et x8-spor, men om det også gjelder 3080 / 3090...

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (På 24.8.2020 den 10.27):

En SSD, M.2 eller SATA, trekker så lite strøm at om det er avgjørende for om det går eller ikke så er det bare å kjøpe ny PSU med en gang.

PSU-tilgangen har vært håpløst dårlig i lang tid nå. Hjelper såklart ikke at vi allerede har begrenset utvalg av strømforsyninger her i lille Norge i utgangspunktet.

Et lite utvalg jeg fant og som er på lager:
https://www.dustinhome.no/product/5011069461/supernova-g1
https://www.dustinhome.no/product/5011013369/hx-series-hx1200
https://www.power.no/data-og-tilbehoer/datakomponenter/stroemforsyning/silverstone-strider-titanium-1100w-psu/p-619525/

Ikke bare jeg som har stusset på dette med PSU tilgangen her til lands? 

Har bestilt to nye, da G2 1300W fra EVGA bråker litt mye, men fin å ha som back-up. Corsair AX 750 fra 2012 som går i foldePC bør gå av med pensjon. 

Så får en i slutten av september tydeligvis, den andre i starten av oktober. Den som kommer i oktober tror jeg at bestilte i juni. 

Er 799$ antatt pris på 3080? 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, MrHorgen said:

Ikke bare jeg som har stusset på dette med PSU tilgangen her til lands? 

Har bestilt to nye, da G2 1300W fra EVGA bråker litt mye, men fin å ha som back-up. Corsair AX 750 fra 2012 som går i foldePC bør gå av med pensjon. 

Så får en i slutten av september tydeligvis, den andre i starten av oktober. Den som kommer i oktober tror jeg at bestilte i juni. 

Er 799$ antatt pris på 3080? 

I juli, så var det faktisk mange gode psuer på lager. F.eks Seasonic 1000w ultra Titanum: https://www.proshop.no/Stroemforsyning-PSU/Seasonic-Prime-TX-1000-Stroemforsyning-PSU-1000-Watt-135-mm-80-Plus-Titanium-sertifisert/2628697?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Nå er jo prisen på denne helt bananas :p  Kjøpte min for 3300 i juli. Tilogmed Antec hcp 1300w er forsvunnet helt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (1 minutt siden):

I juli, så var det faktisk mange gode psuer på lager. F.eks Seasonic 1000w ultra Titanum: https://www.proshop.no/Stroemforsyning-PSU/Seasonic-Prime-TX-1000-Stroemforsyning-PSU-1000-Watt-135-mm-80-Plus-Titanium-sertifisert/2628697?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Nå er jo prisen på denne helt bananas :p  Kjøpte min for 3300 i juli. Tilogmed Antec hcp 1300w er forsvunnet helt!

Fulgte med på den en stund. Endte opp med EVGA T2 1000W istedet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...